AnonymBruker Skrevet 17. juni #1 Del Skrevet 17. juni Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør... Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄 Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever. Anonymkode: 9cc11...bb7 14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 17. juni Populært innlegg #2 Del Skrevet 17. juni Jeg er ikke enig i at det der er noe særnorsk fenomen. Jeg bruker noen måneder hvert år på å reise rundt i verden og møter veldig mange forskjellige folk. Og får også da raskt spørsmål om jeg er gift og om hva jeg jobber med. Spesielt i de deler av verden hvor familien står langt sterkere enn hos oss, er de veldig snare med å spørre om jeg er gift og om jeg har barn. Ikke fordi de skal sjekke meg opp, men fordi at familie er så viktig for dem. Det er nok svært sjelden at folk som spør om dette, gjør det fordi de er opptatt av posisjonen til andre mennesker, som du sier. Det er nok mer en måte å bli kjent på. Og da er det naturlig å spørre om de tingene som tar mye plass i de flestes liv. Hva pleier du å spørre om når du møter nye folk? Anonymkode: 04ab0...0d1 52 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #3 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hva pleier du å spørre om når du møter nye folk? Anonymkode: 04ab0...0d1 Må man spørre om noe da? Kan man ikke snakke om en ting uten å starte med avhør...øyeblikket men lever i for eks...alt er jo situasjonsbasert. Anonymkode: 9cc11...bb7 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #4 Del Skrevet 17. juni Syns heller ikke dette er typisk norsk. Det er bare noe du tror fordi du stort sett snakker med nordmenn. Er det noen som er opptatt av sivilstatus så er det asiatere, er min erfaring. Anonymkode: ad8da...bc1 30 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #5 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Må man spørre om noe da? Kan man ikke snakke om en ting uten å starte med avhør...øyeblikket men lever i for eks...alt er jo situasjonsbasert. Anonymkode: 9cc11...bb7 Jo da, det kan man. Men været kan man ikke snakke om, heller ikke politikk, musikk, religion... hage er heller ikke trygt lenger har jeg erfart. Bøker og filmer da kanskje? Anonymkode: 8db15...a61 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #6 Del Skrevet 17. juni Kona mi er utenlandsk, og reagerte på nøyaktig det samme. Hun følte seg veldig ubekvem av at alle nordmenn satt igang med avhøret umiddelbart. Trudde det var noe galt med henne, til jeg forklarte at det er nordmenn som er gale. Anonymkode: e4236...df0 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #7 Del Skrevet 17. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er merkelig, kan avhøre deg uten å ha møtt deg før. Ut i europa kan man fint ha en samtale som ikke starter med avhør... Når man spør om dette som det første når man møter en nytt menneske er man ganske klønete til å omgås mennesker 🙄 Husker sist jeg startet å ny jobb, så var avhørene i gang. Nordmenn er opptatt av posisjonen til andre mennsker. At du helst må være lik...eller sammenligne seg med livet andre lever. Anonymkode: 9cc11...bb7 Så du er singel med to katter da siden dette er så sårt for deg? Dette er en ikke-sak. Anonymkode: 11ab7...f98 25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #8 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kona mi er utenlandsk, og reagerte på nøyaktig det samme. Hun følte seg veldig ubekvem av at alle nordmenn satt igang med avhøret umiddelbart. Trudde det var noe galt med henne, til jeg forklarte at det er nordmenn som er gale. Anonymkode: e4236...df0 Jeg er TS, ikke Norsk....derfor dette spørres om I mitt land er dette veldig merkelig. Anonymkode: 9cc11...bb7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #9 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så du er singel med to katter da siden dette er så sårt for deg? Anonymkode: 11ab7...f98 Nei, hvorfor er jeg det? Anonymkode: 9cc11...bb7 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #10 Del Skrevet 17. juni Det er ikke rare spørsmål. Har truffet folk fra ulike land i Afrika, USA, Sør-Amerika, Tyskland, Spania, Polen+++. Å spørre om jobb har både jeg og de gjort tidligere i samtaler. Det er ganske vesentlig å fortelle om hva man driver med mesteparten av året. Dessuten byr det opp til lengre samtaler. Noen jobber med noe som ikke er så vanlig og interessant å høre om. Andre jobber i "vanlige" yrker, men det kan fortsatt være interessant å prate litt om. Og jeg har aldri opplevd at det kun blir snakket om jobb selv om man spør om. Som regel prater man videre om andre ting. Å spørre om jobb er et vanlig spørsmål akkurat som å spørre om familie, bosted osv. De aller fleste tilpasser seg. Sier noen at de ikke har barn så pleier ikke folk å mase om "hvorfor ikke". Det skjer nok, men sånne mennesker finnes og må da bare overses. Anonymkode: 9ba48...3f9 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 17. juni #11 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må man spørre om noe da? Kan man ikke snakke om en ting uten å starte med avhør...øyeblikket men lever i for eks...alt er jo situasjonsbasert. Anonymkode: 9cc11...bb7 Klassikeren er vel det du kaller situasjonsbasert. Været fungerer året rundt, massevis samtaler om været rundt omkring i landet for å ha noe å snakke om. Nå så er det også ferie, men det opplever kanskje du også som å bli avhørt. Nei, tror du må tenke annorledes. Når noen "ukjent" spør deg om hvilke ferieplaner du har, så er det ikke for å avhøre deg men fordi det er et relativt universelt tema man kan snakke om med noen man ikke kjenner så godt. Akkurat som jobb eller familie. 12 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #12 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er ikke rare spørsmål. Har truffet folk fra ulike land i Afrika, USA, Sør-Amerika, Tyskland, Spania, Polen+++. Å spørre om jobb har både jeg og de gjort tidligere i samtaler. Det er ganske vesentlig å fortelle om hva man driver med mesteparten av året. Dessuten byr det opp til lengre samtaler. Noen jobber med noe som ikke er så vanlig og interessant å høre om. Andre jobber i "vanlige" yrker, men det kan fortsatt være interessant å prate litt om. Og jeg har aldri opplevd at det kun blir snakket om jobb selv om man spør om. Som regel prater man videre om andre ting. Å spørre om jobb er et vanlig spørsmål akkurat som å spørre om familie, bosted osv. De aller fleste tilpasser seg. Sier noen at de ikke har barn så pleier ikke folk å mase om "hvorfor ikke". Det skjer nok, men sånne mennesker finnes og må da bare overses. Anonymkode: 9ba48...3f9 Joda, det får jeg ofte spørsmål om. Spesielt i Sør-Øst-Asia og i Mellom-Amerika. Som dame i 40-årene som reiser alene, synes de det er veldig rart at jeg har valgt å leve uten mann og barn. Og mange spør om hvorfor, fordi i deres land er det unormalt å velge å leve alene. For hvem skal ta vare på meg når jeg blir gammel? Jeg har ingen problem med å svare på disse spørsmålene, og synes det er helt ok at de spør. Det hadde nok vært litt annerledes om det ikke var noe jeg hadde valgt selv. Nordmenn, derimot, pleier ikke å spørre mer om dette. Anonymkode: 04ab0...0d1 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #13 Del Skrevet 17. juni Bryr du deg ikke om folk er gift eller ikke? Anonymkode: 8a2c1...88c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #14 Del Skrevet 17. juni Det er vel ganske vanlige spørsmål uansett hvor i verden du er? Eneste spørsmålet som er uvanlig er dette med hva gjør du på fritiden. I andre land så handler hverdagen om p overleve, det finnes ikke tid eller penger til hobbyer🙈 Anonymkode: 6293b...ed1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #15 Del Skrevet 17. juni Jeg er godt voksen, og møter nye mennesker i Norge og ellers, jevnlig. Jeg kan faktisk ikke huske om noen noen gang har spurt meg om sivilstand. Det er heller ikke et spørsmål som er stilt av kolleger, så fremt det ikke er relevant for samtalen. Hva man jobber med er mer vanlig. Men ellers er typiske tema tatt fra settingen man møtes i. Anonymkode: 96912...1c6 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #16 Del Skrevet 17. juni Nå unngår jeg å snakke med folk så langt det lar seg gjøre, men jeg må bare spørre. Det er ikke greit å spørre om jobb eller sivilstatus skjønner jeg, hvilke spørsmål er det greit å stille? Hva kan man spørre om, uten at det oppfattes som et avhør? Anonymkode: e5c90...147 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #17 Del Skrevet 17. juni Det er jo ikke kontrollspørsmål, det er samtalestartere. Anonymkode: e67e5...c7c 10 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #18 Del Skrevet 17. juni Alt er liksom galt å snakke om 🤪 Kan ikke snakk om været for det er kleint, kan ikke spørre hva folk jobber med ol. som smalltalk. Gjør det jo søren meg ikke enkelt fot de av oss som sliter med sosiale normer når til og med slike smalltalk emner er teite å snakke om 🤪 Jeg trenger noen enkle regler å følge, for jeg er absolutt ræva på det sosiale, har flere ganger tenkt at jeg nok er på spekteret. Det finnes flere enkle ting man kan spørre, som man kan bruke for å holde en samtale gående. For jeg vet det er også feil å bare sitte der å ikke si noe. Hva skal man søren meg bruke som smalltalk om det å vise interesse ovenfor personen man snakker med ikke er lov? Og været også er kleint å snakke om? Anonymkode: ac0db...016 15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #19 Del Skrevet 17. juni AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Bryr du deg ikke om folk er gift eller ikke? Anonymkode: 8a2c1...88c Ehhhh...? Er det vanlig å bry seg om? Anonymkode: 37b1d...a5f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #20 Del Skrevet 17. juni 1 hour ago, AnonymBruker said: Sier noen at de ikke har barn så pleier ikke folk å mase om "hvorfor ikke". Det skjer nok, men sånne mennesker finnes og må da bare overses. Anonymkode: 9ba48...3f9 Nei, folk sier kanskje det var synd eller på en andre ting som gjør at du ønsker du ikke sa noe i det hele tatt. Har hørt at «Er ikke mannen din lei seg for det? Du vil ikke slippe ham så han kan finne seg noen andre å få barn med da?» (•hvisker til seg selv, «ei litt penere ei»•) Anonymkode: 15726...334 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå