Gå til innhold

Barn og vold!


Lindis

Anbefalte innlegg

Min sønn på 4 år lekte med en kamerat, som ved et uhell slo til ham. Min sønn skulle til å slå igjen, da jeg stoppet ham. Da jeg sa at det ikke var lov å slå, sa han at pappa (eks) hadde sagt at det var greit å slå hvis den andre slo først!

Er det greit at barn lærer å slå?

Hans unnskyldning var at hans sønn ikke skulle bli noe mobbeoffer, og bare ta i mot når andre var voldelige. Jeg skjønner litt hva han mener, men samtidig er det noe som skurrer. :roll:

Hva mener andre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den er vrien den der.. Min mening er at man ikke slår tilbake e.l. såfremt det ikke er nødvendig for å unnslippe fare eller selv å bli slått. Selvforsvar, altså. Som hevn synes jeg det er en uting. I tillegg må barn lære seg å skille mellom det å få et slag ved et uhell, og det at noen slår med vilje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er akkurat det. Ikke så lett å få en fireåring til å skjønne når det er greit og når det ikke er greit å slå.

Hvordan skal man egentlig forklare dette?

Vold er jo dessverre en del av hverdagen, og barn blir matet med det fra de er små. Barne-Tv bidrar jo selv sterkt til dette. Og hele tiden er det den evinderlige kampen mellom det onde og det gode som står i fokus i alle eventyr, tegnefilmer e.t.c.

Det hjelper heller ikke at dataspill, playstation o.l. mer og mer blir som barnevakt å regne rundt om i de tusen hjem.

Har kvinneguidens lesere noen meninger om dette?

Hvilke regler har dere om tv-titting7data-spilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å ta igjen er et avveiningsspørsmål... :lol:

Min datter tok aldri igjen, og det hendte at noen benyttet seg av det. Jeg var rett og slett nødt til å si at det var lov å ta igjen når noen var stygge med henne. Svaret hennes var at hun ikke likte å slå, og det synes jeg jo egentlig er en fin egenskap. Så jeg fortalte henne at jeg syntes det var fint sagt, og at hun selvfølgelig ikke skulle slå hvis hun følte at det var galt for henne. Vi så oss derfor om etter andre løsninger som kunne hjelpe på situasjonen, og det løste seg også etterhvert. :)

Når det gjelder TV-titting, tror jeg det er viktig at vi som voksne tar oss tid til å se TV sammen med barna. Dermed kan vi forklare hendelser og forløp for dem idet det skjer. Når det gjelder PC-spill o.l. ser jeg gjerne over spillene før hun får tilgang til dem, og jeg kjøper aldri noe jeg tror er voldelig. Spennende spill er ikke det samme som voldelige spill. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett, men jeg tror det ordner seg av seg selv når han bare blir litt eldre. De vet ikke så mye om empati enda, men jeg er enig med deg i at han ikke skal slå andre. Hvorvidt det er et uhell eller ikke greier de først å skille om en liten stund. En annen ting er at man også kan se hva som skjer når barn krangler og la de prøve å ordne opp selv.

Når det gjelder Tv-spill, video osv. er ikke dette noe problem hos oss. De forstår faktisk at det ikke er virkelig. Har ikke opplevd bråk med ungene enda. 4 gutter på 10 år, 5 år og to på 8 mnd. De har da det meste av alt, men vi har spilletider og tv-tider. Det må vi ha ellers tar det helt overhånd her i huset.

Så jeg tror ikke det er så mye å forklare han enda bortsett fra at det er feil å slå. Når han har lov og ikke kommer etterhvert. Mine barn har ikke lov i noe tilfelle å slå noen (hører sikkert ikke på meg, men... :ler: ). Det er fordi jeg er redd for at de skal kunne skade andre. Unger vet jo ikke helt hva som er farlig eller ikke. Dette snakker vi en del om her hjemme. Hvor lett det er å skade noen alvorlig uten å mene det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lett, men jeg tror det ordner seg av seg selv når han bare blir litt eldre. De vet ikke så mye om empati enda, men jeg er enig med deg i at han ikke skal slå andre. Hvorvidt det er et uhell eller ikke greier de først å skille om en liten stund. En annen ting er at man også kan se hva som skjer når barn krangler og la de prøve å ordne opp selv.

Skjønner hva du mener. Ting vil forhåpentligvis ordne seg, og brikker vil falle på plass etter hvert som han blir eldre.

Jeg er bare så redd for at jeg skal takle denne fasen feil, hvis du skjønner. At jeg skal gi ham de feile signalene, slik at han blir voldelig av seg og kriminell og you name it! Alt vi foreldre går og bekymrer oss over.

Her i huset har vi maksgrense på 1 time tv-titting for dagen, og det fungerer veldig greit. Jeg prøver å forklare så godt jeg kan at det ikke er ekte, og sensurere hvis det er noe som ikke passer seg, men det er ikke så godt å vite hva de små egentlig får med seg.

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lært sønnen vår fra han var liten at det er aldri greit å slå unntatt i selvforsvar. Og da bare for å komme unna situasjonen, man skal ikke gi seg til å rundjule den som har slått. Å slå tilbake bare fordi de "fortjener" det er ikke lov. Dette har han skjønnt og det har fungert godt for oss.

Når det gjelder filmer og tv-spill har jeg samme erfaringene som tvillingmamma'n; han skiller godt mellom fantasi og virkelighet. Tror faktisk at å skjerme de for mye er med på å gjøre de mer engstelige. De forstår at der er ting som er skumle, men de vet ikke hvor skummelt det er. Med den fantasien de har gjør de det 1000 ganger verre en virkeligheten i hodet sitt. Slik virker det i hvertfall når jeg ser på vennene hans som ikke får lov til "noen ting". De går rundt og tror at alt er så mye skumlere enn det er fordi de ser for et leven foreldrene lager for å "beskytte" dem. Missforstå meg rett, jeg mener ikke at man skal sette på den blodigste voldsfilm for å få harmoniske unger, men de tåler stort sett litt mer enn Ole Brum & co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lindis.

Jeg har vært der du er i dag og er vel forsåvidt det enda. Man engster seg masse. Jeg har kanskje vært veldig heldig med mine to eldste på 10 og 5 år da de ikke er "voldelige" av seg. Men de sloss seg i mellom altså :-? Søskenkjærlighet kaller man det vist??? :ler:

Men jeg tror ting kanskje blir litt lettere etterhvert når man kan kommunisere ordentlig med dem. Ikke så lett det med en fireåring. de skjønner masse, men ikke alltid like lett å forklare dem hva man mener.

Men det ser i allefall ut til at den yngste her lærer av den eldste (ikke bare positivt altså), men har på følelsen av at han skjønner mer enn eldstemann gjorde på den alderen. Nå er jo unger veldig forskjellige men det kan se ut som om at den yngste faktisk lærer en del grunnleggende ting av de eldre barna som leker her.

Så jeg tror nok ikke du skal bekymre deg så mye og heller se tiden litt an. Han er faktisk liten enda og masse tid på seg til å lære "folkeskikk" :wink:

Men ha det alikevel som en grei regel at det ikke er ok å være slem med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenkjærlighet er en fin ting! hehe :lol:

De små tar etter de store, det er slik de lærer. Heldigvis er storebror her i huset ikke voldelig av seg, og han tar heller ikke igjen hvis lillebror slår han. Han sier i fra, beskytter seg selv, eventuelt tar fatt i lillebrorens armer. Det synes jeg er veldig greit, og han blir vel ikke som mobbeoffer å regne, fordi han løser problemene på den måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en utrolig fin måte han løser det på. 5-åringen her får "juling" han av storebroren av og til. Ikke helt rettferdig, men han kan erte på seg en gråstein den ungen da. :lol:

Tror ikke din eldste skal være mer utsatt for mobbing enn andre. Er ikke det lureste av alt å ha evenen til å være diplomatisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mor til fem barn, og anser meg selv som ganske erfaren mamma etterhvert. (Kan man i grunnen noen gang bli ERFAREN som mor??)

Jeg forteller mine barn at de ikke skal slå igjen. Men det hender at jeg ser mellom fingrene på "sloss kamp" mellom søsken hvis jeg har sett hele hendelsesforløpet. Jeg tenker at av og til får de prøve å ordne opp selv. Med tanke på hvor lett et slag kan ende i dramatikk, så velger jeg å ta avstand mot vold. I alle sammenhenger. Jeg mener at barna mine skal lære å snakke i stedet for å slå. Det ville jo blitt helt "Texas" hvis alle drev rundt og slo hverandre i tide og utide. Jeg mener at vi skal lære barna de samme holdningene vi har til daglig. Hvis du mener at det er greit å slå venninnen din fordi hun slo deg først, eller at det er greit at sjefen din slår deg fordi du var ufin i munnen, så kan du jo alltids lære barna dine det også... (ja, jeg vet... satt fryktelig på spissen...) Jeg mener at samfunnet er best tjent med at vi alle lærer barna våre at når du hever hånden til slag, og hvis du slår, så har du tapt!!

Når det gjelder spill, så får ikke mine barn lov til å ha spill som inneholder vold. De får heller ikke se slikt på TV. Det eldste barnet mitt er snart elleve år. Han får ikke se f.eks: Hotell Cæsar osv. Barna får se underholdningsprogrammene ala Bit for Bit, Tore på sporet osv. Men det hender at den eldste ser nyheter sammen med oss, fordi han er i en alder hvor han lurer på mye når det gjelder verden. Det nytter ikke skjule noe for ham, for han leser avisene også... og illustrert vitenskap... Paradokset blir på en måte at det er i den virkelige verden det skjer! Det er der ondskapen ligger. Og det får han altså med seg.

Jeg kan nok ikke beholde barna i kokong, nei.

Dette er noen av mine tanker omkring dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er aldri lov å slå.

Det er bedre å si ifra til noen og gå bort dersom noen plager.

Dersom man slår gjør man noe like galt selv.

enkle regler som fungerer med mine 50 barn på jobb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må se mig enig med din X

min dejlige snille fostersøn på 11 har vi lært at ikke at slå eller væres slem med det resutat at han var udsat for mobning i skole hele sidste år uden vi viste noget om det før ander forælder fortalte os det her i byen vi bor i, vi kunne ikke mærke noget på ham overhoved, så nu har vi talt med ham og sagt til ham slå tilbage ikke find dig i at blive banket op hvis nogen slår dig så pand dem en tilbage, og jeg kan bare sige en ting det virker nu funger det meget bedre og han få være i fred, vi har givet skole besked om at han kan slå tilbage med vorse tilladelse og læren forstod det godt selvom hun ikke kan godtage at børnen banker hinande man der er grænser i hvad man skal finde sig i af ander....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i grunn enig med deg Anne, men det er en viss forskjell på en gutt på 4 år og en på 11 år. En 4-åring skjønner ikke når det er ok og når det ikke er ok å "ta igjen". Derimot vil en 11-åring skjønne dette. Enig i at han ikke skal la seg tråkke på av andre og at det er greit å ta igjen.

Håper han kommer seg over "knekken" ved det å bli mobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ret i at en 4 åring ikke forstår på samme måde som en 11 åring, nok lidt for tidligt at lære at slå fra sig

ja ja han har det helt ok nu de har om mobning i skolen og klasse er blevet delt i 3 små grupper så nu går alt som smurt heldivis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen Ann.

Så fint at det har ordnet seg for gutten da. Mobbing er noe svineri.

Blir rett og slett forbanna når jeg hører om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
...' date=' så nu har vi talt med ham og sagt til ham slå tilbage ikke find dig i at blive banket op hvis nogen slår dig så pand dem en tilbage, og jeg kan bare sige en ting det virker nu funger det meget bedre og han få være i fred, vi har givet skole besked om at han kan slå tilbage med vorse tilladelse og læren forstod det godt selvom hun ikke kan godtage at børnen banker hinande man der er grænser i hvad man skal finde sig i af ander....[/quote']

Ja, det finnes grenser for hva man skal finne seg i. Men hvis barna skal lære at vold er greit, noe som måtte til i ditt tilfelle, må de også lære når de skal stoppe. Det er ikke så enkelt å lære en 4 - åring.

Jeg hadde en lang samtale med min eldste sønn på 7 år i går om konfliktløsning. Og det fungerte veldig greit. Jeg sa til ham at de eneste gangene de var lov å bruke nevene i stedet for munnen, var hvis noen gikk til fysisk angrep på ham. Da er det lov å dytte vedkommende vekk. Men der går grensen. Dytt vekk og gå! Finn en voksen og gi beskjed.

Videre sa jeg at hvis han ble mobbet og plaget så var det ikke så enkelt for meg å hjelpe ham hvis han var en av de som slo. Hva skulle jeg da si til læreren?

Hvis han derimot ikke hadde gjort noe galt, var det ikke noe problem å snakke med læreren om problemet og få ordnet opp med mobberene. Da hadde nå ihvertfall vi vårt på det rene. Dette forsto han veldig godt.

Videre er det ikke noe enkelt for en lærer å vite hvem som er den "dumme" når han/hun bare ser en som slår. Og det er jo selvfølgelig "engleungen" vår som blir tatt i akten. Det kan du være sikker på. Og da nytter det ikke å skylde på den andre.

Nei, jeg må si meg uenig i at det er greit å lære barn å slå - vold er ikke greit, og det er ikke slik man skal løse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fulstændig enig men desværre så er det vist jante joven som gælder den stærke vinder alle ander bliver trøflet desværre, jeg har og vil altid være imod vold, men at gå rundt og se ens lille unge blive trøflet fordi han har lært at slå er en slem ting, ja da må man desværre ty til næven, et stort barn kan jo beder forstå end en på 4 år det ved jeg, og det er ikke let som forældre at forklare forskellen imellem når det er ok og når det ikke er det, den er jo hår fin og kan være vanskelig selv for os voksne.

I mit tilfelde var jeg heldig at skole har problemer og deler op klasserne i grupper så alt endte vel, men man ser desværre alt for mange unge mennesker som det går ille med, og når de bliver ældre så er det ikke længre dytting og slemme ord men kniv og skyde våben de bruger, frygtelig skræmmende efter min mening... synes framtiden bliver mere og mere skummel....

ville ønske at alle forældre ville opdrage deres børn til at være ikke voldlige og at alle uanset hudfarge og tro var ok, ved det kan lade sig gøre, var i Nepal og der levede alle i harmoni sammen uanset tro og hudfarge det var herligt at se at det kan fungere....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold avler vold!

Knytteneven avler slagvåpen

Slagvåpen avler kniv

kniv avler skytevåpen

våpen avler død....

Deter da mange måter å motvirke mobbing på som ikke har med vold å gjøre. Det dreier seg kun om voksne (foreldre) og ansatte på skoler som gør jobben sin.

Grenser kan flyttes, og lærer man at vold KAn være ok har man begynt på en vei...

Nei, jeg tror vold er farlig jeg, og vi ser nå hvorfor: Ungdommen slår og skader og dreper hverandre over en lav sko....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...