Gå til innhold

Det amerikanske valget nærmer seg

Surpomp

Anbefalte innlegg

OconMissy skrev (32 minutter siden):

Ingen tvil om at det finnes mindre smarte amerikanere… akkurat som det finnes mindre smarte nordmenn.

Jeg kjenner derimot mange smarte amerikanere selv. 

Tror du, sånn helt på ordentlig, at vi er så mye smartere enn andre nasjoner? 

Jeg kjenner også mange smarte amerikanere, og nei jeg tror ikke på ordentlig at det vi er så mye smartere enn andre nasjoner.

det er en greie med noen amerikanere da, at de ikke skjønner at det finnes en verden utenfor usa. Spørsmålet om feiring av 4 juli her er langt ifra det dummeste jeg hørt. Har møtt amerikanere som  spør hvilken stat Norge ligger i, når jeg forklarer at det er et land nord i Europa er  det klin umulig og forstå , hvilken stat er det da? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spitzy skrev (6 minutter siden):

Jeg kjenner også mange smarte amerikanere, og nei jeg tror ikke på ordentlig at det vi er så mye smartere enn andre nasjoner.

det er en greie med noen amerikanere da, at de ikke skjønner at det finnes en verden utenfor usa. Spørsmålet om feiring av 4 juli her er langt ifra det dummeste jeg hørt. Har møtt amerikanere som  spør hvilken stat Norge ligger i, når jeg forklarer at det er et land nord i Europa er  det klin umulig og forstå , hvilken stat er det da? 

Helt klart.

Men er jo forsåvidt naturlig at amerikanere er best på amerikansk historie.

Mange er ikke gode i geografi, men har kanskje andre skills?

Jeg har også blitt spurt hvilken stat Norge er, men samtidig er jeg også overrasket over hvor mange som faktisk vet litt om pittelille Norge. Så man møter så mangt der borte. 
Hadde vi begynt å spørre ut den gjengse nordmann om Afrika eller Amerika skulle vi nok blitt overrasket hvor lite folk kan.

Kanskje til og med om Europa selv.

Men nok om det. For min del blir det litt teit å skulle tro at vi liksom er på toppen av rangstigen på alt -  og se ned på de dumme amerikanerne som stemmer på dumme Trump. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (6 timer siden):

Ganske dristig å mene at folk i USA er dummere enn andre.. Regner med de har alt fra topp, middels til lav iq der - akkurat som alle andre!

Hvor har du det fra?

Iq har ikke så mye med saken og gjøre.  Altså amerikanere er i hovedsak etterkommere av europeere med samme gener som oss.  Nei, det er ikke sånn at alle over alt er like opplyste , utdannet og har lik mengde korrupsjon og propaganda. USA har mye større klasseskille og mindre tillit enn oss . 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (1 minutt siden):

Helt klart.

Men er jo forsåvidt naturlig at amerikanere er best på amerikansk historie.

Mange er ikke gode i geografi, men har kanskje andre skills?

Jeg har også blitt spurt hvilken stat Norge er, men samtidig er jeg også overrasket over hvor mange som faktisk vet litt om pittelille Norge. Så man møter så mangt der borte. 
Hadde vi begynt å spørre ut den gjengse nordmann om Afrika eller Amerika skulle vi nok blitt overrasket hvor lite folk kan.

Kanskje til og med om Europa selv.

Men nok om det. For min del blir det litt teit å skulle tro at vi liksom er på toppen av rangstigen på alt -  og se ned på de dumme amerikanerne som stemmer på dumme Trump. 

Jeg ser ikke på oss som at vi er på toppen av rangstigen på alt ( trump har vel uttalt dette om Norge ). Ja, det er naturlig at amerikanere er best på amerikansk historie ( som forsåvidt er ganske kort ) , på samme måte som at vi er best på norsk historie. Det at de ikke lærer noe om annen historie på skolen er jo ikke den enkelte « dumme « amerikaneren sin skyld. Like lite som at vi kan klappe oss på skulderen personlig fordi vi har verdenshistorie i pensum. 

jeg ser litt ned på amerikanere som stemmer på trump. Jeg kjenner noen, har også noen i familien, og de er ikke dumme men de er rasistiske, « gode kristne» , redde for og dele av formuen sin ved skatt. Donerer gjerne til en senator de kan ringe når de kommer i noe trøbbel da. Det er folk jeg ser litt ned på og ikke respekterer . Den andre gruppen velgerne hans er vel de nederst på rangstigen, de arbeidsledige fattige som har tro på en quick fix med han på roret. Jeg ser ikke ned på dem, men tenker at de er litt lite opplyste, eller « dumme « om du vil . Og at det ikke er deres feil.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ er nok ikke lavere men mer ignorante og arrogante mennesker skal man lete lenge etter, jeg hadde onkel og tante som bodde der i 25 år og de hadde allerede glemt at det er en verden utenfor USA, onkel dro alltid inn i USA hvis det var diskusjon om noe og fortalte hvor bra det var der, han ble roligere etter at han fikk bot da en politi-patrulje så han svinge til høyre på rødt lys da, det ble en diskusjon da han mente det var tillatt men han slapp ikke unna selv om det var lov der han bodde. :D Det var ikke noe uvanlig at han kom med noe fra amerikansk lovgivning når det var noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spitzy skrev (3 minutter siden):

Jeg ser ikke på oss som at vi er på toppen av rangstigen på alt ( trump har vel uttalt dette om Norge ). Ja, det er naturlig at amerikanere er best på amerikansk historie ( som forsåvidt er ganske kort ) , på samme måte som at vi er best på norsk historie. Det at de ikke lærer noe om annen historie på skolen er jo ikke den enkelte « dumme « amerikaneren sin skyld. Like lite som at vi kan klappe oss på skulderen personlig fordi vi har verdenshistorie i pensum. 

jeg ser litt ned på amerikanere som stemmer på trump. Jeg kjenner noen, har også noen i familien, og de er ikke dumme men de er rasistiske, « gode kristne» , redde for og dele av formuen sin ved skatt. Donerer gjerne til en senator de kan ringe når de kommer i noe trøbbel da. Det er folk jeg ser litt ned på og ikke respekterer . Den andre gruppen velgerne hans er vel de nederst på rangstigen, de arbeidsledige fattige som har tro på en quick fix med han på roret. Jeg ser ikke ned på dem, men tenker at de er litt lite opplyste, eller « dumme « om du vil . Og at det ikke er deres feil.

Det var ikke din kommentar jeg opprinnelig kommenterte på.

For min del tror jeg mange mindre intelligente stemmer på både Biden og Trump, og at man ikke må være «dum» for å stemme på Trump. Jeg tror også dette er en «forklaring» vi gir oss selv i Norge.

Man må heller ikke være rasistisk for å stemme på Trump. At man ønsker å få ut de som ikke befinner seg i usa på lovlig vis må være helt innafor. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

bvp skrev (3 minutter siden):

IQ er nok ikke lavere men mer ignorante og arrogante mennesker skal man lete lenge etter, jeg hadde onkel og tante som bodde der i 25 år og de hadde allerede glemt at det er en verden utenfor USA, onkel dro alltid inn i USA hvis det var diskusjon om noe og fortalte hvor bra det var der, han ble roligere etter at han fikk bot da en politi-patrulje så han svinge til høyre på rødt lys da, det ble en diskusjon da han mente det var tillatt men han slapp ikke unna selv om det var lov der han bodde. :D Det var ikke noe uvanlig at han kom med noe fra amerikansk lovgivning når det var noe.

Det forteller kun noe om din tante og onkel… 

Her i Norge tør derimot få å ytre meninger som ikke allerede er ytret i øst og vest. Vi har ikke lov å tenke selv..

Men, for all del. Kanskje det egentlig er bedre..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, bvp said:

Dette er vel morsomt bare for dem som har detaljkunnskaper om alle statene i USA.

Hvorfor skulle amerikanere (eller andre) vite så mye om Norge, når de fleste nordmenn ikke vet navnene på hovedstedene til f.eks. Illinois eller Ohio?

Hver eneste delstat i USA er viktigere enn Norge.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo et stort spørsmål hvordan et så stort land med så mange mennesker kan ende opp med et presidentvalg med to så fullstendig uegnede kandidater.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biden vil ikke trekke seg fordi «for mye står på spill»:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GyMGll/biden-taler-etter-katastrofedebatten

Ja hele USAs omdømme står på spill hvis ingen forteller han at hans tid er ute. Fir nye år med Trump blir et sirkus med uforutsigbarhet og kaos som vi husker fra forrige presidentperiode.
Er Bidens kampanjeapparat helt uten ryggrad og integritet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din beskrivelse av USA som et velutdannet demokrati med velfungerende forsvar, økonomi og teknologi, er jeg ikke enig i.  Kan man kalle et land hvor man man enten må være rik eller ha sponsorer, for et demokrati?  Er det et velfungerende utdanningssystem når bare foreldre med god økonomi har råd til at barna deres kan studere?  Et land hvor man har få rettigheter som ansatt, f.eks. til ferie, sykepenger osv?  Lekkasjene fra Wiki Leaks fortalte om et forsvar som skjulte sannheten.  

USA er verdens mektigste land, både økonomisk og militært.  I høstens valg kan amerikanerne velge mellom to kandidater, Bilden og Trump.  Klippene jeg har sett fra nattens debatt, var skremmende.  Er det virkelig en av disse to som skal ha verdens viktigste lederrolle??  Hva er det med et land som har endt opp med dette?  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/17/2024 at 12:45 PM, Druid said:

Alle disse tingene:  velferd, økonomi og trygghet,  er globalismens styrker. Stort sett alle globalistisk orienterte land ser konstant vekst i alle tre. 

Svakheten er at globalisme er basert på høy grad av statsdannelse, og land og politiske retninger som ønsker å svekke statens regulative betydning, svekker seg selv i det globale systemet. Hovedstyrken er økonomisk verdistigning, og det hjelper ikke om du har kontinuerlig høy verdiskapning men ikke passer på å sikre at det totale samfunnet tar del i det.

Det finnes INGEN unnskyldning for at folk velger enkle løsninger de ikke forstår betydningen av. Demokrati og retten til å gjøre sine egne valg, er basert på vilje og motivasjon til å sette seg inn i hva valgene betyr for dem.  

Sant men samtidig, hva har de å velge mellom ? Ikke mye. Jeg lurer hvor mange kommer til å stemme i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OconMissy skrev (8 timer siden):

Ganske dristig å mene at folk i USA er dummere enn andre.. Regner med de har alt fra topp, middels til lav iq der - akkurat som alle andre!

Hvor har du det fra?

Handler i stor grad om antall amerikanere som stemmer på Trump pluss en gjengs minimal kunnskap om det som rører seg utenfor USA.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

norw skrev (30 minutter siden):

Handler i stor grad om antall amerikanere som stemmer på Trump pluss en gjengs minimal kunnskap om det som rører seg utenfor USA.

Ja, i Norge er vi livredde for Trump. Jeg tror han er det beste valget for USA nå og er ikke så redd.

Han gjorde det helt ok sist. Men han står for sitt eget land først og fremst. Det forstår jeg han på. Skulle ønske våre egne i regjering gjorde det samme, og ikke bare tenkte på videre karriere i EU osv. 

USA er ganske stort… og selvfølgelig er de mest opptatt av det som skjer der. Hvorfor skulle de ikke? Dog  har mange god kunnskap om andre ting også. Men vi ser det jo i Norge også. De fleste vet ikke hva de skal ha til middag engang - og er langt unna å forstå verdens komplekser.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (3 timer siden):

Sant men samtidig, hva har de å velge mellom ? Ikke mye. Jeg lurer hvor mange kommer til å stemme i det hele tatt.

Den bekymringen deler jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Full "borgerkrig" innad i det demokratiske partiet nå. Om dette ikke løser seg snart så blir det nok umulig å slå Trump.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OconMissy skrev (9 timer siden):

Ja, i Norge er vi livredde for Trump. Jeg tror han er det beste valget for USA nå og er ikke så redd.

Han gjorde det helt ok sist. Men han står for sitt eget land først og fremst. Det forstår jeg han på. Skulle ønske våre egne i regjering gjorde det samme, og ikke bare tenkte på videre karriere i EU osv. 

USA er ganske stort… og selvfølgelig er de mest opptatt av det som skjer der. Hvorfor skulle de ikke? Dog  har mange god kunnskap om andre ting også. Men vi ser det jo i Norge også. De fleste vet ikke hva de skal ha til middag engang - og er langt unna å forstå verdens komplekser.

Stormingen av kongressen og beundring for Putin er vel ikke akkurat kvalitetsstempler ?

https://www.nrk.no/nyheter/trump-skryter-av-putin_-_-genialt_-1.15865827

Endret av Surpomp
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xi, Putin, Kim og andre som ønsker en ny verdensorden, koser seg sikkert over utviklingen i USA.
Tidligere hadde de bare et «ballegrep» på stuten Trump. Nå ruller snøballen av seg selv med kaos i begge leire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Athod said:

Full "borgerkrig" innad i det demokratiske partiet nå. Om dette ikke løser seg snart så blir det nok umulig å slå Trump.

Tror detter er fra Håvamål….
«Den som vil være alles venn, blir ingens til slutt»

Det tales med to tunger, alt etter hvem som er publikum, det er ingen tydelig tale, og det blir sagt minst like mye dumt som på andre siden.

Det er like mye grums og korrupsjon på den siden, laptop saken blant andre, og disse rettssakene mot Trump. Det virker så uærlig. 

Det må gå an å kommunisere direkte og ærlig, og følge opp med politikken. Ha en visjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...