Gå til innhold

Erfaring med å kutte ut skjerm?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et barn som er mye sliten, og som bruker spilling alene som en måte å slappe av på. Nå begynner jeg å lure på om den slitenheten kan komme fra spillingen, og at han faktisk er avhengig. Vi setter grenser, altså. Og prøver å gjøre en del andre ting også. Jeg vurderer å teste en måned helt uten gaming, bare for å se hva som skjer. Er det noen som har vært i samme situasjon? 

Anonymkode: b3cfc...cda

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har alltid to uker uten skjerm hver sommer. Da er vi på hytta på fjellet der vi ikke har tilgang på sånt. Det er ikke en gang signal det oppe, så vi får ikke ringt eller sjekket telefonene. 
Det pleier å være noen dager med «avrusing». Irritabelhet og sutring, surmuling og mas. Men så skjer det noe ganske magisk. Barna begynner å finne på ting, leker mer ute og krangler mindre. Vi voksne får lest bøker og gått fine turer og etter to uker begynner iallefall vi voksne å grue oss litt til skjermen skal komme tilbake. (Barna gleder seg da😅) Skjermfri mnd vil jeg absolutt anbefale!

Anonymkode: b5e88...cb3

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier å ha spillefri sommer. Det går seg til iløpet av noen dager. De blir mye flinkere til å finne på ting selv. Ungene er 5, 6, 7 og 8 år

Vi er også en del på hytta der det ikke er dekning/internett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vurderer å teste en måned helt uten gaming, bare for å se hva som skjer.

Skal man slutte med noe så må man begynne med noe annet. Og det må du hjelpe barnet med. Hva skal barnet gjøre istedenfor å spille? Du må hjelpe barnet, sette det i gang og hjelpe barnet å gjennomføre det, inntil barnet selv klarer å både organisere og gjennomføre planene / aktivitetene. 

Anonymkode: da59b...b61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gamingfri i Juli - det har vi gjort i flere år så barna vet det kommer. Det første året var litt sutring og klaging, men kun det året. 

Anonymkode: 206f2...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...