Gå til innhold

Uanmeldt lekebesøk - hvor lenge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det gjelder forholdsvis små barn. 6/7 år. Når de går på besøk til hverandre, uanmeldt, og det passer. Hvor lenge lar dere de være borte på besøk, eller hvor lenge lar dere andre barn være hos dere på besøk. Hvis det er en dag uten spesielle planer, men alle foreldre er hjemme. Kan de bare vært borte i timesvis, eller tenker dere at de skal hjem etter et par timer fordi da er det på tide å komme hjem litt? 

Jeg liker å ha ungene litt hjemme også jeg, så tenker ofte at når de har vært borte i 2-3 timer kan de godt komme hjem, uten at det er noe spesiell grunn til det. På samme måte tenker jeg når andre dukker hos oss kan de også kan sendes hjem etter 2-3 timer hvis de ikke allerede har blitt etterlyst. Ingen spesiell grunn til det heller, kanskje annet enn å lære ungene litt "kjenne sin besøkstid"?. 

 

Nei jeg vet ikke helt jeg. Hva tenker dere? Vil bare understreke at jeg elsker at ungene har lekekamerater som kommer hit og som de kan gå til uten at det må planlegges. 

Anonymkode: be26d...620

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker litt de samme som deg.. 2-3 timer eller så melder/stikker jeg innom å spør hvor lenge det passer eller at de bare må sende han hjem mår de blir «lei…

Anonymkode: a7ddc...640

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor hente/sende barna hjem til «ingenting»? De har det da mye morsommere sammen med venner.

I vennekretsen her sender vi gjerne melding oss voksne i mellom etter et par tre timer og hører hvordan det går, og når msn vil barnet skal hentes/sendes hjem. Omtrent uten unntak leker de sammen 3-6 timer, frem til middagstid. Av og til hos oss, av og til hos andre😊

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør som de selv vil. Mine barn og vennene har innetid 19.30 i uka og 20.30 i helgene. 

De ringes enten hjem til middag, men 99 % av gangene spiser venner middag her. De leker som regel sammen hele dagen 😊

Anonymkode: e18f8...8a2

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lar de leke sammen så menge de ønsker , serverer mat om de er lenge

Anonymkode: 34bc8...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer unger på døra her får de bli her til de blir etterlyst av foreldrene sine. 

Hvis mitt barn drar av gårde har han inne tid kl 20-20.30.

Hvis jeg vet hvor han er sender jeg en meld til foreldrene og at de bare må sende han ut, når det ikke passer lenger. 

Anonymkode: 08034...9dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det gjelder forholdsvis små barn. 6/7 år. Når de går på besøk til hverandre, uanmeldt, og det passer. Hvor lenge lar dere de være borte på besøk, eller hvor lenge lar dere andre barn være hos dere på besøk. Hvis det er en dag uten spesielle planer, men alle foreldre er hjemme. Kan de bare vært borte i timesvis, eller tenker dere at de skal hjem etter et par timer fordi da er det på tide å komme hjem litt? 

Jeg liker å ha ungene litt hjemme også jeg, så tenker ofte at når de har vært borte i 2-3 timer kan de godt komme hjem, uten at det er noe spesiell grunn til det. På samme måte tenker jeg når andre dukker hos oss kan de også kan sendes hjem etter 2-3 timer hvis de ikke allerede har blitt etterlyst. Ingen spesiell grunn til det heller, kanskje annet enn å lære ungene litt "kjenne sin besøkstid"?. 

 

Nei jeg vet ikke helt jeg. Hva tenker dere? Vil bare understreke at jeg elsker at ungene har lekekamerater som kommer hit og som de kan gå til uten at det må planlegges. 

Anonymkode: be26d...620

Har ofte hatt barn på besøk i 7-9timer..... daglig.. (helger, litt kortere i ukedager). Ringer på tidlig. Tilogmed 1.juledag......!

Døren er alltid åpen til vårt hjem, alle er velkommen, men noen foreldre burde skjønt når det passer seg å sende barna på besøk..(ja de vet at de er der). spiser middag og kvelds dag etter dag..

Anonymkode: 3ce55...cbe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sender besøk hjem når vi skal spise middag og når det er tid for å ta kvelden. Henter/ringer egne barn tilsvarende. Hvis vi ikke skal noe, får barna være sammen med venner, her, ute eller hos venner.

Anonymkode: 6825d...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hopper de ofte fra hus til hus, så de er sjeldent mange timer på et sted. 

Men, om de leker fint her, så jager jeg dem ikke ut uten grunn, eller henter dem "bare fordi". Men, om jeg ser at de begynner å terge hverandre, "gå litt på veggen" - så sender jeg gjerne hele gjengen videre - da blir de enten ute på feltet eller går til noen andre - en liten reboot og leker kommer ofte fint i gang igjen. 

Anonymkode: fa82a...de9

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i vår omgangskrets sendes barn hjem før «verten» skal legge seg.

Anonymkode: 27bab...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Har ofte hatt barn på besøk i 7-9timer..... daglig.. (helger, litt kortere i ukedager). Ringer på tidlig. Tilogmed 1.juledag......!

Døren er alltid åpen til vårt hjem, alle er velkommen, men noen foreldre burde skjønt når det passer seg å sende barna på besøk..(ja de vet at de er der). spiser middag og kvelds dag etter dag..

Anonymkode: 3ce55...cbe

Hvorfor «burde de skjønne» om du ikke har ryggrad til å si fra? Jeg sender hjem barn når jeg ikke vil ha dem der mer, og hår ut i fra at andre gjør det samme.

7v8 skrev (50 minutter siden):

Hvorfor hente/sende barna hjem til «ingenting»? De har det da mye morsommere sammen med venner.

