Gå til innhold

Hvor mye har du på brukskontoen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker Bank Norwegian fordi det gir cashpoints hos Norwegian. Det holder omtrent akkurat for én flyreise i året t/r for meg og samboer. I tillegg får man gratis reiseforsikring for reiser som er betalt med kredittkortet, samt man slipper minibankgebyr i utlandet.

Anonymkode: d467c...3e1

Det er er en falsk trygghet med kredittkort, som jeg ikke ser på som en gode.

Du har ikke et forsikringsbyrå i ryggen om noe skal skje. Ved sykdom og deretter død fikk vi kontaktperson i Norge umiddelbart, de organiserte norsk tolk, norsk lege som så over saken, kontakt med begravelsesbyrå og hjemreise. Vi så aldri en regning. 

Tenk deg om du da skulle forsøkt å få tak i Norwegian... Svaret er at de ikke har kontaktperson for slikt. Du må ordne opp i alt selv, du må legge ut for alt selv (det jeg beskriver over ville kostet oss 3+ millioner), all dokumentasjon må være perfekt, det er lang saksbehandlingstid. Og uten at jeg er helt sikker er ikke ting som sykehus og hjemtransport dekket en gang. 

Anonymkode: aebae...59e

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Det er jeg uenig i. Handler det jeg vil, bare til lavest mulig pris. 

Er det 30% Æ rabatt på frukt og grønt så kombinerer jeg det med ikano, og sparer 31% den uka, neste uke handler jeg frukt og grønt på Kiwi, får da 16% (trumf) + 1% (ikano), 17% rabatt. Prisnivået er omtrent likt, butikkene ligger ved hverandre, så eneste det koster meg er å raskt sjekke æ-appen mandag morgen. 

Når tenåringen ønsket seg stanley søkte jeg raskt, og så jeg fikk 10% med Saga. Før jul følger jeg med på supertilbud Saga, og handler da ting til 30%. Tilsvarende vet jeg at jeg får 10% på interflora med Saga, men at det likevel lønner seg å dra til Plantasjen for det meste. 

Går jeg og mannen ut og spiser lunsj vet jeg hvor jeg får 30% med TF bank. Men har det dukket opp et nytt sted som ikke har særskilte avtaler prøver vi jo likevel det, og nøyer meg med 0,5% på Norwegian. Er jeg på reise er det mange hoteller å velge i, da kombinerer jeg Premium3 på booking.com (eller ringer hotellet og hører om de kan matche) med TF Bank, og får da opp mot 40% på hotellrommet. 

Sparer mange titusener i året. 

Anonymkode: aebae...59e

God eksempeler. Jeg forstår helt klart at du sparer penger slik du gjør det. 

Siden jeg er trygdet handler jeg med et annet tankesett tror jeg. Og trygd generer heller ikke så mye bonus da, haha. 

Jeg tar dine eksempeler. 

Såkalt ferske bær på Rema har ofte svært dårlig kvalitet, så de kjøper jeg på spar selv om kurven er litt dyrere. Jeg trekker trumf såklart. 

Men trenger jeg egentlig bær? Nei, jeg har enda bær i frysen. 

Så var de 49.90 spart. Verken tilbud og bonus hadde betydning. 

Kopper og blomster er varer jeg som trygdet ikke kan kjøpe. 

Jeg kan heller ikke spise lunsj i byen eller reise et sted. 

Jeg gjør det omvendt. Jeg ser tilbudet og skaffer meg det kortet jeg trenger, som i mitt eksempel med obs bygg. Eller vaskemaskin. Hvem har den maskinen jeg vil ha på tilbud, og hvem har det beste kortet. Kanskje er det Elkjøp og Santander. Da blir det Santander der for akkurat det kjøpet. Når jeg har fått bonusen min sier jeg opp kortet. 

Men ta yx-med 100 kroner rabatt på strømmetjenester. Da er det fort gjort å beholde Netflix selv meg ikke trenger det. 

Jeg er dårlig til å forklare, men jeg tror rabatt og tilbud litt for ofte lokker oss til å kjøpe ting vi ikke trenger. 

Jeg har cirka 5000 i cashback og rabatt i året (jeg vet, for jeg kjører alt inn på fond). Men en må vite hva en driver med da. Det gjør jo både du og jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på hva som er vanlig å ha i brukskontoen. Pleier alltid å ha mellom 20-30K, men vet ikke om det er så lurt, for sparer mindre da det skal en del til før jeg klarer å tømme kontoen. 

Anonymkode: c1d6d...b8c

Noe rundt 10k. Mest fordi jeg ikke vil ha for mye på en konto det er koblet et Visanummer til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter alt på sparekonto etter utgifter er betalt. Så overfører jeg 3000 kr hver uke til brukskonto som brukes på mat osv 

Anonymkode: a5ede...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig, siden jeg har opplevd tømming av kort via svindel.

Anonymkode: db67e...b4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På brukskontoen har jeg maks 3k. Sjeldent mer pga sikkerhet i tilfelle kortet blir borte, opplysningene kommer på avvei etc.

Akkurat i dag har jeg 119,- Betaler ofte ting med kredittkortt og det blir betalt fra regningskontoen.

Har bank Norwegian og Strawberry-kort for å spare opp til hotellovernatting og flyreise.

 

Anonymkode: 0a9bb...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bromance

Jeg har aldri mer på brukskontoen enn de 6500 kroner jeg setter av i måneden til forbruk. mat, bensin, evt andre småinnkjøp.

Alt annet ekstra etter faste utgifter er betalt går i fond, nedbetaling av gjeld / annen sparing.

Bruker jeg ikke opp disse 6500 på en måned så går det overskytende også til nedbetaling av gjeld / fond / annen sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på - brukskontoen er den jeg får lønn inn på, så en gang i måneden er der en god del, så overfører jeg til regningskonto, og så bruker jeg opp det meste. Så… mellom 40 000,- og 0,-

Anonymkode: ddac4...a0e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Dere som bruker kredittkort, hvilke? Er det pga. ulike fordeler/bonuser ved dem?

Anonymkode: b4168...d8a

Jeg har Norwegian for cashpoints, Ikano for dagligvarer, Morrow bank for 1-2% på alt annet. 

2 hours ago, Solanum said:

Jeg bytter en del på korta mine. Før jeg skulle handle på obs bygg skaffa jeg meg coop sitt mastercard, for eksempel. Så sier jeg det opp etterpå. 

Det er ikke noe å tjene på korta. Heller det motsatte, for du binder deg opp mot bestemte butikker. 

 

Hvorfor sier du dem opp, har de årsgebyr? Det kan jo være du trenger dem igjen. Med hvilke kort binder man seg opp til bestemte butikker? Det gjør ingen av mine. Skal jeg feks kjøpe flybilletter fra SAS så gir ikke Norwegian cashpoints, men da bruker jeg Morrow-kortet isteden. 

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solanum skrev (41 minutter siden):

God eksempeler. Jeg forstår helt klart at du sparer penger slik du gjør det. 

Siden jeg er trygdet handler jeg med et annet tankesett tror jeg. Og trygd generer heller ikke så mye bonus da, haha. 

Jeg tar dine eksempeler. 

Såkalt ferske bær på Rema har ofte svært dårlig kvalitet, så de kjøper jeg på spar selv om kurven er litt dyrere. Jeg trekker trumf såklart. 

Men trenger jeg egentlig bær? Nei, jeg har enda bær i frysen. 

Så var de 49.90 spart. Verken tilbud og bonus hadde betydning. 

Kopper og blomster er varer jeg som trygdet ikke kan kjøpe. 

Jeg kan heller ikke spise lunsj i byen eller reise et sted. 

Jeg gjør det omvendt. Jeg ser tilbudet og skaffer meg det kortet jeg trenger, som i mitt eksempel med obs bygg. Eller vaskemaskin. Hvem har den maskinen jeg vil ha på tilbud, og hvem har det beste kortet. Kanskje er det Elkjøp og Santander. Da blir det Santander der for akkurat det kjøpet. Når jeg har fått bonusen min sier jeg opp kortet. 

