AnonymBruker Skrevet 17. juni #61 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det finnes da mye man kan spørre om, uten at man skal spørre om hva man jobber med, om man er gift eller har barn. De blir for personlig i en så tidlig fase. Det kan være så enkelt som å spørre som: «Hvilke interesser har du?», «Hva gjør du på fritiden?», «Har du vært på noen interessante reiser den siste tiden?», «Er den noen interessante arrangementer som skjer her snart?». Da har selv personen mulighet til å åpne opp om jobb og familie hvis man ønsker det. Jeg som er ung ufør synes det er ubehagelig å få spørsmål om hva jeg jobber med ved første samtale. Siden at jeg også tar en master på fulltid, så sier jeg bare «jeg tar en master i X». Blir verre når jeg er ferdig, derfor er jeg obs på at jeg aldri spør direkte om hva folk jobber med. Anonymkode: e6ec3...d47 Mange kan også få vondt av spørsmål som «hva gjør du på fritiden?». Særlig kronisk syke, med store plager, som gjør at de i perioder bare kan være sengeliggende og se på tv og kanskje gamer litt for å holde litt på det sosiale. Eller andre som er veldig dårlig i lengre perioder, enten det er psykisk eller fysisk. Det samme gjelder da for spørsmål om reiser og interesser. Mange som har det så vanskelig glemmer til og med hvilke interesser de egentlig har. Men vet du hva? Vi kan faktisk ikke ta alle disse hensynene, da må vi bare slutte å snakke med nye mennesker. Så om du føler ubehag rundt at som ufør får spørsmål om hva du jobber mer, er det faktisk noe du må jobbe deg igjennom. Og angående spørsmål som «er det noen interessante arrangementer her snart», så tar samtalen brått slutt når dette andre sier «nei» eller «vet ikke». Anonymkode: c70e3...f81 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #62 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette stemmer ikke. I Singapore var det ingen som gravde så fælt som de gjør her i Norge. Da mine nye kolleger her i Norge fikk høre at jeg var singel så bombarderte de meg med spørsmål: "Er du lesbisk? Kresen? Liker du ikke pikk? Er du trans?" Jeg ble helt satt ut av dette og sa at det ikke er greit. "Ja men vi vil jo bare bli kjent med deeeeg!" Ja særlig.. de vil gjøre narr av meg fordi jeg er singel. Siden single damer blir hatet her i Norge av menn. "Det er ikke normalt å være singel når man er over 40 ass.. da er man bare rar!" Er også noe jeg har fått høre i min nye jobb. Jobber bare med menn, de er kanskje mer direkte? Anonymkode: d2428...29b Er selv singel, og har vært det i mange år. Nærmer meg også 40, men har aldri fått sånne kommentarer du nevner her. Og jeg møter ofte nye mennesker, både menn og kvinner. Så da må det være arbeidsmiljøet ditt det er noe rart med, ikke nordmenn generelt. Anonymkode: c70e3...f81 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #63 Del Skrevet 17. juni Kanskje jeg skal bli fornærmet siden folk spør om jeg har barn.......? Du kommer ikke med noen eksempler på hva du selv snakker med nye mennesker om. Du bare klager, typisk norsk altså. Anonymkode: 71924...168 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #64 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (50 minutter siden): På hvilken måte er normenn gale fordi dette er vår væremåte? Har selv blitt utspurt i Spania om akkurat det samme, så det gjelder ikke bare her i Norge Anonymkode: bbc10...788 Enig med deg. Er lei av at vår kultur ofte skal nedsnakkes bare fordi den er annerledes enn andre land. Når det gjelder akkurat dette temaet så synes jeg ikke nordmenn stikker seg særlig ut, og jeg har heller ikke følt at jeg har blitt "avhørt" av folk flest jeg har møtt. Om yrke og sivilstatus er ømme tema er det selvfølgelig ikke gøy å bli spurt om det, men det er jo et problem som går på en selv og ikke et ansvar man kan legge på samfunnet rundt seg. Anonymkode: 56c63...83a 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 17. juni #65 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør... Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄 Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever. Anonymkode: 9cc11...bb7 I disse "avhørene" leter vi etter noe vi har til felles, et startpunkt for en samtale. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #66 Del Skrevet 17. juni Surpomp skrev (51 minutter siden): Menneskeheten er fortsatt avhengig av mor-far-barn for å overleve som art. Ditt valg om å være singel er ditt eget, men du må nok finne deg i en viss forventning og at noen stiller spørsmål. Særlig i et samfunn som det norske hvor vi bare for noen få generasjoner siden var bønder og fiskere og hvor bærekraft/avl rett og slett var en livsnødvendighet. Hvorfor tror du det er et valg..? Jeg har aldri opplevd at en mann har vist interesse for meg. Aldri! Har fått mye "æsj" og ufine kommentarer på utseendet mitt, så nå har jeg bare gitt opp. Dette er vel naturens måte å sile meg vekk på. Og når jeg har slått meg til ro med det, så burde andre respektere det også. Jeg jobber som sagt kun med mannfolk og de er sykt nysgjerrige. Og de nekter å tro at en dame kan være ufrivillig singel, de tror seriøst at det bare er å stille seg på et hjørne så blir man gift Sånn for å putte det på spissen. Og når man sier det er ukomfortabelt å snakke om dating etc og de ikke gir seg, så må det være mangel på sosial intelligens. Det normale er vel at man tar signalene til en person som er tydelig ukomfortabel? Her er temaer som er safe i mine øyne: sommerplaner/mat/musikk/film/syn på ulike ting som skjer i samfunnet/dyr/trening/fotball-EM/hagestell. Jeg graver aldri i om andre er gift, lesbisk, trans eller hva. Det er ufint. Anonymkode: d2428...29b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #67 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor tror du det er et valg..? Jeg har aldri opplevd at en mann har vist interesse for meg. Aldri! Har fått mye "æsj" og ufine kommentarer på utseendet mitt, så nå har jeg bare gitt opp. Dette er vel naturens måte å sile meg vekk på. Og når jeg har slått meg til ro med det, så burde andre respektere det også. Jeg jobber som sagt kun med mannfolk og de er sykt nysgjerrige. Og de nekter å tro at en dame kan være ufrivillig singel, de tror seriøst at det bare er å stille seg på et hjørne så blir man gift Sånn for å putte det på spissen. Og når man sier det er ukomfortabelt å snakke om dating etc og de ikke gir seg, så må det være mangel på sosial intelligens. Det normale er vel at man tar signalene til en person som er tydelig ukomfortabel? Her er temaer som er safe i mine øyne: sommerplaner/mat/musikk/film/syn på ulike ting som skjer i samfunnet/dyr/trening/fotball-EM/hagestell. Jeg graver aldri i om andre er gift, lesbisk, trans eller hva. Det er ufint. Anonymkode: d2428...29b Høres ut som du har noen dyptgående problemer med selvbildet. Det er jo synd å skulle leve som ufrivillig singel resten av livet bare fordi du har fått noen negative kommentarer. Alle kan få seg kjæreste, eller i det minste date. Det finnes håp for alle, men da må man tørre å prøve. Anonymkode: 56c63...83a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
makkapakka Skrevet 17. juni #68 Del Skrevet 17. juni (endret) Er det noen som er opptatt av titler og posisjoner så er det iallefall europeere.. Har vært på mange grillparty oppigjennom men det er vel sånn det er å jobbe internasjonalt. Endret 18. juni av makkapakka 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 17. juni #69 Del Skrevet 17. juni Jeg tror mange oppfatter det som normal høflighet å vise interesse for den en prater med og dennes liv. Naturligvis ikke ut av det blå, men i en samtale der en blir kjent virker det nok for nordmenn ganske naturlig å prøve å bli akkurat det. Det tror jeg egentlig gjelder de aller fleste nasjonaliteter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #70 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Bryr du deg ikke om folk er gift eller ikke? Anonymkode: 8a2c1...88c Ikke meg du spør, men nei, jeg driter i om folk er gift. Og hvor mange barn eller katter de har. Snoooork! Anonymkode: 44f6e...a62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #71 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er ikke enig i at det der er noe særnorsk fenomen. Jeg bruker noen måneder hvert år på å reise rundt i verden og møter veldig mange forskjellige folk. Og får også da raskt spørsmål om jeg er gift og om hva jeg jobber med. Spesielt i de deler av verden hvor familien står langt sterkere enn hos oss, er de veldig snare med å spørre om jeg er gift og om jeg har barn. Ikke fordi de skal sjekke meg opp, men fordi at familie er så viktig for dem. Det er nok svært sjelden at folk som spør om dette, gjør det fordi de er opptatt av posisjonen til andre mennesker, som du sier. Det er nok mer en måte å bli kjent på. Og da er det naturlig å spørre om de tingene som tar mye plass i de flestes liv. Hva pleier du å spørre om når du møter nye folk? Anonymkode: 04ab0...0d1 Jeg er enig med ts i at slike spmrsmål er hørr kjedelige og intetsigende, men uenig i at det er noe særnorsk, folk overalt spør om disse kjedelige tingene. Hva jobber du med, hvor er du fra, har du barn? «Er du gift» er vel ikke like vanlig, siden de fleste vel sidestiller ekteskap og samboerskap. Jeg liker bedre å snakke om aktuell politikk, bøker, serier, mat, dyr, generelt hobbyer etc. Å finne ut om folk har hund eller katt, driver med hest, liker musikk, spiller et instrument, om de spiser Burger King eller gourmetmat, om de liker fantasy eller krim eller romantikk, om de ser på Tav eller leser bøker eller begge deler, er jo mye mer interessant enn hva de gjør for å tjene penger og hvor de kommer fra! Anonymkode: 63646...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #72 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette stemmer ikke. I Singapore var det ingen som gravde så fælt som de gjør her i Norge. Da mine nye kolleger her i Norge fikk høre at jeg var singel så bombarderte de meg med spørsmål: "Er du lesbisk? Kresen? Liker du ikke pikk? Er du trans?" Jeg ble helt satt ut av dette og sa at det ikke er greit. "Ja men vi vil jo bare bli kjent med deeeeg!" Ja særlig.. de vil gjøre narr av meg fordi jeg er singel. Siden single damer blir hatet her i Norge av menn. "Det er ikke normalt å være singel når man er over 40 ass.. da er man bare rar!" Er også noe jeg har fått høre i min nye jobb. Jobber bare med menn, de er kanskje mer direkte? Anonymkode: d2428...29b Hva. Faen??? Anonymkode: e3579...dd4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #73 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei, det betyr jo ingenting. Skal jo ikke forholde meg til det. Er opptatt av hvordan mennesker omgås hverandre i stedet... Om du er gift, har barn, eller en dyr bil, etc...bryr meg ikke...er din adferd. Evnen til å omgås mennesker. Anonymkode: 9cc11...bb7 Gjentar denne Anonymkode: 9cc11...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #74 Del Skrevet 18. juni I Grosny skrev (8 timer siden): I disse "avhørene" leter vi etter noe vi har til felles, et startpunkt for en samtale. Utrolig klønete Noen starter med det som første de sier. Anonymkode: 9cc11...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #75 Del Skrevet 18. juni De som sier at man kan snakke om politikk er jo helt på jordet! Man kan altså omtrent bli banket opp hvis man mener noe «feil» om krigen i midtøsten. Eller som når man under corona turte å si at man hadde spørsmål. Herregud, mye tryggere å spørre om barn o.l! Anonymkode: 4bc88...f4a 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #76 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): De som sier at man kan snakke om politikk er jo helt på jordet! Man kan altså omtrent bli banket opp hvis man mener noe «feil» om krigen i midtøsten. Eller som når man under corona turte å si at man hadde spørsmål. Herregud, mye tryggere å spørre om barn o.l! Anonymkode: 4bc88...f4a Ja, men barn er kjedelig, midtøsten er interessant! Når det er sagt kan man selvsagt ikke si rett ut at man støtter Israel, da risikerer man jo å bli brent på et bål. Men man kan