Gå til innhold

Innpåslitne folk fra div. organisasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble i dag nærmest angrepet utenfor dagligvarebutikken av en representant fra en veldedighet organisasjon. Opplevde det hele som ganske ubehagelig og at jeg omtrent ble tvunget til å bli medlem/fast giver. Denne personen skulle da fylle ut mine opplysninger fortløpende, blant annet telefonnummer som igjen førte til at jeg måtte betale inn 300kr til denne organisasjonen der og da, mens det konstant ble observert av denne personen. 

Er det noen som har vært utsatt for det samme? Hvordan taklet du i så fall situasjonen? 

Anonymkode: c8dab...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier nei takk og går videre.

Anonymkode: 0bcb3...ddc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke det er særlig vanskelig å avvise dem, bare vilt irriterende. Skulle vært forbudt på linje med oppsøkende tigging. 

Rister på hodet, går videre og innlater meg ikke i dialog.

Anonymkode: a3d61...20f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare være tøff og tydelig nok og si nei. Jeg pleier å si «Det er et godt formål, men man kan ikke støtte alle, og jeg støtter allerede x og y. Ha det bra!»

Anonymkode: 6cfe6...0da

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere som har svart så langt. Litt av problemet mitt er at jeg er en generelt litt forsiktig type, så jeg må nok prøve å bli litt tøffere rett og slett.. 

Anonymkode: c8dab...72b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg har ikke tid nå"

Anonymkode: ee1ba...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg ble i dag nærmest angrepet utenfor dagligvarebutikken av en representant fra en veldedighet organisasjon. Opplevde det hele som ganske ubehagelig og at jeg omtrent ble tvunget til å bli medlem/fast giver. Denne personen skulle da fylle ut mine opplysninger fortløpende, blant annet telefonnummer som igjen førte til at jeg måtte betale inn 300kr til denne organisasjonen der og da, mens det konstant ble observert av denne personen. 

Er det noen som har vært utsatt for det samme? Hvordan taklet du i så fall situasjonen? 

Anonymkode: c8dab...72b

Kontakt organisasjonen og be om å bli fjernet fra listene deres.

Anonymkode: fd19a...2ca

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kontakt organisasjonen og be om å bli fjernet fra listene deres.

Anonymkode: fd19a...2ca

Jeg gjorde faktisk det med det samme jeg kom hjem 👍🏻

Anonymkode: c8dab...72b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nekter å bli medlem og betale der og da. Jeg ber om nettside eller brosjyre. Ofte har de ikke dette/sier eneste måte å bli medlem på er her og nå. Da sier jeg at jeg ikke er interessert. 

Men det er en grunn for ar jeg har blitt "frekk" og ignorerer og bare går forbi selv om de går rett på meg.

Anonymkode: 8239f...d86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanskelig å si nei. De har sine triks, typisk spør de om du er enig i ett eller annet som ikke går an å være uenig i. "Se, dette er Maria, hun har ikke spist på fire dager og foreldrene er døde, er det ikke forferdelig?" Det kan man jo ikke svare nei på, akkurat. Og svarer du ja, er du plutselig fanget i nettet deres...

Så trikset mitt er å ikke svare på spørsmålet. Jeg ønsker dem en fin dag og går videre.

Og du må aldri, aldri fylle ut noe der og da. Du kan evt si at du skal lese deg opp og melde deg som giver på nettsiden deres når du kommer hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nei takk og går videre. Evt. så later jeg som er i tlf eller holder på med noe på mobilen, mens jeg går forbi 😊 Evt. at jeg tar en omvei eller gjemmer meg bak andre 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier nei, beklager og går videre.

Anonymkode: 9ea19...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en person som ikke klarer å si nei når representanter forteller om de forskjellige organisasjonene. Jeg blir dratt inn og føler at jeg må støtte den og den organisasjonen eller så er jeg et forferdelig menneske. Nå støtter jeg allerede 3 veldedige organisasjoner, som jeg oppsøkte på egenhånd.

