AnonymBruker Skrevet 16. juni #1 Del Skrevet 16. juni Da jeg vokste opp på 80-90 tallet kom det stadig folk innom, ingen reagerte på det. det var bare hyggelig. Hvorfor har samfunnet forandret seg sånn fra å være åpent og varmt til kaldt og lukket? Anonymkode: 6bfb6...a3b 6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #2 Del Skrevet 16. juni Jeg likte aldri uanmeldt besøk på 80 og 90 tallet, bryter privatlivets fred. Foretrekker slikt det er nå hvor man avtaler vi først om det passer. Anonymkode: 7f7c5...5eb 16 1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #3 Del Skrevet 16. juni Føler jeg ikke kan slappe av hjemme når det når som helst kan komme folk. Synes også det er ganske frekt, det er litt som å si "fuck deg og tiden din, jeg er viktigere så du må kaste alle planene dine ut vinduet". Anonymkode: 86d4c...378 30 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callista Skrevet 16. juni #4 Del Skrevet 16. juni Jeg liker ikke uanmeldt besøk fordi jeg kan være opptatt når det ringer på, eventuelt med husarbeid, jobbing osv. Jeg kan også være sliten, eller kanskje jeg rett og slett har lyst til å være alene. Skjønner ikke at det er nødvendig å komme på uanmeldt besøk når vi alltid har mobilen med oss, og det er så lett å sende en liten beskjed eller ringe for å høre om det passer med besøk. 17 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Freyja Valkyrie Skrevet 16. juni #5 Del Skrevet 16. juni Problemet med uanmeldt besøk er at de alltid kommer når det passer minst. Det tar to sekund å sende en melding for å høre om det passer. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #6 Del Skrevet 16. juni Hva annet kan man forvente av "generasjon psykisk sliten av alt" Anonymkode: 23a88...45e 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #7 Del Skrevet 16. juni Generasjon alltid sliten, "jobber" så mye, meg og mitt og "redd" for å ta tinget på sparket, Anonymkode: 9d1e3...ccc 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #8 Del Skrevet 16. juni Jeg levde "før i tiden", og ble like stresset av uanmeldt besøk da som nå. Det er mulig jeg ikke er den mest åpne personen, men jeg er IKKE kald. Anonymkode: 5f62b...18e 15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 16. juni #9 Del Skrevet 16. juni Da jeg var barn og tenåring, så pleide venner og venninner å bare dukke opp og ringe på døra. Det var normalen. Men det skjedde nesten aldri i voksen alder når jeg hadde flyttet for meg selv (fra begynnelsen av 90-tallet og utover). Ok, kanskje forekom det en sjelden gang, men ikke ofte. Heldigvis. Man er kanskje ikke dusjet for dagen, for man planla å bare ligge og dra seg med tv eller en bok i sofaen, og da synes i alle fall jeg at det er litt ubehagelig med uanmeldt besøk, når jeg er udusjet og daffer rundt i "koseklær" hjemme. Jeg har bodd her jeg bor nå i åtte år, og har aldri fått uanmeldt besøk her. Det er ikke vanlig lenger. Venninnene mine bor også et stykke unna, så det er liksom ikke bare "å stikke innom for man er i nærheten". 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #10 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Generasjon alltid sliten, "jobber" så mye, meg og mitt og "redd" for å ta tinget på sparket, Anonymkode: 9d1e3...ccc Eller kanskje det kan skyldes at samfunnet ER annerledes i dag? Jeg er født i 92, og vokste opp i et samfunn hvor uanmeldt besøk var normen. Og da synes jeg det var kjempehyggelig. Den store forskjellen er at min mor var hjemmeværende fordi det var økonomi til det. Hun hadde tid og energi til å følge oss barna opp med lekser. Fritidsaktiviteter måtte vi komme oss til selv via sykling eller å gå. Vi hadde ikke sfo, siden mamma var hjemme. Pappa jobbet 100 %, og mamma stod alltid klar med middag kl 17. Hvordan er det i dag? Jeg har 2 barn selv, og både jeg og mannen min jobber. Vår hverdag består av kabal, siden han jobber mye kveld. Jeg har selv gått på 1 smell, og er halvveis på vei til nr 2 nå pga jeg må følge opp 1 barn med udiagnostisert (sannsynligvis) adhd eller autisme. Siden barnet ikke har fått diagnose, og jeg må bruke mye tid på å kjempe mot instansene som liksom skal hjelpe oss, tar f.eks lekser uhorvelig mye krefter fordi barnet blir distrahert annenhvert minutt og må nærmest forfølges. Mye av det må jeg ta alene når mannen min jobber kveld, i tillegg til st middag skal lages og lillesøster skal følges opp. Dvs det blir mye tv på småsøsken, og jeg ender opp med dårlig samvittighet av det hele. Strekker aldri til på noen steder. Huset vårt ser bomba ut 90 % av tiden, og i helgen må vi ta en sjau for å ikke få barnevernet på nakken pga rotete hus. (Føles ihvertfall sånn). Nå er jeg kommet dit at jeg har fått beroligende medisin av legen for å holde meg gående. Hvor inn i dette passer det med uanmeldt besøk i hytt og pine, tenker du? Anonymkode: 8fc32...4ff 6 8 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #11 Del Skrevet 16. juni Går ganske greit hvis det er noen i nær familie som ikke skal være innom så lenge. Hater uanmeldte besøk fordi da rekker jeg ikke å gå og rydde før folk kommer. Prøver jo å holde det ryddig, men syns alltid det er greit å rydde litt ekstra før besøk så jeg slipper å føle at det er rotete når folk