Gå til innhold

Legen vil ikke sykmelde i planlagt ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg var hos legen denne uken, og ble sykmeldt i noen uker. Hun spurte når jeg har planlagt å ta ut ferieuker i sommer, for hun ville bare skrive sykmelding frem til ta, også fikk jeg ta ferieukene mine, og komme tilbake etter ferien og få videre sykmelding. Er dette vanlig praksis? Jeg får ikke benyttet meg av ferien pga sykdom, og får på denne måten heller ikke tatt ut ferien min seinere heller, siden jeg må bruke den i sommer mens jeg er syk.. synte dette var merkelig? 

Anonymkode: 2b560...a11

Legen må skrive en særskilt unntaksbegrunnelse for å gi sykemelding i mer enn fire uker. Hvis du fortsatt er syk når det nærmer seg at sykemeldingen går ut bestiller du ny time.

Anonymkode: f7bf3...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal ha ny vurdering om 4 uker. Er du fremdeles syk skal sykmelding forlenges. Arbeidsgiveren din taper på at sykmelding feilaktig avbrytes uten at du er arbeidsfør, siden de da må betale 16 nye dager med arbeidsgiverperiode

Endret av Summeer
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tok en operasjon rett før ferien i fjor (dato for operasjon bestemte jeg ikke, og ferie er fast pga feriestengt arbeidsplass). Jeg ble informert på sykehuset om at denne typen operasjon gir 3 uker sykemelding fra sykehuset og at jeg må gå til fastlegen for forlengelse. Jeg svarte at jeg trenger bare fire dager sykemelding fordi jeg da går ut i ferie og fikk ok greit - fire dager. 

Jeg får uansett ikke ekstra betalt og jeg slipper å dra på jobb når jeg trenger å komme meg til hektene. Er ikke det rimelig, da? 

Anonymkode: 15145...2cf

Men så får du ikke ferie heller da. 

Anonymkode: f14c1...cec

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men så får du ikke ferie heller da. 

Anonymkode: f14c1...cec

Jeg fikk sove lenge og hadde min vanlige fastlønn. Jeg hadde uansett lidd av rekonvalens om det skjedde i november, bare at jeg da hadde stresset med bekymring om jobb. Føltes definitivt ut som ferie. Ikke alle sykler Kreta på langs for å ha feriedager. 

Anonymkode: 15145...2cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel litt an på sykemeldingsårsaken tenker jeg. 

Hvis man er sykemeldt pga utbrenthet synes jeg det høres rimelig ut å avvikle ferie og ta en ny vurdering til høsten om man trenger mer ferie. 

Rekovalens etter operasjon blir noe annet. 

Anonymkode: bf9a7...3bf

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som regel best å være sammenhengende sykemeldt, men føre ferie på sykemeldingen. Ellers registreres det hos nav som en ny sykemelding, og arbeidsgiver må sende inn ny inntektsmelding til NAV. Får man sykepenger fra nav, så risikerer man å måtte vente lenge på sykepenger.  

Anonymkode: f85e5...cde

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har forståelse for at man får ferie tilbake når ferien blir ødelagt av akutt sykdom. Men når man er langvarig syk, skjønner jeg ikke hvorfor en får tilbake ferie. Har hatt folk som har vært sykmeldt ett år og da faktisk har 10 uker ferie året etter. Fullstendig galskap.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Brunello said:

Jeg har forståelse for at man får ferie tilbake når ferien blir ødelagt av akutt sykdom. Men når man er langvarig syk, skjønner jeg ikke hvorfor en får tilbake ferie. Har hatt folk som har vært sykmeldt ett år og da faktisk har 10 uker ferie året etter. Fullstendig galskap.

Burde vært en maksgrense på ferie ja. Ett år 

Anonymkode: bf9a7...3bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har også sykemelding i min ferie, men dette fyller jeg inn i søknaden om sykepenger, når den tid kommer. Må nok ha hjelp fra NAV, for jeg har aldri vært langvarig sykemeldt med flere ukers ferie. 

Anonymkode: e3b1b...3bd

Når du skal fylle ut søknad om sykepenger etter endt sykemelding, får du spørsmål om du har hatt ferie i perioden. Da legger du inn dato ferie fra ig ferie til. Din maxdato for sykepenger blir forskjøvet, flyttet.Eks: om maxdato sp er 10.01.25 og du har hatt 3 uker ferie i sykemeldingsperioden, så kan du legge til 3 uker fra 10.01.25.

Vet ikke om det var forståelig 🙈

Anonymkode: acea7...693

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er sykmeldt i ferien skal det være fordi man er så funksjonsnedsatt at man ikke kan feriere. F.eks. en stor operasjon som gjør at du ikke kan være i bevegelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er vanlig. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

Nei, det er det ikke. Man har krav på å få tilbake feriedager om man blir sjuk i løpet av ferien. Legen har ikke noe med om når man har ferie. Er man syk er man syk. En sykemelding skal ikke skrives ut på noe annet grunnlag enn sykdommen i seg selv.

Anonymkode: 29e30...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Man har krav på å få tilbake feriedager om man blir sjuk i løpet av ferien. Legen har ikke noe med om når man har ferie. Er man syk er man syk. En sykemelding skal ikke skrives ut på noe annet grunnlag enn sykdommen i seg selv.

Anonymkode: 29e30...cf4

Ved akutt sykdom i ferie som gir stor funksjonsnedsettelse er det sant. På langvarig sykdom og sykdom som gjør at man likevel kan feriere er det ikke vanlig med sykemelding i planlagt ferie. F.eks ved psykiske vansker, utbrenthet osv. 

Anonymkode: 9d4f7...e31

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt krise feks for oss som jobber i bhg hvis en ansatt ikke fikk tatt ferie de tre ukene vi har stengt! Når skal han/hun da ta ferie? Midt i året når vi allerede er litt underbemanna fra før? Nydelig hvis noen stikker i tre uker da🫣

Slutt å klag og utnytte alle goder som finnes i Norge, og kom dere på jobb når dere er friske. Er man syk i ferien. Well, shit happened. Heldigvis skjer ikke det så ofte. Skjedde meg for et par år siden. Knakk foten og humpa rundt på krykker. Skal jeg sykemelde meg fra ferien liksom??

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble spurt av min fastleges back-up om jeg hadde egenmeldinger igjen for han kunne ikke skrive sykemelding hvis jeg fortsatt hadde egenmeldinger til gode, var hjemme i 2 dager og ble dårligere og kontaktet da legekontor på nytt, kom da inn til min fastlege og han sa han ikke ville diskutere en kollegas avgjørelser, ble verre så jeg ringte på nytt etter noen dager og kom da til en turnuslege som lurte på hvorfor jeg ikke var sykemeldt og på jobb hadde jeg ikke noe å gjøre for jeg hadde kraftig lungebetennelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (8 timer siden):

Det er jo helt krise feks for oss som jobber i bhg hvis en ansatt ikke fikk tatt ferie de tre ukene vi har stengt! Når skal han/hun da ta ferie? Midt i året når vi allerede er litt underbemanna fra før? Nydelig hvis noen stikker i tre uker da🫣

Det blir leders problem. En har krav på å få ferie tilbake hvis en er 100% arbeidsufør i ferien.

Anonymkode: a9ba6...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det blir leders problem. En har krav på å få ferie tilbake hvis en er 100% arbeidsufør i ferien.

Det blir jo egentlig ikke leders problem. Det blir kollegaene sitt problem. Som står igjen med masse barn alene, og må forberede seg på overtid og kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For arbeidsgiver er det helt klart best at man en sykemeldt igjennom ferien, og heller melder i fra til nav at mag avvikler ferie. Dersom sykemeldingen avbrytes av ferie må arbeidsgiver ut med nye 16 dager, før nav overtar utbetalingene.

Anonymkode: f1009...f23

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanja2345 skrev (26 minutter siden):

Det blir jo egentlig ikke leders problem. Det blir kollegaene sitt problem. Som står igjen med masse barn alene, og må forberede seg på overtid og kaos. 

Leder får skaffe vikar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaChristina skrev (På 16.6.2024 den 20.01):

Dersom man er syk i ferien så er det ekstra viktig å få sykmelding slik at man får ny ferie.

Det er som regel hvis en blir syk/skadet i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I bhg blir det også kollegenes problem, da det ikke settes inn vikar ved ferieavvikling,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...