AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #1 Skrevet 17. juni 2024 Jeg er alenemor med to gutter på 12 og 14år. De spiser ofte mer enn meg. Tjener ikke så godt og klarer ikke sette av penger. Har fått spørsmål fra både kolleger og familie om vi har ordnet oss nødvendige varer og mat i tilfelle krig/andre hendelser. Har dere noen tips til billig mat? Hva er lurt? Til og med boksmat er dyrt nå! Og steller det at man bør ha nok til en uke og ikke tre dager? Anonymkode: a6e3f...1ec 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #2 Skrevet 17. juni 2024 jeg pleider da å følge med på pulsen, men nå vet jeg ikke om jeg har gått glipp av noe? Hvorfor skulle krigsfaren være umiddelbart truende nå? Anonymkode: b40f4...8c0 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #3 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg er alenemor med to gutter på 12 og 14år. De spiser ofte mer enn meg. Tjener ikke så godt og klarer ikke sette av penger. Har fått spørsmål fra både kolleger og familie om vi har ordnet oss nødvendige varer og mat i tilfelle krig/andre hendelser. Har dere noen tips til billig mat? Hva er lurt? Til og med boksmat er dyrt nå! Og steller det at man bør ha nok til en uke og ikke tre dager? Anonymkode: a6e3f...1ec Bønner, kikerter på sånn pappboks. Pasta og ris er billig. litt billig kjeks? knekkebrød med tubeost? Leverpostei/makrell i små beger. Som ikke trenger kjøleskap. Nøtter. Hermetikk. Har også litt soya/mandelmelk for det holder seg lenge utenom kjøleskap , men det er jo dyrt. Anbefaler å vite utløpsdato så kan maten spises og fylles på. Anonymkode: d899f...fb5 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #4 Skrevet 17. juni 2024 Knekkebrød og havregry. Billigere blir det ikke. Det er godt nok om man er i en krise. Anonymkode: 35b47...af1 1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #5 Skrevet 17. juni 2024 Og ja en skal ha nok til en uke, men jeg ukesvarsler jo og har dermed mat til en uke uansett 😅 Anonymkode: d899f...fb5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #6 Skrevet 17. juni 2024 Vann er gratis. Ha 20-30 liter i flasker. Havregryn er billig. Litt hermetikk. Knekkebrød. Olje. Anonymkode: 8975b...65a 3
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #7 Skrevet 17. juni 2024 Hvis du har en asiatisk butikk i nærheten ville jeg kjøpt inn en stor pose med tørre røde linser og en stor pose ris. Tomatpuré eller bokstomater. Dette er min go-to middag når vi er blakke; https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/dal---linsegryte/ skikkelig billig, god på smak og tørrvarene kan brukes ved en evnt krise. Har vi ikke bokstomat, bruker vi tomatpuré og vann. Ellers i nødlageret har vi et par pakker knekkebrød, kjeks, salt og makrell i tomat. Det stemmer at det er anbefalt å ha nok mat til en uke, men jeg stresser ikke veldig med det. Hos oss er det nok mat for en uke, men ikke nok mat til at vi kan ha et variert kosthold en uke. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 627f6...5b1 4
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #8 Skrevet 17. juni 2024 Vi ukeshandler og har alltid mat i skugøffer og skap slik at vi kunne klart oss langt over en uke. «Beredskapslageret» vårt består av tubeoster, leverpostei, makrell i tomat, juice, knekkebrød, syltetøy, fiskeboller, havregryn, suppeposer, pasta, hermetiske grønnsaker osv som vi uansett bruker i det daglige. Har alltid 3-4 pakker av hver stående i matboden så tar vi en handler vi en ny neste handledag. Det eneste vi passer på er å skifte vannet (3x25l kanner) til påske, sankthans, høst og jul. Batterier og stearinlys har vi også alltid plenty av. Gidder ikke kjøpe inn masse vi aldri bruker, da har vi heller mer av det vi faktisk bruker i hverdagen. Anonymkode: dd6c3...d41
Eneri Skrevet 17. juni 2024 #9 Skrevet 17. juni 2024 Noe mat har du vel uansett alltid i fryser/skap, så selv uten å kjøpe noe ekstra til kriselager så har du en start. Knekkebrød, hermetisk leverpostei/makrell i tomat, posesupper/potetmos, havregryn, hermetisk lapskaus 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Skrevet 17. juni 2024 Knekkebrød og havregryn som flere nevner. Hermetikk til middag. Leverpostei, tunfisk, syltetøy. Litt nøtter, kjeks Husk også at du må ha gassapparat el.l., eller kjøpe mat som kan spises kaldt. Hjelper ikke med ekstra pasta hvis du ikke får tilberedt det ... Og vann, det er det aller viktigste. Anonymkode: 6e6db...027 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #11 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): jeg pleider da å følge med på pulsen, men nå vet jeg ikke om jeg har gått glipp av noe? Hvorfor skulle krigsfaren være umiddelbart truende nå? Anonymkode: b40f4...8c0 Jeg har dårlig råd og er ikke sikkert jeg har verken nok mat hjemme eller non penger til å kjøpe inn for flere dager hvis noe skulle skje uten forvarsel. Anonymkode: a6e3f...1ec 1
