Gå til innhold

Er 400 000 en dårlig inntekt i 2024?


Mayer

Anbefalte innlegg

Kan man leve greit med 400 000 i årslønn (1 person med lite gjeld)? Med tanke på uforutsette utgifter, mulighet til å kunne reise, og kjøpe litt god mat, f.eks.

Endret av Mayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Inntekt for jobb? I så fall er det ganske dårlig. Mindre enn sommervikarene får der jeg jobber. 

Anonymkode: 60bb9...f13

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Inntekt for jobb? I så fall er det ganske dårlig. Mindre enn sommervikarene får der jeg jobber. 

Anonymkode: 60bb9...f13

For jobb ja. Spør fordi jeg vurderer å redusere stilling ned til ca 75%. Og heller ta ekstravakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en dårlig inntekt. Men det skal være mulig å leve på. Mange enslige på trygd som har mindre enn dette.

Anonymkode: 2e17d...6c0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lav inntekt ja. Men hvis du har nedbetalt bolig kan du sikkert leve ganske ok med den inntekten. 

Anonymkode: ea6ce...9f9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lav inntekt ja. Men hvis du har nedbetalt bolig kan du sikkert leve ganske ok med den inntekten. 

Anonymkode: ea6ce...9f9

Nedbetalt hus fra 1800 tallet. Men må etter hvert skifte vinduer og kanskje kledning ++. Har 400 000 k på sparekonto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (14 minutter siden):

For jobb ja. Spør fordi jeg vurderer å redusere stilling ned til ca 75%. Og heller ta ekstravakter.

Mener du at 400 000 er lønn for 80% stilling? Da er det i så tilfelle ikke så dårlig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Brunello skrev (1 minutt siden):

Mener du at 400 000 er lønn for 80% stilling? Da er det i så tilfelle ikke så dårlig. 

Jeg vil tjene ca 415 000 kr brutto med 75% stilling hvis jeg har regnet riktig. Har en krevende jobb og har lyst på litt mer fri

Endret av Mayer
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (8 minutter siden):

Jeg vil tjene ca 415 000 kr brutto med 75% stilling hvis jeg har regnet riktig. Har en krevende jobb og har lyst på litt mer fri

Alle hevder de har krevende jobb. De som trives jobber langt over100%. Lønn =trivsel.

Anonymkode: 1e5e6...606

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mayer skrev (42 minutter siden):

Kan man leve greit med 400 000 i årslønn (1 person med lite gjeld)? Med tanke på uforutsette utgifter, mulighet til å kunne reise, og kjøpe litt god mat, f.eks.

Hei TS, ja dette er dessverre langt i fra hva man kan kalle grei lønn. Tenker at ca 500K burde være det man MÅ ha for å kunne si seg fornøyd. Mener å huske at meridian lønnen er 625000.- før årets lønnsoppgjør.

Levestandard med 400000.- og i tillegg skulle bo alene vil gjøre det nærmest umulig å kunne kjøpe, feriere, fornye garderobe, hobbyer osv. 

Anonymkode: 41fc0...9b6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Alle hevder de har krevende jobb. De som trives jobber langt over100%. Lønn =trivsel.

Anonymkode: 1e5e6...606

Noen jobber krever mer fysisk/emosjonelt/psykisk enn andre.

Lønn gir trivsel ja. Men det gjør også ferieturer, frihet, rolige dager og bedre tid til å trene og ta vare på helsa.

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei TS, ja dette er dessverre langt i fra hva man kan kalle grei lønn. Tenker at ca 500K burde være det man MÅ ha for å kunne si seg fornøyd. Mener å huske at meridian lønnen er 625000.- før årets lønnsoppgjør.

Levestandard med 400000.- og i tillegg skulle bo alene vil gjøre det nærmest umulig å kunne kjøpe, feriere, fornye garderobe, hobbyer osv. 

Anonymkode: 41fc0...9b6

Men så kommer det an på utgiftsnivå. Jeg betaler ikke 10 000 i renter på lån hver måned f.eks. 

Røyker ikke, drikker ikke. Men elsker å reise

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins det jobber i 100 % stillinger som kun gir 400 k? Tviler på det. 

Jeg har 441.000 med fagbrev og syns det er svært lav inntekt. Blir deprimert av å tenke på det. Mulighetene er snevret inn.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mayer skrev (3 timer siden):

Jeg vil tjene ca 415 000 kr brutto med 75% stilling hvis jeg har regnet riktig. Har en krevende jobb og har lyst på litt mer fri

Har du bare såvidt over 550 000 i bruttolønn for full stilling i en krevende jobb? Hvorfor bytter du ikke jobb heller enn å gå ned i stilling?

Anonymkode: 1f834...eb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lav inntekt ja. Men hvis du har nedbetalt bolig kan du sikkert leve ganske ok med den inntekten. 

Anonymkode: ea6ce...9f9

Ja. Har arvet hus og hytte og har 405000 i inntekt. Holder i massevis her.

Anonymkode: cd83b...eb4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei TS, ja dette er dessverre langt i fra hva man kan kalle grei lønn. Tenker at ca 500K burde være det man MÅ ha for å kunne si seg fornøyd. Mener å huske at meridian lønnen er 625000.- før årets lønnsoppgjør.

Levestandard med 400000.- og i tillegg skulle bo alene vil gjøre det nærmest umulig å kunne kjøpe, feriere, fornye garderobe, hobbyer osv. 

Anonymkode: 41fc0...9b6

Kommer an på boutgifter.

Anonymkode: cd83b...eb4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DelvisPresley skrev (6 timer siden):

Fins det jobber i 100 % stillinger som kun gir 400 k? Tviler på det. 

Jeg har 441.000 med fagbrev og syns det er svært lav inntekt. Blir deprimert av å tenke på det. Mulighetene er snevret inn.

Ufaglært assistent i barnehage og skole...

Anonymkode: 00639...22e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja. Har arvet hus og hytte og har 405000 i inntekt. Holder i massevis her.

Anonymkode: cd83b...eb4

Du er alene? Eller har dere to inntekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ufaglært assistent i barnehage og skole...

Anonymkode: 00639...22e

Man får vel ikke faste stillinger uten fagbrev der lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dårlig" er et begrep jeg synes passer best som en indikator på om man lever fra lønning til lønning. Noen gjør det på 700K i året og noen gjør det på 400K i året. Det er mange faktorer som spiller inn, hva slags boutgifter man har først og fremst. Jeg som har nedbetalt bolig lever greit på 400K.

400K er lavere enn gjennomsnittet, det er bare et faktum.

Anonymkode: 50c39...557

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...