Gå til innhold

Når muslimske jenter får mensen....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

..så må mange begynne med hijab. Skal ikke en jente på mellom 10 og 15 år(+/-) få bestemme selv om de vil fortelle verden dette?  

Det går faktisk ut over personvernet til jentene. For alle vet; det er ofte ikke frivillig å gå med hijab. 

Jeg har ikke noe i mot hijab på voksne kvinner, så lenge de bestemmer det selv.

Men barn? Nei, absolutt ikke. Håper politikere tar dette på alvor snart og kommer med et forbud mot hijab på barn.

Anonymkode: 68819...2bb

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ingen tør å ta tak i muslimske uvaner. Da begynner aggresjonen og utageringa.

Anonymkode: 5b26d...132

• Liker 11
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ingen tør å ta tak i muslimske uvaner. Da begynner aggresjonen og utageringa.

Anonymkode: 5b26d...132

Ja det er merkelig med den store berøringsangsten politikere har mot en innført religion og som du sier dens "uvaner".

Norge er et land der folk skal få lov til å leve ut sine religiøse "uvaner" til fulle. Selv om det går ut over uskyldige barn. Barn blir tvunget til alt mulig og foreldrene har statens velsignelse.

Tvungen bruk av hijab. Koranskoler inutlandet med mishandling. Norske muslimske barn som er sendt ut av landet for å tvangsgiftes og nektes å dra hjem til Norge. Og staten løfter ikke en finger for å hente dem hjem. Stakkars barn.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke sånn at man begynner med hijab når man får mensen, man begynner noen år før.

Psykisk utviklingshemmede jenter slipper hijab da de ikke skal gifte seg, lærte jeg av mine venner fra Irak som hadde flere jenter, deriblant ei jente som hadde downs.

Anonymkode: 8b855...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trodde en god del av de muslimske familiene som har vokst opp i Norge, har latt jentene velge selv? At noen jenter vil, for det er kultur for de - mens andre ikke vil dette.

Har hatt syriske innvandrere som naboer, og de var muslimske - men tenåringsdatra der gikk ikke med hijab. Det gjorde forøvrig ikke moren hennes heller. 

Anonymkode: 1a572...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må barna bli tvunget innibsamme religion som foreldre? Jeg kan ikke så mye om dette ser jeg, men syns det er helt på hodet. 

Anonymkode: 06f4c...a3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hos noen familier her i Norge er det frivillig når jenta begynner med hijab, mens i andre familier får jentene beskjed om at de skal begynne når det er 9-10 år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke sånn at man begynner med hijab når man får mensen, man begynner noen år før.

Psykisk utviklingshemmede jenter slipper hijab da de ikke skal gifte seg, lærte jeg av mine venner fra Irak som hadde flere jenter, deriblant ei jente som hadde downs.

Ja noen begynner før, utrolig nok. Men den generelle anbefaling i det muslimske samfunnet er å begynne når jenta får mensen. Det er altså da mange blir tvunget til det. Og da vet jo alle at jenta har fått mensen og er kjønnsmoden. Da må jenta skjule sin skjønnhet så hun ikke frister menn. Og dette syns staten er helt greit. Helt utrolig.

I Frankrike har man forstått det. Der er det forbudt med hijab og andre religiøse symboler i skolen. 

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har studert og jobbet med muslimske jenter, og har et-par i omgangskretsen. 

De fleste bruker ikke hijab. Og de bruker de samme klærne som meg, med unntak av at mange ikke viser bare legger eller skuldre. De som bruker hijab er stolt av det. Mulig det ligger et sterkt ønske fra familien bak, men slik sett er vi jo alle påvirket av oppvekst og miljø i livet. 

Det er jo også sterkt kulturelt betinget, ikke bare religion. Av annen- og tredjegenerasjon jeg kjenner er de muslimsk omtrent slik jeg er kristen. Man har troen, følger noen av tradisjonene, men har et veldig avslappet forhold til det. 

Anonymkode: f2bec...002

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du det fra at hijab begynner ved mensen. Hijab begynner når barnet oppholder seg utenfor hjemmet. Så det er nesten fra fødsel av. Ta en tur i en barnhage i Oslo, der går de fleste med hijab.