Gjest jegerrinne Skrevet 17. juni 2024 #12 Skrevet 17. juni 2024 Knekkebrød, havregryn, ris(kjøpes i stor sekk hos adia butikk), vann kan du tappe fra krana og lagre, Og si du kjøper 1 ting hver gang du handler og legger i en boks så får du etterhvert
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Skrevet 17. juni 2024 Falt av lasset når du begynte blande inn krig og "verden går under"😅 Knekkebrød Syltetøy Hermetikk Pasta skruer Nudler Etc varer lenge. Anonymkode: a4432...a25 1
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #14 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg er alenemor med to gutter på 12 og 14år. De spiser ofte mer enn meg. Tjener ikke så godt og klarer ikke sette av penger. Har fått spørsmål fra både kolleger og familie om vi har ordnet oss nødvendige varer og mat i tilfelle krig/andre hendelser. Har dere noen tips til billig mat? Hva er lurt? Til og med boksmat er dyrt nå! Og steller det at man bør ha nok til en uke og ikke tre dager? Anonymkode: a6e3f...1ec Ja, de sier ei uke nå, men det også er fryktelig kort om det skulle bli en alvorlig krise. Jeg ville nok passet på å ha et lager som holder 2-3 uker, minst. Dagens trend med at man nesten aldri har mer mat enn det man spiser samme dag, og drar på butikken nesten hver eneste dag for å kjøpe dagens mat, det er både ineffektivt, dyrt og dumt i beredskapssammenheng. Mitt beste tips er å bygge opp lageret litt sakte, med varer dere allerede bruker. Når du kan, kjøp en ekstra pakke spaghetti, litt mer mel, en ekstra boks hermetikk, eller ei ekstra pakke kjøttdeig til å ha i fryseren. Brød og bakevarer kanogså utmerket godt fryses. Når du har bygget opp et lite lager av hverdagsvarer, inkluderer du det i det daglige kostholdet slik at du får rullert det. F.eks. når du skal ha spaghetti, kjøp ei ny pakke og legg den i skapet og så bruker du den beredskapsspaghettien du har der fra før, og som du kjøpte for en tid siden. De samme kan du gjøre med andre matvarer. Anonymkode: 811c1...f13 4 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #15 Skrevet 17. juni 2024 Kjøp to kilo havregryn (20 kr per kilo). Når én er spist, kjøper du en ny. Så rullerer du. Du trenger altså ikke bruke mye ekstra penger hele tiden, men å ligge en enhet i forkant på mat som holder lenge. Det er ikke avokado du skal ha i beredskapslageret ditt, for å si det sånn. Anonymkode: a774b...d5b 2
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #16 Skrevet 17. juni 2024 Er det krise så må man tenke hvordan klarer vinnas. Havregryn kokt på vann klarer man seg på feks! Anonymkode: d899f...fb5
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #17 Skrevet 17. juni 2024 Spar har kronermarked nå, kanskje se om det finnes noe der med lang holdbarhet? Anonymkode: 816d4...3ad
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #18 Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvis du har en asiatisk butikk i nærheten ville jeg kjøpt inn en stor pose med tørre røde linser og en stor pose ris. Tomatpuré eller bokstomater. Dette er min go-to middag når vi er blakke; https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/dal---linsegryte/ skikkelig billig, god på smak og tørrvarene kan brukes ved en evnt krise. Har vi ikke bokstomat, bruker vi tomatpuré og vann. Ellers i nødlageret har vi et par pakker knekkebrød, kjeks, salt og makrell i tomat. Det stemmer at det er anbefalt å ha nok mat til en uke, men jeg stresser ikke veldig med det. Hos oss er det nok mat for en uke, men ikke nok mat til at vi kan ha et variert kosthold en uke. 🤷🏼♀️ Anonymkode: 627f6...5b1 Man kan heller ikke regne med et ønsket kosthold hvis det blir krig eller krise. Da spiser man det man har. Anonymkode: c8faa...161
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #19 Skrevet 17. juni 2024 Byggryn vil jeg slå et slag for, veldig næringsrikt og mettende. Ville erstattet noe av havregryna med bygg. Anonymkode: c8faa...161 2
Sirah Skrevet 17. juni 2024 #20 Skrevet 17. juni 2024 Havregryn, pasta og ris har vi alltid litt av. Knekkebrød også. Pluss litt tørrvarer som en pose mel, sukker og noe gjær. Da kommer man langt Billig er det også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå