Gå til innhold

Bor hjemme. Betale mat selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en 21 åring boende hjemme. Han er min stesønn. Han har bodd 50% her siden han var 6 år og 100 siden han fylte 18 år. Nå går han på universitetet. Han får studielån og jobber litt. Bor gratis her. Men så kommer spørsmålet angående mat. Der er vi uenige. Vi kjøper inn mat til alle. Vi er 5 stk. Har 2 jenter på 6 og 8 år også. Og han får også spise av det vi handler. Men så noen ganger spiser han mye annet. Noen ganger spiser han mye for å gå opp i vekt. Så trener han mye og så skal han ned i vekt og da spiser han mye kylling og grønnsaker og protein produkter. Dette mener jeg at han må kjøpe selv. Mannen er uenig. Vi har ikke alt for god råd og mat er dyrt. Hvordan gjør dere det i sånne situasjoner?

Anonymkode: ab5d7...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker som deg. Han kan kjøpe egen mat selv, men samtidig få det dere har. Om han ønsker seg en hel kylling så kjøper han det selv. Hvis ikke burde dere begynne å ta husleie.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunshineyellow skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker som deg. Han kan kjøpe egen mat selv, men samtidig få det dere har. Om han ønsker seg en hel kylling så kjøper han det selv. Hvis ikke burde dere begynne å ta husleie.

Jeg tenker også sånn. Noen ganger tar vi noe mat som går fort som pølse med brød eller ferdig pizza hvis det er en travel ettermiddag. Men det spiser ikke han. Da mener jeg at han kan kjøpe noe selv som han kan spise. Vi kan ikke kjøpe 2 middager. Det er for dyrt 

Anonymkode: ab5d7...3d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har en 21 åring boende hjemme. Han er min stesønn. Han har bodd 50% her siden han var 6 år og 100 siden han fylte 18 år. Nå går han på universitetet. Han får studielån og jobber litt. Bor gratis her. Men så kommer spørsmålet angående mat. Der er vi uenige. Vi kjøper inn mat til alle. Vi er 5 stk. Har 2 jenter på 6 og 8 år også. Og han får også spise av det vi handler. Men så noen ganger spiser han mye annet. Noen ganger spiser han mye for å gå opp i vekt. Så trener han mye og så skal han ned i vekt og da spiser han mye kylling og grønnsaker og protein produkter. Dette mener jeg at han må kjøpe selv. Mannen er uenig. Vi har ikke alt for god råd og mat er dyrt. Hvordan gjør dere det i sånne situasjoner?

Anonymkode: ab5d7...3d4

La slasken ordne maten sin selv.  

  • Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat for trening kan han spise selv, ikke ditt barn, du kan slutte å handle middagsvarer i god tid da.

Anonymkode: 83952...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er en voksen mann. Bør bidra til matinnnkjøp. Rart han ikke ser det selv. Bortskjemt?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AlternativX skrev (1 minutt siden):

Han er en voksen mann. Bør bidra til matinnnkjøp. Rart han ikke ser det selv. Bortskjemt?

Ja, han er bortskjemt. Han har ei mor som duller mye med han og mormor som kjøper dyre klær og det han vil ha 

Anonymkode: ab5d7...3d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen her på 19 er lærling. Og hver gang han får lønn handler han inn en del pålegg,melk ,frukt osv. Kommer ofte hjem med 2 til 3 bæreposer fulle. Vi har ikke sagt at han måtte det, han har gjort det helt av seg selv. Vår avtale er at så lenge han bor hjemme ska han spare halve lønna, og dekke sin egen bil,  tlf har han via jobben

  • Liker 4
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mte sjarmerende folk på kg…

jeg hadde såklart kjøpt inn mat til han også 

Anonymkode: 2b80d...7bb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, han er bortskjemt. Han har ei mor som duller mye med han og mormor som kjøper dyre klær og det han vil ha 

Anonymkode: ab5d7...3d4

🙄 det var viktig å måtte få ut det ja. 

