Gå til innhold

Hjelp, jeg er i konflikt med barnehagen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble truet med vold av en mannlig barnehageansatt ved henting av min sønn, jeg fikk direkte høre at mitt barn var en klovn, et problembarn og at jeg ikke var flink til å planlegge, gikk med feile klær etc

Jeg ble mobbet av personalet hver dag, utsatt for fordommer.

Jeg ble sendt til politi og barnevern for observasjoner jeg ikke skjønte noe av, jeg er selv høyere utdannet innen barnevern, og vet derfor hva jeg skal se etter, men de skremte meg.

De har aktivt brutt lovparagrafer, noe jeg har skriftlige beviser på i dokumenter og skal gå til sak.

Mitt barn har asberger.

Anonymkode: 935a9...22b

Asberger? Normalt sett vet man hvordan det skrives, når man har barn med diagnosen,  samt har høyere utdannelse innen barnevern. Håper det bare var en skrivefeil. 

Anonymkode: c2d8f...737

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Piggsopp skrev (3 timer siden):

Hvor har du det fra at barnehageansatte skal veilede foreldre? 

Som sagt tidligere, hvis det TS sier er et gjentagende problem bør barnehagen ta det opp med henne på tomannshånd, ikke under henting.

Du kan søke opp foreldreveiledning og barnehage.

Ts som klikker på ansatte i barnehagen kan vi ikke stole på. Hun er liksom lærer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 13.42):

De møter meg ikke med empati og forståelse. Jeg blir urettferdig behandlet. De tror ting om meg som ikke er sant. De prøver å kontrollere meg og mitt barn. De gir hen mat jeg sier hen ikke skal ha. De kommenterer måten jeg snakker og er på. Ja, det kjennes ut som om de kontroller meg, maser og er på meg hele tiden. Så i går når jeg hentet barnet mitt ble jeg rasende og sa at NÅ ER DET NOK! Det klikket for meg etter et par måneder med konflikt. Hele tiden er det noe de skal sette på fingeren på. Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt. De mente nå at siden barnet ikke ble redd eller reagerte på at jeg ble sint, at jeg er mye sint og skriker hjemme. Dette stemmer ikke. TS

Anonymkode: bd1db...da2

Det var veldig mye følelser her og barnehagen vet jo ikke hva du har opplevd tidligere.  At det kjennes ut som at de kontrollerer deg, er ek følelse. 

Jeg tenker alle saker har to sider og her virker det som en storm i et vannglass. 

Anonymkode: d83f5...c65

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du tåler ikke andre hever stemmen og påstår at du selv aldri gjør det. For et prektig menneske du er da - virker ikke dømmende i det heele tatt 😆 Min erfaring er at de som dømmer foreldre mest er de som kan minst og havner pussig nok i de fleste konflikter/ eller er opphav til de.

Her på kvinneguiden kan dere slå dere løs og moralisere, men personlig så synes jeg synd på dere. Dette behovet for å heve seg over andre er et tegn på hykleri

Anonymkode: 29080...88e

Jeg har aldri påstått at jeg selv ikke hever stemmen? Selvfølgelig har jeg gjort det, hjemme, til mine egne barn! Det er faktisk noe helt annet enn å «klikke» forran ansatte, andre barn og foresatte i en barnehage.
 

Det jeg uttalte meg om var at jeg har aldri opplevd at foreldre klikker eller hever stemmen i barnehagen, det er ikke normal oppførsel. Man kommer veldig langt med normal kommunikasjon… 

 

Skjønner godt at barnehagen reagerer når TS legger ut her at hun «fikk nok» og «klikket» osv. Da begynner man jo å lure på hvordan oppførselen er hjemme innenfor 4 vegger, for de fleste foreldre klarer å oppføre seg voksent og kommunisere på en normal måte i møte med andre voksne og barn. 

 

Anonymkode: f0b6f...81e

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orgel skrev (1 time siden):

Du kan søke opp foreldreveiledning og barnehage.

Ts som klikker på ansatte i barnehagen kan vi ikke stole på. Hun er liksom lærer.

Igjen, hvor er det står at det er innenfor barnehagens mandat å veilede foreldrene i oppdragelse?

Jeg søkte, og et av de første treffene er på Udir, som jo legger føringer for hvordan barnehaget drives. Her står det ingenting om at barnehagene skal veilede foreldre. Tvert i mot poengteres det at barnehagen skal være lydhøre ovenfor foreldre for å få til et godt samarbeid. 

Jeg er også pedagog og møter ofte foreldre som i mine øyne tar dårlige oppdragelsesvalg. Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere valgene de tar med barna sine, for det er ikke min sak når det ikke er noe faglig. Er det snakk om vold eller omsorgssvikt er det selvsagt en barnevernssak.

Barnehage er jo først og fremst en ordning for at foreldre skal kunne jobbe mens barna er små. De skal passe på barna på en god måte og kanskje lære dem litt underveis. Det er en tjeneste man betaler for frivillig. Veiledning av foreldre kan skje på helsestasjonen, hos barnevernet, familievernkontoret eller hos andre som har kompetanse på det. 

Jeg forsvaret ikke hva TS gjorde, men jeg synes heller ikke de barnehageansatte virker helt gode.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (1 minutt siden):

Igjen, hvor er det står at det er innenfor barnehagens mandat å veilede foreldrene i oppdragelse?

