Gå til innhold

Hvorfor er nordmenn så klønete? "hva jobber du med??" "er du gift??"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nordmann og får slike spørsmål fra både nordmenn og utlendinger. Fellesnevner er at de er så innmari nysgjerrige på alle andre og er ute etter sladdermateriale. De har ingen grense for hva som er andres private scfære. Ei jeg kjenner stiller spørsmål som perler på en snor. Rene kryssforhøret. Jeg kjenner ikke henne, har kun møtt henne En gang i mitt liv.

Anonymkode: 6c96b...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er nordmann og får slike spørsmål fra både nordmenn og utlendinger. Fellesnevner er at de er så innmari nysgjerrige på alle andre og er ute etter sladdermateriale. De har ingen grense for hva som er andres private scfære. Ei jeg kjenner stiller spørsmål som perler på en snor. Rene kryssforhøret. Jeg kjenner ikke henne, har kun møtt henne En gang i mitt liv.

Ei du kjenner som du ikke kjenner? Ok. Da lar du bare være å svare.

Anonymkode: b8aea...0b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spørr mye for at de jeg snakker med ikke skal spørre meg hihi

Anonymkode: 4bf2d...bbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ei du kjenner som du ikke kjenner? Ok. Da lar du bare være å svare.

Anonymkode: b8aea...0b0

Ok, feil ord. Det er ei jeg engang visste hvem var. Altså navn på. Thats it. Ikke møtt henne på 10 år, ergo kjenner jeg henne ikke.

Forstår du nå?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg spørr mye for at de jeg snakker med ikke skal spørre meg hihi

Anonymkode: 4bf2d...bbc

Aha, så utspekulert! Hahahaha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at folk viser interesse må da være langt bedre enn at de bare snakker om seg selv? Det handler bare om å bli kjent med deg, uten at det ligger noen motiver bak som at de er opptatte av statusen din. Du virker litt paranoid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spør aldri folk hva de jobber med! Med mindre de spør meg først og er tydelighvis veldig gira på å selv si hvor de jobber 🙄. Det er jo så mye annet å prate og spørre om, så de menneskene som ikke klarer å spørre eller snakke om annet enn jobb anser jeg som kjedelige eller sosialt klønete. Litt av grunnen til at jeg ikke spør fremmede om det, er at jeg selv ikke vil bli definert ut ifra jobben min. Jeg har en helt ok gjennomsnittlig kontorjobb innen økonomi, men er egentlig en kunsterisk type med lærerutdanning som har havnet i den jobben jeg har etter en lang historie.. På siden av jobb derimot, er jeg interessert i veldig mye, og definerer meg mer av fritiden og hva jeg skaper der enn jobb. av venner, kjæreste, interesser, hva jeg bruker fritiden på. 

En annen grunn er at jeg selv følte det var ubehagelig når folk skulle stille dette som første spørsmål, og jeg var arbeidsledig. Når jeg sa det, så visste ikke mange hvs de skulle si. Jeg jobbet også på lager en stund da jeg søkte jobber, og da folk sa «åh, så spennende da!» så VET jeg at det var fake og jeg måtte forklare at jeg egentlig er lærer, men måtte opereres i stemmen + angstanfall som kom hele tiden og kan ikke jobbe som det lenger. Må også være kjipt for uføre etc. som får spørsmålet SLENGT på seg med en gang og de ikke kan svare at de jobber med ditt eller datt.. ihvertfall i et samfunn hvor folk i stor grad definerer andre utifra jobb og status. 🫠

Anonymkode: fb64b...2a0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye folk spurte raskest om da jeg bodde i Oslo, var «Hvor bor du?». Som bergenser var jeg helt uforberedt på dette voldsomme fokuset på hvilken bydel man bodde i. 😂

Jeg synes personlig det er mer normalt å spørre en person om hva de jobber med enn å gå rett på adresse og sivilstand.

Anonymkode: b2ca0...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.6.2024 den 7.06):

Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør...

Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄

Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever.

Anonymkode: 9cc11...bb7

Fordi de skal kunne putte deg i en av boksene sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 8.19):

Er det privat hva du jobber med? 😅

Anonymkode: dff29...ef2

Jeg kan utbrodere for tråden sin skyld. 

Hva jobber du med? - Jeg er uføretrygdet. 

Så blir det helt stille fra spørsmålsstiller. Og jeg føler meg som ei lita lus. 

Hvorfor det, kan spørsmålstiller finne på å si da. - Jeg har MS. 

Åh! Tanta til naboen døde av MS. 

Vel, den samtalen tok jo ei dyster vending. 

Ja, har du barn da? - Nei, selv etter flere runder IVF fikk jeg ikke barn og slike som meg får ikke adoptere. 

Stillhet. 

Hva gjør foreldra dine da, bor de i nærheten? - Nei, de er døde. 

Stillhet. 