ymte frempå at det er litt mer komplisert enn at Israel er de slemme og palestinerene helt uskyldige, og om den andre er enig i det kan man nøste videre og inn imellom viser det seg at begge kanskje egentlig støtter Israel sånn noenlunde, og så har man funnet en felles front mot flertallet, eller kanskje ikke. Man må bare ha nok sosiale antenner til å ikke bare plumpe ut med det, og å ikke si for mye før man har følt seg frem på hvordan det vil tas i mot. Under corona brydde jeg meg ikke om hvordan det ble tatt i mot, nazi-tiltakene var helt på jordet og sauene som fulgte Erna og Nakstad og WHO kunne bare bli sure over at man ikke var enige. (FHI var heldigvis litt mer fornuftige, bare synd de ble overkjørt av regjeringen.) Anonymkode: 63646...53c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #77 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette stemmer ikke. I Singapore var det ingen som gravde så fælt som de gjør her i Norge. Da mine nye kolleger her i Norge fikk høre at jeg var singel så bombarderte de meg med spørsmål: "Er du lesbisk? Kresen? Liker du ikke pikk? Er du trans?" Jeg ble helt satt ut av dette og sa at det ikke er greit. "Ja men vi vil jo bare bli kjent med deeeeg!" Ja særlig.. de vil gjøre narr av meg fordi jeg er singel. Siden single damer blir hatet her i Norge av menn. "Det er ikke normalt å være singel når man er over 40 ass.. da er man bare rar!" Er også noe jeg har fått høre i min nye jobb. Jobber bare med menn, de er kanskje mer direkte? Anonymkode: d2428...29b Dette tror jeg ikke noe på. Dette er bare løgn. Anonymkode: e2693...f69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #78 Del Skrevet 18. juni Ved å spørre om jobb, sivilstand og barn finner man jo ut om man har noe felles der. Det er mye som avhenger av sånne ting hvis man skal omgåes.Eks er man singel så kan man treffes mer når som helst enn om man har barn og partner. Hva man mener om politikk spiller mindre rolle. Anonymkode: c1b54...4de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #79 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ved å spørre om jobb, sivilstand og barn finner man jo ut om man har noe felles der. Det er mye som avhenger av sånne ting hvis man skal omgåes.Eks er man singel så kan man treffes mer når som helst enn om man har barn og partner. Hva man mener om politikk spiller mindre rolle. Anonymkode: c1b54...4de Det betyr jo ikke noe når man skal jobbe sammen? Da trenger man ikke omgås utenfor jobben Anonymkode: 9cc11...bb7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. juni #80 Del Skrevet 18. juni AnonymBruker skrev (23 timer siden): Klønete? Javel, så får jeg være klønete da. Noe må man starte en samtale med og har man intensjon om å bli kjent så snakker man ikke bare om været. Været kan jeg snakke om med folk jeg misliker bare for å late som jeg er interessert. Spør jeg om noe personlig så kan du ta det som et tegn på at jeg syns du er ok. Folk er så lettkrenkelig at de griner bare man ser på dem. Slutt med det, det er bare dumt og du får deg ikke venner på den måten. Anonymkode: c1b54...4de AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette spør man om i alle land, hvordan bli kjent med hverandre om man ikke kan stille spørsmål? Anonymkode: e2693...f69 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er jo for å bli kjent. Finne ut om vi har noe felles, like verdier osv. Og hvis du ikke gidder sl:ike spørsmål så gidder vel ikke jeg å bruke tid på deg heller. Da er vi ikke like, har vi ikke rett kjemi. Anonymkode: c1b54...4de Dette. Når jeg ikke er interessert i å bli kjent med noen, småprater jeg om "ingenting": "Den restauranten er bra, du bør sjekke ut maten der". "Åja, du har vært der, ja, det var sikkert gøy." Osv. Når man f.eks får en ny kollega vil man jo gjerne innlemme denne i fellesskapet og være hyggelig, så da er det naturlig å stille spørsmål om familie, hobbyer osv for å danne seg et bilde av hvem vedkommende er. Anonymkode: e5591...b89 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå