I Grosny Skrevet 18. juni #21 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har innsett at det er så og si helt umulig å klare holde seg unna godteri for meg, er der håp for vektnedgang? Jeg har gått opp 15 kg på veldig kort tid (snakk om par måneder) fordi jeg sliter så sykt med å spise normalt/sunt og ikke klarer holde meg unna godteri og alt med sukker i nå for tiden. Det er som om jeg har mistet nesten all kontroll nå. Og jeg har 35 kg å gå ned før jeg er tilbake på min normale vekt (jeg er lav). Jeg tenkte i helgen at det skulle være siste gang jeg tillot meg å spise usunt. Men hva var det første jeg gjorde på vei forbi butikken på vei til bussen i dag tidlig? Joda, det ble to små sjokolader og sukkerfri brus det. Er så sykt oppgitt over meg selv men nå MÅ jeg snart få det til å snu hvis ikke kommer ikke jobb uniformen til å passe lenger og jeg må be sjefen bestille inn størrelse xtra - large bare for meg siden det største vi har nå er large og den passer meg bare så vidt nå. Æsj. Anonymkode: 7a9ec...14f Kan du bytte ut den sukkerfrie brusen med Farris? Et problem med sukkerfri brus er at den lurer kroppen din og gjør deg mer sulten. Kan du bytte ut godteri med ei gulrot? Kan du sykle i stedet for å ta bussen? 15 km sykling kan forbrenne 400 kcal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 18. juni #22 Del Skrevet 18. juni (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ukeshandle slik du ikke blir fristet. Anonymkode: 45d25...da8 Ukeshandling er en god ide! Dersom man unngår å gå inn butikkdøra er mye gjort, fordi man unngår spontankjøp. Dette kan gjøres ved å handle på nettet, altså ODA eller noe sånt. Endret 18. juni av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #23 Del Skrevet 18. juni Om du ikke klarer å la vær så spise godteri, kan du jo ikke ha godteri i hus. Du kan jo la vær å kjøpe godteri. Om det bor andre mennesker i boligen din, så kan de kjøpe seg akkurat nok godteri til helgen, slik at de spiser det opp selv. Anonymkode: ed6c8...b39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #24 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Selvfølgelig kan du gå ned i vekt mens du spiser godteri og sukker. Du kan spise sjokolade hver eneste dag, og fortsatt gå ned i vekt. DU MÅ FÅ I DEG MINDRE KALORIER ENN DU FORBRENNER! Det er det viktigste. Så fremst du er frisk ellers, altså ikke har noen sykdommer som vil ha påvirkning på vektnedgang. For eksempel stoffskifte. Også må du huske at om du skal spise sjokolade hver dag, så må du ha ett aktivitetsnivå som også gjenspeiler det å forbrenne mer enn du spiser. Anonymkode: 60adb...899 Ikke for oss der forbruket bare eskalerer. At det å spise litt gjør at man bare craver mer. Og at hver dag blir en dag der du tenker på godteri, og en evig kamp mot viljestykren. Jeg kuttet alt. Og det løste problemet for meg. Og slik har jeg hatt det i 10 år. Nå slår ikke tanken på sjokolade meg en gang. og skåla kan stå foran meg på besøk uten at det frister overhodet å ta en bit. Det er en enormt stor frihet. Anonymkode: ca569...ff3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #25 Del Skrevet 18. juni Hvor høy er bmi'n din? Anonymkode: 80832...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #26 Del Skrevet 18. juni Du må på en detox, slik alle med avhengigheter må. Sukker er en akseptert avhengighet, men den er også veldig farlig. De to første ukene er værst. Anonymkode: 94c65...eb4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #27 Del Skrevet 18. juni Jeg klarer ikke å ikke spise om det står foran nesa mi. Da blir det rettog slett tomt. Og det er veldig lett å ta med en bit fra butikken. Så min løsning på dette er å kun handle to ganger i uka. Og ikke ha godteri stående fremme. Knaske gulerøtter fungerer greit her også. Har jeg veldig lyst på noe enkel knask, er det veldig godt å ha noen sånne kalde i kjøleskapet. Eller sukkererter. Av og til kjøper jeg også pistasje nøtter. Det tar litt tid å spise. Funker ganske bra her. Anonymkode: a15dd...