Gå til innhold

Stressverdi på Garmin aktivitetsklokker.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Virkelig?  Når dette er likt hele dagen alle dager?

Hvordan ville du tolket dette?IMG_0795.thumb.png.ddcf3cccc13db7fc6a4dc3ce65f57e28.png

IMG_0794.thumb.png.b6799d593b122205fe3e29a407cde85d.png
IMG_0793.thumb.png.8b6a719de92b339948ab2836f55e98d4.png

IMG_0791.thumb.png.d8ce6469bbda4d5d3586d27ca2fd21cf.png

IMG_0792.png

Anonymkode: 2e18c...1bb

Men du har jo sagt at du går på medisiner som påvirker stressnivået ditt!!!! Så klart får du utslag på klokken på det!

Anonymkode: 10e12...490

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du har jo sagt at du går på medisiner som påvirker stressnivået ditt!!!! Så klart får du utslag på klokken på det!

Anonymkode: 10e12...490

Jeg var på rutinemessig oppfølging hos spesialist i ettermiddag, og spurte ham om det. Han mente det var lite sannsynlig at den dosen jeg går på kunne gi slike utslag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det som deg ts. Den personen som la ut med hovedsaklig blått har et drømme-nerve-system, sett fra mitt perspektiv. 

Anonymkode: bb447...55d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan ville du tolket dette?IMG_0795.thumb.png.ddcf3cccc13db7fc6a4dc3ce65f57e28.png

IMG_0792.png

Nei men det der er jo ikke de verdiene du refererer til i HI? Det der er jo mere stress score på 40/50 kontra de noen å tredve som ble sagt i HI. Klart er premissene endret siden hi så vil også svare man kan gi være anderledes :)

Anonymkode: 857bb...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

IMG_0792.png

Forøvrig, to ting. 

1) det ser ut til at du trener kl 12 hver dag (sånn pluss minus). Hva trener du? Er det yoga eller intervaller liksom? Det ene roer ned nervesystemet og det andre fyrer. 

Det er helt naturlig å ha høyt stressnivå i timer etter en god treningsøkt hvor man har presset seg. 

2) litt avhengig av hva den treningen er da. Men hvorfor fortsetter du å presse det når du har flere dager på rad med sånt stress? 

Det naturlige ville vært og typ hvis man skal gjøre aktivet så rusle en tur i skogen eller yoga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Forøvrig, to ting. 

1) det ser ut til at du trener kl 12 hver dag (sånn pluss minus). Hva trener du? Er det yoga eller intervaller liksom? Det ene roer ned nervesystemet og det andre fyrer. 

Det er helt naturlig å ha høyt stressnivå i timer etter en god treningsøkt hvor man har presset seg. 

2) litt avhengig av hva den treningen er da. Men hvorfor fortsetter du å presse det når du har flere dager på rad med sånt stress? 

Det naturlige ville vært og typ hvis man skal gjøre aktivet så rusle en tur i skogen eller yoga. 

Jeg går en rolig tur i nabolaget, eller gjør litt hagearbeid.  Det er hva som er registrert som trening.

All aktivitet jeg gjør er lavintensiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei men det der er jo ikke de verdiene du refererer til i HI? Det der er jo mere stress score på 40/50 kontra de noen å tredve som ble sagt i HI. Klart er premissene endret siden hi så vil også svare man kan gi være anderledes :)

Jo, dette er stress-verdiene jeg refererer til.  Alle dagene ligger på mellom 35 og 38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg takker for alle svar og tilbakemeldinger.  Siden jeg har fått svar på det jeg lurte på går jeg ut av denne tråden nå, men tar med meg alle tips og råd jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Etter å ha brukt klokken i en uke til tenkte jeg å komme med en liten oppdatering, i tilfelle andre lurer på det samme som jeg gjorde :)

Det konstante stresset jeg hadde de første dagene ser ut til å ha en hormonell sammenheng hos meg. 

Søndag, samme dag som jeg kom over i en annen fase av syklus, falt gjennomsnittlig stressverdi ned til 32 (fra 36-38), og jeg fikk blå registreringer da jeg satte meg ned for kvelden.
I går begynte jeg å få blå registreringer når jeg hvilte litt på dagtid også, og gjennomsnittlig stressverdi falt også enda noen poeng.

Og samme trend ser foreløpig ut til å fortsette i dag.  Jeg får ikke blå registrering, men stressnivået er lavere nå på morgen sammenlignet med forrige uke da stressnivået på morgenen var veldig høyt. 

For meg er det helt fantastisk å få bekreftelser på det jeg selv har følt i så mange år, og ikke minst se sammenhenger og få svar på hvorfor det er slik. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 8.49):

Jeg har nettopp begynt å bruke Garmins body battery, og må lære meg hvordan den fungerer sammenlignet med Fitbits "Dagsform"-funksjon, men siden jeg ikke vet hva som er vanlig er det litt vanskelig å se om mine resultater er normale eller unormale.

Det jeg ser er at jeg er stresset hele dagen fra det minuttet jeg står opp, og av og til varer stresset til et par timer etter at jeg har lagt meg, og også når jeg slapper av. 
Gjennomsnittlig stressverdi på slutten av dagen er stort sett alltid mellom 35 og 38 (lavt stress), men likevel får jeg beskjed om at jeg ikke slapper av nok.

Derfor lurer jeg på, hva er normal stressverdi for dere andre som bruker Garmin?

Hvilken modell bruker du?

Anonymkode: 825a2...e91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvilken modell bruker du?

Anonymkode: 825a2...e91

Venu 3s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg fortsetter å oppdatere tråden etterhvert som jeg har brukt klokken, og fått mer kunnskap om hvordan den fungerer for meg.  :)  Jeg skriver mest for egen del, for å tenke høyt, ha alt samlet på ett sted, men det kan jo hende at andre også har nytte av det jeg har funnet ut.

Det siste jeg skrev i juni var at stressnivåene ble påvirket av hormoner og syklus.  Dette har jeg fått bekreftet gjennom de siste månedene.  Men jeg har også oppdaget mer.

Jeg burde kanskje fortelle at jeg i mange år har brukt pulsklokker for intensitetsstyring av dagen min fordi jeg har slitt med fatigue på grunn av kronisk sykdom.
Dette har hjulpet meg veldig mye, har hindret mange tilbakefall av utmattelse, og ført til at jeg har kunnet være mer aktiv enn før.

Men da jeg byttet klokke måtte jeg lære meg å tolke resultatene på nytt, og det har ikke vært helt enkelt :)
Før så jeg på hvilepuls og HRV-verdi, og det ga meg basisinformasjonen jeg behøvde for å fungere bedre.
Man kan kanskje si at "det enkle er ofte det beste", for med body-battery og kontinuerlig stressmåling ble det hele litt mer komplisert. 

Den gamle klokken viste meg at kroppen hadde det bra/ ikke bra, og det var til stor hjelp.
Denne klokken har også potensiale til å fortelle meg hva som er galt/riktig i tillegg, slik at jeg kan endre på det, men først må jeg finne ut av den.

Først av alt, jeg ser at jeg ikke kan bruke HRV-status til noe nyttig akkurat for øyeblikket fordi grunnlinjen er feil.  I stedet må jeg se på dagsverdien, akkurat som jeg gjorde før.

Stigende HRV og HRV-status er alltid bra, ikke sant?  Feil!
Jeg oppdaget at jeg ble dårligere og dårligere hvis jeg fulgte HRV-status (i motsetning til dagsverdi) for aktivitet.
Jeg sov dårligere, stressverdien ble høyere, fordøyelsen kranglet, blodsukkerverdiene ble høyere, body-battery ble tappet raskere. 

Jeg holdt meg innenfor grunnlinjen, men siden grunnlinjen ble etablert mens jeg var kronisk stresset ble den ikke korrekt.

Jeg fant denne siden som forklarte det veldig godt:

Sitat

Continuous low grade stressors can cause HRV to be higher in the short term because the body is constantly trying to recover from them. If your HRV is high but you frequently feel fatigued or drained, then you might be exposed to chronic low grade stress that is constantly stealing energy and resources from your body. This is not ideal and over the long-term, if these accumulated low grade stressors are not dealt with, they can eventually cause HRV and health to decrease.

Så hva er det da som påfører meg konstant lavgradig stress?

Her har jeg måttet gå systematisk til verks, og sett på alle faktorer i løpet av dagen.  Hva jeg har gjort, hva jeg har spist, hvem har jeg vært med, hva var bra i går, hva fungerte ikke i går osv.

For min del ser det ut til å være maten som er en stor del av problemet.
Akkurat nå er teorien at det er feil mat  til feil tidspunkt.
Og når jeg spiser feil tåler jeg heller ikke aktivitetsnivået jeg har, og det hele blir en vond sirkel.

Så hva er det ved maten jeg spiser som tilsynelatende ikke er bra for meg?

Det jeg ser er at jeg går rett fra hvile til høyt på stresskalaen i det øyeblikket jeg står opp om morgenen, og det holder seg moderat til høyt i 2-3 timer, helt til jeg har spist frokost.  Da senker stresset seg til lavt/moderat.
Jeg må se litt på måltidsrytmen min, og om 14 timer fra siste måltid dagen før, til første måltid dagen etter, er riktig for meg. Er jeg en av de kvinnene som ikke tåler selv moderat periodisk faste særlig godt?

Dette må testes ut.

Jeg ser også at jeg av og til får lavere stressnivå sent på ettermiddagen og kvelden.  På noen dager kan jeg i kortere perioder av gangen gå ned i hvile når jeg setter meg ned.
Jeg fant ut at disse periodene var knyttet til måltidene middag og kveldsmat, og at dette skjedde de dagene jeg hadde mer karbohydrater i måltidene.

