Gå til innhold

Har vi i LO-stat mistet streikeretten?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Forvirret23 skrev (1 time siden):
A new man skrev (1 time siden):


 

Ekspander  

Man jobber jobber jo for egne medlemmer, blir det ikke litt rart om en fagforening skal jobbe for en annen fagforening. 
Jeg er ikke i mot at lavtlønte skal få et løft, jeg ofrer gjerne min lønnsforhøyelse så de som vasker hos oss får høyere lønn. Vi trenger ikke kun høyt utdannende folk.
Lo er størst, og klart de vil ha største potten. 
 

Vi kan ikke ha det slik at man har to forskjellige avtaler  til de som gjør samme jobben. Lik lønn for likt arbeid er viktig. 
 

 

Det er helt hårreisende å ikke ville stå sammen med andre foreninger for å forsøke å få mer lønn til alle, men istedet skaffe seg en særløsning med motparten mer eller mindre bak ryggen på de andre foreningene. 
 

LO er ikke lenger størst, de kan mer enn gjerne behandle sin pro rasta pott som de kan fordele på sine medlemmer som de vil.

 

lik lønn for likt arbeid? Det hadde du jo hatt hvis du ikke var LO medlem og mente det var riktig av deg å gi deler av din pott til de lavtlønnede. Da hadde du vel ikke blitt hengende etter. 

Endret av A new man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen måte å tyde hvordan lønnsoppgjøret kommer til å ende i år? Må bare vente å se til Oktober? Jeg er NTL medlem, men ut fra hva jeg leser har jeg lite lyst til å være det lengre…🫤

Anonymkode: 1e889...1d8

Det blir nok omtrent som den avtalen de først godtok. Rammen blir neppe endret. Og hvis de gir noe på prosenter sentralt så blir jo det en rød klut for Unio og Akademikerne. 

Anonymkode: 77b52...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (12 minutter siden):

Det er helt hårreisende å ikke ville stå sammen med andre foreninger for å forsøke å få mer lønn til alle, men istedet skaffe seg en særløsning med motparten mer eller mindre bak ryggen på de andre foreningene. 
 

LO er ikke lenger størst, de kan mer enn gjerne behandle sin pro rasta pott som de kan fordele på sine medlemmer som de vil.

 

lik lønn for likt arbeid? Det hadde du jo hatt hvis du ikke var LO medlem og mente det var riktig av deg å gi deler av din pott til de lavtlønnede. Da hadde du vel ikke blitt hengende etter. 

Akademikerne står ikke sammen med LO de heller. De kjemper alle sin egen sak. 
 

Systemet med to avtaler i staten medfører at lønns- og arbeidsvilkår varierer ut fra hvilken fagforening man er medlem av. Det er eksempler på at to statsansatte, som sitter side om side med like arbeidsoppgaver, har forskjellig lønn bare fordi de er medlem av forskjellige fagforeninger.

Her kan det dreie seg om flere titusen i lønnsforskjell. Det er ikke lenger lik lønn for likt arbeid. Det blir usolidarisk når dette er forlatt som et bærende prinsipp.

https://frifagbevegelse.no/debatt/akademikerne-og-unio-er-avslort-6.490.1057442.f48014c43d
 

Hvilken fagorganisasjon er størst mener du? 
Lo hadde i 2023 1 million medlemmer og er de største i landet. Selv om mange hater LO som er en av de som har kjempet frem rettighetene i Norge så betyr ikke det at de ikle har flest medlemmer lenger. Klart det største har mest makt. 
 

Du virker veldig sint, og det skal du få lov til. Men det er flere sider av en sak. 
 

Og jeg taler ikke kun min sak, nyter godene og la andre får smuler. Jeg taler også de lavtlønte, men de er ikke viktig for deg?

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Akademikerne står ikke sammen med LO de heller. De kjemper alle sin egen sak. 
 

Systemet med to avtaler i staten medfører at lønns- og arbeidsvilkår varierer ut fra hvilken fagforening man er medlem av. Det er eksempler på at to statsansatte, som sitter side om side med like arbeidsoppgaver, har forskjellig lønn bare fordi de er medlem av forskjellige fagforeninger.

Her kan det dreie seg om flere titusen i lønnsforskjell. Det er ikke lenger lik lønn for likt arbeid. Det blir usolidarisk når dette er forlatt som et bærende prinsipp.

https://frifagbevegelse.no/debatt/akademikerne-og-unio-er-avslort-6.490.1057442.f48014c43d
 

Hvilken fagorganisasjon er størst mener du? 
Lo hadde i 2023 1 million medlemmer og er de største i landet. Selv om mange hater LO som er en av de som har kjempet frem rettighetene i Norge så betyr ikke det at de ikle har flest medlemmer lenger. Klart det største har mest makt. 
 