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #28 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg klarer ikke å ikke spise om det står foran nesa mi. Da blir det rettog slett tomt. Og det er veldig lett å ta med en bit fra butikken. Så min løsning på dette er å kun handle to ganger i uka. Og ikke ha godteri stående fremme. Knaske gulerøtter fungerer greit her også. Har jeg veldig lyst på noe enkel knask, er det veldig godt å ha noen sånne kalde i kjøleskapet. Eller sukkererter. Av og til kjøper jeg også pistasje nøtter. Det tar litt tid å spise. Funker ganske bra her. Anonymkode: a15dd...289 Glemte å skrive. At krom tabletter fra apotek eller helsekost,demper faktisk sykt mye søt sug Anonymkode: a15dd...289 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #29 Del Skrevet 18. juni Jeg er lik deg når jeg spiser normal kost. Må over på lavkarbo for å greie å la være sukker og snop. Tror rett og slett kroppen min blir avhengig av sukker og jeg får abstinenser og et enormt søtsug hvis jeg spiser sukker i hverdagen. Det går ikke å spise bare litt da. Jeg hiver i meg som en gal og bruker til og med mine siste penger på godteri, selv om jeg burde brukt dem på vanlig mat. Eneste måten jeg har greid å leve normalt på uten godteri er på lavkarbo. Men det var to harde uker med avvenning av sukker. Prøvde gang på gang før jeg endelig fikk det til. Anonymkode: 3db91...fc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solanum Skrevet 18. juni #30 Del Skrevet 18. juni (endret) Du er som er rusmisbruker som bare skal ruse seg en siste gang før rehab. Og så ender du med overdose og så får du ikke plass likevel. Finn ut hvorfor du trenger fikset ditt først. Og så finner du noe annet som kan kicke deg. Du kan velge hardt trening eller du kan kjøpe deg en womaniser og en god glidekrem. Og om maten koster deg mye penger, så regn det ut og bruk summen du sparer på shopping. Shopping gir jo kick. Du kjøp også spille Playstation. Kjøp deg det og vr-briller. Spill gir deg kick og da kan du hoppe og sprette litt på stuegulvet også. Strikk noe, og få det til. Kick! Dyrk noen planter, og få det til. Kick! Puss opp hjemmet ditt, og få det fint. Kick! Ikke finn på å kjed deg om du skal slutte godteri. Tren opp hjernen din på å bli glad for noe annet. Endret 18. juni av Solanum Skrivefeil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #31 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg har innsett at det er så og si helt umulig å klare holde seg unna godteri for meg, er der håp for vektnedgang? Jeg har gått opp 15 kg på veldig kort tid (snakk om par måneder) fordi jeg sliter så sykt med å spise normalt/sunt og ikke klarer holde meg unna godteri og alt med sukker i nå for tiden. Det er som om jeg har mistet nesten all kontroll nå. Og jeg har 35 kg å gå ned før jeg er tilbake på min normale vekt (jeg er lav). Jeg tenkte i helgen at det skulle være siste gang jeg tillot meg å spise usunt. Men hva var det første jeg gjorde på vei forbi butikken på vei til bussen i dag tidlig? Joda, det ble to små sjokolader og sukkerfri brus det. Er så sykt oppgitt over meg selv men nå MÅ jeg snart få det til å snu hvis ikke kommer ikke jobb uniformen til å passe lenger og jeg må be sjefen bestille inn størrelse xtra - large bare for meg siden det største vi har nå er large og den passer meg bare så vidt nå. Æsj. Anonymkode: 7a9ec...14f Jeg tror heller ikke du klarer å gå ned i vekt.Virker som du har bestemt deg på at du IKKE klarer det.Du sier det selv i HI.Du må endre tankemønster og jobbe med vilja di.Du kan om du vil.Du må bare være beinhard mot deg selv. Anonymkode: 0077a...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #32 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Glemte å skrive. At krom tabletter fra apotek eller helsekost,demper faktisk sykt mye søt sug Anonymkode: a15dd...289 Zink er også bra mot søtsug. Anonymkode: 0077a...a55 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 18. juni #33 Del Skrevet 18. juni Det er viktigere at du er aktiv. Om det så er bare å gå tur. Noen kan kutte ut ting på dagen, noen kan trappe ned. Noen må kutte helt, fordi det er for vanskelig å bare ha litt. Jeg er ikke interessert i å kutte helt ut, og vil heller ha et balansert kosthold. Du kan prøve å holde deg til helgen, eller lørdagen. Du kan kjøpe dyrere ting. Mindre utgaver. Du kan kjøpe ting du ikke liker fullt så godt. Du kan erstatte ting med sukkerfri versjoner. Frukt, nøtter, grønnsaker istedenfor godteri og snacks. Osv osv tralala Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #34 Del Skrevet 18. juni Det er fryktelig vanskelig å endre livsstil.Hvordsn skal jeg klare det? Anonymkode: 84c67...20b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 18. juni #35 Del Skrevet 18. juni Du burde sjekke deg for diabetes 2 hos legen ts. Noen ganger skyldes når får lyst på søtsaker veldig ofte, så skyldes det at blodsukkeret går opp og ned raskt pga karbohydrater/sukker. Du har kanskje et normalt Blodsukker før du spiser, men du velger å fylle på med sjokolade eller annet snop så gir deg rask Blodsukker stigning. Like etter går det raskt ned og du får lyst på noe søtt igjen. Se på det som en jojo effekt. Ved diabetes kan det bli vedvarende høyt i lengere tid, men du får lyst på enda mer søtt for det. Cluet er å prøve å holde er så någelunde stabilt Blodsukker gjennom dagen. Spis hver 3-4 time, og spis mat som inneholder proteiner, fett (mest umettet), og grove karbohydrater. Ved diabetes VÆR forsiktig med det sistnevnte også. (Pasta, ris, potet, brød). I Tilegg til alt dette her, så unngå mest mulig av raske karbohydrater. Ved å holde et stabilt Blodsukker med riktige matvarer får man også mindre lyst på søtt. Og det er ingenting som sier at du aldri skal unne deg noe ekstra, for tenker du at du aldri skal gjøre noe igjen vedr ting du ikke burde spise så gjør du det igjen. Ikke tenk ja/nei mat. Tenk heller at ja mat kan jeg spise masse av, mens nei mat må jeg begrense. Ta feks en to ruter fra sjokoladen, istedenfor å spise hele. Ikke gå i butikken sulten og med crawings. Ikke ha sjokolade i hus liggende i tilfelle du får lyst på. Velg andre alternativer som feks frukt, nøtter, grønnsaker og bær. Gjør de sunnere alternativene mer tilgjengelig med å feks skjære opp og putte i bokser. Da blir det lettere tilgjengelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #36 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg har innsett at det er så og si helt umulig å klare holde seg unna godteri for meg, er der håp for vektnedgang? Jeg har gått opp 15 kg på veldig kort tid (snakk om par måneder) fordi jeg sliter så sykt med å spise normalt/sunt og ikke klarer holde meg unna godteri og alt med sukker i nå for tiden. Det er som om jeg har mistet nesten all kontroll nå. Og jeg har 35 kg å gå ned før jeg er tilbake på min normale vekt (jeg er lav). Jeg tenkte i helgen at det skulle være siste gang jeg tillot meg å spise usunt. Men hva var det første jeg gjorde på vei forbi butikken på vei til bussen i dag tidlig? Joda, det ble to