Gå til innhold

Ferdig å studere, har ikke fått jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå står sommeren for døra og bønder skriker etter sommerhjelp. Skaff deg noe å gjøre uansett hva!

Det verste er hull i cv og en ekstra fjær i hatten er om du kan vise til at du løser et problem med å ikke være kresen. Det er faktisk et pluss for fremtidige søknader. Å være tafatt er ikke en egenskap du kan regne med er attraktivt.
Registrer deg samtidig i alt av vikarbyrå.  

Anonymkode: 0f7ab...fd0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mastergrad på Macdonalds virker fornuftig.

Anonymkode: 9f846...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanligste er å fortsette i deltidsjobben, mens man søker relevante stillinger. Tror ikke jeg kjenner noen som landet drømmejobben med en gang. Har du ikke hatt noen deltidsstillinger eller sommerjobber ila studiet ts? Du kan jo ringe de og si at du er tilgjengelig nå. Mye lettere å få jobb når man er i jobb.

Anonymkode: 36627...793

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 17.31):

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Du får ikke støtte fra NAV fordi du ikke får jobb som du er utdannet som. Er du uten jobb så må du søke alt av jobber før du eventuelt tyr til NAV

Anonymkode: fe5c2...337

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perle skrev (22 timer siden):

Altså, dette føles litt absurd å måtte fortelle deg, men evner  du ikke forsørge deg selv, og betale leien din må du flytte. Hjem, ut i skogen eller i telt.

Ingen er skyldig deg en jobb pga noen papirer du har. Du får ta de jobbene du får. 

Blir flau på din generations vegner. Noe har gått seriøst feil.

 

:snapoutofit:

 

👏👏👏👏

Anonymkode: fe5c2...337

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Dette. Markedet er hardt nå, lett å se at mange på KG henger igjen på 90-tallet.

Anonymkode: cbb07...dd2

Men uansett så må man vise til at man faktisk prøver å skaffe seg jobb før man forventer at NAV skal bidra.

Anonymkode: fe5c2...337

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Du får ikke støtte fra NAV fordi du ikke får jobb som du er utdannet som. Er du uten jobb så må du søke alt av jobber før du eventuelt tyr til NAV

Anonymkode: fe5c2...337

Hun får ikke støtte fra NAV uansett, er vel poenget hennes. Jeg har vært nyutdannet selv, og ikke fått jobb (søkte på ALT fra oppvaskhjelp til kiosk). Har man ikke vært i jobb har man ikke rett på noen ting fra NAV, før man evt må søke sosialhjelp, og da må hun tømme alle kontoer først. 

Anonymkode: 85b6e...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.6.2024 den 6.01):

Innen mitt fagfelt er det lettere å få sin første jobb i sentrale strøk nå enn det var på 90-tallet. «Alle» på kullet visste vi måtte søke jobber i hele landet, ikke bare i (de store) byene. Og at vi måtte kanskje leve med lang reisevei til jobb noen år. 
 

Jeg sier ikke det gjelder ts, men jeg har inntrykk av at en del unge har andre krav og forventninger nå, og er mindre villige til å flytte på seg eller ha lang reisevei til jobb selv for en begrenset periode av livet.

Anonymkode: 51cb8...65e

Samme her. 

Anonymkode: f394a...373

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 6/16/2024 at 6:04 AM, AnonymBruker said:

Skal hun flytte til en bygd for å få seg butikkjobb, og så flytte tilbake til byen når hun får relevant jobb?🤔 Høres vitterlig tungvindt ut…

Anonymkode: 85b6e...3f1

Hvis det er det som må til for at TS skal få seg jobb, så ja. Eller TS kan søke på studierelevante jobber i bygder/rurale strøk, for det finnes faktisk jobber utenfor byene også. Eventuelt være igjen i byen og få jobb på f.eks. et sykehjem, i en barnehage eller via et bemanningsbyrå mens hun søker på relevante jobber. Kanskje har hun foreldre å bo hos midlertidig, og kanskje det er bedre muligheter for jobb der.

Uansett skriver TS at hun snart står uten plass å bo, så da vil jeg tro hun er flyttbar. 

.

On 6/17/2024 at 7:38 AM, AnonymBruker said:

Hun får ikke støtte fra NAV uansett, er vel poenget hennes. Jeg har vært nyutdannet selv, og ikke fått jobb (søkte på ALT fra oppvaskhjelp til kiosk). Har man ikke vært i jobb har man ikke rett på noen ting fra NAV, før man evt må søke sosialhjelp, og da må hun tømme alle kontoer først. 

Anonymkode: 85b6e...3f1

Man kan ha krav på tiltakspenger fra NAV hvis man registrerer seg som arbeidssøker og ber om å få delta på digitalt oppfølgingstiltak. Dette tiltaket er tilgjengelig også for de som blir vurdert til at de skal klare seg selv. Kurset varer ikke i mange uker og man får ikke de store summene i tiltakspenger, men det er noe inntekt i det minste. Har man behov for mer hjelp fra NAV er det andre tiltak som kan være aktuelle, og da kan man også få tiltakspenger.

Anonymkode: 6dd33...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips. Ha en mailadresse som men navnet ditt. Ikke tullenavn. Send med bilde av deg i søknaden. Sørg for den er profesjonell. Ikke send et partybilde hvor du holder en en ølboks og tonnevis med sminke.  Ikķe har piercing i ansiktet. Ikke ha lilla og blått hår. Sorry å si det med slike ting kan være avgjørende til at du ikke får jobb eller blir kalt inn til intervju.  

Hilsen HR medarbeidere. 

Anonymkode: 2d196...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...