AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #1 Del Skrevet 15. juni 2024 I denne artikkelen så står det at samtalepartnere i gjennomsnitt kun har direkte øyekontakt med hverandre i 42 sekunder i løpet av en samtale på 20 minutter. Jeg syns ofte at jeg har øyekontakt mye, mye mer enn dette i samtaler, gjerne i flere minutter av gangen. Hva syntes dere andre. Hvor mye direkte øyekontakt har dere i en samtale med noen dere ikke kjenner så godt? https://www.forskning.no/psykologi-sosiale-relasjoner-videnskabdk/sa-lite-oyekontakt-har-vi-under-samtaler/2307052 Anonymkode: 0561a...f0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #2 Del Skrevet 15. juni 2024 Sekunder er ganske lange når man har direkte øyekontakt så jeg tror det stemmmer ganske bra. Jeg er autist og er veldig OBS på å matche øyekontakten andre tilbyr og gir, det er skjeldent at nevrotypiske holder kontakten over mer enn noen få sekund av gangen og stort sett står man ikke rett foran hverandre heller hele samtaler igjennom. Anonymkode: f0420...97e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orgel Skrevet 15. juni 2024 #3 Del Skrevet 15. juni 2024 Det står i artikkelen at forsøket er gjort på folk som ikke kjenner hverandre. Hvor mye øyekontakt folk som kjenner hverandre har har de ikke forsket på. Øyekontakt over en lang periode med fremmede er ikke vanlig. Det er vanlig at vi flytter oppmerksomheten bort fra øynene til personen vi snakker med. Det verste jeg vet er fremmede mennesker som har et intenst behov for øyekontakt under hele samtalen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2024 #4 Del Skrevet 15. juni 2024 Det varierer sikkert, å spørs sikkert hva noen gjør under samtalen også og hvordan noen sitter og om du lytter eller prater. Har hørt at vi bruker samme sted i hjernen når vi tenker og ser på noen. Så det er vanskelig å tenke på det du formidler mens du ser på noen. Så hva som sies under øyekontakt varierer sikkert i krevsomhet. Det er lett å si, jeg elsker deg mens du ser noen i øynene, men å forklare noe er kanskje verre? Å om du ikke kjenner dem 😅 Jeg tenker mye mens jeg snakker så ser mye bort. Ser også mye på omgivelsene generelt, noe jeg må ta meg i å tvinge megselv til å se dem i øynene, for vil ikke være for frekk. Å det er med folk jeg kjenner. Husker jeg snakket med en som aldri lot blikket gli så mye som et sekund, det var vanskelig, husker nermest ikke noe av det han sa, for det var så intens med øyenkotakten at jeg bare tenkte på det Anonymkode: d02af...46f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orgel Skrevet 15. juni 2024 #5 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sekunder er ganske lange når man har direkte øyekontakt så jeg tror det stemmmer ganske bra. Jeg er autist og er veldig OBS på å matche øyekontakten andre tilbyr og gir, det er skjeldent at nevrotypiske holder kontakten over mer enn noen få sekund av gangen og stort sett står man ikke rett foran hverandre heller hele samtaler igjennom. Anonymkode: f0420...97e Jeg har flere ganger vært med på øvelser hvor en skal se en person i øyene i 60 sek uten å kommuniserer. Det er rart å bare se en fremmed i øynene uten å si noe som helst. Men du får kommunisert en del selv om du ikke sier noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orgel Skrevet 15. juni 2024 #6 Del Skrevet 15. juni 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det varierer sikkert, å spørs sikkert hva noen gjør under samtalen også og hvordan noen sitter og om du lytter eller prater. Har hørt at vi bruker samme sted i hjernen når vi tenker og ser på noen. Så det er vanskelig å tenke på det du formidler mens du ser på noen. Så hva som sies under øyekontakt varierer sikkert i krevsomhet. Det er lett å si, jeg elsker deg mens du ser noen i øynene, men å forklare noe er kanskje verre? Å om du ikke kjenner dem 😅 Jeg tenker mye mens jeg snakker så ser mye bort. Ser også mye på omgivelsene generelt, noe jeg må ta meg i å tvinge megselv til å se dem i øynene, for vil ikke være for frekk. Å det er med folk jeg kjenner. Husker jeg snakket med en som aldri lot blikket gli så mye som et sekund, det var vanskelig, husker nermest ikke noe av det han sa, for det var så intens med øyenkotakten at jeg bare tenkte på det Anonymkode: d02af...46f Ja, vi ser opp mot venstre når vi blir spurt om noe vi må tenke oss om før vi svarer. Eller høyre om vi lyver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå