Gå til innhold

Barnet mitt på 9 år lar seg overkjøre !

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Hvordan ville dere gått frem for

å hjelpe en 9 åring med å bli tydeligere på å sette grenser? Evt bli tryggere og sterkere i seg selv? Min 9 åring blir overkjørt og bestemt over enda hen prøver å si at noe ikke er ok.  Vi har snakket mye om dette hjemme ,snakket om at hen ikke trenger å godta alt, men det hjelper ikke stort . På skolen blir 9 åringen bestemt over. Må ha den og den rollen i lek for eksempel mens de andre får velge. selv om hen ikke er enig. Når hen har besøk eller er borte skjer det ofte at andre barn trår over grensene . Selv om barnet forklarer pent at hen ikke synes noe er greit. Kan hen ha dårlig selvfølelse ? Har gjort så godt vi foreldre kan hele veien for å gi hen god selvfølelse og styrke.  Allikevel…. Får så vondt av hen da hen er respektfull og god mot andre og Jeg synes virkelig hen fortjener å få det samme tilbake . Hen forstår ikke selv hvorfor andre ikke respekterer hen.  

Anonymkode: 72853...08e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bare bruk «han» eller «hun». Herregud. 

Anonymkode: 70dfa...524

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min var også sånn og ble stadig overkjørt av andre barn og eget storesøsken. Helt til han fikk nok og endret seg totalt. Det fant han fint ut av selv og nå kjører han hardt tilbake dersom han mener at noe ikke er greit eller rettferdig. Vi gjorde altså ingenting med det, han lærte det på sin egen måte.

Anonymkode: 9a740...371

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min var også sånn og ble stadig overkjørt av andre barn og eget storesøsken. Helt til han fikk nok og endret seg totalt. Det fant han fint ut av selv og nå kjører han hardt tilbake dersom han mener at noe ikke er greit eller rettferdig. Vi gjorde altså ingenting med det, han lærte det på sin egen måte.

Anonymkode: 9a740...371

Så bra det gikk seg til av seg selv. Blir andre sinte på han når han setter ned foten?  Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så bra det gikk seg til av seg selv. Blir andre sinte på han når han setter ned foten?  Ts

Hvordan klarer du å bygge opp barnets selvfølelse, når du ikke klarer å vedkjenne deg barnets kjønn en gang? 

Anonymkode: 1eec2...178

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnet vårt er 8 år. Vi opplever for eksempel at barn som er på besøk truer med å gå hjem hvis de ikke får viljen sin. Vi har snakket med barnet om at dette ikke er ok, men han blir jo lei seg hvis den som er på besøk velger å gå. I noen tilfeller går vi voksne inn i situasjonen og snakker med barna om hva som er greit og ikke og hvilke regler som gjelder hjemme hos oss. Men det er forskjell på hvor mottagelige barna som er på besøk er på dette og vi er jo ikke alltid med barnet. Jeg vet ikke hva annet vi kan gjøre enn å prøve å bevisstgjøre han og sette regler som samtidig sikrer grensene hans (i de situasjonene vi rår over). 

Anonymkode: 2d04b...0af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke om det er hjelpsomt i deres tilfelle, men jeg vet at mange barn har god effekt av å delta i kampsport for å finne den indre styrken sin, for eksempel judo, taekwondo, karate eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...