Jeg spiser ikke bevisst lav-karbo, men etter å ha regnet litt på det ser det ut til at jeg på en gjennomsnittlig dag spiser i gjennomsnitt 60-100 g karbohydrater, noe som var langt mindre enn jeg trodde. 
Det kan være at dette er litt for lavt for meg fordi jeg ser at de dagene jeg har lavere stressnivå, har jeg også høyere karbohydratinntak.
Fungerer kroppen min bedre med høyere inntak av karbohydrater?

Så nå fremover skal jeg prøve å spise litt tidligere på dagen, og litt flere karbohydrater, for å se om det hjelper på stressnivået.

Jeg har så smått begynt med disse endringene nå, og håper jeg ser resultater som enten bekrefter eller avkrefter teorien i løpet av en måneds tid :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dutullernå? skrev (På 18.6.2024 den 9.30):

Jeg tar både body battery-verdiene og søvnregistreringen med en stor klype salt.

Det har jeg lært meg å gjøre også🫢

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mumrikk1 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg lært meg å gjøre også🫢

Mens for meg er dette verdifull informasjon som jeg selvfølgelig ikke ser på som en fasit, men som jeg bruker som utgangspunkt dersom kroppen min forteller meg det samme som verdiene viser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Dette er så gjenkjennbart! Jeg har hatt en rolig fridag og her er mitt stressnivå. Kan jo bli stresset av mindre .

2246512D-8038-47A7-8A96-58A5381722E8.png

Anonymkode: 99f47...ea9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen er det gjerne under 20, i ukedagene alt fra 28-29 til 40. Ser at stresset øker med en gang jeg er på jobb, og det stemmer veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har også begynt å lure litt.. jeg har netter hvor jeg visstnok ikke lader opp noe som helst. Jeg starter dagen med 5%. Helt merkelig 

Anonymkode: 86e13...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser mest på kveldstid, etter jeg har kommet fra jobb og spist middag. Da stresser jeg frem til midnatt, uansett når jeg legger meg. 

Anonymkode: 559de...2b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg testet litt til og fra en måneds tid, og jeg kan jo fortelle dere resultatene mine.

Som jeg skrev for en måned siden virket det som om de høyeste stressnivået var knyttet til mat, og det var en stor del av forklaringen.   (Jeg skriver ikke detaljene om dette)

Men jeg fant også ut en annen ting, og dette tror jeg er like viktig for min del:

Jeg trener en del styrke, men har ikke fokusert noe særlig på kondisjon.  Kort sagt, jeg har dårligligere kondis enn jeg burde ha, og det påvirker også stressnivået negativt siden all hverdagsaktivitet (som jeg gjør mye av) blir gjort med forhøyet puls (tilsvarende rask gåtur).

AnonymBruker skrev (På 10.10.2024 den 5.28):

jeg har også begynt å lure litt.. jeg har netter hvor jeg visstnok ikke lader opp noe som helst. Jeg starter dagen med 5%. Helt merkelig 

Anonymkode: 86e13...2eb

Jeg har også noen slike netter, men for min del er slike netter som oftest knyttet til sykdom eller store psykiske belastninger.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg stresser mest på kveldstid, etter jeg har kommet fra jobb og spist middag. Da stresser jeg frem til midnatt, uansett når jeg legger meg. 

Det er visst veldig vanlig at stressnivået øker etter måltider, og spesielt etter middag som ofte er litt tyngre måltid.
Jeg kan legge til at jeg får høyest stressnivå etter måltider hvis jeg har spist feil, og fått et blodsukker som svinger veldig.  Da kan jeg ha skyhøyt stressnivå i mange timer etterpå, selv når jeg sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har jeg testet litt til og fra en måneds tid, og jeg kan jo fortelle dere resultatene mine.

Som jeg skrev for en måned siden virket det som om de høyeste stressnivået var knyttet til mat, og det var en stor del av forklaringen.   (Jeg skriver ikke detaljene om dette)

Men jeg fant også ut en annen ting, og dette tror jeg er like viktig for min del:

Jeg trener en del styrke, men har ikke fokusert noe særlig på kondisjon.  Kort sagt, jeg har dårligligere kondis enn jeg burde ha, og det påvirker også stressnivået negativt siden all hverdagsaktivitet (som jeg gjør mye av) blir gjort med forhøyet puls (tilsvarende rask gåtur).

Men påvirker dette stressnivået?  Jeg synes min puls er lav (60-70) når jeg stresser,  Hvilepuls på 47 de siste 12 mnd i følge klokka

Jeg har også noen slike netter, men for min del er slike netter som oftest knyttet til sykdom eller store psykiske belastninger.

Samme her

Det er visst veldig vanlig at stressnivået øker etter måltider, og spesielt etter middag som ofte er litt tyngre måltid.
Jeg kan legge til at jeg får høyest stressnivå etter måltider hvis jeg har spist feil, og fått et blodsukker som svinger veldig.  Da kan jeg ha skyhøyt stressnivå i mange timer etterpå, selv når jeg sover.

Har merket samme effekten, og forsøker å spise middag senest kl 18 ( de fleste dager kl 16-1630) men allikevel stresser kroppen resten av kvelden. Jeg spiser kun 2 måltider daglig. så dette er mitt hovedmåltid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...