Du virker veldig sint, og det skal du få lov til. Men det er flere sider av en sak. 

Unio har flest medlemmer i staten.

Anonymkode: cf2ca...f57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (2 minutter siden):

Og jeg taler ikke kun min sak, nyter godene og la andre får smuler. Jeg taler også de lavtlønte, men de er ikke viktig for deg?

Jo har kjempet lenge for våre akademikere med lav lønn? 
Jeg er sint på og drittlei av LOs oppførsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Forvirret23 said:

Systemet med to avtaler i staten medfører at lønns- og arbeidsvilkår varierer ut fra hvilken fagforening man er medlem av. Det er eksempler på at to statsansatte, som sitter side om side med like arbeidsoppgaver, har forskjellig lønn bare fordi de er medlem av forskjellige fagforeninger.

 

Slike var det i tiden med felles avtale også. Folk får forskjellig startlønn, og det fordeles ulikt i lokale forhandlinger. Fagforeninger kjemper ikke alltid for likelønn i lokale forhandlinger, og om de gjør det er det ikke sikkert de får gjennomslag. I tillegg kjemper foreningene iblant frem ting som fører til ulikhet, som lønnsstiger som gavner de med kort ansiennitet.

Anonymkode: 77b52...098

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

A new man skrev (3 minutter siden):

Jo har kjempet lenge for våre akademikere med lav lønn? 
Jeg er sint på og drittlei av LOs oppførsel. 

Så akademikerne er like lavtlønte som Marte som vasker på kontorene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her kan det dreie seg om flere titusen i lønnsforskjell. Det er ikke lenger lik lønn for likt arbeid. Det blir usolidarisk når dette er forlatt som et bærende prinsipp.

Men hvis jeg velger å gi bort «halve lønna mi» over tid. Hvorfor skal du da være «solidarisk» og gi meg deler av din lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Slike var det i tiden med felles avtale også. Folk får forskjellig startlønn, og det fordeles ulikt i lokale forhandlinger. Fagforeninger kjemper ikke alltid for likelønn i lokale forhandlinger, og om de gjør det er det ikke sikkert de får gjennomslag. I tillegg kjemper foreningene iblant frem ting som fører til ulikhet, som lønnsstiger som gavner de med kort ansiennitet.

Anonymkode: 77b52...098

Jeg er i mot lønnsstiger og fremmer at vi ikke skal ha dette hvert år på årsmøte vårt. Når man har lik utdannelse og samme arbeidsoppgaver så burde det ikke være lønnsstiger. 
Jeg ble irritert i år når jeg som har maks på lønnsstigen fikk mest. Det er feil.
Og ja det er mye som ikke er bra, det betyr ikke at man skal inngå avtaler som gjør det mer galt.  
Hvorfor skal man ha lokale forhandlinger? Det øker jo bare forskjellene.

Endret av Forvirret23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (3 minutter siden):

Men hvis jeg velger å gi bort «halve lønna mi» over tid. Hvorfor skal du da være «solidarisk» og gi meg deler av din lønn. 

Om alle er solidarisk vil vi ikke sitte igjen med så store lønnsforskjeller som det er i dag. 
Jeg mener ikke at noen skal gi bort lønna si, eller gå ned i lønn. Jeg mener at kronetillegg og prioritere de lavtlønte noen år nå slik at vi kan få de opp på et levelig nivå er viktig. 
Det betyr kanskje at noen av oss da må stå litt i ro, eller få mindre bit av kaken. 
Det er en pott som fordeles, de som får den minste biten er alltid tid lavlønte. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (15 minutter siden):

Systemet med to avtaler i staten medfører at lønns- og arbeidsvilkår varierer ut fra hvilken fagforening man er medlem av. Det er eksempler på at to statsansatte, som sitter side om side med like arbeidsoppgaver, har forskjellig lønn bare fordi de er medlem av forskjellige fagforeninger.

 

Dette stemmer virkelig ikke.

I etaten jeg jobber er det store lønnsforskjeller mellom ansatte med likt arbeid selv om de aller fleste har vært på samme avtale fram til forrige hovedoppgjør da det ble to avtaler.

Et eksempel hos oss: to stykker som jobber med samme arbeidsoppgave og begge er medlem av YS. En har ca. 700 000,- i lønn, den andre har ca. 620 000,-. Den forskjellen har ingenting med to avtaler å gjøre.

Anonymkode: cf2ca...f57

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer virkelig ikke.

I etaten jeg jobber er det store lønnsforskjeller mellom ansatte med likt arbeid selv om de aller fleste har vært på samme avtale fram til forrige hovedoppgjør da det ble to avtaler.

