Gå til innhold

Ikke planlagt graviditet, problemer med familie


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 

Han vil... Det høres ikke ut som du egentlig vil det da. At han vil, er ikke grunn nok til å faktisk flytte sammen igjen.

 

 

Du skal gå på skole i minst tre år til altså? Her er det mange fallgruver, spesielt når man ikke vet hvordan dette evt barnet. Du skriver ikke noe om hvorfor du er på aap, men noe er det jo. Bekyrmingen til folk her er at jo at det er varig (psykisk) sykdom.

Anonymkode: 8fa9c...365

Jo, jeg vil det jeg også, men forventet ikke å havne midt oppi en graviditet. Vi rakk så vidt å finne tilbake til hverandre før dette, men vi har fått det veldig bra på kort tid. Jeg vet at situasjon ikke er super, derfor jeg spør her for å få litt svar utenfra fordi hodet mitt går nå som en Berg og dal bane. 

ikke tre år til, jeg har 7 fag igjen på siste bachelor. Burde nok skrevet det, beklager. 

jeg havnet på AAP på grunn av korona og fikk longcovid. Jeg har vært i behandling nå i to år, og jeg er på vei ut igjen på jobbmarkedet. Jeg er minst bekymret for økonomien. barnefar(om jeg ikke velger å ta abort) er i full jobb, har eget hus. Og i løp av et par mnd ser jeg for meg at jeg er tilbake igjen på jobb, da jeg er mye bedre. Hadde jeg vært så syk som jeg var for to år siden hadde jeg aldri vurdert å beholde. 

Anonymkode: b191e...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det viktigste du skal få til nå er å bli økonomisk uavhengig. Da først kan du ta valg som ikke er basert på avhengighet. Det virker som du ikke står på egne bein enda. Husk at som enslig mor får du endel støtteordninger. Din mor har godt tak på deg i og med at du bor hjemme. Du er 27 år og ingen trenger å bo hjemme fordi man går på aap. Om du får på minstesats kvalifiserer du også for bostøtte. Ser at din eks kan tilby deg et sted å bo. Jeg legger merke til at du ikke nevner hva du føler for ham nå og hvorfor det ble slutt mellom dere. 
Begynn med å stå på egne bein. 

Anonymkode: 2e8cc...09b

Ja, jeg er avhengig av å bli økonomisk uavhengig om barnet skal beholdes. Men jeg er ikke langt unna fra å komme meg ut i jobb igjen heldigvis.

Det ble slutt fordi jeg begynte å slite litt psykisk på den tiden, det var tungt å ikke klare å jobbe når jeg hadde så lyst, jeg prøvde og prøvde, men jeg klarte ikke stå i jobb den gangen. Dette er over 1 år siden nå. Jeg så at det gikk utover han. Så da flyttet jeg for meg selv, fikk ordentlig hjelp og fikk ordnet opp i tankene. Det ble aldri slutt fordi vi ikke hadde følelser, de har alltid vært der og er der enda. 

Anonymkode: b191e...6fc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skal ikke gå på AAP for alltid. Forventer ikke at andre skal ta vare på barnet, er fult klar over alt ansvar som følger med. Dette er en graviditet som ikke var planlagt, og det kan skje. 
jeg har bachelorgrad og skal gå videre på enda en til, så når jeg kommer meg ut igjen på jobbmarkedet så vil økonomien gå fint. 

Anonymkode: b191e...6fc

Du tar veldig lett på ting.. 

Ser du skriver at du har vært syk pga long covid, hvordan vet du at du ikke blir dårlig igjen? 

Mannen har hus og full jobb så han har penger. Hvis det skjer noe med han, har du tenkt på det? 

Anonymkode: 2b04b...da8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla97r skrev (11 timer siden):

Det ble slutt fordi jeg følte jeg trengte litt tid for meg selv. Ikke noe utroskap eller lignende. Hun har bare veldig sterke meninger og blir bare veldig fort sinna og oppgitt over ting jeg gjør, og jeg takler det veldig dårlig, for prøver hele tiden og gjøre henne fornøyd. 

Ditt problem er ikke familien men din egen evne til å se de selv som voksen og ikke la deg styre av å gjøre andre tilfreds. 

Anonymkode: 32d3e...6cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du tar veldig lett på ting.. 

Ser du skriver at du har vært syk pga long covid, hvordan vet du at du ikke blir dårlig igjen? 

Mannen har hus og full jobb så han har penger. Hvis det skjer noe med han, har du tenkt på det? 

Anonymkode: 2b04b...da8

Har ingen garanti for at jeg ikke kan bli dårlig igjen selvfølgelig, men det er det jo ingen andre heller som har kontroll over. 

ja, selvfølgelig har jeg tenkt på det, men man har ulike støtteordninger om uventet ting skal dukke opp. 

Anonymkode: b191e...6fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla97r skrev (11 timer siden):

Det ble slutt fordi jeg følte jeg trengte litt tid for meg selv. Ikke noe utroskap eller lignende. Hun har bare veldig sterke meninger og blir bare veldig fort sinna og oppgitt over ting jeg gjør, og jeg takler det veldig dårlig, for prøver hele tiden og gjøre henne fornøyd. 

Er du ts?

Anonymkode: d6afe...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du tar veldig lett på ting.. 

Ser du skriver at du har vært syk pga long covid, hvordan vet du at du ikke blir dårlig igjen? 

Mannen har hus og full jobb så han har penger. Hvis det skjer noe med han, har du tenkt på det? 

Anonymkode: 2b04b...da8

Han bør skrive testamente, så hun arver huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (9 minutter siden):

Han bør skrive testamente, så hun arver huset.

Ja det kan du si. Men hvis han blir syk og ikke har økonomi til å sitte på huset... 

Anonymkode: 2b04b...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja det kan du si. Men hvis han blir syk og ikke har økonomi til å sitte på huset... 

Anonymkode: 2b04b...da8

Da kan jo hun kjøpe seg inn, hvis hun får seg jobb og penger. Hvis begge blir syke sliter de, men det er jo ikke så veldig sannsynlig, selv om det i teorien kan skje alle. Uføreforsikring er kanskje en ting å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er x kjæresten din god og snill? Har han ting på stell? Ønsker dere et liv sammen?

Hvis svarene er ja, så tenker jeg det er fornuftig at du flytter inn til han. Men dere må snakke om det økonomiske så du ikke havner i den typiske kvinnefellen. Dere skal starte familie, og da er det enda viktigere å kommunisere og bli enig om hvordan dere ønsker å ha det. 
 

Du er 27 år, du har faktisk ikke all verden med tid på å sette barn til verden. Ut ifra alder så tenker jeg det er fornuftig å ikke vente for lenge også. Ift det økonomiske så går det fint så lenge han har en grei inntekt og at dere prioriterer i hverdagen for å gi barnet trygghet og stabilitet. 
 

Ift helsen din må du jo ta en vurdering selv, da vi ikke aner hvordan syk du er eller hvordan det påvirker din omsorgsevne. Å ha barn krever sitt, men dere er 2! Så lenge far er innstilt på å måtte stille opp ekstra i perioder og dra mer av lasset når du er ute av drift, så går det også helt fint! Bare ha i bakhodet at barn og sykdom kan være utrolig tøft både psykisk og mentalt, og du kan bli sykere enn du er nå. Det er ikke noe alternativ å ikke stå opp en dag, eller ikke lage middag. Man må dra seg opp og fungere noe, barnet skal også aktiviseres, sosialiseres (med andre barn og voksne), møtes emosjonelt og veiledes i livet. 

Anonymkode: 5baf4...46b

Ikke all verdens tid?? Man kan få barn til etter fylte førti. Slutt å spre slik "barnløshetfrykt" 😂😂

Anonymkode: d2cea...4c8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yodas skrev (2 timer siden):

Da kan jo hun kjøpe seg inn, hvis hun får seg jobb og penger. Hvis begge blir syke sliter de, men det er jo ikke så veldig sannsynlig, selv om det i teorien kan skje alle. Uføreforsikring er kanskje en ting å vurdere.

Sannsynligheten er sikkert ikke så stor. Men det er det å ha en plan på hvordan man skal klare seg, hvis det skjer

Anonymkode: 2b04b...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uplanlagte graviditeter kan skje, men man må ikke beholde for enhver pris. 
Høres ikke ut som du er på rett sted i livet for barn, ts. 
Få orden på ting først.

Anonymkode: 5f143...52b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Graviditet, spedbarn og babytiden, brukerangrep, krenkende innlegg og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

du må bare la magefølelsen bestemme, bokstavelig talt. du kan jo fint flytte ut fra barnefar igjen om ting ikke fungerer, men høres ut som det er sunnere å bo der enn med din mor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 13.40):

Ikke all verdens tid?? Man kan få barn til etter fylte førti. Slutt å spre slik "barnløshetfrykt" 😂😂

Anonymkode: d2cea...4c8

At man kan få barn etter fylte 40 betyr ikke at det nødvendigvis er lurt å vente til man har bikka 40…  Fertiliteten synker med alderen, risiko for mor og barn øker med alderen, og barna skal nå faktisk følges opp, og gjerne ha foreldrene sine i livet litt lengre enn 30 år.

TS har vel heller ikke nevnt noe om hun ser for seg flere barn. 

Anonymkode: 5baf4...46b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 13.40):

Ikke all verdens tid?? Man kan få barn til etter fylte førti. Slutt å spre slik "barnløshetfrykt" 😂😂

Anonymkode: d2cea...4c8

Det er så mye mindre sannsynlig å bli gravid etter fylte førti at du faktisk ikke får offentlig IVF etter 38-40 år. Og da må du i tillegg før det ha prøvd selv i minst et år og gått til utredning i ca et år. Pluss at det er ventetid på behandlingen. 

Så ikke spre at det er så enkelt å få barn. Det kan mange komme til å angre veldig på. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 8.00):

Det er jo dette jeg har lyst til. Nå har vi ikke rukket å finne ut av alt dette, men jeg håper vi klarer å bli et par igjen. 

Anonymkode: b191e...6fc

Flytt alene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (På 18.6.2024 den 11.57):

Jo, jeg vil det jeg også, men forventet ikke å havne midt oppi en graviditet. Vi rakk så vidt å finne tilbake til hverandre før dette, men vi har fått det veldig bra på kort tid. Jeg vet at situasjon ikke er super, derfor jeg spør her for å få litt svar utenfra fordi hodet mitt går nå som en Berg og dal bane. 

ikke tre år til, jeg har 7 fag igjen på siste bachelor. Burde nok skrevet det, beklager. 

jeg havnet på AAP på grunn av korona og fikk longcovid. Jeg har vært i behandling nå i to år, og jeg er på vei ut igjen på jobbmarkedet. Jeg er minst bekymret for økonomien. barnefar(om jeg ikke velger å ta abort) er i full jobb, har eget hus. Og i løp av et par mnd ser jeg for meg at jeg er tilbake igjen på jobb, da jeg er mye bedre. Hadde jeg vært så syk som jeg var for to år siden hadde jeg aldri vurdert å beholde. 

Anonymkode: b191e...6fc

Men hvorfor tror du moten din blir så sint. Du bor jo hos henne. Har du i det hele tatt erfaring med å bo alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Hulderen skrev (23 timer siden):

Det er så mye mindre sannsynlig å bli gravid etter fylte førti at du faktisk ikke får offentlig IVF etter 38-40 år. Og da må du i tillegg før det ha prøvd selv i minst et år og gått til utredning i ca et år. Pluss at det er ventetid på behandlingen. 

Så ikke spre at det er så enkelt å få barn. Det kan mange komme til å angre veldig på. 

 

Mindre sannsynlig betyr ikke umulig. Mange har mensen og eggløsning fra de er 12-52 år. Noen hevder at det beste er å bli ung mor, men slik samfunnet er i dag ville jeg valgt å få barn mellom 25 og 45. Mellom 35 og 45 år synker gradvis fruktbarheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
Hulderen skrev (23 timer siden):

Det er så mye mindre sannsynlig å bli gravid etter fylte førti at du faktisk ikke får offentlig IVF etter 38-40 år. Og da må du i tillegg før det ha prøvd selv i minst et år og gått til utredning i ca et år. Pluss at det er ventetid på behandlingen. 

Så ikke spre at det er så enkelt å få barn. Det kan mange komme til å angre veldig på. 

 

Det kommer an på veldig mange faktorer hos både menn og kvinner. Men generelt er det også feil å si at det nesten er umulig å bli gravid etter 40 år. Eldre mødre scorer mer på tålmodighet of er sjeldnere voldelig mot egne barn. Her er de mellom 14 og 25 verst, og det er jo fordi hjernen ikke er ferdig utviklet og det er tøft psykisk å måtte avbryte utdannelse fordi man er ett barn selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...