Gå til innhold

Barnehage hvor mange timer er lang dag

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når du sier st et barn har lange dager i barnehagen hvor mange timer er det ca da? For et barnehagebarn på 2-3 år? 
Hvor mange timer er «greit» når den ene har foreldrepermisjon? 
Hvor mange timer er «greit» når begge er på jobb? 

Anonymkode: 09238...72b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva som passer for deg og din familie kan ingen andre si. Hvis du lurer på hva som er vanlig finner du statistikk her: https://www.ssb.no/utdanning/barnehager/artikler/barnetilsynsundersokelsen-2023

Neste halvparten av de minste (under tre) er i barnehagen mindre enn 25 timer i uka, altså femtimersdager, men det er også en del som er der mer enn åtte timer om dagen. Begge deler kan fungere helt fint, husk at de minste sover et par timer også så det er ikke like mange timer våkentid.

Anonymkode: a6c24...a53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo takk 😊 jeg lurer på hva dere syns! Skrives ofte om lange dager, hva mener du om hva som er lange dager? 

AnonymBruker
Skrevet

Fra 7- 15 eller 8-16 syns jeg er lang dag,  5-6t syns jeg er ok om en er hjemme i permisjon. Om begge er i jobb er det jo mr avhengig av hva som er behovet for foreldrene og ikke. 

Tiden i bhg skal jo ha betydning for barnet også, og at de ikke går glipp av visse planlagte aktiviteter etc - slik at bhg ikke blir oppbevaring av barnet, men et godt pedagogisk tilbud og sosial arena. 

Anonymkode: d5f33...a17

AnonymBruker
Skrevet

Mine er i barnehagen fra kl 9 til kl 14. Det synes jeg er passe. 

Så for meg er mer enn 5 timer lange dager. 

Anonymkode: 30fd2...55b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lang dag hvis det er mer enn 7, 5 timer, altså lenger enn en vanlig arbeidsdag for voksne folk. Det er for lenge. 

Anonymkode: c7cff...898

AnonymBruker
Skrevet

Lang dag ser jeg på som om at ungen har fler timer i bhg enn hva du / dere har på jobb :)

Anonymkode: f3555...573

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du sier st et barn har lange dager i barnehagen hvor mange timer er det ca da? For et barnehagebarn på 2-3 år? 
Hvor mange timer er «greit» når den ene har foreldrepermisjon? 
Hvor mange timer er «greit» når begge er på jobb? 

har bare en og barnet var ca 19 mnd når han måtte være der fra 730 til 16, var alene

Anonymkode: 9c903...dbb

Skrevet

Også er vi der igjen at skal man ha full jobb så må ungen være i barnehagen lenger enn en arbeidsdag 🙄 og for de aller fleste så går det helt fint... 🙂

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Mim_madam skrev (16 minutter siden):

Også er vi der igjen at skal man ha full jobb så må ungen være i barnehagen lenger enn en arbeidsdag 🙄 og for de aller fleste så går det helt fint... 🙂

H orfor ikke bare svare på spørsmålet 🙄

Anonymkode: 5076e...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Alt over 6,5 er lang dag synes jeg

Anonymkode: 5076e...ca9

AnonymBruker
Skrevet
Mim_madam skrev (19 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilke jobber man har og hvordan man klarer å legge til rette. Et eksempel kan vere at den forelderen begynner tidlig på jobb og dermed kan hente tidlig, mens den andre begynner litt senere og kan levere litt senere, da kan barnet feks være i barnehagen fra 8.30-15. Mange gjør det slik. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva skal man gjøre når man jobber satte vakter på 7,5 timer pluss reisetid? Da får jo barna tilsvarende lang dag. Skal man slutte å jobbe? 

Anonymkode: a6718...bbe

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilke jobber man har og hvordan man klarer å legge til rette. Et eksempel kan vere at den forelderen begynner tidlig på jobb og dermed kan hente tidlig, mens den andre begynner litt senere og kan levere litt senere, da kan barnet feks være i barnehagen fra 8.30-15. Mange gjør det slik. 

Også er det alltids de som ikke har den muligheten... Man gjør stort sett det beste av det man får til - at alle skal ha 10-14 er uansett ganske utopisk for de aller aller fleste... Og gjett hva, det går helt fint! 

AnonymBruker
Skrevet

Mer enn 6 timer er lang dag. Er man hjemme i permisjon tenker jeg at mer enn 4 timer er lang dag. 

Anonymkode: 6a814...40a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn er i bhg 0915-1445/15 og det definerte de som kort dag. Han sover to av dem så sier meg egentlig enig. En time lek, måltid, lur, måltid, 1t lek.

Anonymkode: 13e35...7c3

Skrevet

For meg handler det mer om tidspunktet barnehagedagen slutter. Heller 7-15 enn 10-16. De fleste småttiser blir utrolig slitne når det nærmer seg stengetid. 15.30-17 er tyngre for dem enn 7-10. 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg sliter med dårlig samvittighet, men er så sliten av baby og venner/familie som trenger hjelp at min 3 åring er i barnehagen 8-9 - 15 ca eller noen ganger til 16 også! 
Når vi begge begynner å jobbe igjen så må det bli 07:15 til 16:00 noen dager, når jeg jobber kveldsvakt kan jeg levere sent, men. 
Vurderer å ta ulønnet. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker alt over 7.5 timer er en lang dag. Det er en vanlig arbeidsdag. 
Jobber jeg lenger enn 7,5 time får jeg ofte avspasering, det gjør ikke barna. Mange har like lange dager uansett. 

Anonymkode: 55103...90c

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det kommer an på alder og hva foreldrene gjør. 

En normal arbeidsdag pluss reisetid er "ok", men kan fortsatt bli en lang dag for ett lite barn på 1-2år som lengter etter foreldrene. 

Leverer du barnet kl. 0645 og henter 1630, så har barnet en lang dag uavhengig av alder. 

Anonymkode: a0344...e79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...