Hva døde de av da? - Vet ikke. Jeg har ikke møtt de siden jeg 12 år. De drakk seg sikkert ihjel. Idk. 

Sånn er det. Så jeg sier det er privat når folk spør meg om - privatlivet - mitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (22 minutter siden):

Ja, har du barn da? - Nei, selv etter flere runder IVF fikk jeg ikke barn og slike som meg får ikke adoptere. 

Stillhet. 

Stillhet. 

Hva døde de av da? - Vet ikke. Jeg har ikke møtt de siden jeg 12 år. De drakk seg sikkert ihjel. Idk. 

Sånn er det. Så jeg sier det er privat når folk spør meg om - privatlivet - mitt. 

yup., sånn er det. Folk er så klønete altså. Av erfaring er det jo de med en jobb de er stolt av som liker å stille andre det spørsmålet og, i håp om å få det i retur. Samme med hus, barn, familie og forhold. Men det er jo tragisk. At man bare skal bli stille og stille standard-spørsmål. Kan man ikke heller spørre hvor man har sine røtter fra, hva man har gjort den dagen, hvem/hva bringer deg hit, gi komplement, spørre hva vedkommende gjør i livet ( istedet for «hva jobber du med). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For meg er venner noen jeg kan betro mine innerste ting til, som en hobbypsykolog. Og for ordens skyld; det er gjensidig og ønskelig fra begge. Bekjente kan jeg snakke om andre ting, som politikk, jobb, samfunn osv. For bekjente trenger jeg ikke ha gode relasjoner til og det gjør ikke noe om det blir en høylydt diskusjon av det. Vi har tydeligvis svært ulikt syn på hva en venn er. 

Anonymkode: c1b54...4de

Jeg betror også mine innerste ting til venner - vi snakker altså ikke om overfladisk pjatt som hvor man kommer fra, hvor mange søsken og nieser og nevøer man har, hvor man jobber og sånne kjedelige uinteressante ting. 

Anonymkode: 63646...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
marsvin skrev (4 minutter siden):

yup., sånn er det. Folk er så klønete altså. Av erfaring er det jo de med en jobb de er stolt av som liker å stille andre det spørsmålet og, i håp om å få det i retur. Samme med hus, barn, familie og forhold. Men det er jo tragisk. At man bare skal bli stille og stille standard-spørsmål. Kan man ikke heller spørre hvor man har sine røtter fra, hva man har gjort den dagen, hvem/hva bringer deg hit, gi komplement, spørre hva vedkommende gjør i livet ( istedet for «hva jobber du med). 

Jeg er helt enig med deg. 

Og det er veldig gode forslag til spørsmål. Jeg hadde likt å svare på de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.6.2024 den 7.31):

Jeg er introvert og beskjeden. I situasjoner der det ikke skjer så mye det er naturlig å snakke om, tyr jeg fort til sånne overfladiske,  og i mitt hode ufarlige spørsmål. Jeg får fort panikk i en situasjon der jeg må snakke med fremmede uten å ha valgt det selv, og da går hjernen automatisk til sånt jeg trodde var ganske nøytralt.

I en tråd i bryllupsforumet nå, så er det en gjeng som insisterer på at i selskapeligheter, så bør man sitte ved siden av folk man ikke kjenner å bli kjent med nye. Hadde jeg og min manglende evne til å småprate blitt satt i en sann situasjon, så hadde det fort blitt til denne typen spørsmål, fordi jeg hadde ikke kommet på noe bedre å si om jeg så fikk en pistol mot hodet.

Men så er tydeligvis ikke disse spørsmålene bra nok. Det er invaderende, kjedelig, klønete. Ok. Jeg låser meg inne, og kommer ikke ut igjen. I alle fall ikke før den ekstroverte og supersosiale eliten sier at det er greit.

Anonymkode: a5bf0...16b

Slapp av, neste gang du blir satt i en slik situasjon kan du bare prate litt om Midtøsten og hinte om at Israel ikke oppfører seg så ille. Det er visst tryggere enn å spørre "hva jobber du med" i følge enkelte i denne tråden. Lykke til😅

Anonymkode: 2aa28...553

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (47 minutter siden):

Stillhet. 

Stillhet. 

Min variant ser ofte slik ut:

Hva jobber du med? - Jeg er utdannet gartner, men nå er jeg uføretrygdet

Spørsmålsstiller: Å Gartner? Du jeg har en //insert aktuell plante// som har //insert aktuell skavank//, hva skal jeg gjøre med den? Etterhvert sprer ryktet seg, og flere får med seg at du har en ettertraktet kompetanse. Jeg lover, du blir festens midtpunkt😉

Dette fungerer for svært mange yrker. Har du ingen utdannelse, fortell om hva du jobbet med. Har du aldri vært i jobb, fortell om hva du ønsket å jobbe med. For eksempel:

Hva jobber du med? -Jeg ønsket å bli leiemorder, men så ble jeg syk og ufør i stedet. Jeg lover deg at det ikke blir noen pinlige stillheter av det...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min variant ser ofte slik ut:

Hva jobber du med? - Jeg er utdannet gartner, men nå er jeg uføretrygdet

Spørsmålsstiller: Å Gartner? Du jeg har en //insert aktuell plante// som har //insert aktuell skavank//, hva skal jeg gjøre med den? Etterhvert sprer ryktet seg, og flere får med seg at du har en ettertraktet kompetanse. Jeg lover, du blir festens midtpunkt😉

Dette fungerer for svært mange yrker. Har du ingen utdannelse, fortell om hva du jobbet med. Har du aldri vært i jobb, fortell om hva du ønsket å jobbe med. For eksempel:

Hva jobber du med? -Jeg ønsket å bli leiemorder, men så ble jeg syk og ufør i stedet. Jeg lover deg at det ikke blir noen pinlige stillheter av det...

Haha, sant! Jeg tenker på Leon, leiemorderen. Han hadde jo ei plante han stelte godt med. Det er deg. 

Jeg har universitetsutdannelse og jeg hadde en veldig spennende jobb. Så hvis det er folk jeg merker bare prøver å være hyggelige så prater jeg jo om det. 

Men det hender jeg lyver også. Jeg kan f.eks si at jeg er ballettdanser. Jeg ser IKKE slik ut. Når jeg sier det ser jeg at de sliter litt med hva de skal si. 

Men når det er folk som stiller spørsmål for å få det samme spørsmålet tilbake, slike som @marsvin beskriver godt, så svarer jeg ærlig. Det er vondt å få slike spørsmål og jeg vil at de kan få kjenne litt på at det er ugreit å være ubetenksomme. Noen ganger er jeg bare sur og litt slem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Solanum skrev (10 minutter siden):

Haha, sant! Jeg tenker på Leon, leiemorderen. Han hadde jo ei plante han stelte godt med. Det er deg. 

Jeg har universitetsutdannelse og jeg hadde en veldig spennende jobb. Så hvis det er folk jeg merker bare prøver å være hyggelige så prater jeg jo om det. 

Men det hender jeg lyver også. Jeg kan f.eks si at jeg er ballettdanser. Jeg ser IKKE slik ut. Når jeg sier det ser jeg at de sliter litt med hva de skal si. 

Men når det er folk som stiller spørsmål for å få det samme spørsmålet tilbake, slike som @marsvin beskriver godt, så svarer jeg ærlig. Det er vondt å få slike spørsmål og jeg vil at de kan få kjenne litt på at det er ugreit å være ubetenksomme. Noen ganger er jeg bare sur og litt slem.

Kult! Jeg vil være Leon! Nå ble jeg glad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kult! Jeg vil være Leon! Nå ble jeg glad

Ja, jeg tenkte på han med en gang. Jeg husker det var en god film. Jeg må se den igjen. I morgen kanskje. 

Jeg må si jeg smilte litt jeg og ja. 

Nå er det natt her. Dette var en fin måte å forlate kg på. God stemning. 

🌸💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, du virker ikke særlig verdensvant. Det er nettopp slike nøytrale spørsmål som er greit å stille for å vise personlig interesse for motparten uten å bli for personlig. Litt personlig, men likevel bare på temaer som er "offentlige" om deg. Hva man jobber med og om man har partner er veldig synlige "fakta" om deg. Og disse temaene er det slett ikke bare norske som tar opp.

Du skal heller unngå personlige temaer som politikk og religion og for å ikke virke helt upersonlig, bør ikke temaene kun være været heller.

Anonymkode: b60b1...b49

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

TS, du virker ikke særlig verdensvant. Det er nettopp slike nøytrale spørsmål som er greit å stille for å vise personlig interesse for motparten uten å bli for personlig. Litt personlig, men likevel bare på temaer som er "offentlige" om deg. Hva man jobber med og om man har partner er veldig synlige "fakta" om deg. Og disse temaene er det slett ikke bare norske som tar opp.

Du skal heller unngå personlige temaer som politikk og religion og for å ikke virke helt upersonlig, bør ikke temaene kun være været heller.

Anonymkode: b60b1...b49

Det er jo nettopp det man ikke gjør, for ingen er interessert i hva fremmede jobber med eller om de har mann og barn.  Det er kun grunne høflighetsfraser. Ikke sier det noe om hvem man er som person heller.

Utdannelsen min kommer noen ganger frem i løpet av en samtale med nye mennesker, men det er fordi jeg er utdannet antropolog og har vært på feltarbeid et sted man tilfeldigvis kommer i snakk om. Da er det mange som synes det er spennende å høre om hvilke andre steder jeg har vært osv. Men å åpne samtalen med dette ville jo vært ekstremt merkelig. Dessuten er det fullstendig irrelevant for hva jeg jobber med i dag.

Anonymkode: 5b829...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...