Gå til innhold

Det amerikanske valget nærmer seg

Surpomp

Anbefalte innlegg

Isambard skrev (26 minutter siden):

Jo, jeg tenker det samme. Biden er ikke totalt dement. Jeg så deler av debatten og jeg tenker Biden er klar i toppen.  Han får det bare ikke ut. Han har også øyeblikk hvor han detter ut. Man blir nervøs når han har ordet.

Aftenposten trekker frem at han svarer logisk i en time (bortsett fra brølerne da). Som om det er en stor prestasjon.

Han er kanske ikke direkte dement, men ville du ansatt ham? Jeg ville ikke ansatt ham som bingovakt engang.

Jeg mener det grunnleggende problemet er at media i USA (som i Norge) har vært så redde for Trump at de ikke har vært kritiske nok mot demokratene og Biden. Sånt slår tilbake til slutt.  Velgerne føler seg lurt når de endelig så hvor redusert Biden var. Mange må ha visst og feid det under teppet.

Skal være enig med deg at man blir litt nervøs når han tar ordet, at man er redd for at han skal si feil. Men at Trump skal vinne er enda mer skremmende, han er jo totalt kunnskapsløs. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

brainstorm skrev (19 minutter siden):

Men det er ikke resten av timen som vil gå viralt, det er tabbene. Han hadde ikke råd til flere, men gjorde to store. Dette handler om å vinne valget, og det kommer ikke Biden til å gjøre. CNN hadde hyret inn en lege i går til å granske Biden nøye for sykdomstegn under pressekonferansen. Det er så langt det har gått. Men nå er det vel mest sannsynlig over for demokratene i dette valget uansett, om det ikke dukker opp en ny Obama fra kulissene. 

Helt enig med deg. Etter den famøse debatten, har alle konsentrert seg om Biden, og hans feil, og fullstendig glemt Trump sine totalt kunnskapsløse ord. 

Endret av JaVel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JaVel skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. Etter den famøse debatten, har alle konsentrert seg om Biden, og hans feil, og fullstendig glemt Trump sine totalt kunnskapsløse ord. 

Det er snakk om en svært populær senator, kvinnelig, men hvit ( noe så sprøtt men må allikevel skrives) er en bra kandidat, men da blir det sikkert kamp innenfor det demokratiske parti, så det ender nok opp med Harris, som lenge har vært en lite populær vise-president. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, JaVel said:

Det er snakk om en svært populær senator, kvinnelig, men hvit ( noe så sprøtt men må allikevel skrives) er en bra kandidat, men da blir det sikkert kamp innenfor det demokratiske parti, så det ender nok opp med Harris, som lenge har vært en lite populær vise-president. 

For Gretchen vil det trolig være klokere å la Harris tape dette valget, for så å satse på neste valg når Trump er ferdig. Taper man først et valg som hovedkandidat er man som regel ferdig, er bare med Trump at alt preller av på gåsa. Han vil sikkert også gjøre alt i sin makt for å endre på reglene så han kan bli sittende på livstid. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JaVel said:

Hvis Harris overtar som presidentkandidat, er jeg nesten sikker på at demokratene vil tape. Usa har svært mange kristen-fundumentalistiske innbyggere, og blant de kan nok  Harris sin hudfarge pluss at hun er kvinne spille negativt inn. 

De kristen-fundamentalistiske stemmer på Trump uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HelgeK skrev (3 minutter siden):

De kristen-fundamentalistiske stemmer på Trump uansett.

Selvfølgelig, det tenkte jeg ikke på :) . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

brainstorm skrev (17 minutter siden):

For Gretchen vil det trolig være klokere å la Harris tape dette valget, for så å satse på neste valg når Trump er ferdig. Taper man først et valg som hovedkandidat er man som regel ferdig, er bare med Trump at alt preller av på gåsa. Han vil sikkert også gjøre alt i sin makt for å endre på reglene så han kan bli sittende på livstid. 

Tror du virkelig dette? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, JaVel said:

Tror du virkelig dette? 

Jeg tror han vil prøve, ikke at han vil lykkes. Men man vet aldri med Trump. Men heldigvis blir han jo eldre han også. 

Gammel sak, men slenger inn en link

https://www.pbs.org/newshour/politics/trump-says-maybe-u-s-will-have-a-president-for-life-someday

Endret av brainstorm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et typisk eksempel på gruppetenking. For noen måneder - eller uker - siden mente media at de som påpekte Bidens tydelige svekkelse var russiske troll og høyreekstreme.

Nå løper alle media i motsatt retning og ser bort fra hva Biden faktisk svarer bra på, og trekker fram glippene hans. For som jeg har sagt før, Biden har surret med navn, rotet med datoer og hendelser og ikke fullført setninger i mange år. Nå kan ikke media skjule det lenger, så nå overgår de hverandre å å skrive hvor ille det står til med Biden.

Ganske patetisk av media.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, brainstorm said:

Jeg tror han vil prøve, ikke at han vil lykkes. Men man vet aldri med Trump. Men heldigvis blir han jo eldre han også. 

https://www.pbs.org/newshour/politics/trump-says-maybe-u-s-will-have-a-president-for-life-someday

Man må huske at Trump elsker å provosere. Hans mål er å bli omtalt. Hvis folk på venstresiden reagerer med panikk, så har han oppnådd det.

Jeg vil si at jeg tar den uttalelsen med en trillebår salt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ops2 said:

Man må huske at Trump elsker å provosere. Hans mål er å bli omtalt. Hvis folk på venstresiden reagerer med panikk, så har han oppnådd det.

Jeg vil si at jeg tar den uttalelsen med en trillebår salt.

Som alt annet Trump sier. Men vi snakker likevel om mannen som trodde visepresidenten hans kunne overstyre resultatet av valget. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

brainstorm skrev (5 timer siden):

Jeg kan jo ikke se det for meg. Regner med at tilogmed redneckerne vil protestere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og valgkampen tilspisser seg på amerikansk vis med vold og attentater:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KMMpnE/reuters-skudd-avfyrt-paa-trump-valgkampmoete-i-pennsylvania

I et hvilket som helst annet oppegående demokrati, ville man nå besinnet seg.
I USA hvor man tydeligvis har glemt hva demokratiet handler om, kommer man til å bruke attentatet politisk.
President Biden er så svekket at han neppe klarer oppgaven som samlende  «landsfader», mens Trump selvfølgelig vil få sympatistemmer.

Å piske opp stemningen er farlig. Det har historien mange eksempler på. Det ender som regel blodig…..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Surpomp said:

President Biden er så svekket at han neppe klarer oppgaven som samlende  «landsfader», mens Trump selvfølgelig vil få sympatistemmer.

Disse to punktene gjør at jeg tipper at valget er avgjort allerede. Snart kommer konspirasjonsteoriene, sikkert også direkte fra Trump selv, og et allerede polarisert USA blir enda mere polarisert. Sirkuset er bare så vidt i gang.

Det offisielle valgkampbildet er også klart. Det kommer til å melkes for det det kan i månedene som kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (12 minutter siden):

Disse to punktene gjør at jeg tipper at valget er avgjort allerede. Snart kommer konspirasjonsteoriene, sikkert også direkte fra Trump selv, og et allerede polarisert USA blir enda mere polarisert. Sirkuset er bare så vidt i gang.

Det offisielle valgkampbildet er også klart. Det kommer til å melkes for det det kan i månedene som kommer.

Det er riktig.
Med stormingen av kongressen friskt i minne, er det nå rigget for en mulig amerikansk «krystallnatt» med uanede konsekvenser.

https://no.wikipedia.org/wiki/Krystallnatten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (1 time siden):

Og valgkampen tilspisser seg på amerikansk vis med vold og attentater:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/KMMpnE/reuters-skudd-avfyrt-paa-trump-valgkampmoete-i-pennsylvania

I et hvilket som helst annet oppegående demokrati, ville man nå besinnet seg.
I USA hvor man tydeligvis har glemt hva demokratiet handler om, kommer man til å bruke attentatet politisk.

Å piske opp stemningen er farlig. Det har historien mange eksempler på. Det ender som regel blodig…..

Og knyttneven kom fort opp, dette ser ikke bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Surpomp skrev (8 timer siden):

Og da skjedde det som måtte skje og det som alle har ventet på:

https://www.vg.no/nyheter/i/1MMGeW/joe-biden-trekker-seg

Så gjenstår å se hvem som kan stille mot Trump.

Er USA moden for en kvinne som president ?   Jeg tviler……..

De er ikke klar for å velge noen som har det å være svart og kvinne som sitt sterkeste kort tror jeg i hvert fall.

Harris har aldri vært godt likt. Hun fikk nesten ikke oppslutning når hun prøvde å bli demokratenes kandidat i 2020 og har gjennom hele perioden som VP slitt med veldig lav approval rating. 

Problemet for Demokratene er jo at om de nå overser Harris så risikerer de å miste en del av de svarte velgerne. De har satt seg i en posisjon der de er damned if you do, damned if you dont. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...