Gå til innhold

Hva er det BESTE tørrforet til hund? Pris ingen betydning.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leter etter det aller beste tørrfor til min firbente venn. Hun får p.d.d Vom og Hundemat, men tenker å begynne å blande i litt tørrfor. Men så er jo tørrfor bannlyst og da lurer jeg på om det i det heletatt finnes noe som er trygt å gi? Det snakkes om at hvetefritt tørrfor er bra. Og når man finner et hvetefritt tørrfor så er det fullt av erter, noe som tydeligvis blokkerer opptaket av Taurin, som igjen kan føre til Canine dialated cardiomyopathy (DCM). 
Noen her som har god greie på dette?

Pris er som skrevet ikke av betydning, så det kan være hva som helst så lenge jeg kan gi det til valpen med god samvittighet.

Anonymkode: 78455...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tørrfôr er ultraprossesert kost som ikke er det beste du kan servere uansett, men det er noe som er bedre enn annet med tanken på innhold og kvaliteten bak navnet. Farmina er det jeg ville ha fôret med om jeg måtte ha tydd til tørrfôr.

Skal du bare gi noe som tillegg til rått fôr som er rikt på taurin naturlig er det neppe noe du trenger å tenke på, men skal man fullfôre på tørt så ville jeg styrt unna fôr med høyt innhold av belgfrukter.

Anonymkode: 8de99...162

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel nærmest blitt hysteri om tørrfôr dessverre. Mine hunder fungerer fint på Hills tørrfôr i kombinasjon med Norwegian polar. Har prøvd det meste av tørrfôr, inkl de typene som er uten korn, og begge hundene ble matte i pelsen, røyter mye og den ene fikk mye våteksem. Det er jo litt individuelt hva som passer akkurat din hund. 

Anonymkode: 56283...5b8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natural Greatness er definitivt det beste. Jeg har en rase som er tilbøyelig til allergi, og dette foret er det eneste tørrforet jeg gir. 

Vom er likevel best, men er ikke tørrfôr. 

Anonymkode: c5277...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orijen Tundra

Anonymkode: fa3e9...b1e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bruker Specific, det er laget på fiskeprodukter. Lukter fælt, men hundene mine elsker det. 
Anbefalt av alle veterinærene på mitt lokale kontor. Må kjøpes hos veterinær. 

Anonymkode: c724a...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Appetitt (norsk kortreist)- Men får halvparten Vom hundemat. 500 g. pølser (rått kjøtt) som koster 29,- stykk som jeg har i fryser.

Anonymkode: 3ab7a...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordic Nature er jeg fornøyd med. 

Anonymkode: 39fbf...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det har vel nærmest blitt hysteri om tørrfôr dessverre. Mine hunder fungerer fint på Hills tørrfôr i kombinasjon med Norwegian polar. Har prøvd det meste av tørrfôr, inkl de typene som er uten korn, og begge hundene ble matte i pelsen, røyter mye og den ene fikk mye våteksem. Det er jo litt individuelt hva som passer akkurat din hund. 

Anonymkode: 56283...5b8

Det må være lov å kalle en spade for en spade. Tørrfor er junkfood, på samme måte som Burger King og kebab. Men det er ingen som er hysteriske hvis de påpeker at mat fra Burger King kanskje ikke er det sunneste man kan spise. Du må gjerne fore bikkja di med akkurat hva du vil for min del, men være nå i det minste bevist på hva det er du forer med.

Anonymkode: c6643...7cd

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/15/2024 at 3:57 PM, AnonymBruker said:

Det må være lov å kalle en spade for en spade. Tørrfor er junkfood, på samme måte som Burger King og kebab. Men det er ingen som er hysteriske hvis de påpeker at mat fra Burger King kanskje ikke er det sunneste man kan spise. Du må gjerne fore bikkja di med akkurat hva du vil for min del, men være nå i det minste bevist på hva det er du forer med.

Alle er enige om hva en spade er og hvordan den ser ut. Sånn er det ikke med dyrefôr. Mange mener tørrfôr er djevelens verk, men så har du også det at veterinærer anbefaler tørrfôr, og at de som er uenig har en tendens til å kalle sine meningsmotstandere «saueflokk» og andre ting.

jeg er ingen ekspert på ernæring men når jeg leser diskusjonene om tørrfôr vs råfor så ligner det veldig på det man hører i andre konspirasjons-miljøer som anti-vaksine folk og lignende. Fagfolkene tar feil, de skjønner ingenting og er hjernevasket av industrien og så videre.

Jeg er ikke overbevist i hverken den ene eller andre retning, men det er i alle fall ikke noen vitenskapelig konsensus om at tørrfôr er usunt slik som du legger det fram her. 

Anonymkode: 4ef14...937

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Alle er enige om hva en spade er og hvordan den ser ut. Sånn er det ikke med dyrefôr. Mange mener tørrfôr er djevelens verk, men så har du også det at veterinærer anbefaler tørrfôr, og at de som er uenig har en tendens til å kalle sine meningsmotstandere «saueflokk» og andre ting.

jeg er ingen ekspert på ernæring men når jeg leser diskusjonene om tørrfôr vs råfor så ligner det veldig på det man hører i andre konspirasjons-miljøer som anti-vaksine folk og lignende. Fagfolkene tar feil, de skjønner ingenting og er hjernevasket av industrien og så videre.