Anonymkode: 2b80d...7bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (57 minutter siden):

Han er en voksen mann. Bør bidra til matinnnkjøp. Rart han ikke ser det selv. Bortskjemt?

Da er det i følge deg mange som er mange bortskjemt altså, men nei man er ikke bortskjemt fordi man får mat 

Anonymkode: 2b80d...7bb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da er det i følge deg mange som er mange bortskjemt altså, men nei man er ikke bortskjemt fordi man får mat 

Anonymkode: 2b80d...7bb

Ja, det er nok mange som er bortskjemt, det er min mening. Helt greit at du mener noe annet! Men mener at en voksen mann som bor hjemme, som ikke kjøper inn mat, er bortskjemt.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 17-åring. Vil han ha noe annet enn det vi normalt kjøper inn så får han ta det av lommepengene sine, feks salat etter skolen. Sånn vil ungene fortsette å få det om de blir boende hjemme.  Pålegg, brød, frukt, felkes middag, drikke, helgsnacks vil han ikke behøve å betale for. Energidrikker betaler vi ikke for og ikke bulkemat. Kjøper ikke kilovis ekstra for sånt.  

 

Anonymkode: ff5ff...7ef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her får 18åringen samme mat som oss, vil hun ha noe annet må hun kjøpe det selv.

Anonymkode: a7ba0...4bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter 20 bor hos meg, og kjøper selv hvis hun vil ha noe som er utenom fellesmaten. Så alle hennes kjøttdeigpakker og endeløse peanøttsmørglass fikser hun selv. Det samme om hun har gjester og skal ha snacks til dette. Eller om hun vil ha en ost jeg ikke gidder å bekoste fordi det bare er hun som liker den. 

Hun betaler ellers en rimelig sum i "leie" som går til alle faste utgifter, deriblant mat. 

 

Anonymkode: 919b2...2ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlternativX skrev (1 time siden):

Ja, det er nok mange som er bortskjemt, det er min mening. Helt greit at du mener noe annet! Men mener at en voksen mann som bor hjemme, som ikke kjøper inn mat, er bortskjemt.

Du om det 

Anonymkode: 2b80d...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har en 21 åring boende hjemme. Han er min stesønn. Han har bodd 50% her siden han var 6 år og 100 siden han fylte 18 år. Nå går han på universitetet. Han får studielån og jobber litt. Bor gratis her. Men så kommer spørsmålet angående mat. Der er vi uenige. Vi kjøper inn mat til alle. Vi er 5 stk. Har 2 jenter på 6 og 8 år også. Og han får også spise av det vi handler. Men så noen ganger spiser han mye annet. Noen ganger spiser han mye for å gå opp i vekt. Så trener han mye og så skal han ned i vekt og da spiser han mye kylling og grønnsaker og protein produkter. Dette mener jeg at han må kjøpe selv. Mannen er uenig. Vi har ikke alt for god råd og mat er dyrt. Hvordan gjør dere det i sånne situasjoner?

Anonymkode: ab5d7...3d4

Studielånet burde dekke noe av maten. 

Anonymkode: ab0df...7b0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en gutt som vil få det virkelige liv slengt i fleisen, når han flytter hjemmefra. Jeg syns dere bør ta 3000-3500 kroner som en symbolsk sum i husleie, som da går til å dekke mat for han. Far gjør han bare en bjørnetjeneste ved å skjemme han bort.

Anonymkode: 0a854...f41

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 år og bor hjemme? Tror far er i mindretall ift hva som er vanlig hvis han mener sønnen skal bo og spise gratis. Veldig vanlig å bidra økonomisk. Eller så får pappa ta av egne penger tenker jeg.

Anonymkode: 58d4f...e41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tenkt tanken en gang på å ta betalt for mat dersom et eller flere av barna hadde bodd hjemme. Men da måtte de spist den maten som var kjøpt inn. Såfremt de ikke handlet inn til alle, ville mat kjøpt utenom måtte dekkes av de selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...