kommer. Hvis folk sier ifra får jeg også tid til å ordne meg selv litt, litt kleint å åpne døra til besøk når man ikke har sminket seg og går i pysjen fordi man har sovet lenge en dag f.eks. Tror heller ikke alle likte sånt før heller. Både moren min, tanten min og besteforeldrene mine er folk som ikke liker uanmeldt besøk. De syns kun at det går greit hvis det er i nær familie. Anonymkode: f1993...a51 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 16. juni #12 Del Skrevet 16. juni (endret) Husker selv hos oss kom folk uanmeldt. Husker en kamerat av storebror min som er 17 år eldre kom ofte innom seint på kvelden mens han kjørte vaktrunden som vekter. Mor mi jobbet i en nærradio og der kom de innom til fler innom både på dagtid efta og kveld. Selv bor vi på bygda. Helt vanlig å ta en stopp hos naboen. Ofte ringer en ikke på døra heler. De bare sier halo i gangen. Og syns ikke det er noe problem. Syns det bare er koselig. Ser venner til ungdommen sier selv de syns det er så fint å komme på besøk for de vet de ikke trenger å spørre, de vet de bare kan komme For meg virker det som folk hele tiden ska plettfri stue hus hvis det kommer noen. Jeg drifter i om det er litt hundegård på gulvet eller at oppvasken står på kjøkkenet eller klær henger til tørk. Endret 16. juni av jegerrinne 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #13 Del Skrevet 16. juni Jeg liker best å være alene. Har nok med folk å gjøre på jobb hver eneste dag. På ettermiddager har jeg som regel planer, trening, gå lang tur med hunden osv. Så har jeg 3 barn som skal følges opp. Det passer som regel jævlig dårlig om det kommer folk like før jeg er på tur ut. Så føler jeg at jeg må koke kaffe, og besøket drar aldri og planene mine må utsettes eller sløyfes. Slikt blir jeg bare irritert av. Istedet for å avtale når det passer, sånn at det faktisk blir koselig med besøk istedet for irriterende fordi man bare venter på at de skal dra, sånn at man får gjort det man skal. Anonymkode: 8f1b1...f11 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #14 Del Skrevet 16. juni Jeg er introvert og trenger mye tid alene. Jeg hadde ikke klart å slappe av hvis jeg skulle vært skulle forvente uanmeldt besøk hele tiden. Selv om jeg "bare" er hjemme så har jeg fortsatt planer i mitt hode om hva jeg vil bruke dagen og kvelden på. Jeg liker ikke når de planene blir endret. Jeg synes ikke det er riktig av deg, TS, å kalle det for "kaldt og lukket". Hva med å respektere at vi er forskjellige? Anonymkode: e184b...475 10 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #15 Del Skrevet 16. juni Fordi jeg ikke er forberedt på besøk, også er jeg kanskje ikke stelt meg, ryddet eller jeg har kanskje litt oppvask stående. Datteren min slenger fra seg tingene og klærne sine overalt, en hettejakke eller genser på sofa eller lommerusk, leppestift på stuebordet når hun kommer hjem. Jeg liker å være forberedt, iallefall fått brettet sammen klærne på badet og stuet skoene, brettet sammen ullpledd i sofa og føle meg fresh! Hjemme skal jeg slappe av, hjemmet er privat! Anonymkode: f7a55...8d9 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #16 Del Skrevet 16. juni Noe av det beste jeg vet er besøk. Noe av det verste jeg vet er uanmeldt besøk. Jeg liker å være normalt stelt og påkledd, ha et nyvasket toalett og være «mentalt påskrudd» når folk kommer. Anonymkode: ccc1d...aec 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #17 Del Skrevet 16. juni Jeg får aldri uanmeldt besøk. I teorien synes jeg det er en koslig ting, i praksis hadde det nok flere ganger vært sånn passe. Toalettet mitt er rett ved hovedinngangen, og siden jeg bor alene står ofte dodøren åpen. Jeg er plaget med hodepine og utmattelse så noen dager står jeg opp skammelig sent eller legger meg umenneskelig tidlig. Jeg kan med jevne mellomrom være tom for både kaffe og noe å "bite i". Også er jeg jo rett som det er ikke hjemme eller på vei ut døren. Så ja... Planlagt besøk er litt bedre. Anonymkode: 18e56...b97 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #18 Del Skrevet 16. juni Fordi jeg liker ikke å plutselig få besøk hvis jeg er sliten, ligger på sofaen uten bh og ser ut som et dass mens barna har dratt lekene utover hele huset og atmosfæren er mildt sagt kaotisk Anonymkode: bae03...938 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 16. juni #19 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Da jeg vokste opp på 80-90 tallet kom det stadig folk innom, ingen reagerte på det. det var bare hyggelig. Hvorfor har samfunnet forandret seg sånn fra å være åpent og varmt til kaldt og lukket? Anonymkode: 6bfb6...a3b Jeg liker jo mest å være alene eller med kona, kun likt den modellen om jeg gikk hjem uten jobb for innhold. Har samfunnet endret seg.. moren min var lik som meg hun får 30 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #20 Del Skrevet 16. juni Travel hverdag og uanmeldt besøk ødelegger timeplanen min. De få gangene jeg har fri for meg selv, vil jeg helst være alene og klarne tankene til neste dag. De som kommer uanmeldt er respektløse overfor andres tid. Hvor vanskelig kan det være å sjekke om det passer med besøk. Anonymkode: f9568...609 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå