Gå til innhold

«Humoren blir rikere hvis vi ikke hadde blitt så fornærmet på vegne av andre»

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk å være komiker på 90-tallet
Det blir færre og færre ting man kan tulle med.

Mange ganger har jeg tenkt tanken: «Tenk så lett det må ha vært å være komiker på 90-tallet!» Ikke fordi OL på Lillehammer i 1994 var et utømmelig hav av vitser, men da hadde jeg ikke hatt bekymringer før jeg skal på scenen, som jeg har nå i 2024:

Hva om publikum synes at det jeg sier er for drøyt?

«Cancel-kultur» og «woke» er ord jeg ser oftere enn «Buss for trikk», og det ser jeg ganske ofte. Disse fenomenene kom for noen år siden, og bringer med seg store konsekvenser for min jobb.

Jeg kan ikke gå til noen og si opp som komiker, men hvis jeg sier noe som per dags dato er «feil» å si på en scene, da har jeg ikke lenger noen jobb.

Jeg vet om noen som mistet jobben fordi de fortalte en «vits» som ikke falt i smak. Det er ikke sånn i alle jobber. Om du klarer å miste jobben på regnskapskontoret fordi du sier en drøy vits over kaffemaskinen, må du si ifra til meg personlig, det er imponerende.

Det virker som det blir færre og færre ting man kan tulle med, noe jeg synes er synd.

Resultatet av denne begrensningen er at humoren blir mer og mer homogenisert. Den blir likere, blassere, tammere og helt ærlig, den blir også kjedeligere.

https://www.nrk.no/ytring/tenk-a-vaere-komiker-pa-90-tallet-1.16904062

Hun har helt rett.

Anonymkode: 56d85...1c3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk maser jo alltid om at "trodde vi var kommet lengre i 2024". Vel, her er vi.

Anonymkode: fd6cd...5cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke vært mer uenig.

Humoren på 90-tallet var ekstremt tamt i forhold til i dag. Hver eneste generasjon er drøyere enn forrige..

Anonymkode: d1be1...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk å kunne le av seg selv istedenfor andre?

Jeg synes pedo og incest vitser er hysterisk morsomt. Men det har også mye med at jeg har erfaringer til å kunne le av det. 

Viss en bare ler av andres smerte, akilleshæler og har det morsomt på andres bekostning men synes det er grusomt at noen vitser om dine mørke punkter synes jeg en bør ta litt oppgjør med seg selv. 

Ellers er jeg for mørk humor og synes det er livsnødvendig 

Anonymkode: de781...c38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg i alle fall at humoren for et par tiår siden i stor grad fremstod mer innovativ, utfordret samfunnet og "flyttet grenser", mens vi i dag er kommet dit at vi går tilbake og ønsker å sensurere humoren fra denne perioden. Det tror jeg sier en del. 

Humoren, og humoristene, virker i dag også mindre markante og gjennomførte, i mangel av bedre ord. En hadde gjerne mer forseggjorte programmer med relativt høye produksjonsverdier, og humoristene var godt kjent for det brede lag av befolkningen. Fra Fleksnes og KLM, til Ut i vår hage. I dag virker mye av humoren og humoristene å begrense seg til en gruppe mer eller mindre ukjente navn som samles for å le av hverandre, på hytta eller andre steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute å tok noen øl for en stund tilbake. Ene av selskapet hadde en kronisk sykdom og forklarte noe ang medisin sin. "Det skulle min mor ha visst, men det er for sent", sa hun ene siden moren gikk bort for noen år siden. Dette til stor, om enn litt forskrekket latter i forsamlingen. 

"Jeg visste ikke at du var venstrehendt" bemerket en mannlig kollega til meg "...ifjor sommer var du jo høyre hendt". Drøyt, men kreativt om den var egenkomponert må jeg si!

Hugh Hefner ble nevnt mellom meg og en venninne. "Så mye du vet om han, kjente du han eller?", spør hun. "Jada, han var jo bestefaren min. Heldigvis farfar, og ikke morfar...". Vi valgte å stoppe der da. 

Jeg er nok det enkelt vil kalle "forpestet av woke-kulturen", men jeg både liker og er omringet av drøy humor i livet. Jeg opplever mange nordmenn har noe mørk og kynisk humor. Man kan ikke i like stor grad sparke nedover i humorens navn lengre, men det er da fremdeles rom for mye etter min mening. 

Anonymkode: 6a0a0...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

herzeleid skrev (28 minutter siden):

Det slår meg i alle fall at humoren for et par tiår siden i stor grad fremstod mer innovativ, utfordret samfunnet og "flyttet grenser", mens vi i dag er kommet dit at vi går tilbake og ønsker å sensurere humoren fra denne perioden. Det tror jeg sier en del. 

Humoren, og humoristene, virker i dag også mindre markante og gjennomførte, i mangel av bedre ord. En hadde gjerne mer forseggjorte programmer med relativt høye produksjonsverdier, og humoristene var godt kjent for det brede lag av befolkningen. Fra Fleksnes og KLM, til Ut i vår hage. I dag virker mye av humoren og humoristene å begrense seg til en gruppe mer eller mindre ukjente navn som samles for å le av hverandre, på hytta eller andre steder. 

Jeg er ikke en av de som mener av alt av humor var mye bedre før, og at alt er ødelagt idag fordi samfunnet har blitt så sensitivt. Men når det gjelder norsk tv er jeg faktisk hjertens enig i det du skriver. Nå følger jeg ikke så nøye med på hva som skjer på kanalene våre, men jeg får inntrykket av at mye av dagens humor programmer er reality eller talkshow basert. Lite innovativt, repeterende og lavere produksjonskvalitet. Det finnes jo alltids unntak som bla Førstegangstjeneste, Magnus, Stories from Norway . Jeg får inntrykket av at det er lengre i mellom nytenkende og eksperimentelle satsinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er ikke en av de som mener av alt av humor var mye bedre før, og at alt er ødelagt idag fordi samfunnet har blitt så sensitivt. Men når det gjelder norsk tv er jeg faktisk hjertens enig i det du skriver. Nå følger jeg ikke så nøye med på hva som skjer på kanalene våre, men jeg får inntrykket av at mye av dagens humor programmer er reality eller talkshow basert. Lite innovativt, repeterende og lavere produksjonskvalitet. Det finnes jo alltids unntak som bla Førstegangstjeneste, Magnus, Stories from Norway . Jeg får inntrykket av at det er lengre i mellom nytenkende og eksperimentelle satsinger. 

Jeg er helt enig. Det er unntak, Førstegangstjenesten som du nevner og en del av "julekallenderene", men "humoristene" virker i stor grad redusert til å fortelle hverandre vitser. Sånn sett kan en kanskje si at de kanskje ikke er mindre morsomme enn før, men hvem de er og hvilke morsomheter de potensielt kunne fått frem i et mer raffinert format er mer ukjent. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...