Jeg er ikke overbevist i hverken den ene eller andre retning, men det er i alle fall ikke noen vitenskapelig konsensus om at tørrfôr er usunt slik som du legger det fram her. 

Veterinærer har da ingen utdannelse innen ernæring, så hva de måtte mene om foring er helt uinteressant. Det finnes forøvrig en god del uavhengig forskning på tørrfor, så det er ikke veldig vanskelig å sette seg inn i hva som er det beste kostholdet for hunden helt uten å begi seg inn i konspirasjonsteorienes verden. Men det forutsetter naturligvis at man har kompetanse til å forstå det man leser.

Anonymkode: a32e0...3e8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Veterinærer har da ingen utdannelse innen ernæring, så hva de måtte mene om foring er helt uinteressant. Det finnes forøvrig en god del uavhengig forskning på tørrfor, så det er ikke veldig vanskelig å sette seg inn i hva som er det beste kostholdet for hunden helt uten å begi seg inn i konspirasjonsteorienes verden. Men det forutsetter naturligvis at man har kompetanse til å forstå det man leser.

Anonymkode: a32e0...3e8

Vel, når prøver å sette meg inn i det så er det ganske mye konspirasjonstull som dukker opp i fora som er tilgjengelig for lekfolk. Kan jo godt hende det er gode argumenter inni der, men de drukner litt når enhver vitenskapelig kilde som ikke støtter synet om at råfor er det eneste rette bortforklares med at det er en konspirasjon av industrien, og at veterinærer ikke vet noe som helst om ernæring (selv om det unektelig er ganske mange veterinærer som har spesialisert seg på det). Det virker bare ganske useriøst, og det er akkurat samme argumentasjon som man hører fra kvakksalvere som skal selge inn homeopati og alskens uvitenskapelig slangeolje.

Og det jeg finner av vitenskap peker på ingen måte mot at det er en konsensus om at tørrfôr er skadelig for hunden. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vel, når prøver å sette meg inn i det så er det ganske mye konspirasjonstull som dukker opp i fora som er tilgjengelig for lekfolk. Kan jo godt hende det er gode argumenter inni der, men de drukner litt når enhver vitenskapelig kilde som ikke støtter synet om at råfor er det eneste rette bortforklares med at det er en konspirasjon av industrien, og at veterinærer ikke vet noe som helst om ernæring (selv om det unektelig er ganske mange veterinærer som har spesialisert seg på det). Det virker bare ganske useriøst, og det er akkurat samme argumentasjon som man hører fra kvakksalvere som skal selge inn homeopati og alskens uvitenskapelig slangeolje.

Og det jeg finner av vitenskap peker på ingen måte mot at det er en konsensus om at tørrfôr er skadelig for hunden. 

Det er det slettes ikke, ernæring er et helt annet fagområde. Du går vel ikke til fastlegen din for å be om kostholdsråd heller?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er det slettes ikke, ernæring er et helt annet fagområde. Du går vel ikke til fastlegen din for å be om kostholdsråd heller?

Jeg går heller til fastlegen enn til YouTube og helsebloggere ja.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleide å gi mine ren VOM, men jeg merket at avføringen ble veldig tørr hos begge, samt at det virket som om de sleit med å gå på do. Jeg sluttet så med det og gikk over til tørrfòr, men da har jeg egentlig bare prøvd meg frem til et fòr som de liker og som gir de fin og regelmessig avføring. De virker veldig tilfreds og det er det viktigste for meg❤

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes ikke ett merke tørrfor som er bedre enn alle andre fordi det er individuelt hva hunder tåler og fungerer på.

Men generelt sett er det bedre med tørrfor som har lite karbohydrater og mye (men ikke for mye) protein. Men merk at det er også forskjell på proteininnhold i et for og hvor mye av det proteinet hunden faktisk er i stand til å oppta.

F.eks vil billigere for gjerne bruke bl.a nebb og bein fra kylling som proteinkilde, men der er det mer begrenset hva hunden klarer å ta opp. 

Personlig foretrekker jeg også for hvor man vet hva proteinkilden er, sånn med tanke på hvis hunden skulle få en allergisk reaksjon. 

Sjekk også ingredienslisten for å se om det er proteinkilder eller fyllmasse som står først. 

Jeg gir Canagan Country Game for små hunder til min. Ja, det inneholder erter, men han er 12 år gammel nå og i fin form. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg går heller til fastlegen enn til YouTube og helsebloggere ja.

Er det de eneste alternativene dine? Jeg går til en ernæringsfysiolog.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå inn på diskusjonen dette utviklet seg til, så responderer min bra på Orijen.

Anonymkode: 748c0...d6e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 15.57):

Uenig i denne.

Tørrfor er ikke junkfood på linje med Burger King etc, men kan heller sammenlignes med Toro, Findus, Fjordland og så videre. Disse halvfabrikatene/ferdigmaten er greie alternativer for folk som ikke har tid, evne eller mulighet til å ordne alt fra bunnen. Så vidt jeg vet, så har ingen blitt feilernært og syk av disse.

Samme hvilket tørrfôr en velger, for alle har fordeler og ulemper, så er det viktigste hva hunden trives med. Normal vekt, god pels og tenner, god appetitt, normal avføring, glad og energisk hund. 

Anonymkode: 78e2d...8b6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...