Gå til innhold

7 åring med flere hull i melketenner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være uvitende om at ME og brystmelk er full av (melke)sukker, og at man skal pusse tennerne etterpå? Eller enda bedre, kun gi vann om natten. Jeg har blitt fortalt det minst 200 ganger av diverse helsepersoner innen barnet overhodet fikk tenner. Alle advarer mot nattamming uten tannpuss. 

Anonymkode: 48a4a...385

Jeg ammet mine barn til de var 2,5 år og 3,5år. 

Ingen tannproblemer og jeg nattammet. 

Anonymkode: 670ff...16b

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har barnet ev trangt mellom tennene? Hadde dette selv, og fikk hull. Da hjelper bare tanntråd og tannbørsten, ikke fluor. Men det kan jo være at melketennene er "svakere" og at der ikke blir slik når de andre vokser fram

Anonymkode: 941fe...211

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Og mere nøtter. 

Tenner er bygd opp av mineraler, så jeg ville ha kuttet ut melk som kan strippe kroppen for mineraler. (Det har for mye kalsium). 

Også ville jeg ha tilført kvalitets mineraler, de finner du i blant annet rosa Himalaya salt, i nøtter, og Grønnsaker. Ikke glem tang i ny å ned. F.eks nori ark, eller sjøgress salat ved sushi om han liker det ? 

Mine barn elsker tang. 

 

Anonymkode: 670ff...16b

Jeg burde jo bare overse dette, for å ikke kuppe tråden, men: HÆ? Kan du forklare hvordan kalsium i melk stripper kroppen for mineraler? Og hvordan gjør kalsiumet i himalayasalt IKKE det? 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får hull, andre ikke. Noen får tannstein, andre ikke. Noe får det ene, men ikke det andre, noen får begge deler, noen får ingenting. 

Jeg har tenner med hull, min samboer har tenner med tannstein. Vi har like tannpuss-rutiner. Mitt ene barn har tannstein på tross av god munnhygiene, mitt andre barn har stygg misfarging på noen av jekslene (voksentenner) etter antibiotikakurer som baby, men verken hull eller tannstein.

Jeg ville ikke bekymra meg om ikke tannlegen gjorde det, og dette er jo melketenner som vil falle ut. Oppretthold god munnhygiene, og du har gjort ditt beste. Voksentennene er normalt sett sterkere. 

Anonymkode: a3d76...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramma skrev (3 minutter siden):

Jeg burde jo bare overse dette, for å ikke kuppe tråden, men: HÆ? Kan du forklare hvordan kalsium i melk stripper kroppen for mineraler? Og hvordan gjør kalsiumet i himalayasalt IKKE det? 

Det er naturlig nok, pågrunn av konsentrasjonen. 

Melk er satt sammen til å fø kalver. Ikke mennesker 💡 

Det er veldig kjent internasjonalt at de landene som har høyest inntak av melkeprodukter også har høyest forekomst av benskjørhet. 

Ben og tenner er bygget av samme materiale. 

Melk, er ikke sunt, og bør begrenses til det minimale. 

Anonymkode: 670ff...16b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er naturlig nok, pågrunn av konsentrasjonen. 

Melk er satt sammen til å fø kalver. Ikke mennesker 💡 

Det er veldig kjent internasjonalt at de landene som har høyest inntak av melkeprodukter også har høyest forekomst av benskjørhet. 

Ben og tenner er bygget av samme materiale. 

Melk, er ikke sunt, og bør begrenses til det minimale. 

Anonymkode: 670ff...16b

Du svarte ikke på noen av spørsmålene, men det er vel svar nok i seg selv. Da lar jeg denne ballen ligge. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være uvitende om at ME og brystmelk er full av (melke)sukker, og at man skal pusse tennerne etterpå? Eller enda bedre, kun gi vann om natten. Jeg har blitt fortalt det minst 200 ganger av diverse helsepersoner innen barnet overhodet fikk tenner. Alle advarer mot nattamming uten tannpuss. 

