Gå til innhold

Hvordan elske seg selv mer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er ditt beste råd på å lære å elske og like seg selv bedre? Dem sier at du skal elske deg selv før du kan elske noen andre. Men hvordan lære å elske deg selv og like seg selv? Slik at man ikke baserer sin verdi på andre, nå tenker jeg spesielt i datingsituasjoner.

Anonymkode: d1e3e...7f5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gjør gode tung for deg selv, ta vare på deg selv, og tenk godt om deg selv.

Tren, spis sunt, kle det pent, gjør morsomme ting +++

Anonymkode: d814f...c2d

• Liker 1
Skrevet

denne tråden burde vært full av kommentarer da det er dette kg damene skriker om i hver dating tråd omtrent. :knegg: 

Nå så jeg frem til masse gode svar med 1000 tips om hvordan elske seg selv mer før man kan elske andre. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er ditt beste råd på å lære å elske og like seg selv bedre? Dem sier at du skal elske deg selv før du kan elske noen andre. Men hvordan lære å elske deg selv og like seg selv? Slik at man ikke baserer sin verdi på andre, nå tenker jeg spesielt i datingsituasjoner.

Anonymkode: d1e3e...7f5

Vær mer elskelig og "likandes".

Anonymkode: 87e30...692

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke akkurat påstå at jeg elsker meg selv, men jeg gjør nå i alle fall det jeg kan for å ha det bra. Trener, spiser sunt, hiver meg på forskjellige aktiviteter og forsøker å fylle dagene med noe fint. Jeg trenger overhodet ikke en partner for å ha det bra eller føle at jeg har noen verdi. Jeg gleder meg over å kunne ha det fint og ryddig rundt meg, har nesten voksne barn som klarer seg fint osv osv. Jeg hadde igen drøm om å være alene i femtiårene, men når jeg først er det, så gjør jeg det beste ut av det. Det er jo flere fordeler ved det også, og jeg velger å fokusere på dem fremfor "mangelen" på en partner.

Anonymkode: c29d3...17c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Affirmations! 

Jeg har nevnt det flere ganger, her inne. Men det kan aldri bli sagt nok. 

Søk på YT og Spotify. Før du legger deg så setter du på affirmations ang self love, og alle andre problemer du har. 

Det er ekstremt effektivt, og det er INGENTING som er like effektivt. 

Jeg har slitt psykisk i så mange år, gått utallige timer til psykolog etc. Psykolog kan hjelpe deg til å forstå deg selv bedre, og har du en god psykolog kan han hjelpe deg med verktøy. 

Men, det som vil fikse deg, er affirmations! 

Du har fått erfart, hørt og fortalt deg selv alt for mange ganger at du ikke er verdt å bli elsket. 

Nå, trenger du bare å høre nok ganger at du er verdt å elske!!

Hjernen formes heletiden, det er det som er så fantastisk. Den trenger bare ny informasjon! At du er verdifull, at du er menneskelig og at du fortjener alt det som er godt å bra her i verden. 

Anonymkode: f4d55...1e3

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye løsnet for meg når jeg satte klare rammer og grenser for meg selv. Gikk nøye igjennom hva som virkelig var meg og hva som var tillært/oppdragelse, hvilke verdier jeg  virkelig hadde, og vasket bort alt som samfunnet og foreldre hadde pakket på meg som viste seg å stå i veien for det som virkelig var meg.

Å elske deg selv betyr å kjenne seg selv, akseptere seg selv og stå opp for seg selv. Ingen er perfekte, så ikke forvent av deg selv mer eller mindre enn du forventer av andre. Utfordre enhver negativ tanke som bryter deg ned, vær raus og ydmyk med deg selv. Ingen er bare gode, ingen er bare onde. Vær nyskjerrig på hvem du er. Med andre ord, det er innvendig vi lærer å elske oss selv. Alt utenfra er kortvarig

Anonymkode: 1ace5...062

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye løsnet for meg når jeg satte klare rammer og grenser for meg selv. Gikk nøye igjennom hva som virkelig var meg og hva som var tillært/oppdragelse, hvilke verdier jeg  virkelig hadde, og vasket bort alt som samfunnet og foreldre hadde pakket på meg som viste seg å stå i veien for det som virkelig var meg.

Å elske deg selv betyr å kjenne seg selv, akseptere seg selv og stå opp for seg selv. Ingen er perfekte, så ikke forvent av deg selv mer eller mindre enn du forventer av andre. Utfordre enhver negativ tanke som bryter deg ned, vær raus og ydmyk med deg selv. Ingen er bare gode, ingen er bare onde. Vær nyskjerrig på hvem du er. Med andre ord, det er innvendig vi lærer å elske oss selv. Alt utenfra er kortvarig

Helt riktig. 

Men, for mange av oss så vet man ikke det, og ikke klarer man å utføre helt enkle ting som å ta vare på seg selv. Man må liksom klare å komme til det punktet at man får til å gjøre de tingene. 

Og da er det den indre dialogen som står i veien. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Affirmations! 

Jeg har nevnt det flere ganger, her inne. Men det kan aldri bli sagt nok. 

Søk på YT og Spotify. Før du legger deg så setter du på affirmations ang self love, og alle andre problemer du har. 

Det er ekstremt effektivt, og det er INGENTING som er like effektivt. 

Jeg har slitt psykisk i så mange år, gått utallige timer til psykolog etc. Psykolog kan hjelpe deg til å forstå deg selv bedre, og har du en god psykolog kan han hjelpe deg med verktøy. 

Men, det som vil fikse deg, er affirmations! 

Du har fått erfart, hørt og fortalt deg selv alt for mange ganger at du ikke er verdt å bli elsket. 

Nå, trenger du bare å høre nok ganger at du er verdt å elske!!

Hjernen formes heletiden, det er det som er så fantastisk. Den trenger bare ny informasjon! At du er verdifull, at du er menneskelig og at du fortjener alt det som er godt å bra her i verden. 

Jeg tror ikke på affirmations. Hvis man sier "jeg er flink, jeg er flink, jeg er flink" til seg selv hundre ganger, begynner man ikke å tro på dette. Tvert imot. Man kan bli irritert fordi man vet at man lurer seg selv. Hvis man virkelig tror på at man er stygg, hjelper det ikke å si "jeg er pen" hundre ganger, nei. 

Anonymkode: 4bf3f...d96

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tror ikke på affirmations. Hvis man sier "jeg er flink, jeg er flink, jeg er flink" til seg selv hundre ganger, begynner man ikke å tro på dette. Tvert imot. Man kan bli irritert fordi man vet at man lurer seg selv. Hvis man virkelig tror på at man er stygg, hjelper det ikke å si "jeg er pen" hundre ganger, nei. 

Nei ikke jeg heller. Jeg liker ikke meg selv, hvorfor skulle jeg tro på meg selv? 

Anonymkode: 0545e...b2d

AnonymBruker
Skrevet

Husk at alle fortjener kjærlighet selv om man ikke elsker seg selv. Det at noen viser deg kjærlighet kan i seg selv gi deg det frøet du trengte for å vokse.

Anonymkode: c7ff5...dd7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Helt riktig. 

Men, for mange av oss så vet man ikke det, og ikke klarer man å utføre helt enkle ting som å ta vare på seg selv. Man må liksom klare å komme til det punktet at man får til å gjøre de tingene. 

Og da er det den indre dialogen som står i veien. 

Det tar lang tid, jeg ble godt oppi 30-årene. Første bud er å gjøre det til en prioritet, at man faktisk skal stå løpet ut og bryte med gamle mønstre. Den indre dialogen du nevner er helt essensiell.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Greien er at du faktisk er flink, flink til veldig mye! Veldig mye du ikke gir deg selv kred for. Livet i seg selv er kjemperart. Helt uten at vi har noe å si, så havner vi plutselig her, fanget i en kropp vi ikke har peiling på hvordan fungerer, sammen med andre som heller ikke har peiling. Og det vi kaller oss selv, hva i alle dager er det? 
Nei, bare det at du i det hele tatt åpner øynene om morgenen burde være en bragd. 
Et eksempel er å prøve å lage en god middag, og blir den god så bør du fint kunne gi deg selv noen komplementer i stillhet eller ut høyt. Blir den ikke god, så se humoren i det. Men du prøvde på noe nytt, og kanskje du vet hva som må gjøres annerledes neste gang?

Med andre ord, få kontakt med barnet i deg igjen. Dette betyr at du som den voksne prater med deg selv slik du ville pratet med et barn du elsker. Joda, du er voksen, men fortell meg hvordan i alle dager denne kroppen faktisk fungerer, hva gjør denne kroppen levende. Vi er fortsatt barn hele gjengen, uansett hvor voksen vi liker å tro vi er

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Greien er at du faktisk er flink, flink til veldig mye! Veldig mye du ikke gir deg selv kred for. Livet i seg selv er kjemperart. Helt uten at vi har noe å si, så havner vi plutselig her, fanget i en kropp vi ikke har peiling på hvordan fungerer, sammen med andre som heller ikke har peiling. Og det vi kaller oss selv, hva i alle dager er det? 
Nei, bare det at du i det hele tatt åpner øynene om morgenen burde være en bragd. 
Et eksempel er å prøve å lage en god middag, og blir den god så bør du fint kunne gi deg selv noen komplementer i stillhet eller ut høyt. Blir den ikke god, så se humoren i det. Men du prøvde på noe nytt, og kanskje du vet hva som må gjøres annerledes neste gang?

Med andre ord, få kontakt med barnet i deg igjen. Dette betyr at du som den voksne prater med deg selv slik du ville pratet med et barn du elsker. Joda, du er voksen, men fortell meg hvordan i alle dager denne kroppen faktisk fungerer, hva gjør denne kroppen levende. Vi er fortsatt barn hele gjengen, uansett hvor voksen vi liker å tro vi er

Men det finnes folk som ikke er flink til noe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du hører på affirmations sa jeg. 

Altså det finnes lydklipp der du får hørt på flere versjoner av jeg er bra, jeg er elskbar jeg er god nok etc. 

Du kan fint velge å tro at det ikke virker. 

Men, det gjør faktisk det. Det vil virke bedre enn noen form for terapi. Nettopp fordi at du faktisk får endret på den indre stemmen din. Den som blokkerer deg for å gjøre noen positive endringer i livet ditt.. 

Gi det 3mmd, kan vel ihvertfall ikke skade ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det finnes folk som ikke er flink til noe. 

Disse finnes virkelig ikke. Bare det å være i livet betyr at du er flink til noe. Kan du gå? Eller kan du se? Om ikke, kan du puste? Kan du tenke? De som tror de ikke er flinke til noe legger listen skadelig og urealistisk høyt. 
hvilke folk mener du ikke er flink til noe?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det tar lang tid, jeg ble godt oppi 30-årene. Første bud er å gjøre det til en prioritet, at man faktisk skal stå løpet ut og bryte med gamle mønstre. Den indre dialogen du nevner er helt essensiell.

Jeg har alltid jobbet med meg selv. 

Men når alt faktisk begynte å løsne var etter at jeg begynte med affirmations. 

Og da tar det ikke enormt mye tid eller... 

Det er faktisk helt 🤯🤯🤯 hvor effektivt det er 😅

Men, ja man må alikevel gå inn for å jobbe med seg selv såklart 😊 

Nå har jeg mere fokus på å gi slipp på kontrollen. Og jeg kjenner at jeg klarer å gi slipp my letter etter kun noen netter med affirmations om leting go of control 🤯  

Så jeg er litt ivrig på å dele akkurat dette.. 

Har slitt mye og gått utallige timer til psykolog.. igjen ingenting slår affirmations. For den indre stemmen må endres. ❤️

• Liker 1
Skrevet

Elsk andre, så vil du elske deg selv mer 🥰

AnonymBruker
Skrevet
AnnonymBruker4 skrev (Akkurat nå):

Elsk andre, så vil du elske deg selv mer 🥰

Fint tenkt. 

Men, man må først vare raus og tålmodig med seg selv. Der etter er det veldig mye enklere og elske andre. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...