AnonymBruker Skrevet 16. juni #41 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Eksepsjonelt enkelt å si for Generasjon "Mor jobber Deltid, Huset vårt kostet 250 000 kroner og Internett finnes Ikke". Anonymkode: d98f9...30f Javel, ingen av mødrene i min vennekrets jobbet deltid.. Kvinner født på 50 tallet. De jobbet i helsevesenet, i akademia, skolesektoren, handelsnæringen. Så hvis "mødre som jobber deltid" ikke er årsaken, hva er da årsaken? En annen nøtt du kan prøve å forklare er hvorfor kvinner i fruktbar alder og som er i jobb i dette tiåret er 70% mer sykemeldt enn kvinner i samme alder og samme situasjon på 70 tallet? Forskere går ut med at de ikke forstår det.. Eller, gjør de det, men ønsker ikke å være den som påpeker det? Sykefravær, Nav | Unge og kvinner er mer sykemeldte med psykiske lidelser (nettavisen.no) Anonymkode: 23a88...45e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #42 Del Skrevet 16. juni Fordi jeg ofte er opptatt. Og har flere ganger opplevd at gjester blir surere selvom jeg ber de inn. Feks står vi ute å maler huset. Jeg kan gjerne prate mens jeg maler. Men jeg gidder ikke vaske alt utstyr og bytte klær fordi gjesten vil sitte inne og drikke kaffe i 20 minutter. Eller når jeg vasker. Kom gjerne inn, men jeg skal vaske ferdig mens vannet er varmt, og ikke om en halvtime. Anonymkode: 1b004...31f 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #43 Del Skrevet 16. juni Har ptsd, ringer du på døra mi blir jeg livredd og løper og gjemmer meg. Utenom det er det ikke særlig hyggelig med besøk når jeg har planer, ikke har dusjet, er på vei ut døren, ikke har ryddet, lager middag og ikke har nok til å servere osv osv. Alle er på mobilen hele tiden i dag, det er jo bare å sende en melding først? Veldig kjipt for den som kanskje har kjørt et stykke for å komme og må dra igjen, og kjipt å avvise om jeg hadde åpnet døra eller du hadde sett meg i hagen eller lignende. Anonymkode: 519e0...294 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #44 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da jeg vokste opp på 80-90 tallet kom det stadig folk innom, ingen reagerte på det. det var bare hyggelig. Hvorfor har samfunnet forandret seg sånn fra å være åpent og varmt til kaldt og lukket? Anonymkode: 6bfb6...a3b Jeg likte aldri uanmeldt besøk den gangen heller, og det gjorde ikke familien min heller. Det dukka alltid opp besøk når det minst passet, søndag formiddag når vi nettopp hadde stått opp og satt i pysjen på stua og slappa av sammen, eller fredagskveld når pizzaen stod klar og vi skulle kose oss sammen og slappe av med familien, osv. Det er koselig med besøk når det passer og når man har avtalt det på forhånd, da kan man være så sosial man vil, man kan velge å si det ikke passer, og evt avtale en annen gang. Det har vært veldig mange sånne tråder som dette her inne, men jeg må si jeg likte overskriften din, der du spør om hvorfor det er sånn. Jeg tenkte det da virket som du oppriktig ville vite hvorfor, og det er en fin ting😊 Anonymkode: 7740e...aa5 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 16. juni #45 Del Skrevet 16. juni Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg er oppdratt sånn at jeg gjerne vil ha noe klart når noen kommer. Kanskje litt kaffe og kaker etc. Derfor foretrekker jeg å vite om det på forhånd. Det stiller seg kanskje litt annerledes med de jeg anser som aller nærmest, men generelt synes jeg det er fint å spør om det passer på forhånd. Jeg går heller ikke på uanmeldt besøk til andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #46 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Eller kanskje det kan skyldes at samfunnet ER annerledes i dag? Jeg er født i 92, og vokste opp i et samfunn hvor uanmeldt besøk var normen. Og da synes jeg det var kjempehyggelig. Den store forskjellen er at min mor var hjemmeværende fordi det var økonomi til det. Hun hadde tid og energi til å følge oss barna opp med lekser. Fritidsaktiviteter måtte vi komme oss til selv via sykling eller å gå. Vi hadde ikke sfo, siden mamma var hjemme. Pappa jobbet 100 %, og mamma stod alltid klar med middag kl 17. Hvordan er det i dag? Jeg har 2 barn selv, og både jeg og mannen min jobber. Vår hverdag består av kabal, siden han jobber mye kveld. Jeg har selv gått på 1 smell, og er halvveis på vei til nr 2 nå pga jeg må følge opp 1 barn med udiagnostisert (sannsynligvis) adhd eller autisme. Siden barnet ikke har fått diagnose, og jeg må bruke mye tid på å kjempe mot instansene som liksom skal hjelpe oss, tar f.eks lekser uhorvelig mye krefter fordi barnet blir distrahert annenhvert minutt og må nærmest forfølges. Mye av det må jeg ta alene når mannen min jobber kveld, i tillegg til st middag skal lages og lillesøster skal følges opp. Dvs det blir mye tv på småsøsken, og jeg ender opp med dårlig samvittighet av det hele. Strekker aldri til på noen steder. Huset vårt ser bomba ut 90 % av tiden, og i helgen må vi ta en sjau for å ikke få barnevernet på nakken pga rotete hus. (Føles ihvertfall sånn). Nå er jeg kommet dit at jeg har fått beroligende medisin av legen for å holde meg gående. Hvor inn i dette passer det med uanmeldt besøk i hytt og pine, tenker du? Anonymkode: 8fc32...4ff Jeg hadde fire små barn på 90 tallet, og full jobb. Det var hyggelig med besøk da, og jeg synes det er hyggelig nå. Det kostet meg ikke mye energi å sette på te/kaffe, og rydde litt plass i sofaen. Anonymkode: 404b9...9aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #47 Del Skrevet 16. juni Jeg er kontrollfreak men likevel elsker jeg besøk. Og hadde det kommet noen på døra mi nå så hadde jeg vært i skitne klær fordi jeg har drevet i hagen hele dagen, huset er smårotete. Men da hadde jeg umiddelbart satt på kaffen, tatt med en klut og en ren genser på badet. Skiftet og vasket fort over servant og toalett. Så hadde jeg servert kaffe og is, for is har jeg alltid i fryser om sommeren. Ellers hadde jeg sagt at mannen fikk underholde gjesten mens jeg laget vafler, det er gjort på en halv time. Og så fikk vi en god prat og jeg hadde følt meg bedre enn før. Jeg har aldri avvist noen og alltid har det blitt trivelig samme hvor uventet det var. Jeg hater dette stresset folk har med at alt skal være så " på plass og perfekt" ! Vi er bare mennesker alle sammen og å være sammen er det vi er skapt til. Anonymkode: 66475...8de 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #48 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor har du behov for å se andre sitt skittentøy? Det er noe dominerende over det. Folk bør få bestemme selv hva de vil vise frem. Anonymkode: 5f62b...18e Ikke meg du svarer men man kommer jo ikke for å se andres skittentøy eller rot, det er slik man ser forbi. Man ser mennesket og bare det. Anonymkode: 66475...8de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #49 Del Skrevet 16. juni Der kom denne tråden på besøk igjen 😅 Jeg misliker uanmeldt besøk fordi jeg ikke ønsker eller er forberedt på det. Går stort sett i slåbrok hjemme, har klesvask hengende som folk ikke skal se, har det ikke alltid ryddig osv. Men hovedårsaken er at det i dag ikke finnes noen unnskyldninger eller grunner til å ikke spørre om det passer på forhånd. Så da blir det bare frekt. Anonymkode: 6f2bf...f99 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #50 Del Skrevet 16. juni Det jeg synes er skikkelig kjipt med dette er hvor dømmende de som liker uanmeldt besøk kan være. Akkurat samme greia som hvordan A-mennesker ofte ser ned på B-mennesker og mener de bare må ta seg sammen, mens B-mennesker vanligvis har stor forståelse for at folk har forskjellige døgnrytmer. Jeg forstår at andre synes det er hyggelig når venner og familie kommer på overraskelsesbesøk, og jeg kan godt stikke innom uanmeldt en gang iblant når jeg vet det er noe som gleder den det gjelder. Hvorfor er det så vanskelig å vise samme respekt tilbake ved å sende en melding først? Selv om du elsker uanmeldt er det jo en kjempeforskjell på å få besøk og å gå på besøk. Den opplagte løsningen er å kun komme uanmeldt til dem man vet setter pris på det, samt være tydelig på at man veldig gjerne tar imot slikt besøk selv. Mine grunner til at jeg ikke liker det: Jeg kan være svett og uflidd fordi jeg har planer om å trene før jeg dusjer. Får jeg besøk må jeg droppe treningen, og sitte der marinert i svette. Holder jeg på med noe (lesing/maling/gå gjennom budsjett/håndarbeid) vil et avbrudd ofte føre til at jeg mister konsentrasjon og godfølelsen, og jeg koser meg ikke lenger når jeg plukker det opp igjen. Jeg har ikke utsyn til døra, så jeg har ingen anelse om hvem som ringer på, noe som er 1: kjedelig fordi det kan være dørselgere og 2: skummelt fordi jeg sliter psykisk etter et overfall. Jeg ser på hjemmet mitt først og fremst som et sted jeg kan lade batteriene i fred og ro, og dyrke hobbyer og interesser. Det kan omstilles til å fungere som kafé, pub eller diskotek ved behov, men ikke uten advarsel, for da får jeg ingen glede av det selv, bare stress og angst. Det er sant at det var mer vanlig å stikke innom uanmeldt før, men det var faktisk ikke så vanlig hos alle da heller. For oss barna ble besøk gjerne avtalt på forhånd i skolegården, ellers hadde vi faste steder vi kunne gå for å møtes. Før skolealder var vi mye ute i hagen og