Gå til innhold

Hvordan elske seg selv mer?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fint tenkt. 

Men, man må først vare raus og tålmodig med seg selv. Der etter er det veldig mye enklere og elske andre. 

Anonymkode: f4d55...1e3

Eller motsatt, at når du ser at det ikke er så farlig med feilene og manglene andre har så blir du mer raus med deg selv 😊

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Bombasi
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hva er ditt beste råd på å lære å elske og like seg selv bedre? Dem sier at du skal elske deg selv før du kan elske noen andre. Men hvordan lære å elske deg selv og like seg selv? Slik at man ikke baserer sin verdi på andre, nå tenker jeg spesielt i datingsituasjoner.

Anonymkode: d1e3e...7f5

Det er et komplekst spørsmål, og svaret blir veldig personavhengig. Noen har godt av å snu fokuset fra det negative til det positive, noen har godt av å endevende livet for å gjøre alt bedre rundt seg for å føle seg bedre, noen jager etter mestring og positive tilbakemeldinger, noen går i terapi, noen reflekterer seg ihjel, noen utnytter andre for bekreftelser osv. 

Men for å starte med noe enkelt så tror jeg det er bedre at du nøytraliserer det negative - de tankene om deg som bryter deg ned - og ikke jager etter å elske deg selv. For det er et ganske så høyt mål.
Her er mitt råd noe så banalt som: drit i det.

Drit i hvordan du har det, hva andre tenker, hva du selv tenker, hva andre gjør, hva du gjør, hva andre har, hva du ikke har osv.
Distansèr deg. Javel, så er ikke livet på topp, andre ser ned på deg, du ser ned på deg selv, andre lever livet, du er stuck, andre har full pakke, du har bare deg selv osv. Hva så? Drit i det. Fjern tankene. Javel, så sliter du med vekta, ser slapp ut i håret, har en kvise på nesen, har litt appelsinhud på rævva, følger ikke motene osv. Hva så? Drit i det. Fjern tankene.

Du er den du er! Og du gjør det du gjør! Og det er fanden meg godt nok. Både for deg og andre. Og hvis andre ikke liker det, drit i dem.

For å parafrasere en klisjè innenfor psykologi: "det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det". Og en god start er å da å drite i det negative med og rundt deg. 

Om dette fører til at du elsker deg selv kan diskuteres, men det nøytraliserer iallfall de negative følelsene, og det er tidenes start. Et godt steg på veien. Fra nøytralisering til elsking er det en god vei å gå, men mestrer du å eliminere det negative så kan døra til å elske seg selv for den man er og det man gjør åpnes lettere.

Endret av Bombasi
Skrevet

Se til at din indre dialog er positiv angående deg selv. Vær din egen bestevenn og støtte angående hvordan du gir deg selv tilbakemeldinger. Skryt av deg selv når du gjør noe bra, om så små ting, og gi deg selv oppmuntring og heia, du får det til etterhvert når ting ikke gikk helt perfekt. Eller rett og slett tilbakemeldingen at det er helt greit å ikke kunne alt. 

Jeg hadde en periode av livet en så negativ egendialog at jeg brøt meg selv ned. Jeg sluttet med dette, og har nå en indre dialog som bygger meg opp. Konsekvenser av dette er natt og dag for selvfølelsen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Disse finnes virkelig ikke. Bare det å være i livet betyr at du er flink til noe. Kan du gå? Eller kan du se? Om ikke, kan du puste? Kan du tenke? De som tror de ikke er flinke til noe legger listen skadelig og urealistisk høyt. 
hvilke folk mener du ikke er flink til noe?

Anonymkode: 1ace5...062

Å kunne puste, tenke og gå betyr virkelig ikke at man er flink til noe. 

Jeg er ikke flink til noe for eksempel. Jeg er ikke flink i jobben min, er ikke en god venn, kan ikke lage mat, er ikke flink til å rydde og vaske, ikke flink til å kjøre bil, er ingen god mamma, osv.

Anonymkode: 0545e...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid jobbet med meg selv. 

Men når alt faktisk begynte å løsne var etter at jeg begynte med affirmations. 

Og da tar det ikke enormt mye tid eller... 

