Gå til innhold

Ferdig å studere, har ikke fått jobb.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Perle skrev (3 timer siden):

Altså, dette føles litt absurd å måtte fortelle deg, men evner  du ikke forsørge deg selv, og betale leien din må du flytte. Hjem, ut i skogen eller i telt.

Ingen er skyldig deg en jobb pga noen papirer du har. Du får ta de jobbene du får. 

Blir flau på din generations vegner. Noe har gått seriøst feil.

 

:snapoutofit:

 

Det er deg selv du skal være flau over her, ingen andre. 

Anonymkode: 6a7a7...a31

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette. Markedet er hardt nå, lett å se at mange på KG henger igjen på 90-tallet.

Anonymkode: cbb07...dd2

Innen mitt fagfelt er det lettere å få sin første jobb i sentrale strøk nå enn det var på 90-tallet. «Alle» på kullet visste vi måtte søke jobber i hele landet, ikke bare i (de store) byene. Og at vi måtte kanskje leve med lang reisevei til jobb noen år. 
 

Jeg sier ikke det gjelder ts, men jeg har inntrykk av at en del unge har andre krav og forventninger nå, og er mindre villige til å flytte på seg eller ha lang reisevei til jobb selv for en begrenset periode av livet.

Anonymkode: 51cb8...65e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hindrer TS i å ta seg jobb i en liten bygd? Det er ingen som sier at man kun er bundet fast til de største byene. Trenger ikke å reise så veldig langt ut av byene før det er langt færre konkurrenter. Nå var det TS som nevnte butikkjobb selv, men det kunne like gjerne vært snakk om en jobb  som pleiemedarbeider eller barnehageassistent.

 

Det er mange nyutdannede som ikke får seg relevant jobb like etter studiene, men som klarer å finne seg andre jobber likevel. Selv om arbeidsgiverne forstår at de kommer til å slutte snart. 

Anonymkode: 6dd33...b0f

Skal hun flytte til en bygd for å få seg butikkjobb, og så flytte tilbake til byen når hun får relevant jobb?🤔 Høres vitterlig tungvindt ut…

Vet ikke hva TS er utdannet som, men man kan ikke bli for lenge i en irrelevant ufaglært stilling. Utdannelse er ferskvare, klokken tikker.

Anonymkode: 85b6e...3f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skal hun flytte til en bygd for å få seg butikkjobb, og så flytte tilbake til byen når hun får relevant jobb?🤔 Høres vitterlig tungvindt ut…

Vet ikke hva TS er utdannet som, men man kan ikke bli for lenge i en irrelevant ufaglært stilling. Utdannelse er ferskvare, klokken tikker.

Anonymkode: 85b6e...3f1

TS bør bo i barndomshjemmet for å slippe å betale for et sted å bo tenker jeg, men det er jo mulig å ta buss, tog, bil til et sted hvor det er jobb. 

Man trenger ikke å flytte på seg for å jobbe et annet sted, - kjenner flere som pendler, jeg. Riktignok rimeligere hybler ute på bygda, om det er der jobbene finnes 

Anonymkode: 887bc...401

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle private firmaer kan de ansette uten utlysning. Du kan detfor søke jobb der uten at der ligger en jobbannonse ute. 
 

Skriv gode søknader. Du har litt muntlig språk i posten din og en del skrivefeil. Det er ok for KG, men søknaden din bør ha et fodr språk. Den bør også fortelle litt om deg, hva du synes er spennende med faget du har valgt, hvorfor du ønsker å jobbe i akkurat denne bedriften og hva du tror du kan bidra med. 
 

På intervju bør du ha noe kunnskap om bedriften og fremstå som nyskjerrig og positiv. 
 

Jo flere steder du søker, jo høyere er sjansene for at du blir ansatt et sted. 
 

Ikke inngå leiekontrakt før du har inntekt. 

Anonymkode: b807d...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon som deg. Nå jobber jeg med kundeservice og søker relevante jobber når de kommer. Ikke fått relevant jobb enda

Anonymkode: 21ebc...e24

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte man må starte i jobber som ikke er relevante, positivt det i forhold til å ikke jobbe, viser pågangsmot og man får arbeidserfaring , stå på det ordner seg etter hvert

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søker du kun i området du bor i nå? Mange av oss må flytte for å få en skikkelig jobb. 

Anonymkode: 5c873...299

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du uteksaminert nå i våres? Det kan ta litt tid å finne relevant jobb. Det tok meg 1,5 år å finne relevant jobb og jeg måtte flytte til andre siden av landet. Dette gjaldt de fleste jeg studerte med. Jobbet på en butikk i mellomtiden imens jeg søkte jobb. Bare et tips. En jeg studerte med tok et kurs og jobbet som flyvert - det er visst ikke så uvanlig og bedre betalt enn en butikkjobb. 

Anonymkode: b22e5...d26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Du søker selvsagt på hva som helst av jobb som gir deg inntekt! Nei, nav hjelper deg ikke fordi du «ikke har lyst på» jobb i butikk… 

I butikk får du viktige ting som jobberfaring, og referanser… har du seriøst ikke hatt deltidsjobb under studiene? 

det er mye lettere å få jobb når man er i jobb, sånn er det bare. Kan ikke være kresen på det. Alle som ansetter ser jo på en cv hva som har skjedd. De som har jobbet endel ved siden av studiene stiller sterkere enn de som ikke har gjort det. Og bedre å skrive i søknad at man jobber på xx sted mens man ser etter relevant jobb. Å vise til å heller drive dank er ikke noe sjakktrekk…

Anonymkode: 17700...179

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Koster det noe å bruke vikarbyrå? 

Anonymkode: 89233...585

Nei, arbeidstakere betaler ikke for å registrere seg hos et bemanningsforetak. Du kan også være registrert hos flere.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var ferdigstudert var jeg litt i samme situasjon som deg. Jeg valgte til slutt å også søke på jobber på mindre steder, der sjansen var større for å få jobb. Fikk jobb på et lite sted i Finnmark. Tok den, flytta og fortsatte å søke jobber på hjemstedet mitt mens jeg opparbeidet meg erfaring. Etter 1 år fikk jeg relevant jobb på hjemstedet mitt og flytta tilbake.

Om manglende erfaring er tilbakemeldingene du får så bør du seriøst vurdere å flytte for å få jobb og opparbeide deg erfaring. En butikkjobb eller jobb på gatekjøkken vil neppe gi deg det arbeidsgivere ønsker. Du kan risikere at du står i situasjon at ikke bare mangler du erfaring, men fagkunnskapen din vil forringes når du ikke bruker den og da vil arbeidsgivere gi tilbakemelding på det også. 

 

Anonymkode: b7a87...ec3

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å gå til flere vikarbyrå. Det koster ikke deg noe å melde deg på hos et vikarbyrå. Vikarbyrået vil få penger fra bedriften om de skaffer vikar. Og så får man litt mindre lønn som vikar enn om man hadde hatt lønn vi bedriften man er vikar hos.

Vikarbyråene har ofte flere jobb enn det som står på FINN, Nav osv da de ofte får oppgavene med å finne vikarer til stillinger som er midlertidige eller som skal fylles ved fravær. Bare være forbedret på at stå i vikarstilinger en stund før du får tilbud om fast stilling. Men da har du hvertfall erfaring du kan vise til og penger.

Det er bl.a. Manpower, Adecco og Personalhuset (dekker hele Norge) og mange lokale eller yrkesspesifikke vikarbyråer.

Lykke til

Anonymkode: 032e0...f81

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg flytta også ut i distriktet for relevant jobb da jeg var ferdig jurist. Etter noen år fikk jeg omtrent jobber kastet etter meg i byen jeg kom fra 😊

Anonymkode: 302a0...c0c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er vel ikke så uvanlig. Det kan være helt latterlig vanskelig å finne relevante sommer- og deltidsjobber som student, enormt mange om beinet. Og andre jobber som hvem som helst kan ta er det også stor konkurranse om.

Da jeg var nyutdannet hadde jeg mye jobberfaring men det var jo typ sommervikar på sykehjem og sånt, det er ikke akkurat noe som selger deg inn som nyutdannet ingeniør.

Anonymkode: 38c26...b9a

Faktisk så betyr det en hel del. Det er et stort pluss å ha noe på CVen, det viser at du har vært i arbeidslivet, som tross alt skiller seg stort fra å være heltidsstudent. 

Jeg har hatt stillinger i arbeidslivet hvor jeg har ansatt utallige personer, alene og sammen med andre fagfolk. Noe av det første man gjør når man skal utlyse en stilling er å definere behovet for stillingen, dernest så lager man seg en profil om hvilken type personlige egenskaper vedkommende skal ha, hvilken bakgrunn m.m. 

En av de viktigste bakgrunnene jeg personlig ser etter er om de har gjennomført førstegangstjeneste, hva de gjorde i førstegangstjenesten, - for med gjennomført førstegangstjeneste så får de noe som så fint heter en tjenesteuttalelse som sier mye om hvordan personen er, hvis de ikke har gjennomført førstegangstjenesten så vil man se etter arbeidserfaring. En person uten noe arbeidserfaring vil få en meget brå start på arbeidslivet, og som vi vet i dag så er sykefraværet for de mellom 20 0g 30 år skyhøyt i forhold til andre aldersgrupper. Dette fordi arbeidslivet kom for hardt og brått på de. De som derimot har gjennomført førstegangstjensten, og eller har arbeidserfaring har mindre sykefravær. 

En ansettelse er i realiteten et tap for bedriften de første 6 månedene som en tommelfingerregel, hvis vedkommende i tillegg er ofte sykemeldt fordi arbeidslivet kom brått på så har ikke denne personen noe å tilføre bedriften/organisasjonen før etter kanskje 12 måneder. Det er ikke mange bedrifter som ønsker å bære en kostnad i 12 måneder til en nyansatt i visshet om at personen ønsker seg bort etter 4-5 år da de søker nye utfordringer. 

Så de gangene jeg har vært med på ansettelsesprosessen så følger jeg en ramme som er til det beste for bedriften, hvor sannsynligheten for å få en stabil arbeidstaker med minst kostnader. De første som blir lagt i "ikke aktuell kandidat haugen" er de som ikke kan vise til noe annet enn å ha gjennomført ordinære skolegang og studie gjennom sine 23 år. 

Anonymkode: 3b04f...b39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I alle private firmaer kan de ansette uten utlysning. Du kan detfor søke jobb der uten at der ligger en jobbannonse ute. 
 

Skriv gode søknader. Du har litt muntlig språk i posten din og en del skrivefeil. Det er ok for KG, men søknaden din bør ha et fodr språk. Den bør også fortelle litt om deg, hva du synes er spennende med faget du har valgt, hvorfor du ønsker å jobbe i akkurat denne bedriften og hva du tror du kan bidra med. 
 

På intervju bør du ha noe kunnskap om bedriften og fremstå som nyskjerrig og positiv. 
 

Jo flere steder du søker, jo høyere er sjansene for at du blir ansatt et sted. 
 

Ikke inngå leiekontrakt før du har inntekt. 

Anonymkode: b807d...8da

Du som gir tips om godt språk - hva er fodr og nyskjerrig?

Anonymkode: f07fa...2b1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Mange butikkjobber kan ha kvelds- og helgejobbing, da er du åpen på dagtid for å jobbe med søknader og gå på intervjuer.

Ellers er det mange muligheter for helg- og kvelds-/nattjobbing i helsevesenet.

Når man er i startfasen i karrieren, må man forvente å måtte stå på. Selv kjørte jeg t-bane mens jeg søkte jobber. Jobbet så mye at jeg faktisk gikk ned i lønn når jeg etter9 måneder fikk min første utdannelses-relevante jobb.

Anonymkode: 622de...ef0

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har søkt på utallige jobber, men andre enn meg får disse jobbene. Tilbakemeldingene manglende erfaring.

Nå står jeg uten jobb eller plass å bo om kort tid. Jeg skal jo selvfølgelig fortsette å søke på jobber. Plass å bo tør jeg ikke skaffe meg før jeg får jobb. Er redd for å bli kastet ut av hybel, hvis jeg ikke betaler for meg.

Finnes det noe støtte å få i en overgang? Har forsøkt å undersøke hos NAV, men har tjent for lite til å få dagpenger. Finnes det annen støtte?

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Anonymkode: 36f45...c2d

Det viktigste er egentlig å være i jobb.  Uten jobb står du jo uten erfaring.  Så du tar deg jobb hva som helst, samtidig som du søker riktig  jobb

Anonymkode: 90c22...b46

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg vet jeg alltids kan søke om type butikkjobb, men hvordan får jeg da til å finne en jobb som har med det jeg er utdannet som?

Det er lettere å få jobb hvis man først har en jobb - en hvilken som helst jobb gir erfaring og referanser og viser potensielle arbeidsgivere at andre alt har valgt å ansette deg. I tillegg til det åpenbare at det gir deg inntekt og livsopphold. 

Som nyutdannet søkte jeg på det meste, tok irrelevante jobber (vikarbyrå et et godt sted å starte) og måtte til slutt flytte til en annen kant av landet for å få jobb innen det jeg hadde utdannet med i. En erfaring jeg deler med nesten alle jeg kjenner, i litt ulike versjoner. Det er de færreste som får den jobben de vil ha, det de helst vil ha den, som nyutdannet.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...