Et eksempel hos oss: to stykker som jobber med samme arbeidsoppgave og begge er medlem av YS. En har ca. 700 000,- i lønn, den andre har ca. 620 000,-. Den forskjellen har ingenting med to avtaler å gjøre.

Anonymkode: cf2ca...f57

Har vel med lokale forhandlinger det da? Eller ansiennitet.
Mye galt med systemet, det betyr jo ikke at vi skal forhandle oss frem til at forskjellene blir større?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Har vel med lokale forhandlinger det da? Eller ansiennitet.
Mye galt med systemet, det betyr jo ikke at vi skal forhandle oss frem til at forskjellene blir større?  

Unio/Akademiker-avtalen har ikke noe høyere ramme enn LO/YS-avtalen. 

Anonymkode: cf2ca...f57

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forvirret23 skrev (17 minutter siden):

Så akademikerne er like lavtlønte som Marte som vasker på kontorene? 

Du vet like godt som meg at denne Marte er privat ansatt. Dette er satt ut på anbud for lenge siden. 

Endret av A new man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (10 minutter siden):

Jeg mener ikke at noen skal gi bort lønna si, eller gå ned i lønn. Jeg mener at kronetillegg og prioritere de lavtlønte noen år nå

Men det er i realiteten akkurat det du gjør. Noen skal ikke få sin del av lønnspotten fordi du vil gi de pengene til noen andre. Det er ikke dine LO medlemmers penger heller, men UNIO og Akademikernes sine du vel gi til andre. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lavtlønte tror du jobber i staten? Statlige ansatte har som hovedregel høyere utd., uavhenging av fagforeningstilhørighet. Det er altså ikke så mye å gi bort i «veldedighet». 

Anonymkode: 21b55...a33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Unio/Akademiker-avtalen har ikke noe høyere ramme enn LO/YS-avtalen. 

Anonymkode: cf2ca...f57

Det er forskjeller da unio/akademikerne vil ha 75% lokalt mot 25% som LO vil. Kjent sak at man da fort ender opp med forskjellig lønn. Og lokalt forhandlinger går da mer på "gruppe/person" og kan fort ende opp med forskjellsbehandling.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (7 timer siden):

Fagforening er fint det. Men er det riktig at EN FAGFORENING skal styre dem alle? Har vi ikke organisasjonsfrihet i landet? Om man ønsker å være medlem i Akademikerne bør man få lov til det. 

Atpåtil den fagforeningen som har fast plass i sentralstyret til et politisk parti? 

Og helseministeren må håndtere hele 27 tariffavtaler i helsesektoren, så da bør vel en minister som har ansvar for byråkrater klare hele TO tariffavtaler? 

Men alt handler jo om at LO vil spise kaka til Akademikerne og Unio, for det er digg å gi kronetillegg til de lavtlønte medlemmene sine. 

Joda det finnes flere. 
YS eksempelvis er ikke partipolitisk.

LO og Arbeiderpartiet får ikke ei krone av meg.

https://snl.no/Yrkesorganisasjonenes_Sentralforbund_-_YS

Anonymkode: 10fd8...ebc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (4 minutter siden):

Det er forskjeller da unio/akademikerne vil ha 75% lokalt mot 25% som LO vil. Kjent sak at man da fort ender opp med forskjellig lønn. Og lokalt forhandlinger går da mer på "gruppe/person" og kan fort ende opp med forskjellsbehandling.  

Unio/Akademikerne vil ha alt lokalt, men det gjør uansett ikke rammen på avtalen større enn rammen på den andre avtalen.

Anonymkode: cf2ca...f57

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

A new man skrev (7 minutter siden):

Du vet like godt som meg at denne Marte er privat ansatt. Dette er satt ut på anbud for lenge siden. 

Som staten setter krav til,  og vi har vaskere i vår bedrift så nei også flere lavtlønte

 

A new man skrev (3 minutter siden):

Men det er i realiteten akkurat det du gjør. Noen skal ikke få sin del av lønnspotten fordi du vil gi de pengene til noen andre. Det er ikke dine LO medlemmers penger heller, men UNIO og Akademikernes sine du vel gi til andre. 

Potten til staten er til alle i staten ikke kun de forbundene akademikerne og unio, potten er ikke utømmelig og noen ganger må andre yrkesgrupper enn de som er i akademikerne og unio bli prioritert. 
Skjønner irritasjonen fordi dere fikk det ikke som ønsket, og det ble tvungen lønnsnemd noe som brukes altfor fort nå. Jeg pleier å heie på de fleste, men akkurat dette synes jeg blir feil.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...