Anonymkode: 055c5...3c4

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her jeg bor er iallefall hijaben på plass i første klasse, så tviler på at noen av dem har fått mensen enda... 

Anonymkode: b7a6a...644

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hijab kan man i det minste ta av igjen. Jødisk og muslimske gutter får skåret vekk en viktig del av penisen sin. Hvorfor er dere ikke opptatt av det?

Anonymkode: 0ed54...b77

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har hatt syriske innvandrere som naboer, og de var muslimske - men tenåringsdatra der gikk ikke med hijab. Det gjorde forøvrig ikke moren hennes heller. 

Anonymkode: 1a572...9fc

Mange fra muslimske land er ganske sekulære, det er jo ofte en av grunnene til at de har valgt å flytte. Ingen av mine syriske eller iranske venner bruker hijab.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hijab kan man i det minste ta av igjen. Jødisk og muslimske gutter får skåret vekk en viktig del av penisen sin. Hvorfor er dere ikke opptatt av det?

Anonymkode: 0ed54...b77

Veldig enig. Det er faktisk vanlig i endel vestlige land også, uavhengig av religion, fordi man har fått det for seg at det er en lur ting å gjøre. Rart vi ikke har kommet lenger i 2024.

Anonymkode: 49415...8f7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette tror jeg kommer veldig an på familien, og miljøet rundt. Vi blir alle påvirket av familien og miljøet rundt oss, både som barn og voksne. 
Akkurat som mange små jenter leker med mors høye hæler og sminke når de er små, så leker en del muslimske jenter med det som for dem er en del av «å bli stor», altså hijab. Jeg vet om flere familier som har holdt igjen når jentene deres tidlig har ønsket hijab. Jentene vil være «store» og ha hijab som moren, og/eller eldre søstre og andre rundt seg. Noen familier presser på, mens andre ikke gjør det. 

Jeg vet om flere som bruker hijab hvor moren deres ikke bruker det. Helt klart et valg de ha hatt selv. Jeg kjenner også folk i kristne menigheter hvor kvinner kun skal gå i skjørt, og det er ganske strengt. Jentene der også følger etter, og gjør det samme. Hvor skal staten sette grensene? Jeg vil ikke til Frankrike der det er regler for hva en skal ha på seg på stranden. Det vil jeg bestemme selv. Hvilken alder synes du en skal sette på de ulike tingene? Hvem skal sette grensene? Skal skjørt til knærne være greit, men ikke til anklene? Skal kippah være lov, men ikke hijab fordi det dekker for mye og har en annen betydning? Hvem skal da bestemme hva de ulike legger i betydningen av de ulike plaggene? 

Det er en hårfin balanse her. Jeg synes barn skal få være barn, og de ikke skal bli påtvunget noe, men hvor skal egentlig grensene gå, og hvem skal bestemme de? 

Jeg må understreke at jeg ikke er for tvang, men jeg er heller ikke for at «staten» skal detaljstyre folk. Å integrere, inkludere, informere osv tror jeg er veien å gå, og ikke bare for muslimer, men for samfunnet som helhet. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Dette tror jeg kommer veldig an på familien, og miljøet rundt. Vi blir alle påvirket av familien og miljøet rundt oss, både som barn og voksne. 
Akkurat som mange små jenter leker med mors høye hæler og sminke når de er små, så leker en del muslimske jenter med det som for dem er en del av «å bli stor», altså hijab. Jeg vet om flere familier som har holdt igjen når jentene deres tidlig har ønsket hijab. Jentene vil være «store» og ha hijab som moren, og/eller eldre søstre og andre rundt seg. Noen familier presser på, mens andre ikke gjør det. 

Jeg vet om flere som bruker hijab hvor moren deres ikke bruker det. Helt klart et valg de ha hatt selv. Jeg kjenner også folk i kristne menigheter hvor kvinner kun skal gå i skjørt, og det er ganske strengt. Jentene der også følger etter, og gjør det samme. Hvor skal staten sette grensene? Jeg vil ikke til Frankrike der det er regler for hva en skal ha på seg på stranden. Det vil jeg bestemme selv. Hvilken alder synes du en skal sette på de ulike tingene? Hvem skal sette grensene? Skal skjørt til knærne være greit, men ikke til anklene? Skal kippah være lov, men ikke hijab fordi det dekker for mye og har en annen betydning? Hvem skal da bestemme hva de ulike legger i betydningen av de ulike plaggene? 

Det er en hårfin balanse her. Jeg synes barn skal få være barn, og de ikke skal bli påtvunget noe, men hvor skal egentlig grensene gå, og hvem skal bestemme de? 

Jeg må understreke at jeg ikke er for tvang, men jeg er heller ikke for at «staten» skal detaljstyre folk. Å integrere, inkludere, informere osv tror jeg er veien å gå, og ikke bare for muslimer, men for samfunnet som helhet. 

Takk for et reflektert innlegg, fra en som lever i det virkelige liv og møter virkelige mennesker. I stedet for å lage sin egen sannhet med utgangspunkt i fremmedfrykt, slik mange andre i tråden gjør. 

Det er som du skriver en del av familien og miljø, hijab er noe mange ønsker, og ser frem til å få bruke. Akkurat som at jeg har tatt etter min mor på en del områder - særlig i tenårene var jeg ivrig på å prøve klær og sko, låne sminke. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for et reflektert innlegg, fra en som lever i det virkelige liv og møter virkelige mennesker. I stedet for å lage sin egen sannhet med utgangspunkt i fremmedfrykt, slik mange andre i tråden gjør. 

Det er som du skriver en del av familien og miljø, hijab er noe mange ønsker, og ser frem til å få bruke. Akkurat som at jeg har tatt etter min mor på en del områder - særlig i tenårene var jeg ivrig på å prøve klær og sko, låne sminke. 

Bare hyggelig! Jeg tror mange «norske» glemmer at det er helt vanlig å bli farget av miljøet rundt seg, og ta etter de en ser opp til. Barn har gjort dette til alle tider, og i alle kulturer. Det er en del av å vokse opp. 

Jeg setter «norske» i anførselstegn. En kan fint være norsk og muslim, inkludert med invandrerbakgrunn, men her skjønner en nok hva jeg mener. Barn og unge utprøver som en del av det å vokse opp, uavhengig av hva familien tror eller ikke tror på, sånn som du og bekrefter. Jeg er ikke muslim selv, men er litt lei av at en del ikke ser denne siden her. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må du nesten lese deg litt opp. Og ikke bare godta det du ser i det "virkelige" liv. Det er desverre ikke sånn at alle går med hijab frivillig. Tro det eller ei. Så slutt å undergrave den bekymringen noen opplyste har for muslimske jenter og kvinner som lever under tvang.

Det har da for faen ikke noe med fremmedfrykt å gjøre! Bor du under en stein?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med tenåringsjenter som ønsker å gå med hijab? Skal de nektes med forbud mot å få lov til å gjøre det, fordi du syns det er ubehagelig?

Anonymkode: 97909...44d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva med tenåringsjenter som ønsker å gå med hijab? Skal de nektes med forbud mot å få lov til å gjøre det, fordi du syns det er ubehagelig?

Anonymkode: 97909...44d

Da må de nesten bare forholde seg til den eventuelle loven i sympati med sine medsøstre som lever under tvang. Hva tror du?  Du er en som syns det er greit at små barn blir tvunget til å gå med hijab. Skremmende.

Du er ikke så opplyst at du vet at mange muslimske jenter lever under sterk kontroll og tvang? 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må du nesten lese deg litt opp. Og ikke bare godta det du ser i det "virkelige" liv. Det er desverre ikke sånn at alle går med hijab frivillig. Tro det eller ei. Så slutt å undergrave den bekymringen noen opplyste har for muslimske jenter og kvinner som lever under tvang.

Det har da for faen ikke noe med fremmedfrykt å gjøre! Bor du under en stein?

Født og oppvokst i Oslo. I fargerikt nabolag. 

Jeg lever ikke livet mitt basert på fremmedfrykt og forskrifter på Dagbladet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...