Gå til innhold

Lov til å nekta å ta i mot kontanter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Var på Lekeland her jeg bor og barna skulle selv betale for isen.

De fikk penger av meg og løp bort for å betale. De fikk så beskjed at de ikke tar imot kontakter og at dette var kontantfritt lekeland av sikkerheten for ansatte.

Jeg kjente jeg ble så irritert, jeg trodde ikke at man kunne nekte å ta imot kontanter? 
 

Dette var en stor kjede, så litt overraskende.

Kanskje har det kommet nye regler i 2024? 

Anonymkode: 7b578...913

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De har vel egentlig ikke lov å nekte i utgangspunktet, med mindre man kommer med en sekk mynter eller noe sånt. Det har vært snakk om å styrke retten til  å betale kontant, heller enn svekke. Men flere som prøver seg, Tusenfryd feks skal bli kontantfrie og vil ha kundene over på et elendig gavekort som tappes om det ikke brukes. 

Anonymkode: 0063f...ec3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å nekte, så jeg hadde sendt en mail til hovedkontoret!

Anonymkode: 751bc...75b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur ikke de har lov, trur du må ha et "fritak" fra kontanter. Til dømes buss pga ran risiko.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe nye regler på det nei, det er ulovlig for dem å nekte kontanter.

Hilsen en som driver bedrift og blir oppdatert på slikt når det kommer endringer.

Anonymkode: 4dd28...e93

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel noe med at de i så fall må ha akkurat beløpet, da kan de ikke nekte. 

Anonymkode: 086a5...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er vel noe med at de i så fall må ha akkurat beløpet, da kan de ikke nekte. 

Anonymkode: 086a5...206

De kan ikke nekte om du må ha igjen vekslepenger heller…

Anonymkode: 751bc...75b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.

hadde akkurat beløp. Barna syntes det var stas å betale selv, men nei - det gikk ikke.

 

 

Anonymkode: 7b578...913

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei.

Var på Lekeland her jeg bor og barna skulle selv betale for isen.

De fikk penger av meg og løp bort for å betale. De fikk så beskjed at de ikke tar imot kontakter og at dette var kontantfritt lekeland av sikkerheten for ansatte.

Jeg kjente jeg ble så irritert, jeg trodde ikke at man kunne nekte å ta imot kontanter? 
 

Dette var en stor kjede, så litt overraskende.

Kanskje har det kommet nye regler i 2024? 

Anonymkode: 7b578...913

Jo, det har kommet nye regler i 2024 som styrker retten til og bruke kontanter , men de har vel ikke trått i kraft ennå. Det irriterende er vel alle bedriftene som ikke har råd til og håndtere denne nye loven, som om vi har hatt nok konkurser i det siste. 
 

lekeland overlever nok , og husk og ta det med et smil når isen koster det dobbelte der neste år det. Det sure er at vi som bruker kort må være med på og betale for deres kontanter, om de ikke kjører et to pris system som buss og trikk. 

Anonymkode: 29d68...73e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det har kommet nye regler i 2024 som styrker retten til og bruke kontanter , men de har vel ikke trått i kraft ennå. Det irriterende er vel alle bedriftene som ikke har råd til og håndtere denne nye loven, som om vi har hatt nok konkurser i det siste. 
 

lekeland overlever nok , og husk og ta det med et smil når isen koster det dobbelte der neste år det. Det sure er at vi som bruker kort må være med på og betale for deres kontanter, om de ikke kjører et to pris system som buss og trikk. 

Anonymkode: 29d68...73e

Jeg er tilhenger av kontantfritt. Men vår bruk av kort koster faktisk en del for bedriftene. De betaler flere prosent til kortselskapet.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra de rettsvurderingene jeg har lest, kan de nekte så fremt det er tydelig før avtalen gjøres. Så de kan nekte å ta i mot kontanter som inngangspenger, men ikke nekte kontantbetaling når hvis betalingen skjer etter besøket. Kortbetaling er da et av handelsvilkårene, passer det deg ikke, kan du si nei til handelen og dra hjem.

Anonymkode: 9b70e...ce2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er ikke noe nye regler på det nei, det er ulovlig for dem å nekte kontanter.

Hilsen en som driver bedrift og blir oppdatert på slikt når det kommer endringer.

Anonymkode: 4dd28...e93

Det kom jo en ny lov for 2- 3 uker siden. Som skal styrke retten til bruk av kontanter , som vil tvinge flere småbedrifter til og legge ned. Har den trådt i kraft? 

Anonymkode: 29d68...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (6 minutter siden):

Jeg er tilhenger av kontantfritt. Men vår bruk av kort koster faktisk en del for bedriftene. De betaler flere prosent til kortselskapet.

Det gjør faktisk vi også!! 

Jeg betaler årsavgift for å ha kortet samt et beløp for det jeg bruker kortet til.. ran ved høylys dag!! Ingen minibank eller bankfilial her lengre heller så om jeg skal ha kontanter må jeg ta ut når jeg handler (koster penger) eller ta ut i andre banks minibank (koster penger). 

J*vla molbosystem!! 

Anonymkode: 41a52...927

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror faktisk de kan nekte å ta kontanter dersom de opplyser om det før du handler, fordi da kan du velge om du vil handle eller ikke. Hvis de f.eks. har et synlig oppslag om at dette er en kontantfri butikk, da "signerer" du på en måte denne "avtalen" om at det er en kontantfri butikk, dersom du velger å handle der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg er tilhenger av kontantfritt. Men vår bruk av kort koster faktisk en del for bedriftene. De betaler flere prosent til kortselskapet.

Ja, både kort og vips koster, alt koster, men kontanter… altså myntruller er dyre, i tillegg til at automatene for kjøp er lagt ned, samme for innskudd og bankfilialer .. så skal du lønne en ansatt for og gå rundt og kjøpe veksel og sette inn sedler, overtid for oppgjør samt sette ansatte i større fare. Ja, betaler heller prosenter til kortselskapet . Små bedrifter som ikke har råd til og håndtere kontanter har regnet på det, og flere sier de må legge ned nå. Og i andre tilfeller så blir det kundene som må betale til sist . 

Anonymkode: 29d68...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det gjør faktisk vi også!! 

Jeg betaler årsavgift for å ha kortet samt et beløp for det jeg bruker kortet til.. ran ved høylys dag!! Ingen minibank eller bankfilial her lengre heller så om jeg skal ha kontanter må jeg ta ut når jeg handler (koster penger) eller ta ut i andre banks minibank (koster penger). 

J*vla molbosystem!! 

Anonymkode: 41a52...927

Da bør du bytte bank.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her.

hadde akkurat beløp. Barna syntes det var stas å betale selv, men nei - det gikk ikke.

 

 

Anonymkode: 7b578...913

 Hva skulle de gjøre med pengene da, stikke dem i lomma? Selvsagt gikk det ikke for de ansatte og bare gi ungene dine is og ta i mot pengene, men for egen del hadde de sikkert syntes det var greit. 

Anonymkode: 29d68...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, både kort og vips koster, alt koster, men kontanter… altså myntruller er dyre, i tillegg til at automatene for kjøp er lagt ned, samme for innskudd og bankfilialer .. så skal du lønne en ansatt for og gå rundt og kjøpe veksel og sette inn sedler, overtid for oppgjør samt sette ansatte i større fare. Ja, betaler heller prosenter til kortselskapet . Små bedrifter som ikke har råd til og håndtere kontanter har regnet på det, og flere sier de må legge ned nå. Og i andre tilfeller så blir det kundene som må betale til sist . 

Anonymkode: 29d68...73e

Selvfølgelig er det kundene som må betale. Det er selve prinsippet i næringsvirksomhet at kundene skal dekke bedriftens kostnader.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aksase skrev (4 minutter siden):

Jeg tror faktisk de kan nekte å ta kontanter dersom de opplyser om det før du handler, fordi da kan du velge om du vil handle eller ikke. Hvis de f.eks. har et synlig oppslag om at dette er en kontantfri butikk, da "signerer" du på en måte denne "avtalen" om at det er en kontantfri butikk, dersom du velger å handle der.

Sånn er det foreløpig ja. 

Anonymkode: 29d68...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig er det kundene som må betale. Det er selve prinsippet i næringsvirksomhet at kundene skal dekke bedriftens kostnader.

Nettopp, og det er det jeg ikke tror kontantfolket skjønner. Derfor irriterer det meg grønn at de både klager over dagens priser og at de ikke får betale på en dyrere måte 🤣 

Anonymkode: 29d68...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...