Gå til innhold

Ung eller gammel fastlege ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den beste fastlegen jeg har hatt var en mann på 70 år. 

Ellers foretrekker jeg generelt mannlige leger, men alder er ikke så viktig.

Anonymkode: 3f885...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helst eldre.

men det viktigste for er at de snakker norsk.

jeg bor i Stavanger og har hatt to leger nå med gebrokken norsk og masse misforståelser

Anonymkode: 4ed85...6e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt eldre. De er ikke så skeptiske til benzo.

Anonymkode: feab8...ccd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er like gammel som meg (40) og det er fint, liker at de har litt erfaring. Min fastlegevenninne er 49 og hun anbefaler jeg til alle, hun er fantastisk, veldig omsorgsfull og dyktig faglig.

Anonymkode: d68fa...36d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege er 50 år, synes det funker ganske bra, han har en del år med faglig pondus uten å være dritlei av jobben og vanskelige pasienter.

er fornøyd med legen

Anonymkode: 569dd...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt subjektivt, men jeg har de to siste gangene jeg har byttet fastlege valgt yngre kvinnelige leger. Jeg føler de lytter bedre og er mer "på ballen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min beste fastlege var en mann på 35 år. Jeg gikk hos han i 4 år frem til han byttet jobb. Jeg har kroniske sykdommer som må følges opp og det er viktig for meg med en lege som kjenner meg godt. Nå har jeg en mannlig lege i 50 årene. Han er og helt fantastisk, aldri møtt noen som følger opp pasienter som ham. Han sier stadig at han skal være fastlegen min i 17 år til, så føles forutsigbart og trygt. 

Anonymkode: c6b51...55f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hatt samme fastlege i alle år siden ordningen startet. Unntaket er to perioder med legens fødselspermisjon og et halvt år der hun var i sykehuspraksis pga spesialisering. Hun er ca på min alder, kanskje 2-3 år yngre. Vi hadde barn i samme barnehage.

Nå er jeg 51 år. Fornøyd med å ha kvinnelig fastlege. Jeg er heldigvis stort sett frisk og ikke så ofte til lege, men jeg er fornøyd med hvordan jeg har blitt møtt de gangene jeg har trengt helsesjekk/-hjelp. Hun er ikke en medfølende stakkars-deg-lege (for å sette det på spissen), og det passer meg godt. Vet at ikke alle liker henne som fastlege pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en mannlig fastlege i slutten av 50 årene. Hatt han i 10+ år, veldig flink, men humørsyk og gretten til tider. Merker han er lei. Og også veldig opptatt at han skal ha rett. Merket stor forskjell på han de siste årene

Anonymkode: f282e...a8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Er ikke alltid så svart hvitt. Opplever innimellom at erfarne eldre menn er bedre, men nå har jeg ei litt eldre kvinnelig fastlege som er utrolig faglig dyktig. De verste er legene som konkluderer for fort og tur til avhengighetsskapende medisin i stedet for å løse problemer ved å behandle årsaker og sammenheng mellom tanker, følelser og handlinger. Har generelt dårligst erfaring med damer i menopausen og helt unge menn som er lisleger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat byttet fra en mann i 60-årene. En fantastisk FL jeg har hatt i 10 år. Måtte bytte pga flytting fra vest- til østlandet men ventet med å bytte til etter 1,5 år etter flytting fordi jeg egentlig ikke ville bytte FL. Har nå en dame i 40-årene men der har jeg ikke vært enda.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under 45 er å foretrekke etter egne erfaringer. De har mer passion for yrket, er ikke dritlei og tar meg oftere seriøst. De er sjeldent bedrevitere, og henviser gjerne videre om de selv ikke har kompetanse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger lege utifra meg selv 😊 helst litt eldre- kansje 5år, samme kjønn. Da har ho hatt min alder å vi følger ca samme faser i livet 😊

Anonymkode: 2e854...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helst eldre.

men det viktigste for er at de snakker norsk.

jeg bor i Stavanger og har hatt to leger nå med gebrokken norsk og masse misforståelser

Anonymkode: 4ed85...6e0

Haha, ja de er en utfordring. Har møtt tre av de. Ene skjønte ikke hva jeg ba om når jeg spurte om resept på mine faste allergimedisiner så han gav meg like greit legemiddelhåndboka så jeg kunne lete frem middelet selv. En annen skjønte ikke hva jeg sa så jeg skrev diagnosen på mobilen så han kunne lese, det løste seg fint da og han var veldig omsorgsfull og hjalp meg mye. Andre hadde 24 timers vakt på legevakten, hadde ikke sovet hele vakta og jeg og barnet mitt kom inn på slutten av vakta med en ørebetennelse. Han stykket ord og sto i, vi lo godt når han sa det var viktig å vaske putetrekk og bytte øyner hver kveld 😂

Anonymkode: 82378...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 11.38):

Ideelt sett så kunne jeg tenkt meg ei dame på 45+, for hun er mest sannsynlig ferdig med småbarnslivet, og har en del år igjen til pensjonsalder. Kvinne i et håp om at hun ville tatt kvinnehelse mer på alvor. 

Anonymkode: 756a2...cd2

En slik fastlege har jeg hatt de siste to årene, og jeg er veldig fornøyd med henne. Jeg er 66 og har erfart forskjell på legene før og nå.  Da jeg var 30-40 så slet jeg fælt med endometriose og ble ikke hørt eller forstått, så jeg hadde en lang og kronglete vei via private gynekologer for å få hjelp. Det ordnet seg til slutt, da jeg var 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker på alder, tipper legen er 45-50 år. Har hatt samme fastlege i mange, mange år, selv om jeg nå har flyttet 4 mil unna der legen er. Legen er veldig bra, tar meg på alvor, god til å følge opp, flink til å sende videre til spesialist hvis nødvendig, og god til å kommunisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 11.35):

Liker dere best unge eller gamle fastleger? Hvilken aldersgruppe ? Og mann eller dame? Og hvorfor?

Anonymkode: 4ddf2...2a8

Hatt begge deler of vært like fornøyd med begge. Tror jeg har vært heldig. Han eldre var varm og god. Omsorgsfull til å være lege. Merket derimot at han ikke var helt faglig oppdatert og brukte tid på Google underveis i timen🙈 Hun unge var ikke like hjertevarm, men faglig oppdatert og gjorde jobben. Fikk gode henvisninger som gjorde at jeg ble tatt på alvor i systemet. Skulle jeg valgt ville jeg beholdt den unge. Ikke minst fordi det da er mindre sannsynlighet dor å måtte bytte med det første siden den eldste går av meg pensjon.

Anonymkode: 4b46e...1c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...