Det er faktisk helt 🤯🤯🤯 hvor effektivt det er 😅

Men, ja man må alikevel gå inn for å jobbe med seg selv såklart 😊 

Nå har jeg mere fokus på å gi slipp på kontrollen. Og jeg kjenner at jeg klarer å gi slipp my letter etter kun noen netter med affirmations om leting go of control 🤯  

Så jeg er litt ivrig på å dele akkurat dette.. 

Har slitt mye og gått utallige timer til psykolog.. igjen ingenting slår affirmations. For den indre stemmen må endres. ❤️

Har aldri vært borti det du promoterer, så vil ikke si annet enn at om det funket for deg så funker det sikkert for andre. Og da er det i alle fall en god ting.

Jeg gikk på en smell, en kjempesmell psykisk etter å gjennom et langt liv ha prøvd å gjøre alle fornøyd og glad, og jeg var ekstremt flink. Denne smellen var akkurat det jeg trengte for å ta grep. Prøvde ulike psykologer og fant en som hjalp meg enormt ved bare en liten detalj. Etter ett år var det eneste jeg satt igjen med mindre negativt ladde ord jeg brukte i hodet mitt. Det var alt, men også nøkkelen. Herfra klarte jeg meg selv. 
Jeg mistet alt av gledesfølelse i begynnelsen av tenårene, var helt flat følelsesmessig, før det etterhvert begynte å gå fra flatt til bratte nedstigninger, og etterhvert stup følelsesmessig. Jeg har nå god «kontroll» på å ikke ha kontroll. Jeg kjenner glede flere ganger for dagen, og livet er herlig. Enda jeg har mistet mange venner, kjæreste og hus.

AnonymBruker
Skrevet

Å kunne puste, tenke og gå betyr virkelig ikke at man er flink til noe. 

Jeg er ikke flink til noe for eksempel. Jeg er ikke flink i jobben min, er ikke en god venn, kan ikke lage mat, er ikke flink til å rydde og vaske, ikke flink til å kjøre bil, er ingen god mamma, osv.

Vel, du er jammen flink til å snakke deg ned🤷‍♂️ om du trenger noe du klarer å tro på. Behersker du jobben? Får du i deg mat hver dag? Er det helsefarlig å være hjemme hos deg? Hvem tenker du er flink å lage mat? Hvordan ser et rent og ryddig hjem ut? Hvordan kjører en flink sjåfør egentlig?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De jeg kjenner som "elsker seg selv" er også de mest selvopptatte menneskene jeg vet om. Kun opptatt av seg, sitt og egne likes på instagram. Så forferdelig å måtte ha noe å gjøre med sånne. 

Hvorfor skal man gå rundt å aktivt elske seg selv...??!? Det er faktisk nok om man ikke går rundt med selvhat. 

Anonymkode: a8df4...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, du er jammen flink til å snakke deg ned🤷‍♂️ om du trenger noe du klarer å tro på. Behersker du jobben? Får du i deg mat hver dag? Er det helsefarlig å være hjemme hos deg? Hvem tenker du er flink å lage mat? Hvordan ser et rent og ryddig hjem ut? Hvordan kjører en flink sjåfør egentlig?

Behersker så vidt, får ikke i meg mat hver dag, det er bare rot og kaos hos meg, og jeg kjører så dårlig at jeg har fått kommentarer på det. Når det gjelder mat så greier jeg ikke koke spagetti en gang. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å puste gjør du uten å tenke på det, det skjer på automatikk. Visst er du da flink til det. Vet du, når noen er virkelig virkelig flink til noe, typisk idrett, så tenker de ikke når de bedriver idretten sin. De bare gjør, akkurat som å puste. Dette kalles å være i sonen, det skjer på automatikk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De jeg kjenner som "elsker seg selv" er også de mest selvopptatte menneskene jeg vet om. Kun opptatt av seg, sitt og egne likes på instagram. Så forferdelig å måtte ha noe å gjøre med sånne. 

Hvorfor skal man gå rundt å aktivt elske seg selv...??!? Det er faktisk nok om man ikke går rundt med selvhat. 

Dette er ikke å elske seg selv

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Behersker så vidt, får ikke i meg mat hver dag, det er bare rot og kaos hos meg, og jeg kjører så dårlig at jeg har fått kommentarer på det. Når det gjelder mat så greier jeg ikke koke spagetti en gang. 

Men du klarer å prøve?

AnonymBruker
Skrevet
AnnonymBruker4 skrev (24 minutter siden):

Eller motsatt, at når du ser at det ikke er så farlig med feilene og manglene andre har så blir du mer raus med deg selv 😊

Ja, jeg spør meg selv ganske ofte "Hvorfor er du så snill og raus med andre, men så slem og kritiserende med deg selv?". Jeg vet ikke. 

Anonymkode: 4bf3f...d96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, du er jo morsom da! 

Assa for jeg vet akkurat hvordan du har det... 

For hva faen skal det liksom bety? "Jippi for meg som halveis kom meg opp i morges og ikke kjørte på noen på veien?? " Hurra for meg.. blææh.. haha

Men, prøv, bare vær så snill å prøv affirmations, den jeg linket til f.eks. 

Jeg ble fysisk uvel og dårlig av å høre på, irritert ble jeg å. 

Men hold ut. Gjør det alikevel i noen mnd.. se hva som skjer ?? 

Indre dialogen din, er nøkkelen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette var da snevert. Jeg er veldig opptatt av å elske meg selv, og ikke minst være bevisst på at den aller viktigste relasjonen jeg har i livet mitt er den til meg selv. Du finner likevel ikke en person i min omgangskrets som ville beskrive meg slik som du da konkluderer med at jeg må være. 

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Dette var da snevert. Jeg er veldig opptatt av å elske meg selv, og ikke minst være bevisst på at den aller viktigste relasjonen jeg har i livet mitt er den til meg selv. Du finner likevel ikke en person i min omgangskrets som ville beskrive meg slik som du da konkluderer med at jeg må være. 

Da er ikke du en av dem jeg har møtt, fint og flott. 

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Da er ikke du en av dem jeg har møtt, fint og flott. 

(forstår ikke hvorfor du skulle ta deg nær av dette dersom du ikke er sånn som jeg beskriver.)

Skrevet

(forstår ikke hvorfor du skulle ta deg nær av dette dersom du ikke er sånn som jeg beskriver.)

Jeg tar meg ikke nær av det, jeg korrigerer at det nødvendigvis er slik. Man kan så absolutt være opptatt av å elske seg selv og trives godt med seg selv,  og likevel være raus og varm mot andre. 

Jeg tror nok jeg var betydelig mer selvopptatt da min indre dialog var så selvkritisk at det tok mye energi og kapasitet fra meg. Å ha et godt forhold til meg selv frigjør mye kapasitet til å bry meg om andre og deres liv og utfordringer. 

Jeg hadde ikke bemerket din kommentar dersom den ikke var så påståelig og generell. For meg ble det du påstår så feil at derfor svarte jeg, for å nyansere det. Ikke fordi jeg tok meg nær av det. Det skal litt mer til. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (Akkurat nå):

Jeg tar meg ikke nær av det, jeg korrigerer at det nødvendigvis er slik. Man kan så absolutt være opptatt av å elske seg selv og trives godt med seg selv,  og likevel være raus og varm mot andre. 

Jeg tror nok jeg var betydelig mer selvopptatt da min indre dialog var så selvkritisk at det tok mye energi og kapasitet fra meg. Å ha et godt forhold til meg selv frigjør mye kapasitet til å bry meg om andre og deres liv og utfordringer. 

Jeg hadde ikke bemerket din kommentar dersom den ikke var så påståelig og generell. For meg ble det du påstår så feil at derfor svarte jeg, for å nyansere det. Ikke fordi jeg tok meg nær av det. Det skal litt mer til. 

Du overså kanskje at jeg skrev "de jeg kjenner". Fort gjort, men tegn på selvopptatthet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

De som er opptatt av "likes" og fasade elsker ikke seg selv. Det er fake. De bare sier det. De som virkelig elsker seg selv bryr seg ikke om "likes" og slikt. 

Anonymkode: 4bf3f...d96

• Liker 1
Skrevet

Du overså kanskje at jeg skrev "de jeg kjenner". Fort gjort, men tegn på selvopptatthet.

Ok, det skal jeg tåle å være. Det er uansett bedre enn å være selvgod og nebbete. 😉😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...