Men ta yx-med 100 kroner rabatt på strømmetjenester. Da er det fort gjort å beholde Netflix selv meg ikke trenger det. 

Jeg er dårlig til å forklare, men jeg tror rabatt og tilbud litt for ofte lokker oss til å kjøpe ting vi ikke trenger. 

Jeg har cirka 5000 i cashback og rabatt i året (jeg vet, for jeg kjører alt inn på fond). Men en må vite hva en driver med da. Det gjør jo både du og jeg. 

Ja, enig, man må vite hva man holder på med. 

Etter forrige innlegg tikket det inn rabattkode på booking.com i mailboksen min. 10%, jeg har også genius 3 level, og kick back på kort. Altså sparte jeg i dag 32%, over 2000 kroner, på et hotellrom jeg uansett trengte i sommer, billetter er bestilt for en stund tilbake. Men en slik rabattkode gjør jo ikke at jeg plutselig bestiller en tur som ikke i utgangspunktet var planlagt, det er mulig der enkelte blir lurt. 

Er bare tilhenger av å ikke betale mer enn jeg må. Og dette er jo også en liten hobby jeg synes det er gøy å drive med. 

Men hvorfor har du ikke bare kortene? Akkurat nå har jeg tre kort jeg aldri bruker. Men de koster meg heller ikke noe. Tenker det er mer risiko at det stadig blir sendt nye kort i post, enn at de ligger trygt her hjemme. 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har Norwegian for cashpoints, Ikano for dagligvarer, Morrow bank for 1-2% på alt annet. 

Hvorfor sier du dem opp, har de årsgebyr? Det kan jo være du trenger dem igjen. Med hvilke kort binder man seg opp til bestemte butikker? Det gjør ingen av mine. Skal jeg feks kjøpe flybilletter fra SAS så gir ikke Norwegian cashpoints, men da bruker jeg Morrow-kortet isteden. 

Anonymkode: b5137...a84

Jeg bestilte Morrow i dag, inspirert av denne tråden gjorde jeg et lite søk om det var nye kort som var seilt opp som vinnere siden sist jeg tok runden. 

Tips om bruk? 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har Norwegian for cashpoints, Ikano for dagligvarer, Morrow bank for 1-2% på alt annet. 

Hvorfor sier du dem opp, har de årsgebyr? Det kan jo være du trenger dem igjen. Med hvilke kort binder man seg opp til bestemte butikker? Det gjør ingen av mine. Skal jeg feks kjøpe flybilletter fra SAS så gir ikke Norwegian cashpoints, men da bruker jeg Morrow-kortet isteden. 

Anonymkode: b5137...a84

Neida. Det er på grunn av min inntekt er lav. Så jeg får ikke så mye i kreditt. Jeg har 100 000, - nå tilsammen. Overstiger jeg det får jeg avslag. Jeg bruker forresten appen Horde til å holde oversikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, enig, man må vite hva man holder på med. 

Etter forrige innlegg tikket det inn rabattkode på booking.com i mailboksen min. 10%, jeg har også genius 3 level, og kick back på kort. Altså sparte jeg i dag 32%, over 2000 kroner, på et hotellrom jeg uansett trengte i sommer, billetter er bestilt for en stund tilbake. Men en slik rabattkode gjør jo ikke at jeg plutselig bestiller en tur som ikke i utgangspunktet var planlagt, det er mulig der enkelte blir lurt. 

Er bare tilhenger av å ikke betale mer enn jeg må. Og dette er jo også en liten hobby jeg synes det er gøy å drive med. 

Men hvorfor har du ikke bare kortene? Akkurat nå har jeg tre kort jeg aldri bruker. Men de koster meg heller ikke noe. Tenker det er mer risiko at det stadig blir sendt nye kort i post, enn at de ligger trygt her hjemme. 

Anonymkode: aebae...59e

Enig. Med slik bruk du har sparer du penger. 

Jeg svarte ganske generelt når jeg sa det ikke var penger å spare. Vi har det som en hobby. En som ikke har erfaring bør skaffe seg et mastercard fra dagligbanken. Og ta det derifra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solanum
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Med hvilke kort binder man seg opp til bestemte butikker? Det gjør ingen av mine. Skal jeg feks kjøpe flybilletter fra SAS så gir ikke Norwegian cashpoints, men da bruker jeg Morrow-kortet isteden. 

Glemte å svare. 

Om man har hele bunken kan en gjøre det slik ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg bestilte Morrow i dag, inspirert av denne tråden gjorde jeg et lite søk om det var nye kort som var seilt opp som vinnere siden sist jeg tok runden. 

Tips om bruk? 

Anonymkode: aebae...59e

Spesielt bra på netthandel, 2%. Merk at det er maksimalt 500 kr i bonus pr måned og 2000 pr år. Dette er lett å følge med på i nettbanken. Jeg passerte grensen nå like før det er gått et år, så da bruker jeg Norwegian-kortet i mellomtiden til jeg kan tjene opp bonus på Morrow igjen. Det er relativt romslige summer på Morrow-kortet, selv om du bruker det bare til netthandel må du opp i 25 000 før du har gått over bonusgrensen for en måned. Eller 100 000 på et år, som tilsvarer i overkant av 8000 kroner. 

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Jeg er med på å spore av nå. Jeg lager egen tråd om kredittkort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Eller 100 000 på et år, som tilsvarer i overkant av 8000 kroner. 

Anonymkode: b5137...a84

Her mente jeg også 8000 i mnd. Hvis man handler kun på nett, bruker man det også i fysiske butikker kan summen bli høyere.

Anonymkode: b5137...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Lurer på hva som er vanlig å ha i brukskontoen. Pleier alltid å ha mellom 20-30K, men vet ikke om det er så lurt, for sparer mindre da det skal en del til før jeg klarer å tømme kontoen. 

Anonymkode: c1d6d...b8c

Uoversiktlig hvis faste utgifter trekkes fra lønnskontoen, særlig hvis samboer gjør det samme.

Har derfor 3 kontoer; lønnskonto, felles regningskonto og sparekonto.
Lønnskonto som er tilnærmet tom før lønningsdag etter privat forbruk og fast overføring til andre konti.
Regningskonto som får tilført en fast sum ved hver lønningsdag basert på fjorårets faste /forutsigbare utgifter.
Denne faste summen utgjør en identisk prosentsats av hva samboer og jeg får utbetalt.
Sparekonto som får tilført en fast sum hver lønningsdag og som benyttes til uforutsette utgifter o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surpomp skrev (23 minutter siden):

Uoversiktlig hvis faste utgifter trekkes fra lønnskontoen, særlig hvis samboer gjør det samme.

Har derfor 3 kontoer; lønnskonto, felles regningskonto og sparekonto.
Lønnskonto som er tilnærmet tom før lønningsdag etter privat forbruk og fast overføring til andre konti.
Regningskonto som får tilført en fast sum ved hver lønningsdag basert på fjorårets faste /forutsigbare utgifter.
Denne faste summen utgjør en identisk prosentsats av hva samboer og jeg får utbetalt.
Sparekonto som får tilført en fast sum hver lønningsdag og som benyttes til uforutsette utgifter o.l.

Personlig har jeg bare en konto, og synes det er oversiktlig og greit. 

Kontroll har jeg fordi jeg hver søndag morgen bruker tid på å logge meg inn og få oversikt, overføre penger, se over fond, og forfallsregister. 

Men, ja, jeg har høyere sum enn jeg burde. I og med at jeg har høye trekk til fond, og bruker en rekke kredittkort, kan det plutselig være tomt, og jeg risikerer ikke at en kredittkortregning plutselig ikke går. Dagens gjennomgang viste totalt til forfall før ny lønn på 76 000, så da måtte jeg justere litt. (reiser mye i jobb - så ca 40 000 er reiseregninger jeg skal ha igjen) 

Anonymkode: aebae...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000kr. Bruker debetkort bare som «nødskonto». 

Anonymkode: 0cd34...d11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...