Vi bor rett ved et kjøpesenter og flere ganger i året så er det forskjellige organisasjoner som prøver å selge deg noe/prøver å få deg til å melde deg inn. Når jeg ser de, så tar jeg en omvei rett og slett. Er de på veien til butikken jeg skal til, så tar jeg heisen en etasje opp og tar en annen heis ned en etasje/tar rulletrapp ned og går til butikken jeg skal til. Eller så "fotfølger" jeg noen som skal samme vei og gjemmer meg bak de 😅 Eller så later jeg som om at jeg holder på med noe på mobilen. For jeg vet at jeg ikke kommer til å klare å si nei når de først begynner med salgstriksene sine. 

Jeg har også opplevd at folk har blitt sur når vi ikke har kunnet støtte de. Da har jeg gått med mannen min og han er ikke redd for å si nei takk og gå videre. Og i tillegg så kommer det også dørselgere som skal selge deg noe. Jeg har helt sluttet å åpne døren når det ringer på pga dette. Jeg får andre i huset til å åpne døren. Men nå kan man reservere seg mot dørsalg, så jeg har hengt opp et skilt ved siden av gatedøren. 

Alt i alt, så synes jeg selgerne er ganske sleipe. De spiller på samvittigheten til folk. Og ber man om informasjon og/eller en nettside, sånn at man kan undersøke dette selv før man eventuelt melder seg inn, så blir de sur og sier at dette er den eneste måten å melde seg inn på (som jeg vil påstå er fullstendig tull). 

Endret av Kittykat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven

Du må ikke starte en samtale med de, bare si tydelig og bestemt NEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 18.18):

Jeg nekter å bli medlem og betale der og da. Jeg ber om nettside eller brosjyre. Ofte har de ikke dette/sier eneste måte å bli medlem på er her og nå. Da sier jeg at jeg ikke er interessert. 

Men det er en grunn for ar jeg har blitt "frekk" og ignorerer og bare går forbi selv om de går rett på meg.

Anonymkode: 8239f...d86

Ja, det går an men ofte blir de sååå pushy da for de vil vel ha det i boks før interaksjonen er over.

Anonymkode: 5d2ed...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Er allerede medlem😊» 

«Jeg gir allerede månedlig til dere😊»

«Jeg har allerede kjøpt😊»

«Jeg har allerede alarmsystem hos dere😊»

På telefon: «Beklager, jeg er ufør og går i minus hver måned, så jeg har ikke ett eneste øre å avse😔»

Anonymkode: c0a9f...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg prøver alltid å gå en omvei hvis jeg ser folk med den slags "stands". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner irritasjonen, og noe av det som irriterer meg mest er at det tvinger en til å være en mindre høflig og imøtekommende person enn nødvendig. Ofte har en verken tid eller tålmodighet til å la en selger med munndiare og en monolog designet for å ikke gi deg rom til å tenke eller si nei fullføre monologen sin, og en ender fort opp med å avvise og avbryte noen som starter en samtale. Sånn sett er jeg redd slik praksis bidrar til å gjøre oss til et litt kjipere og litt mindre hyggelig samfunn. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hva som er poenget med slike selgere? De kommer på døra innimellom også? Skor de seg på at mange er konfliktsky og forksiktig og sliter med å si nei/avvise

jeg fikk nylig en på døra. Jeg sliter med å være streng eller kvass. Prøvde forsiktig å si at jeg er glad i arbeidet de gjør men ikke kan betale noe fast hver måned. Men gir de seg? Nei , de forsetter å argumentere og mase. Det er ubehagelig. Hvorfor gir de seg ikke når den de snakker med hinter til at de ikke vil/kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 17.34):

Jeg ble i dag nærmest angrepet utenfor dagligvarebutikken av en representant fra en veldedighet organisasjon. Opplevde det hele som ganske ubehagelig og at jeg omtrent ble tvunget til å bli medlem/fast giver. Denne personen skulle da fylle ut mine opplysninger fortløpende, blant annet telefonnummer som igjen førte til at jeg måtte betale inn 300kr til denne organisasjonen der og da, mens det konstant ble observert av denne personen. 

Er det noen som har vært utsatt for det samme? Hvordan taklet du i så fall situasjonen? 

Anonymkode: c8dab...72b

Han så vel at var svak,litt sånn som med mobbere.Du sier nei takk og GÅR.

Anonymkode: 5e624...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...