I vennekretsen her sender vi gjerne melding oss voksne i mellom etter et par tre timer og hører hvordan det går, og når msn vil barnet skal hentes/sendes hjem. Omtrent uten unntak leker de sammen 3-6 timer, frem til middagstid. Av og til hos oss, av og til hos andre😊

Oj, jeg trodde vi spiste sen middag jeg, men altså 6 timer etter SFO/barnehage ca klokka halv fem-fem, det er sen middag!

Anonymkode: 27bab...693

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har nå døra altid vært åpen. Og vi viste når de hadde inntid.  Så vi sa da rundt de tider de måtte gå for å nå hjem til tiden de hadde å forholde seg til.

Mine hadde å tid til å være hjemme. 

Må nå være bedre de er å leker en å holde de hjemme. 

Passet det ikke at vi eks skulle bort eller nå så sa vi til de som var her at nå må dere dra hjem for vi ska avgårde, eller vi venter gjester. Samme fikk mine beskjed om når de var hos venner. Så noen ganger kunne de være der til de kom hjem til tiden på efta. Eller så kunne de komme hjem tidligere fordi dem de var oss skulle noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor «burde de skjønne» om du ikke har ryggrad til å si fra? Jeg sender hjem barn når jeg ikke vil ha dem der mer, og hår ut i fra at andre gjør det samme.

Oj, jeg trodde vi spiste sen middag jeg, men altså 6 timer etter SFO/barnehage ca klokka halv fem-fem, det er sen middag!

Anonymkode: 27bab...693

Det finnes lørdager og søndager, så ingen barnehage eller SFO.

Anonymkode: 6825d...1b6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uavhengig av når barna kommer hit, de får lov til å bli til vi skal spise kveldsmat, som er ca kl 19.00. Vil ha kveldsen alene kun oss i familien, rett og slett for å roe ned sammen.. Så de kan være her fra 14.00 og til 19.00 ukedagene, mens helgene ønsker vi ikke besøk før kl 10.00 og kan da potensielt være her i 9 timer. Men, de aller fleste er blitt hanket inn av egne foreldre før det har gått så lang tid

 

Egne barn kan være hos venner i 4-6 timer hvis det er avtalt med foreldrene, hvis ikke noe tidspunkt er avtalt, hankes mine inn til middag, så kan de ut og leke igjen 

Anonymkode: 7472d...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes lørdager og søndager, så ingen barnehage eller SFO.

Anonymkode: 6825d...1b6

Samt nok. Lørdager og søndager kan det være playdate hele dagen fra formiddag til leggetid, eller det kan være kortere, kommer helt an på.

Anonymkode: 27bab...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lar de leke sammen så menge de ønsker , serverer mat om de er lenge

Anonymkode: 34bc8...9b9

 

Samme her. Kunne evt melde foreldrene med når de ville at jeg skulle sende barnet hjem eller gi beskjed når de kan sende mitt hjem. Her har vi åpent hus for alle barnas venner og jeg ser at det blir både viktigere og mer positivt jo eldre de blir. Så lenge vi er hjemme og ikke har planer kan venner være her helt til kveldsmattid.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg setter lite begrensninger mellom kl.10 og leggetid i helgene. Disse årene går så fort og jeg er bare glad de leker fysisk med hverandre. Melder med foreldrene dersom det går en del timer, men vi har en slags enighet i nabolaget om at "alt er greit" så lenge vi rullerer på det.

Anonymkode: 4026a...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det gjelder forholdsvis små barn. 6/7 år. Når de går på besøk til hverandre, uanmeldt, og det passer. Hvor lenge lar dere de være borte på besøk, eller hvor lenge lar dere andre barn være hos dere på besøk. Hvis det er en dag uten spesielle planer, men alle foreldre er hjemme. Kan de bare vært borte i timesvis, eller tenker dere at de skal hjem etter et par timer fordi da er det på tide å komme hjem litt? 

Jeg liker å ha ungene litt hjemme også jeg, så tenker ofte at når de har vært borte i 2-3 timer kan de godt komme hjem, uten at det er noe spesiell grunn til det. På samme måte tenker jeg når andre dukker hos oss kan de også kan sendes hjem etter 2-3 timer hvis de ikke allerede har blitt etterlyst. Ingen spesiell grunn til det heller, kanskje annet enn å lære ungene litt "kjenne sin besøkstid"?. 

 

Nei jeg vet ikke helt jeg. Hva tenker dere? Vil bare understreke at jeg elsker at ungene har lekekamerater som kommer hit og som de kan gå til uten at det må planlegges. 

Anonymkode: be26d...620

her får de bli så lenge de vil, men sender de hjem til leggetid på minsten som legger seg kl 19, har tvilliger på 7 og en liten en på 7 mnd

Anonymkode: 5d347...eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 17.52):

Hvorfor «burde de skjønne» om du ikke har ryggrad til å si fra? Jeg sender hjem barn når jeg ikke vil ha dem der mer, og hår ut i fra at andre gjør det samme.

Oj, jeg trodde vi spiste sen middag jeg, men altså 6 timer etter SFO/barnehage ca klokka halv fem-fem, det er sen middag!

Anonymkode: 27bab...693

Handler ikke om å ha ryggrad ,men at andre barn har en plass å gå når foreldrene selv ikke klarer å være til stede. Var selv ett barn ingen brydde seg om. Og det at en venninne alltid hadde åpen dør hjalp meg!

Anonymkode: 3ce55...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er yngre enda, eldste bare rett under 5, og er ei jente som ofte kommer hit. Da får hun være til foreldrene kommer og henter henne eller til mine barn skal legge seg. I dag fikk hun bli i 10 minutter.

Anonymkode: 723be...051

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...