Anonymkode: 48a4a...385

Dette er tull. Nyere forskning advarer ikke mot nattamming. Tvert i mot. Les deg opp. 

Anonymkode: 5f1e9...f2e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gramma skrev (1 minutt siden):

Du svarte ikke på noen av spørsmålene, men det er vel svar nok i seg selv. Da lar jeg denne ballen ligge. Takk for svar!

Det er høyere konsentrasjon av kalsium i melk, enn det er i rosa Himalaya salt. 

Men, mest sannsynlig er melk usunt også pågrunn av melkesukker. 

Himalaya salt har mange flere mineraler, og det er en balansert mengde som er enkelt for menneske kroppen og absorbere. 

 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Noen får hull, andre ikke. Noen får tannstein, andre ikke. Noe får det ene, men ikke det andre, noen får begge deler, noen får ingenting. 

Jeg har tenner med hull, min samboer har tenner med tannstein. Vi har like tannpuss-rutiner. Mitt ene barn har tannstein på tross av god munnhygiene, mitt andre barn har stygg misfarging på noen av jekslene (voksentenner) etter antibiotikakurer som baby, men verken hull eller tannstein.

Jeg ville ikke bekymra meg om ikke tannlegen gjorde det, og dette er jo melketenner som vil falle ut. Oppretthold god munnhygiene, og du har gjort ditt beste. Voksentennene er normalt sett sterkere. 

Anonymkode: a3d76...08f

Det er slapt! 

Heldigvis virker TS, og ha en mindre slapp holdning. 

Noen får og andre får ikke? Ja, men da burde man finne grunnen. 

Mitt ene barn, har fått veldig mye antibiotika, han har ikke svake tenner, de er ikke gule og de er rene. 

Selvom han i en periode hadde mye! Bakterievekst i munnen, både pågrunn av slapp tannpuss, og sikkert også alle antibiotika kurene. 

Nå, spiser barna mine ganske greit sunt, og minimalt med melkeprodukter. De spiser nøtter, tang og mye grønnsaker og vi bruker kun Himalaya salt. 

Men! Vi måtte jo fikse den bakterievekst... Det lå et tjukt lag på tungen hans, jeg børstet den men det gikk aldri av. Så da blandet jeg ut hydrogenperoksid og fikk han til å grugle dette, i 3 dager, deretter pusse tungen igjen osv. 

Vi ble kvitt det! Nå, kan vi ha vanlig tannrutine, og tungen hans har ikke lengere et tjukt lag med bakterier. 

(Det burde dere gjøre også, da får du bort tannstein og de andre grenene deres også).. 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Drikker/spiser dere mye melkeprodukter? 

Jeg ville ha droppet/kuttet kraftig ned på melkeprodukter om det faktisk er sant det du sier. 

Jeg ville byttet ut saltet til Himalaya salt, og økt på med grønnsaker både rå og kokt. 

Anonymkode: 670ff...16b

Barnet har aldri drukket kumelk (laktoseintolerant). Ei heller havremelk og lignende 

Anonymkode: 30c00...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er slapt! 

Heldigvis virker TS, og ha en mindre slapp holdning. 

Noen får og andre får ikke? Ja, men da burde man finne grunnen. 

Mitt ene barn, har fått veldig mye antibiotika, han har ikke svake tenner, de er ikke gule og de er rene. 

Selvom han i en periode hadde mye! Bakterievekst i munnen, både pågrunn av slapp tannpuss, og sikkert også alle antibiotika kurene. 

Nå, spiser barna mine ganske greit sunt, og minimalt med melkeprodukter. De spiser nøtter, tang og mye grønnsaker og vi bruker kun Himalaya salt. 

Men! Vi måtte jo fikse den bakterievekst... Det lå et tjukt lag på tungen hans, jeg børstet den men det gikk aldri av. Så da blandet jeg ut hydrogenperoksid og fikk han til å grugle dette, i 3 dager, deretter pusse tungen igjen osv. 

