Gå til innhold

Hvor strenge er dere med barnevakt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje litt feil overskrift, men visste ikke helt hvordan jeg skulle formidle meg. 

Når vi har hatt barnevakt før har jeg ikke gitt noen grenser. Så lenge det ikke er fare for liv og helse så har jeg tenkt at barnevakten for gjøre som de vil. Vi har foreksempel begrenset skjerm og sukker, men vi sier ikke noe på at barnevakten setter på barnetv og serverer is. Det er jo så skjeldent vi har hatt barnevakt at det gjør ingen ting. Barnet har ikke hatt mer en noen få overnattinger alene uten oss. 

Men nå er første skole sommerferie her, og barnet har 2 mnd fri. Og skal være alene 1 uke hos mine foreldre og 1 uke hos min søster på gården. Jeg fikk nå melding fra min mor om at hun trengte en liste med regler hvis det var noe som var viktig for meg. Men hva skal jeg svare? Hva slags "regler" /rettingslinjer er viktige, og hva pleier dere å si til barnevaken? 😅

Anonymkode: 97759...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde ikke lagt så mye føringer , det er jo ferie . Kanskje litt angående ca leggetid hvis det er viktig for deg . 

Anonymkode: e36e2...d26

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først synes jeg det er helt super at din mor er i forkant, og at hun så tydelig ønsker å respektere deres som foreldre sine regler! 10/10 det der.

Men ellers er jeg Enig med deg. Som en bonus gjør det at det hele er stas å ha barnevakt, for da er det andre kjekke regler. 

Men når det er 2 uker bør det være noen regler, som max 1 is til dagen, ikke tv etter kl 17, pusse tenner to ganger til dagen, osv. Som gir mye plass til deres egne friheter, men som er viktig når barna er vekke over lenger tid. 

Anonymkode: 4f6cb...b20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke sendt noen regler

Anonymkode: 98786...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville droppet regler da jeg har såpass tillitt til foreldre og andre vi stoler så mye på at vi ber dem være barnevakt. Jeg kunne sendt med anbefalinger, som at bør være i seng kl 20 for å sovne greit og gå en fin dag neste morgen. 

Anonymkode: a8eae...a05

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lite regler for barnevakta også. Mine foreldre bruker å ha barna 1-3 uker iløpet av året (ikke tre uker i strekk) og er gjerne innom oldeforeldre som bor langt unna oss igjen. Og der er det masse godis og tv. Men tenker at det er så sjelden de treffes, at de nesten må få ha den kosen. Men da snur jeg heller på det og ønsker gjerne at de har minst noen en timers avbrudd med å leke litt ute om været tillater det.

 

Ellers synes jeg det er fint at barna lærer at det er ulike regler etter hvor de er og hvem de er sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har såpass til foreldre at jeg må minne dem på at ungene mine må ha mat mellom frokost og varm mat som serveres i kveldsmattid… 

Hadde de fungert bedre hadde jeg ikke minne om noe. Men plusspoeng til bestemor for å spør etter regler. Jeg hadde blitt sjeleglad og stolt mer på dem. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får inntrykk av at bare det at din mor spør etter eventuelle regler, er et tegn på at hun er så pass oppegående at hun ikke snur helt opp på tilværelsen til barnet med is og sjokolade til alle måltider og ingen leggetid osv.

Men det er jo du som kjenner både barnet og dem det skal være hos. Hvis du vet at mor eller søster kan finne på noe helt vilt, og at barnet ditt kommer til å slite med å venne seg til hverdagen igjen etter endt opphold, kan du jo legge noen føringer så det ikke blir helt kræsj når poden kommer hjem igjen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje litt feil overskrift, men visste ikke helt hvordan jeg skulle formidle meg. 

Når vi har hatt barnevakt før har jeg ikke gitt noen grenser. Så lenge det ikke er fare for liv og helse så har jeg tenkt at barnevakten for gjøre som de vil. Vi har foreksempel begrenset skjerm og sukker, men vi sier ikke noe på at barnevakten setter på barnetv og serverer is. Det er jo så skjeldent vi har hatt barnevakt at det gjør ingen ting. Barnet har ikke hatt mer en noen få overnattinger alene uten oss. 

Men nå er første skole sommerferie her, og barnet har 2 mnd fri. Og skal være alene 1 uke hos mine foreldre og 1 uke hos min søster på gården. Jeg fikk nå melding fra min mor om at hun trengte en liste med regler hvis det var noe som var viktig for meg. Men hva skal jeg svare? Hva slags "regler" /rettingslinjer er viktige, og hva pleier dere å si til barnevaken? 😅

Anonymkode: 97759...809

jeg bruker kun ungdommer jeg kjenner tok, har flere venninner som har store barn, jeg og mannen var treige med og få, våre er bare 10 mnd, 2 og snart 6, mens de fleste venninner har barn både som er 16,18 og 20. Vi er akkurat fylt 40

Anonymkode: 32c52...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hyppig barnevakt.

Jeg (og foreldre) synes det er veldig fint at regler som er vitktige for barnet blir formidlet. Det er noe som takler avvikende rutiner for søvn veldig dårlig. Og noe som takler godteri veldig dårlig. Som eksempler.

Men så lenge det egentlig ikke er "så farlig" så får vi gjøre det som vi vil når vi passer. 

De vet da at vi ikke setter på TVen og bruker den som barnevakt en hel dag. Eller at godteriskåla ikke står fremme hele tiden. Og at vi ellers er fornuftige og setter grenser. 

Anonymkode: e8581...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Følte meg litt som en sårlig mor når jeg fikk den meldingen, for jeg hadde ikke tenkt å gi noen regler 😅 tenkte bare å gi litt anbefalinger, når hun pleier å legge seg, hva hun liker og ikke liker av mat og ting å gjøre. Jeg tror min familie er veldig oppegående og klarer fint å ta kloke valg ☺️ så vurderer bare å skrive "husk tannpuss, ikke la henne bare sitte inne foran tven og fråtse godteri, spark henne ut for å leke litt også. Bør legges før 9 ellers er hun umulig neste dag 😅

Anonymkode: 97759...809

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...