små sjokolader og sukkerfri brus det. Er så sykt oppgitt over meg selv men nå MÅ jeg snart få det til å snu hvis ikke kommer ikke jobb uniformen til å passe lenger og jeg må be sjefen bestille inn størrelse xtra - large bare for meg siden det største vi har nå er large og den passer meg bare så vidt nå. Æsj. Anonymkode: 7a9ec...14f Å slutte med sukker er akkurat som å slutte med andre dårlige vaner, du må faktisk ikke bare ville det, du må være villig til å gjøre det. Det er langt mellom å ha lyst og faktisk gjøre. kroppen blir "avhengig" av blodsukkersvigningene, og derfor får du lyst på sukker - men det tar ikke så lang tid å stabilisere uten sukker - men da må du la være å spise karbohydrater som fort omdannes til glukose. Spis matvarer med lav glykemisk indeks og spis gjerne flere små måltider enn få store. Så må du bestemme deg for å gjennomføre. Anonymkode: 92d4c...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #37 Del Skrevet 18. juni Jeg vil si at du bør kjempe alt du kan for å la være å kjøpe inn godteri. Tenk at om du ikke kjøper det i butikken, så trenger du ikke å stå imot det hjemme. Idealet er selvsagt at man skal kunne spise litt av alt og at godteri dermed kan inngå i et sunt og normalt kosthold. Realiteten er dessverre at det for mange er lettere med så å si null godteri enn litt godteri. I perioder kan jeg spise en sjokoladerute om dagen uten å gå av skaftet, mens andre ganger blir glupsheten min så ekstremt trigget av en liten søtsak at det skjærer seg noe forferdelig. Anonymkode: a7317...1e4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #38 Del Skrevet 18. juni Jeg har BMI på 20 og spiser godteri hver dag, men selvsagt ikke mye. Det kan være et par kjeks eller et par sjokoladebiter e.l. I tillegg spiser jeg frukt. For min del må jeg nødt til å spise litt godteri/søtsaker hver dag for å ikke sprekke (jeg er vel egentlig sukkeravhengig eller nærme å være det). Jeg er flinkere på å modere meg enn å gå helt cold turkey. Kanskje det samme gjelder for deg? Når jeg vet at jeg "får lov" til å kose meg med et par kjeks til ettermiddagskaffen, så blir jeg mer motivert til å holde meg unna til da. Anonymkode: 776e1...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #39 Del Skrevet 18. juni Jeg var som deg. Hos meg kom det på kvelden, og om jeg ikke hadde det i skapet så "klarte jeg ikke" å stoppe meg selv fra å dra i butikken. Bare måtte ha det, uansett om jeg var sulten eller ei. For meg var det eneste som hjalp å kutte tvert for en periode. Jeg måtte avvennes den trangen til å spise sukker. Helt i starten telte jeg ikke kalorier, det fikk holde med én stor omveltning. Man skal jo spise en hel del mindre for å være i kaloriunderskudd, spesielt hvis man ligger godt over fra før. Da jeg begynte å telle kalorier så gjorde jeg bare det i et par uker for å få oversikt over sånn ca de fleste rettene jeg spiser. Lunsjen er lik hver dag, og middag varierer mellom noen faste ting. Siden da har jeg ikke telt alt jeg spiser, men jeg vet at hvis jeg spiser det samme hver dag så er jeg i et stort underskudd. Da er det rom for snacks i blant, kaker eller kaloririke måltider hvis man er ute eller på besøk, for resten av uken er mager. I verste fall går man i null. Siden slutten av november har jeg gått ned 28 kg, så jeg er i mål og tenker litt mindre over hva jeg spiser nå, men holder litt oversikt i hodet. Vekten holder seg. Jeg hadde nok ikke klart å unne meg litt godt her og der hvis jeg ikke hadde avsluttet helt brått i starten, for jeg var så avhengig at jeg nærmest hadde satt himmel og jord i bevegelse for å få tak i sjokolade. Anonymkode: 475d2...31b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå