Gå til innhold

Nå er det innafor å bekymre seg for en kollega?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På arbeidsplassen er det en kollega som på kort tid har gått ned ganske mye i vekt. I tillegg er hun ikke helt seg selv og det virker som hun ofte må "hente seg inn". Det er flere som har lagt merke til det, og et par stykker har kommentert det til hverandre. Men hva gjør man? Når er det innafor å ta det opp med henne eller snakke med leder? Og skal man gjøre noe i det hele tatt? Begynner jo å lure på om det kan være noe, eller om det hele vil eskalere til noe. Trenger litt råd.

Anonymkode: d7718...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør om det går bra uten å grave videre, og gjerne når det kun er dere. Ønsker hun å dele med deg så gjør hun det om du spør på en fin måte. 

Anonymkode: d5c68...f3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Spør om det går bra uten å grave videre, og gjerne når det kun er dere. Ønsker hun å dele med deg så gjør hun det om du spør på en fin måte. 

Anonymkode: d5c68...f3e

Bør nok prøve det, ja.

Anonymkode: d7718...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan alltids uttrykke bekymring til henne eller til leder.

Men ikke alle ønsker dele sine helseutfordringer med kolleger eller arbeidsgiver.

Jeg har selv gått ned en del de siste to månedene, og er til utredning hos spesialisthelsetjenesten fordi jeg har fått noen nyoppståtte helseutfordringer som gjør meg tidvis ekstremt sliten. Dette er noe jeg på ingen måte ønsker at mine kolleger skal informeres om.

Anonymkode: 1d8c0...bb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan alltids uttrykke bekymring til henne eller til leder.

Men ikke alle ønsker dele sine helseutfordringer med kolleger eller arbeidsgiver.

Jeg har selv gått ned en del de siste to månedene, og er til utredning hos spesialisthelsetjenesten fordi jeg har fått noen nyoppståtte helseutfordringer som gjør meg tidvis ekstremt sliten. Dette er noe jeg på ingen måte ønsker at mine kolleger skal informeres om.

Anonymkode: 1d8c0...bb4

Absolutt.

Takk for innspill ❤️

Anonymkode: d7718...80e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hun tjukk? Wegovy gjør deg tynn, men og trøtt og utenfor. Veldig mange har mye bivirkninger. 

Anonymkode: 8af1c...c4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvsagt alltid innafor å bekymre seg for og bry seg om andre, men jeg tenker at terskelen for å uttrykke denne bekymringen bør være relativt høy på en arbeidsplass. Med mindre man kjenner personen godt (venner også utenfor) eller vet at person er veldig ensom/ikke har andre rundt seg, så bør man la være å direkte involvere seg, hvis man ikke mistenker alvorlig psykisk sykdom som psykose, mani, eller suicidalitet. 

Ellers er det selvsagt aldri noe i veien for å bry seg og vise omsorg for sine kollegaer, enten man mistenker at de har det vanskelig eller ei. 

Anonymkode: c9e9a...815

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Var hun tjukk? Wegovy gjør deg tynn, men og trøtt og utenfor. Veldig mange har mye bivirkninger. 

Anonymkode: 8af1c...c4f

Nei. Vil nok si hun var i øvre del av "normal" BMI. Kan heller ikke se for meg at hun ville valgt å gå på noe slikt (ikke at det er noe feil med det). Synes heller hun prøver å skjule at hun har behov for hente seg inn, at hun er veldig når hun vet andre ser henne. Så for de som ikke jobber tett med henne vil hun nok virke som seg selv.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er selvsagt alltid innafor å bekymre seg for og bry seg om andre, men jeg tenker at terskelen for å uttrykke denne bekymringen bør være relativt høy på en arbeidsplass. Med mindre man kjenner personen godt (venner også utenfor) eller vet at person er veldig ensom/ikke har andre rundt seg, så bør man la være å direkte involvere seg, hvis man ikke mistenker alvorlig psykisk sykdom som psykose, mani, eller suicidalitet. 

Ellers er det selvsagt aldri noe i veien for å bry seg og vise omsorg for sine kollegaer, enten man mistenker at de har det vanskelig eller ei. 

Anonymkode: c9e9a...815

Takk for innspill. Det er akkurat dette som gjør at jeg synes det blir vanskelig. Vi kommer godt overens og har et god vennskap på jobb, men det er ikke et vennskap som prioriteres på fritiden.

 

Tror jeg må se det litt an, og hvis det vedvarer/hvis hun fortsetter veldig ned i vekt, så kan jeg ta en ny vurdering på om jeg skal uttrykke en bekymring for hvordan ting er. Men tenker jeg kan ta en litt generell prat, og prøve å få frem at jeg er der for henne, men på en måte som ikke virker pressende.

Takk for alle tips 😊

Anonymkode: d7718...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke laget en tråd om dette før? Uansett, hadde du reagert hvis det var omvendt, at hun hadde gått opp i vekt?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som meg, hvordan sektor er dette?🙃

Anonymkode: b982d...299

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seff skrev (3 timer siden):

Har du ikke laget en tråd om dette før? Uansett, hadde du reagert hvis det var omvendt, at hun hadde gått opp i vekt?

Det har vært en nesten helt identisk tråd før så det er veldig rart hvis det ikke var ts om skrev den og.

Anonymkode: 5006e...2bf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På arbeidsplassen er det en kollega som på kort tid har gått ned ganske mye i vekt. I tillegg er hun ikke helt seg selv og det virker som hun ofte må "hente seg inn". Det er flere som har lagt merke til det, og et par stykker har kommentert det til hverandre. Men hva gjør man? Når er det innafor å ta det opp med henne eller snakke med leder? Og skal man gjøre noe i det hele tatt? Begynner jo å lure på om det kan være noe, eller om det hele vil eskalere til noe. Trenger litt råd.

Anonymkode: d7718...80e


som flere sa til deg når du opprettet denne tråden sist. Så lenge dette er en kollega som du ikke har noen nært forhold til utover det så er det faktisk ikke ditt bord og og for alt du/dere vet så er det meget godt mulig at det allerede foreligger en dialog mellom denne ansatte og lederen.

Anonymkode: 5006e...2bf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun på jobb? Og hva mener du med hente seg inn? Mye fravær? 

Anonymkode: 363f3...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om hun er i øvre skikte av normal bmi er det jo ingen krise at hun går ned I vekt vel?

Anonymkode: 6935a...0c4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekymre deg kan du jo gjøre hele tida, men ikke sikkert det har noe for seg. Bry seg kan du også, men ville spurt på en normal måte som åpner for samtale uten å grave. Vil kollegaen fortelle, så gjør hun det. 
 

Jeg har vært sykemeldt lenge, og får innimellom noen spørsmål om hvordan det går. Siden det ikke går bra, så syns jeg det er kjipt selv om jeg forstår at det er godt ment. 
 

Når det gjelder vekt, er det et sensitivt tema som ikke bør kommenteres med mindre hun nevner det selv. Jeg har en sjef som er fæl på å kommentere at det ser ut som om jeg har gått ned osv., noe som er uheldig da jeg har slitt med spiseforstyrrelser! Når jeg er større, overspiser jeg og samtidig kan jeg sulte meg og gå ned. Ikke nødvendigvis friskere eller sykere verken som tynn eller litt overvektig. Så det at hun har gått ned, kan jo være at hun har det bedre også… I en stor sorg mistet jeg mange kilo uten å prøve, selv om jeg ikke var meg selv. Jobb var frisone! Hadde jeg fått kommentarer på det da, kunne det vært en kjempestor trigger for mer sulting fordi jeg ikke hadde kontroll på andre ting i livet. Så vær forsiktig med det! 

Anonymkode: a69cd...1ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...