lekte, og da var det fritt frem for andre å bli med. Jeg fikk ikke lov å ringe med hustelefonen før etter 17:00, fordi det kostet en liten formue, men jeg tror allikevel jeg kan telle på to, maks tre hender, hvor mange ganger jeg ringte på hos andre uanmeldt fra jeg var et lite barn frem til jeg ble myndig. Anonymkode: 07269...eb3 5 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #51 Del Skrevet 16. juni 10 minutter siden, AnonymBruker said: Det jeg synes er skikkelig kjipt med dette er hvor dømmende de som liker uanmeldt besøk kan være. Akkurat samme greia som hvordan A-mennesker ofte ser ned på B-mennesker og mener de bare må ta seg sammen, mens B-mennesker vanligvis har stor forståelse for at folk har forskjellige døgnrytmer. Anonymkode: 07269...eb3 Jepp, og mange ekstroverte ser ned på introverte, eller i beste fall ønsker å omvende oss. Og de tror oppriktig på at vi også ønsker det, innerst inne. Alle er heldigvis ikke sånn, men mange. Anonymkode: 6f2bf...f99 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #52 Del Skrevet 17. juni Jeg elsker å få besøk, uanmeldt eller ikke. Men det kommer jo aldri folk lenger. Selv synes jeg det er trist. M50 Anonymkode: 52af8...e35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #53 Del Skrevet 19. juni Har ofte planer, og mye sklir ut om jeg ikke følger planen. Det kan være tur med hunden, trene, ut å gjøre ærend, meditasjon, lese en bok, se en film, forberedelser til morgendagen osv. Anonymkode: 5391b...f24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jajakvinne12 Skrevet 19. juni #54 Del Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 13.06): Da jeg vokste opp på 80-90 tallet kom det stadig folk innom, ingen reagerte på det. det var bare hyggelig. Hvorfor har samfunnet forandret seg sånn fra å være åpent og varmt til kaldt og lukket? Anonymkode: 6bfb6...a3b Jeg åpner ikke døra engang hvis det ringer på. Så her kan du ikke komme uanmeldt. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #55 Del Skrevet 19. juni Som barn syns jeg det var topp med uventet besøk, men det forandret seg når det kom besøk jeg ikke likte og som voksen med barn og evt konflikter med ektemann burde tas tak i så ble det ikke særlig gøy når hele svigerfamilien dumpa inn uanmeldt midt i konflikten. Jeg er vant med at det i min familie avtales besøk på forhånd, derfor holder jeg meg til det som voksen. At barna får venner uanmeldt på døren er noe helt annet. Anonymkode: 07582...540 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. juni #56 Del Skrevet 19. juni Er det så mange som kommer på uanmeldt besøk da? Hos oss skjer det sjelden. Og de som kommer til oss uten å si fra er de aller nærmeste. Da kan man fint si at det ikke passer om det er tilfelle. Om vi ikke har noen planer, er det bare hyggelig at de kommer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #57 Del Skrevet 20. juni Det er ikke noe hyggelig å måtte avvise folk i døra fordi jeg har en avtale, skal trene, eller på jobb. Sist gang det skjedde sto det en familie på fire utenfor, med hund. Synes det er merkelig at man ikke kan ringe dagen før og spørre om det passer, eventuelt avtale en annen dag. En gang jeg måtte avvise en dame i nabolaget som hadde tenkt seg på besøk, ble hun skikkelig sur, og gikk rundt og baksnakket meg fordi hun mente jeg burde bedt henne inn likevel. Det passet virkelig ikke med besøk, rart at noen tror at man kun sitter og venter på at akkurat de skal komme. Anonymkode: 773de...df0 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #58 Del Skrevet 20. juni Nå til dags er det fort gjort å sende ei melding og spørre om det passer. I utgangspunktet er det koselig at det kommer folk på besøk, men jeg liker at det er nogenlunde ryddig og at jeg har noe å servere. Dessuten gå i o.k. klær. Anonymkode: 25700...005 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #59 Del Skrevet 20. juni Skjønner ikke at dette skal være noe å diskutere engang jeg da 🫣😵💫 Folk er forskjellige, enkelt og greit! Er det virkelig så vanskelig å bare respektere det?? Det kan være mange grunner til at noen ikke ønsker uanmeldt besøk, og jeg tør vedde ganske mye på at det sjeldent er pga at de er "lukket og kalde"......🙈🙈🙈 Anonymkode: c415e...c6e 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni #60 Del Skrevet 20. juni Dette med å se andre sitt perspektiv er litt vanskelig for mange🫢Jeg anerkjenner min veninnes innstilling; hun elsker uanmeldt besøk. Mens jeg ikke gjør det. Hun bare ler og står på sitt om at det er null stress. Jeg blir ikke validert på mine følelser. Anonymkode: 718b0...27f 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå