Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange besøk som ikke er planlagt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Som barn syns jeg det var topp med uventet besøk,

der peker du nok på noe viktig i denne diskuasjonen ; som barn tar man ting som de kommer og så har man ikke forutinntatte holdninger overfor folk slik som man har som voksen. Man dømmer og syns så mye om folk. Derfor blir man en usosial faen tilslutt om man ikke tar tak i seg selv. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

men det forandret seg når det kom besøk jeg ikke likte og som voksen med barn og evt konflikter med ektemann burde tas tak i så ble det ikke særlig gøy når hele svigerfamilien dumpa inn uanmeldt midt i konflikten. Jeg er vant med at det i min familie avtales besøk på forhånd, derfor holder jeg meg til det som voksen. At barna får venner uanmeldt på døren er noe helt annet.

Anonymkode: 07582...540

Anonymkode: 66475...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes det er passe irri at folk kommer på (og gjerne inn) døra uanmeldt.

Ofte har vi vært i full gang på soverommet. Kunne like så godt stått på kjøkkenet, f.eks. 

Anonymkode: dfed1...74a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker mennesker. Familie og eller venner, og tar i mot «uanmeldte besøk» når som helst, men de må servere seg selv, dvs., at de vet hvor kjøkkenet, kjøleskapet  og komfyren er, og at det bare er å føle seg som hjemme (de må gjerne servere meg også i samme slengen) , enten jeg ligger på sofaen eller holder på med husarbeid, skal lufte bikkja (de blir med eller blir hjemme ) eller andre ting. Null stress. Greit å ha med seg noe av og til også. Hvordan det ser ut i heimen er alt etter som. Ingen som har det prikkfritt til enhver tid, og det vet alle. Skal jeg noe annet drar de bare igjen, eller blir igjen til jeg kommer hjem igjen. Ser ikke et problem, men heller gleden. Men forstår likevel at andre må stelle seg og rydde og vaske før de tar i mot «besøkende.» Men, jeg har vel en annen mentalitet/verdier. Og , ja. Jeg både jobber og studerer. Det er dessverre ikke så ofte som jeg skulle ønske det lenger, (uanmeldt besøk) men er likevel normen hos meg. :)  Blir stressa av avtaler ... Det blir liksom litt for oppstylta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, gjest 01 said:

Ser ikke et problem, men heller gleden. Men forstår likevel at andre må stelle seg og rydde og vaske før de tar i mot «besøkende.» Men, jeg har vel en annen mentalitet/verdier. 

Med en gang man begynner å snakke om "verdier", smaker det fort av at en synes ens egne er bedre enn andres. Men alt du skriver er jo vel og bra, så lenge du selv ønsker det sånn og de som besøker deg vet det. Problemet oppstår kun hvis du begynner å dukke opp på uanmeldt besøk hos folk som ikke ønsker det. Det er den grensen så mange tråkker over. 

Anonymkode: 6f2bf...f99

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

der peker du nok på noe viktig i denne diskuasjonen ; som barn tar man ting som de kommer og så har man ikke forutinntatte holdninger overfor folk slik som man har som voksen. Man dømmer og syns så mye om folk. Derfor blir man en usosial faen tilslutt om man ikke tar tak i seg selv. 

Anonymkode: 66475...8de

Hos meg gikk det kort tid fra når jeg var et uskyldig barn til jeg ble en sårbar tenåring og mislikte sterkt at en gutt som tafset på meg syntes det var greit å komme på besøk med mine andre søsken. Det var begynnelsen til at jeg mislikte uventet besøk. 

Jeg har derfor stor forståelse for at mange ikke ønsker å få noen helt plutselig på døra med det ubehaget det medfører. Mange forventer jo at de skal slippes inn uansett. Og ja, vi hadde noen slarvekjerringer i min barndom og jeg husker at min mor mislikte sterkt at de kom uanmeldt, men hun var veldig opphengt i fasade så hun tok på seg maska og stelte til kaffe og kake.

Er det ikke mye hyggeligere for voksne mennesker å treffes når det er avtalt? Jeg tror ikke det handler om at mennesker er blitt mer ego, jeg tror det handler om at flere er blitt flinkere til å si nei til det de ikke ønsker skal skje i deres egne liv, og det har ingen andre rett til å kritisere. Det er så mange som tar det for gitt at de bare kan slenge seg inn hos naboen og sitte der i timesvis uten å tenke på at de andre kanskje har andre ting de vil bruke tiden sin på. Jeg tror nemlig at de som sier nei til uanmeldt besøk har mennesker de avtaler treff med og koser seg glugg ihjel når de treffene skjer. 

Anonymkode: 07582...540

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er null grunn til å dukke opp på uanmeldt besøk i dag som alle har mobil og kan sende en melding.

Jeg liker ikke uanmeldt besøk fordi jeg er introvert og dessuten har et ganske travelt liv. 

Anonymkode: d6868...fd1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.6.2024 den 5.44):

Det er ikke noe hyggelig å måtte avvise folk i døra fordi jeg har en avtale, skal trene, eller på jobb. Sist gang det skjedde sto det en familie på fire utenfor, med hund. Synes det er merkelig at man ikke kan ringe dagen før og spørre om det passer, eventuelt avtale en annen dag.

En gang jeg måtte avvise en dame i nabolaget som hadde tenkt seg på besøk, ble hun skikkelig sur, og gikk rundt og baksnakket meg fordi hun mente jeg burde bedt henne inn likevel. Det passet virkelig ikke med besøk, rart at noen tror at man kun sitter og venter på at akkurat de skal komme.

Anonymkode: 773de...df0

Dette. I alle slike tråder som tar for seg dette temaet, påstås det av spontanbesøkerne at det er null stress å bli avvist i døren og at «det er jo bare å si at det ikke passer» (vel vitende om at folk flest er konfliktsky og høflige) og at de da eventuelt går like blide og fornøyde videre.

Det stemmer kanskje for noen, men jeg mistenker at veldig mange vil bli snurte slik som hun damen du beskriver.

Anonymkode: 1b251...a36

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...