Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskontoen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Spesielt bra på netthandel, 2%. Merk at det er maksimalt 500 kr i bonus pr måned og 2000 pr år. Dette er lett å følge med på i nettbanken. Jeg passerte grensen nå like før det er gått et år, så da bruker jeg Norwegian-kortet i mellomtiden til jeg kan tjene opp bonus på Morrow igjen. Det er relativt romslige summer på Morrow-kortet, selv om du bruker det bare til netthandel må du opp i 25 000 før du har gått over bonusgrensen for en måned. Eller 100 000 på et år, som tilsvarer i overkant av 8000 kroner. 

Anonymkode: b5137...a84

Var det som lokket - jeg kjøper nesten utelukkende klær og sko på Zalando, der har jeg ikke noe bedre enn Norwegian per nå. Øvrig netthandel er ofte 10% via DnB Saga. 

Takk for tips om beløpsgrenser, verdt å ha et lite øye på. Om hotell er med her vil jeg nå maksen på fire måneder 🙈

(og beklager avsporing, mod må gjerne splitte) 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips om beløpsgrenser, verdt å ha et lite øye på. Om hotell er med her vil jeg nå maksen på fire måneder 🙈

Anonymkode: aebae...59e

Hotell er med ja, i hvert fall hvis du betaler på nett. Litt usikker på hvordan det er hvis du bestiller på nett og betaler i skranken.

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er er en falsk trygghet med kredittkort, som jeg ikke ser på som en gode.

Du har ikke et forsikringsbyrå i ryggen om noe skal skje. Ved sykdom og deretter død fikk vi kontaktperson i Norge umiddelbart, de organiserte norsk tolk, norsk lege som så over saken, kontakt med begravelsesbyrå og hjemreise. Vi så aldri en regning. 

Tenk deg om du da skulle forsøkt å få tak i Norwegian... Svaret er at de ikke har kontaktperson for slikt. Du må ordne opp i alt selv, du må legge ut for alt selv (det jeg beskriver over ville kostet oss 3+ millioner), all dokumentasjon må være perfekt, det er lang saksbehandlingstid. Og uten at jeg er helt sikker er ikke ting som sykehus og hjemtransport dekket en gang. 

Anonymkode: aebae...59e

Sånn katastrofetenking har jeg aldri brydd meg om, og jeg har reist jorda rundt🌎

Anonymkode: d467c...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å holde brukskontoen mellom 13 000 og 3 000. Akkurat nå er det 6 700 der, og jeg får utbetaling den 19. Det meste av shopping og regninger blir trukket fra brukskontoen, så det er den saldoen som passer meg.

 

Anonymkode: 74511...851

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukskonto er den jeg bruker i hverdagen og overfører mellom 2-3000 i uka. Det som står igjen på slutten av måneden går til sparing. 

Anonymkode: b438d...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16.000

Anonymkode: 2446f...87e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn katastrofetenking har jeg aldri brydd meg om, og jeg har reist jorda rundt🌎

Anonymkode: d467c...3e1

At man kan bli syk og havne på sykehus i utlandet, trenge hjemtransport, og sitte med en regning på mange millioner, vil jeg ikke si er katastrofetenking? 

Det eneste som er garantert i dette livet er at du og alle du kjenner en gang vil bli uventet syke. Og at man vil dø. Når man stadig er på reise så kan det like så godt skje der. 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

At man kan bli syk og havne på sykehus i utlandet, trenge hjemtransport, og sitte med en regning på mange millioner, vil jeg ikke si er katastrofetenking? 

Det eneste som er garantert i dette livet er at du og alle du kjenner en gang vil bli uventet syke. Og at man vil dø. Når man stadig er på reise så kan det like så godt skje der. 

Anonymkode: aebae...59e

Dette skal dekkes av reiseforsikringen i kredittkortene også. Men man bør undersøke på forhånd hvem man kontakter om uhellet er ute. Det er også noen feller som at man som regel må ha betalt over halvparten av transportkostnadene med kortet osv. Så har man kjøpt en billig flybillett og betalt en drosje på stedet kontant kan man plutselig stå uten gyldig forsikring. 

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette skal dekkes av reiseforsikringen i kredittkortene også. Men man bør undersøke på forhånd hvem man kontakter om uhellet er ute. Det er også noen feller som at man som regel må ha betalt over halvparten av transportkostnadene med kortet osv. Så har man kjøpt en billig flybillett og betalt en drosje på stedet kontant kan man plutselig stå uten gyldig forsikring. 

Anonymkode: b5137...a84

De har ingen kontaktperson hos kredittkortselskapet som følger deg opp og organiserer alt. De har ikke tilknyttet tolk, og norsk lege som kan vurdere saken.

Du må ta alle regninger selv, finne ut av alt selv. Det kan ta måneder før du får det tilbake, om i det hele tatt. Da de har store krav til dokumentasjon og valg du tar. 

Sykdom og hjemtransport tror jeg faktisk ikke er dekket en gang, det er der de store kostnadene ligger. Vi fikk vite at sykehusregningen hadde vært på 100 000 per døgn. Hjemtransport på båre og med lege hadde kostet 1 million +. 

Anonymkode: aebae...59e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånn katastrofetenking har jeg aldri brydd meg om, og jeg har reist jorda rundt🌎

Anonymkode: d467c...3e1

Å ha ordentlig forsikring på reise og legge fornuftige planer er ikke det samme som katastrofetenkning. Da har du misforstått hva katastrofetanker er.

Anonymkode: 49149...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17000 på egen konto, 280000 på felleskonto. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå 73 kr. Normalt fører jeg over fra annen konto til brukskonto når jeg skal handle. 

Anonymkode: 08732...e05

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi (par, felles økonomi) lar det stå igjen ca 15k etter lønning, så er det ofte mellom 1-5000 igjen når neste lønning kommer. Går til dagligvare, drivstoff, diverse småkjøp/klær til barna osv

Anonymkode: a5f2a...3fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg betalte ukeshandelen for kommende uke på lørdag, og trakk en kredittkortregning på et par tusen fredag, så nå er det en tusenlapp igjen på brukskontoen. Med vilje. Har ikke mer stående der enn jeg har planlagt ca bruk for. Får penger i midten av uken som kommer, så den tusenlappen holder lenge.

Har pengene stående på andre kontoer med bedre rente. Kan ta derfra om det skulle oppstå noe.

Anonymkode: a4a17...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som regel aldri mer enn ca. 1500 - 2000 kr på den. Har resten på annen konto og flytter over ved behov.

Anonymkode: 0b543...87b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Sykdom og hjemtransport tror jeg faktisk ikke er dekket en gang, det er der de store kostnadene ligger. Vi fikk vite at sykehusregningen hadde vært på 100 000 per døgn. Hjemtransport på båre og med lege hadde kostet 1 million +. 

Anonymkode: aebae...59e

Jo, det er dekket i de kortene jeg har i hvert fall. Hvor lett det er å få kontakt i praksis vet jeg ikke, men det skal være dekket. Jeg har uansett helårsforsikring i tillegg for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Lurer på hva som er vanlig å ha i brukskontoen. Pleier alltid å ha mellom 20-30K, men vet ikke om det er så lurt, for sparer mindre da det skal en del til før jeg klarer å tømme kontoen. 

Anonymkode: c1d6d...b8c

Har sparekonto og brukskonto. Om det minker på brukskonto, går jeg bare inn i appen og overfører. Såfremt det er noe igjen der den måneden. Men jeg bruker aldri over evne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jo, det er dekket i de kortene jeg har i hvert fall. Hvor lett det er å få kontakt i praksis vet jeg ikke, men det skal være dekket. Jeg har uansett helårsforsikring i tillegg for å være på den sikre siden. 

Anonymkode: b5137...a84

Mulig man har rett på å få det dekket til slutt. Jeg sier jeg er usikker.

Men problemet oppstår jo i det du må finne løsningene selv. Og så garantere økonomisk for dem. Ingen er villig til å putte deg på ambulansefly med lege uten å vite at de får betalt. Og klarer du å betale/garantere så kan det ta veldig lang tid å få det dekket, om i det hele tatt.

Vi trengte ikke ta en eneste telefon utover den første til forsikringsselskapet som satt oss rett videre til en personlig kontakt. Vi så aldri en eneste regning. 

Jeg reiste aldri uten reiseforsikring før dette. Og nå dobbeltsjekker jeg at alt er på plass før vi skal ut av landet. 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men problemet oppstår jo i det du må finne løsningene selv. Og så garantere økonomisk for dem. Ingen er villig til å putte deg på ambulansefly med lege uten å vite at de får betalt. Og klarer du å betale/garantere så kan det ta veldig lang tid å få det dekket, om i det hele tatt.

Vi trengte ikke ta en eneste telefon utover den første til forsikringsselskapet som satt oss rett videre til en personlig kontakt. Vi så aldri en eneste regning. 

Anonymkode: aebae...59e

Den ene gangen jeg har fått bruk for den helårs reiseforsikringen var det heller ikke noe snakk om noen personlig kontakt, eller at jeg fikk dekket noe på forhånd. Dette var riktignok ikke snakk om sykdom, men ble sittende fast noen dager i utlandet. Fikk ingenting dekket der og da, og det var lang behandligstid etterpå. Det var også uenighet blant de ulike jeg snakket med om jeg hadde rett på noe eller ikke, som gjorde det vanskelig å vite hvor mye man kunne ta sjansen på å legge ut selv. Men forhåpentligvis enklere hvis det handler om noe mer alvorlig da. 

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...