Vi ble kvitt det! Nå, kan vi ha vanlig tannrutine, og tungen hans har ikke lengere et tjukt lag med bakterier. 

(Det burde dere gjøre også, da får du bort tannstein og de andre grenene deres også).. 

Anonymkode: 670ff...16b

hvor kjøper du hydrogenperoksid? jeg vurderer også tungeskrape av kobber! det bruker jeg selv

Anonymkode: 30c00...982

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet har aldri drukket kumelk (laktoseintolerant). Ei heller havremelk og lignende 

Anonymkode: 30c00...982

Ja, da ville jeg ha bare forsøkt å øke mineralene. 

Som grønne grønnsaker, rosa Himalaya salt, tang og slikt. 

I tillegg kan du se om du får han til å gurgle utblandet hydrogenperoksid (du får kjøpt på apoteket). 

Husk og pusse tungen også. 

Men, utifra det du sier så høres det jo ut som svake tenner, så jeg ville ha fokusert på balansert mengde med mineraler. 

 

Anonymkode: 670ff...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at dere MÅ få skoletannlegene til å vurdere eventuelle emaljefeil og få det tydelig dokumentert i journalen. Og passe på å få utskrift fra den. Det kan spare barna deres for både fem- og sekssifrede summer når de blir voksne. 

Anonymkode: b1787...c9f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å være uvitende om at ME og brystmelk er full av (melke)sukker, og at man skal pusse tennerne etterpå? Eller enda bedre, kun gi vann om natten. Jeg har blitt fortalt det minst 200 ganger av diverse helsepersoner innen barnet overhodet fikk tenner. Alle advarer mot nattamming uten tannpuss. 

Anonymkode: 48a4a...385

Det er bare tull. Morsmelk beskyttet mot hull, MME gjør ikke det. Men det er ikke bare bare å påpeke forskjell på MME og morsmelk, derfor dras alt over samme kam. Men det er forskjell… 

Endret: det norske helsevesen og herunder helsesykepleierne på helsestasjon ligger årevis bak internasjonal forskning og anbefalinger. Det er ikke noe nytt. Her kan du gi til de minst 200 helsepersonene dine. 

IMG_6557.png

IMG_6559.png

IMG_6558.png

Endret av KaraThrace
Lagt til kilder
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dere vanlig tannkrem? Min familie var veldig opptatt av å leve sunt, og brukte noe surr fra helsekost, så jeg fikk en masse hull.

Anonymkode: eeb8c...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Aller først: vi er over snittet opptatt av kosthold og livsstil. Barnet er vokst opp på hjemmelaget mat (på hjemmebane), og kun lørdagsgodt. Vi har ikke brus i hjemmet, og juice kun til påske/lunsj. Vi har alltid vært nøye med tannpuss og tannstell.

Gratulerer til oss, 4 hull i melketennene.. Disse ble oppdaget i fjor rundt 6årsdagen, og på kontroll nå sier tannlegen at de har «stoppet opp». Men de er synlige, det var vi som oppdaget det og bestilte time. Tannlegen mener vi kan vente med behandling.

Jeg bare lurer på hvordan det har blitt sånn? Alt vi ønsker er at barnet skal ha god tannhelse, og vi har ikke kunnet gjøre det bedre enn vi har gjort til nå.

Tannlegen gnåler bare om fluor, men det har jo tydeligvis ikke hjulpet til nå.

Det må være noe annet underliggende?

Noen med erfaring?

Er det håp for voksentennene?

Anonymkode: 30c00...982

Det er ikke alle som har like gode tenner. Jeg er av de som har dårlige tenner. Trakk de fleste melketenner før de falt ut av seg selv grunnet råte. Senere har jeg lappet noen tenner stort sett hvert år til jeg passerte 40 år. Etter det har jeg faktisk opplevd flere ganger at tannlegen ikke finner hull på den årlige kontrollen. En stor seier hver gang det skjer.

Så er det kona mi. Hun er av de som har gode tenner. Hun passerte 50 år før hun måtte bore og lappe et hull for første gang i livet.

Vi er forskjellige....

Anonymkode: 61b0f...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gurgle med hydrogenperoksid kan være farlig, jeg ville ikke anbefalt det for et barn.

Anonymkode: 1355e...fef

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen hadde masse hull som barn. Har og sporadisk hull som voksen. Er svært nøye med tannpuss og bruker tanntråd.

Jeg pusser over tennene i full fart morgen og kveld. Er midt i førtiårene og har kun hatt ett hull. Drikker brus og jus jevnlig.

Av mine søsken har ett hatt masse hull, har syreskader og svak emalje, mens det andre har og passert førti uten et eneste hull. 

Gener har nok vesentlig med å si enn tannpussen.

Anonymkode: ace0d...d02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er slapt! 

Heldigvis virker TS, og ha en mindre slapp holdning. 

Noen får og andre får ikke? Ja, men da burde man finne grunnen. 

Mitt ene barn, har fått veldig mye antibiotika, han har ikke svake tenner, de er ikke gule og de er rene. 

Selvom han i en periode hadde mye! Bakterievekst i munnen, både pågrunn av slapp tannpuss, og sikkert også alle antibiotika kurene. 

Nå, spiser barna mine ganske greit sunt, og minimalt med melkeprodukter. De spiser nøtter, tang og mye grønnsaker og vi bruker kun Himalaya salt. 

Men! Vi måtte jo fikse den bakterievekst... Det lå et tjukt lag på tungen hans, jeg børstet den men det gikk aldri av. Så da blandet jeg ut hydrogenperoksid og fikk han til å grugle dette, i 3 dager, deretter pusse tungen igjen osv. 

Vi ble kvitt det! Nå, kan vi ha vanlig tannrutine, og tungen hans har ikke lengere et tjukt lag med bakterier. 

(Det burde dere gjøre også, da får du bort tannstein og de andre grenene deres også).. 

Anonymkode: 670ff...16b

Var alt dette til meg? 

Jeg er da ikke slapp. Jeg har vært hos tannlegen og forhørt meg. Jeg har tannkjøttsykdom i min familie (arvelig), så jeg er ekstremt påpasselig med tannhygiene - for oss alle. Tannlegen er tilfreds med barnas tenner, og pga tannstein hos ene er vi der to ganger årlig for sjekk (ikke annethvert år som er vanlig). Barnet har noe "ruglete" overflate på tennene sine, og opplever derfor tannstein. Man kan alltids pusse livet av tennene i håp om å forebygge, men da ødelegger man den faktisk. Tannlegen har selv sagt at noen er mer utsatt for tannstein (og/eller hull) uavhengig av tannhygiene, men at det selvsagt kan forebygges. Vi forebygger ved god tannhygiene og 2x årlig sjekk og stell hos tannlegen. Det er ikke alltid det finnes en grunn, man har de tennene man har, og så gjør man det beste utfra det.

Noen barn opplever dessverre skader på tennene ved antibiotikakur som spedbarn, dette er et kjent problem. Det var først barselpleiere som opplyste meg, deretter fastlege. Så var det en tannlegetime for noen år tilbake, da jekslene var kommet, at tannlegen spurte om barnet hadde gått på antibiotika som spedbarn pga tennene. Det er altså ikke fremmed, og du burde vite bedre enn å være besserwisser og best i verden før du uttaler deg. 
Tennene er for øvrig sterke, men to stk er misfarget. Ikke gule, ikke brune, men en helt merkelig, rar farge jeg ikke helt har navn på.

Aldri hatt problemer med bakterievekst hos noen her, aldri hatt "uren" tunge av noe slag, aldri dårlig ånde eller noe som helst. Pusser tunga og sånt, men aldri opplevd annet enn helt vanlig tunge. Drikker og spiser masse melkeprodukter, helt ordinært kosthold - uten (særlig mye) nøtter, tang og himalayasalt. 

Anonymkode: a3d76...08f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...