Gå til innhold

Liten Mellomstor Vs Stor Ekstra Stor Hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det lettere med en Liten eller mellomstor hund? Enn en stor og ekstra stor hund?

Anonymkode: 1f8bd...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs vel hva du mener med lettere? I forhold til tid man bruker, trening og oppdragelse antar jeg det er mye det samme, det er ikke størrelsen som avgjør. Rent fysisk og praktisk er det stor forskjell er min erfaring, men det sier seg vel kanskje selv?  min 15 kg mellomstore hund er mye mindre enn min venninnes 35 kg hund, som selvfølgelig tar mer plass, er sterkere, tyngre etc. Vi bruker jo like mye tid på tur og trening, men hun må ha større bil, ungene kan ikke håndtere hunden alene, hun sliter når den trekker, blir den skada kan hun ikke løfte den inn i bilen/bære, folk/barn er mer skeptiske til stor hund, den trenger mer plass generelt. 

Anonymkode: 262cf...d26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig mye an på rase. Generelt vil det være mer fredfullt å ha en new foundland i hus enn en tysk jaktterrier selv om den er ca 10x størrelsen. Men man må ha den fysiske styrken til å kontrollere en stor hund, og bare litt mindre oppdragelse og uttrykt glede og klumsheter fra hundens side merker man jo mye mer på stor vs liten.

Anonymkode: 58352...ad6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne har bare hatt små hunderaser, og jeg har kun hatt store og gigantraser.

De store hundene mine er ansett som krevende raser (jakthunder og polarhunder), men de er faktisk tusen ganger hyggeligere og enklere å omgås enn de små hundene til venninnen min.

For å si det slik: både store og små hunder krever lufting, turer og trening. Man bruker ikke nødvendigvis mindre tid på små hunder enn på store. Min venninne bruker i alle fall minst like mye tid på sin(-e) småhunder som jeg bruker på min(-e) store, men de små oppfører seg som noen masete unger med adhd absolutt hele tiden, både ute og hjemme.  Det gjør ikke de store. Mulig småhunder lettere blir overstimulert og at man kan ødelegge dem på den måten? :klo: I tillegg er det jo den utingen at småhunders eiere alltid løfter opp de små hundene når de kommer i krevende situasjoner. På den måten "lærer" den lille hunden at den vinner enhver situasjon. Ikke bra! 

Er du sterk nok til å holde en stor hund i krevende situasjoner vil jeg alltid anbefale stor hund. 

Anonymkode: 09c24...7ef

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om det er type "kosehund" som poo av noe slag, eller jakt eller gjeter.

Vi har mellomstor gjeter. Han er kjempesta. Når han legger seg som et anker på veien og nekter å gå....da er jeg glad han veier 15 kg og ikke 45. Også når han setter inn 4hjulstrekk. 

Anonymkode: 581ff...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt. Spørs litt hva du mener med «lettere»?

Min er ca 65 kilo. Vil si han er ganske «lett» å ha i hus. Snill og god gutt. Rolig og avslappet inne.

Anonymkode: f3889...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har erfaring med hunder fra 3-30 kg. Alle krever stell, mental stimuli og fysisk aktivitet. Den minste er lettest på flere måter. Tar minst plass, utstyret tar minst plass, spiser minst og lettere å gå på tur med. Lettere å få andre til å passe. Den store er en styrkeprøve å gå tur med da eier ikke er i mål med gå-pent-i-bånd-treningen. Alle utfall blir ekstra store med en stor hund. Vanskelige hunder kommer i alle størrelser, men jeg synes utfordringene er enklere å håndtere når det ikke er en fysisk belastning i tillegg til atferd. Dersom hunden må bæres, f.eks. ved skade/sykdom, er det også lettere med mindre hund. 

Anonymkode: 1a2ba...e4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettere på hvilken måte? Lynne, trenbarhet, helse og pelsstell er mer avhengig av hver enkel rase enn størrelse. Mange av de aller minste rasene har relaterte helseproblemer, men det samme gjelder gigantrasene. Adferdsproblemer som nervøsitet, bjeffing, knurring, tissing inne og spisevegring har jeg inntrykket av går litt igjen blant enkelte små raser. Samtidig er problematferd mye lettere å håndtere. Små raser tar (åpenbart) fysisk mindre plass. Mindre hår og skitt inne, krever mindre plass under transport. Jeg er veldig fornøyd med å ha en mellomstor hund. Helt til jeg skal ut å fly. Det er rett og slett enestående upraktisk med dette gigaburet vi må ha for å reise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange typer temperament innenfor ulike størrelser så det er jo ikke noe svart hvitt svar på hva som er enklest, men rent praktisk er jo en mindre hund enklere. Mindre hår, mindre og billigere utstyr (bur, seler, bilbur..), små hunder kan bli med på fly og er også lettere å finne pass til. Små hunder spiser også mindre så der blir billigere i for.

Personlig syns jeg de minste hundene blir litt litt for små likevel og vil heller ha en mellomstor hund. 

En ting som er kjedelig med de største rasene er at de modnes saktere, så du har en sprelsk tenåring lengre enn på normal størrelse hunder. De lever også kortere enn mindre/vanlig størrelse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...