AnonymBruker Skrevet 16. juni 2024 #1 Del Skrevet 16. juni 2024 Jeg har samsung A52s jeg har ett bilde fra ferien som har høy oppløsning. Jeg husker ikke nå om bildet av meg ble tatt med min mobil eller en annens. Hun hadde ikke speilreflekskamera. Hvordan laster dere opp bilder i A4 eller på TV uten at de blir kornete? Anonymkode: a70d0...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #2 Del Skrevet 17. juni 2024 A4 er et fysisk papirformat, så hvordan man laster opp noe fysisk er ukjent for meg. Hos Apple har man Airplay, da kan man bare sende bildet til en støttet enhet i nærheten. Samsung har sikkert noe lignende. Ellers har man ChromeCast på Android som bør fungere, gitt at tv'n støtter det. Du kan lage en server på en lokal PC og installere Plex Server på den og Plex på tv'n. Forutsetter at du har en tv som støtter den appen da. Eller AppleTV, den støtter Plex. Et normalt bilde tatt med en moderne mobiltelefon har tilstrekkelig oppløsning til å vise samme bilde på telefonskjerm og TV'n. Du må bare finne riktig måte å sende bildet på. Prøv her om du ikke får det til på andre måter: How can I view my Samsung smartphone screen on my TV? | Samsung IE 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juni 2024 #3 Del Skrevet 17. juni 2024 Som @newman01 er inne på er A4 et fysisk papirformat og har absolutt ingenting med et godt bilde å gjøre eller visning på skjermer. Hvordan du faktisk viser et bilde på en skjerm er et litt komplisert spørsmål. Det enkleste er ofte å få bildet eller bildene over på ei minnebrikke og koble en kortleser til skjermen du har. Dette forutsetter naturligvis at TVén støtter det, og det er ingen selvfølge. Ofte kan det og gjøres på dekodere eller DVD/BD-spillere. Da vil du og ofte få høyest oppløsning ut fra det filene støtter. Så har du flere trådløse muligheter eller skyløsninger. Google Foto for eks, men du må da ha en app for det inne på TVén. Alternativt Chromecast fra telefonen til skjermen, men det forutsetter og at skjermen støtter det, eller at du har en Chromecast mottaker koblet til. Er dette en engangshendelse så hadde jeg siktet meg inn på minnekort. Er det noe du vil gjøre ofte ville jeg forsøkt Chromecast. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #4 Del Skrevet 17. juni 2024 Ok. Ville skrive ut bildene i a4 fotopapir. I den størrelsen blir bildene uklare Anonymkode: a70d0...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 17. juni 2024 #5 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok. Ville skrive ut bildene i a4 fotopapir. I den størrelsen blir bildene uklare Anonymkode: a70d0...fda Så hvorfor skriver du avslutningsvis at du vil ha dette på TVén? Tror du må ta ni steg tilbake og faktisk forklare hva du ønsker og hvilket utstyr du har. Ingen av oss kan gjette hvilken skriver du har, hvordan det er koblet eller hva du faktisk tenker å bruke her. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 17. juni 2024 #6 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ok. Ville skrive ut bildene i a4 fotopapir. I den størrelsen blir bildene uklare Anonymkode: a70d0...fda Da har du sannsynligvis for dårlig oppløsning på bildet. For å få en bra trykkvalitet på bildet må det være på 300 DPI (dots pr. inch). For å få til det i et A4-format på 21x29,7 cm trenger du en pixelverdi på 2480x3508. Om du lurer på om din dårlige trykkvalitet er en indikasjon på om kvaliteten blir dårlig på skjerm også, så vil generelt sett skjerm behøve en lavere oppløsning for brukbart bilde. Det lages fortsatt filmer som vises på kino i "bare" 2K (f.eks 1920x1080 px) og det ser helt fint ut så det burde holde på skjermen din også. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #7 Del Skrevet 17. juni 2024 (endret) Hva mener du med at du tok "ett bilde med høy oppløsning"? Hvorfor ta kun ett bilde? Og hva er "høy oppløsning"? Og hvordan har du fått tak i bildet? Om det er overført med Messenger, MMS, Facebook eller andre meldings- eller bildetjenester er kvaliteten på bildet ødelagt. Du trenger de rene JPG-filene direkte overført fra telefon til telefon (eller via Dropbox, OneDrive, USB minnepinne, via en PC eller på annen måte uberørt fil). Endret 17. juni 2024 av newman01 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #8 Del Skrevet 17. juni 2024 Hvis bildene er kornete, er det fordi det er for lite lys for optikken og sensoren. Generelt sett er mobilsensorer knøttsmå, og optikken er halvkjip plast, så mesteparten av kvaliteten på et "bra" mobilkamera kommer fra etterbehandling i software, med svært god støyfjerning. Hvis du tar noen testbilder inne og ute ser du kjapt at utebilder i dagslys fort kan bli veldig bra, mens innendørs er det veldig hit and miss. Anonymkode: 5193b...cae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #9 Del Skrevet 17. juni 2024 newman01 skrev (10 timer siden): Hva mener du med at du tok "ett bilde med høy oppløsning"? Hvorfor ta kun ett bilde? Og hva er "høy oppløsning"? Og hvordan har du fått tak i bildet? Om det er overført med Messenger, MMS, Facebook eller andre meldings- eller bildetjenester er kvaliteten på bildet ødelagt. Du trenger de rene JPG-filene direkte overført fra telefon til telefon (eller via Dropbox, OneDrive, USB minnepinne, via en PC eller på annen måte uberørt fil). Jeg husker ikke hvilket kamera jeg tok det bildet med. Om det var mobil eller speilreflekskamera. Det er fem år siden nå. Det som er rart er at det ikke er kornete men helt klart når jeg skrev den ut i fotopapir (A4) alle andre bilder blir uklare bare jeg zoomer inn. Jeg tenkte å ramme inn noen feriebilder på veggen, derfor er det fint med noen bilder som har bedre oppløsning enn bildene som er mindre. Anonymkode: a70d0...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #10 Del Skrevet 17. juni 2024 Snublefot62 skrev (10 timer siden): Så hvorfor skriver du avslutningsvis at du vil ha dette på TVén? Tror du må ta ni steg tilbake og faktisk forklare hva du ønsker og hvilket utstyr du har. Ingen av oss kan gjette hvilken skriver du har, hvordan det er koblet eller hva du faktisk tenker å bruke her. Dette med å vise på tv var et eksempel på hvor god oppløsning jeg trenger for å vise bildene mine i et større format. Jeg vil printe ut noen av mine feriebilder i fotopapir i A4 så de kan henge på veggen. Omtrent alle bildene jeg har blir kornete og uklart hvis jeg forstørrer dem. Det ser jeg allerede på PCen og har ingenting med min printer å gjøre, men resultatet blir jo ikke akkurat noe bedre når jeg printer ut. Jeg lurer på om det bildet jeg var fornøyd med faktisk ble tatt med speilreflekskamera og ikke mobil som jeg først tenkte. Anonymkode: a70d0...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. juni 2024 #11 Del Skrevet 17. juni 2024 Sjekk egenskapene til bildene på pc’n da. Exif-informasjon lagrer dato, kamera, innstillinger på kamera osv. Og hvor stor er fila? Både i oppløsning og antall MB 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #12 Del Skrevet 17. juni 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Dette med å vise på tv var et eksempel på hvor god oppløsning jeg trenger for å vise bildene mine i et større format. Jeg vil printe ut noen av mine feriebilder i fotopapir i A4 så de kan henge på veggen. Omtrent alle bildene jeg har blir kornete og uklart hvis jeg forstørrer dem. Det ser jeg allerede på PCen og har ingenting med min printer å gjøre, men resultatet blir jo ikke akkurat noe bedre når jeg printer ut. Jeg lurer på om det bildet jeg var fornøyd med faktisk ble tatt med speilreflekskamera og ikke mobil som jeg først tenkte. Anonymkode: a70d0...fda TVen din (med mindre den er urgammel) har en oppløsning på enten 1920x1080 eller 3840x2160, med andre ord ca. 2 eller 8 megapiksler. For visning på det formatet trenger du ikke egentlig noe mer, og typisk har alle moderne hovedkameraer plenty. Det høres mer ut som problemet ditt er støy grunnet for lite lys. Kort fortalt, gitt at kameraet er på full auto: Dersom det, gitt at lukkertid og blenderåpning er satt, ikke klarer å eksponere bildet korrekt, vil det kompensere gjennom å kjøre bildet gjennom en signalforsterker (ofte kalt ISO) som "gjetter" på lys- og fargeverdier. Dette fungerer aldri 100%, og introduserer støy. Det er derfor nattbilder stort sett aldri blir like bra som de du tar om dagen. Men det er vanskelig å vite helt hva du snakker om når du ikke viser oss noen eksempelbilder. Det kan selvsagt være problemet er noe annet. Anonymkode: 5193b...cae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni 2024 #13 Del Skrevet 17. juni 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TVen din (med mindre den er urgammel) har en oppløsning på enten 1920x1080 eller 3840x2160, med andre ord ca. 2 eller 8 megapiksler. For visning på det formatet trenger du ikke egentlig noe mer, og typisk har alle moderne hovedkameraer plenty. Det høres mer ut som problemet ditt er støy grunnet for lite lys. Kort fortalt, gitt at kameraet er på full auto: Dersom det, gitt at lukkertid og blenderåpning er satt, ikke klarer å eksponere bildet korrekt, vil det kompensere gjennom å kjøre bildet gjennom en signalforsterker (ofte kalt ISO) som "gjetter" på lys- og fargeverdier. Dette fungerer aldri 100%, og introduserer støy. Det er derfor nattbilder stort sett aldri blir like bra som de du tar om dagen. Men det er vanskelig å vite helt hva du snakker om når du ikke viser oss noen eksempelbilder. Det kan selvsagt være problemet er noe annet. Anonymkode: 5193b...cae Skulle gjerne lagt inn et eksempelbilder men filstørrelsen er for stor til å legge ved Anonymkode: a70d0...fda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 18. juni 2024 #14 Del Skrevet 18. juni 2024 Problemet ditt er at du ikke finner originalfilen. Når bildet har gått fram og tilbake mellom kameraer og mobiler vil de være komprimert (kanskje flere ganger) og sikker også redusert i størrelse. Derfor ser de ille ut som utskrift. Du må finne igjen originalen og bruke den. Mobilbilder kan være mer enn gode nok for A4, men hvis du f.eks. sender bildet via mms vil størrelsen for automatisk reduseres til mobilskjermstørrelse. Sørg derfor for at du bruker største oppløsning fra mobilen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå