Gå til innhold

Hvorfor misliker så mange besøk som ikke er planlagt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å være sosial gir meg noe av og til, men er en arbeids håndtering.. er introvert så energien må jo komme fra et sted, aldri fått energi av andre mennesker, de tar.

Anonymkode: c62f3...765

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi jeg liker å kunne by på litt mat og drikke. Hvis noen bare kommer ut av det blå får jeg ikke tiden til å forberede det på samme måte. Liker ikke unødvendig stress. Så da er det mye bedre om de ringer litt før. Og kanskje jeg er opptatt med noe som gjør at besøket ikke passer i det hele tatt. Og det kan være så mangt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løper fra ting til ting, som så mange andre, og liker nok å vite om det så jeg ihvertfall har fått vasket toalettet rett før, og tatt oppvasken. Kommer sjeldent uanmeldt besøk her, men fikk en overnattingsgjest på par timers varsel i fjor sommer (voksen), og da var det ekstra godt å kunne gå litt over så hun følte seg ekstra velkommen 😊

Det er sjeldent krise her, men en ser jo at folk lever. De nærmeste bryr jeg meg ikke så mye om, men liker likevel å ha helt rent toalett til gjester, og finne frem et gjestehåndkle. 

Ellers er det travelt, og jeg hadde blitt stresset om det til stadighet kom mer perifre folk uanmeldt på døren. Godt å få slappe av i eget hjem. Ikke er jeg alltid så kledd heller, men igjen noe jeg ikke bryr meg om blant de nærmeste, selv om jeg foretrekker å få på meg noe ordentlig tøy før folk kommer inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet hvor alle bare stakk innom. Og moren mine hadde jo konstant støv på hjernen, vi fikk aldri lov å ta med leker ned i stua, hun hadde alltid kake i fryseren i tilfelle besøk, støvsugde og tørket støv hver dag, det måtte alltid være plettfritt. Ser den dag i dag at dama ikke klarer å sitte og slappe av. 

Jeg ønsker ikke å holde på sånn, jeg? Jeg vil eie min egen tid. Jeg er introvert og setter fritiden min høyt. For meg er det viktig å kunne slappe av selv om det er både rotete og støvete, og ta det når det passer meg. Eller før jeg får besøk som er avtalt på forhånd. Og da er jeg faktisk veldig gjestfri, lager masse mat og kaker og koser meg. Men jeg vil bestemme når det passer meg. Min tid er like viktig som andres. Alt var ikke bedre før, ass. 

Og til de som mener det ikke er så farlig å ta i mot gjester med rotete hus, vel, min familie er ekstremt dømmende overfor folk som ikke har det plettfritt. Så det er IKKE hyggelig med besøk når det er rotete. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 06693...b96

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt var ikke bedre før. Folk bodde gjerne lengre på samme sted før - kanksje hele livet - alle kjente alle i bygdesamfunnene, og det var helt naturlig å bare stikke innom. Som flere skriver, det var mange husmødre og de pleiet gjerne sosial aktiviet formiddager....

... nå er disse blitt pensjonister, men de har fått mobiler - og er tilgjengelige hele tiden. Så selv disse har endret vaner nå. Min mor pleier å melde/ringe veninner i 80-årene for å høre om det passer. Det kan være at man rusler forbi og ser om det er liv i vinduene..... men tror aldri det er slik at man bare går målrettet og ringer på. Folk kan sove middag, være opptatt av andre ting eller slitne og ikke ønsker besøk.

Synes dette er en god samfunnsutvikling.

Anonymkode: a72a9...b50

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater uanmeldte besøk. Og hvorfor er min tid mindre viktig enn den besøkendes tid? Det er jo det signalet man får. Jeg er syk og klarer ikke å holde det rent og ryddig. Går i en stygg badekåpe og ønsker som et minimum å være påkledd før det ringer på. 

Anonymkode: 718b0...27f

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Født i 1966. Oppvokst med to foreldre i full jobb. Var alltid kos og glede når familie, naboer eller venner dukket opp på døra. Ja, foreldrene mine var travle, slik folk er nå, men hva er det viktigste man har? Familie og venner 🙂.

Jeg elsker å omgås mennesker på en enkel måte. Når man møtes spontant, så trenger verken hjemmet eller jeg selv å være striglet. Og man serverer en kopp kaffe eller hva man har. Slike besøk er sjeldent langvarige heller, og det passer meg supert. Er mye mindre glad i høytidelige invitasjoner til 3-retters middag og full pakke.

Her åpnes alltid døren om noen ringer på. Å alltid ha mobil i hånda er ikke noe for meg. Så om noen sender mld for å spørre på forhånd om de kan stikke innom om en time, så ser jeg neppe den meldingen. 

Anonymkode: bfb6c...388

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri likt det, så er glad det er blitt sosialt uakseptert

Anonymkode: 1f357...9b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg vokste opp på 80-90 tallet kom det stadig folk innom, ingen reagerte på det. det var bare hyggelig. Hvorfor har samfunnet forandret seg sånn fra å være åpent og varmt til kaldt og lukket?

Anonymkode: 6bfb6...a3b

Kanskje det nå er mer stuerent å være en som ikke vil ha folk uanmeldt på besøk. En preferanse som før ble holdt skjult er nå mer akseptert? 

Jeg vet ikke. Men ærlighet og å verne om egne behov trenger ikke bety det samme som lukket og kaldt. 

Du er nok en ekstrovert, og det er sikkert fint for deg :) men en som ikke ønsker uanmeldt besøk er ikke pr def lukket og kald. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor er min tid mindre viktig enn den besøkendes tid? 

Anonymkode: 718b0...27f

DETTE.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi nordmenn er kontrollfreaks som hyperfikserer på perfeksjon. Hvis man ikke rekker å forberede seg er det jo en fare for at besøkende vil se at du er et menneske, med full skittentøyskurv og oppvask på benken....

Anonymkode: 40c4c...8bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva annet kan man forvente av "generasjon psykisk sliten av alt" 

Anonymkode: 23a88...45e

Du er kanskje en ekstrovert? Jeg vokste opp med en introvert mor (født på 50-tallet), hun var aldri særlig glad når det ringte på døra, men det var jo ikke sosialt akseptert å late som man ikke var hjemme. 

Ingenting å gjøre med å være psykisk sliten av alt. Men at du bruker en slik gedigen salderingspost, tilsier at du er en person som ikke ser at det fins variabler du ikke ser. Dunning-Kruger. 

Endret av klarinetta
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generasjon alltid sliten, "jobber" så mye, meg og mitt og "redd" for å ta tinget på sparket,

Anonymkode: 9d1e3...ccc

Ja, jeg kan være mentalt sliten til tider og skammer meg ikke over det. 

Endret av Callista
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elsker uplanlagte besøk fordi de var i nærheten og tenkte på meg . Om håret ikke er nyvaska og dassen likeså overgår det tanken om at noen bare ville stikke innom å si Hei til akkurat meg. 

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Fordi vi nordmenn er kontrollfreaks som hyperfikserer på perfeksjon. Hvis man ikke rekker å forberede seg er det jo en fare for at besøkende vil se at du er et menneske, med full skittentøyskurv og oppvask på benken....

Anonymkode: 40c4c...8bc

Men hvorfor har du behov for å se andre sitt skittentøy? Det er noe dominerende over det. Folk bør få bestemme selv hva de vil vise frem.

Anonymkode: 5f62b...18e

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg ikke har tid til det, det går i 250 km/t oppimot 17 timer i døgnet med fulltidsjobb, tre barn og stort hus/hage som skal vedlikeholdes. Lager ofte middag kvelden i forveien da jeg aldri rekker det neste ettermiddag. 

Anonymkode: d98f9...30f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksepsjonelt enkelt å si for Generasjon "Mor jobber Deltid, Huset vårt kostet 250 000 kroner og Internett finnes Ikke". 

Anonymkode: d98f9...30f

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje det kan skyldes at samfunnet ER annerledes i dag? 

Jeg er født i 92, og vokste opp i et samfunn hvor uanmeldt besøk var normen. Og da synes jeg det var kjempehyggelig. 

Den store forskjellen er at min mor var hjemmeværende fordi det var økonomi til det. Hun hadde tid og energi til å følge oss barna opp med lekser. Fritidsaktiviteter måtte vi komme oss til selv via sykling eller å gå. Vi hadde ikke sfo, siden mamma var hjemme. Pappa jobbet 100 %, og mamma stod alltid klar med middag kl 17. 

Hvordan er det i dag? Jeg har 2 barn selv, og både jeg og mannen min jobber. Vår hverdag består av kabal, siden han jobber mye kveld. Jeg har selv gått på 1 smell, og er halvveis på vei til nr 2 nå pga jeg må følge opp 1 barn med udiagnostisert (sannsynligvis) adhd eller autisme. Siden barnet ikke har fått diagnose, og jeg må bruke mye tid på å kjempe mot instansene som liksom skal hjelpe oss, tar f.eks lekser uhorvelig mye krefter fordi barnet blir distrahert annenhvert minutt og må nærmest forfølges. Mye av det må jeg ta alene når mannen min jobber kveld, i tillegg til st middag skal lages og lillesøster skal følges opp. Dvs det blir mye tv på småsøsken, og jeg ender opp med dårlig samvittighet av det hele. Strekker aldri til på noen steder. Huset vårt ser bomba ut 90 % av tiden, og i helgen må vi ta en sjau for å ikke få barnevernet på nakken pga rotete hus. (Føles ihvertfall sånn). Nå er jeg kommet dit at jeg har fått beroligende medisin av legen for å holde meg gående.

Hvor inn i dette passer det med uanmeldt besøk i hytt og pine, tenker du? 

Anonymkode: 8fc32...4ff

Jeg født på midten av 70 tallet, begge mine foreldre jobbet, deres foreldre jobbet også. Mamma jobbet i helsevesenet og jobbet derfor turnus, far hadde kontorjobb men reiste en hel del i inn og utland. Siden mine besteforeldre jobbet så så vi ikke til de annet enn i helger nå og da.. 

Det samme var det for foreldrene til vennene mine, av ti venner så husker jeg kun en mor som gikk hjemme. 

Men alle praktiserte åpent hus, ingen stengte dører. 

Det samme har jeg praktisert selv med småttis i hjemmet, hun født tidlig 2000 tallet. 

Så hva er fellesnevneren egentlig, for det kan ikke være at begge foreldrene jobber. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg da blir "tvunget" til å utsette planene, eller det jeg holder på med. Hvis folk kan komme innom når som helst, så må det jo se strøkent ut til en hver tid. Kanskje jeg er sliten og så fram til en dag jeg kunne slappe av, og da er det siste jeg ønsker å være . Jeg rett og slett hater uanmeldt besøk.

Endret av Disney Adult
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som introvert foretrekker jeg å være sosial på egne premisser, har i tillegg en ekstremt krevende jobb så setter stor pris på å bestemme selv over egen fritid.

Anonymkode: c943f...169

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...