Jeg søkte, og et av de første treffene er på Udir, som jo legger føringer for hvordan barnehaget drives. Her står det ingenting om at barnehagene skal veilede foreldre. Tvert i mot poengteres det at barnehagen skal være lydhøre ovenfor foreldre for å få til et godt samarbeid. 

Jeg er også pedagog og møter ofte foreldre som i mine øyne tar dårlige oppdragelsesvalg. Men det kunne ikke falle meg inn å kritisere valgene de tar med barna sine, for det er ikke min sak når det ikke er noe faglig. Er det snakk om vold eller omsorgssvikt er det selvsagt en barnevernssak.

Barnehage er jo først og fremst en ordning for at foreldre skal kunne jobbe mens barna er små. De skal passe på barna på en god måte og kanskje lære dem litt underveis. Det er en tjeneste man betaler for frivillig. Veiledning av foreldre kan skje på helsestasjonen, hos barnevernet, familievernkontoret eller hos andre som har kompetanse på det. 

Jeg forsvaret ikke hva TS gjorde, men jeg synes heller ikke de barnehageansatte virker helt gode.

Hvorfor søkte du ikke opp foreldreveiledning i barnehage?

Barnehagen er en pedagogisk instutisjon og skal ikke kanskje lære barna noe underveis. De skal lære barna noe underveis.

Ts har ikke selvkontroll og klikker rett som det er på ansatte. Det er ts som ikke er helt god.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Orgel skrev (33 minutter siden):

Hvorfor søkte du ikke opp foreldreveiledning i barnehage?

Barnehagen er en pedagogisk instutisjon og skal ikke kanskje lære barna noe underveis. De skal lære barna noe underveis.

Ts har ikke selvkontroll og klikker rett som det er på ansatte. Det er ts som ikke er helt god.

Jeg søkte det opp. Vil jo tro at Udir vet hva de snakker om eller? 

Jo, men barnehagen er en _frivillig_ pedagogisk institusjon. Og selv om de skal lære barna noe, er det ikke i barnehagens mandat å veilede foreldrene i oppdragelse. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 14.09):

Syns det er merkelig at de reagerte på at barnet ikke ble redd eller reagerte.. Det er vel mer vanlig at barn som vokser opp i hjem med vold og kjefting blir veldig raskt redde og gråter selv om man bare hever stemmen litt. Vokste selv opp i et hjem med fysisk og psykisk vold og gjennom hele barndommen og tenårene tok jeg til ekstremt lett til tårene og hyperventilerte bare noen hevet stemmen litt eller snakket i et irritert toneleie fordi da ble jeg redd for at folk var sinte... 

Anonymkode: 37610...7e4

Nei, barn som ikke er vant med sinne/ uroligheter osv reagerer på det. Barn som ikke reagerer på dette er et stort faresignal!!! Det er et tegn på at dette er normalen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (12 minutter siden):

 

Og selv om de skal lære barna noe, er det ikke i barnehagens mandat å veilede foreldrene i oppdragelse. 

 

La oss nå være ærlige, en god del foreldre burde fått opplæring i oppdragelse, og siden barnehagen er de som er tettest på familien burde dette være en av oppgavene deres 😂🤪

TS burde fått ekstra opplæring

Anonymkode: 0e037...d5f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

La oss nå være ærlige, en god del foreldre burde fått opplæring i oppdragelse, og siden barnehagen er de som er tettest på familien burde dette være en av oppgavene deres 😂🤪

TS burde fått ekstra opplæring

Anonymkode: 0e037...d5f

Nei, det er jeg helt uenig i. Vi har litt vel stor tiltro til det offentlige om vi tror at enhver ansatt i barnehage vet bedre enn foreldre hvordan de skal oppdra barn. 

Som sagt er jeg pedagog selv, men ser overhodet ikke på det som min oppgave å veilede foreldre i oppdragelse.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (6 minutter siden):

Nei, det er jeg helt uenig i. Vi har litt vel stor tiltro til det offentlige om vi tror at enhver ansatt i barnehage vet bedre enn foreldre hvordan de skal oppdra barn. 

Som sagt er jeg pedagog selv, men ser overhodet ikke på det som min oppgave å veilede foreldre i oppdragelse.

At du som pedagog ikke ser på det som din oppgave er skremmende. 

Anonymkode: b3e14...62b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

At du som pedagog ikke ser på det som din oppgave er skremmende. 

Anonymkode: b3e14...62b

Hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (2 minutter siden):

Hvorfor det?

Så om du hadde sett at foreldre ikke har rett klær til barna i barnehagen eller ikke klarer å gå fra barnet i morges eller gå fra barnehagen (bare eksempler tatt ut av hodet) så vil du ikke som pedagog veilede foreldrene om riktig klær eller bedre metoder for levere/hente ???? 

 

Anonymkode: 6eed9...94e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så om du hadde sett at foreldre ikke har rett klær til barna i barnehagen eller ikke klarer å gå fra barnet i morges eller gå fra barnehagen (bare eksempler tatt ut av hodet) så vil du ikke som pedagog veilede foreldrene om riktig klær eller bedre metoder for levere/hente ???? 

 

Anonymkode: 6eed9...94e

Forskjellige på å oppdra foreldrene og veilede da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangerrrr skrev (37 minutter siden):

Nei, barn som ikke er vant med sinne/ uroligheter osv reagerer på det. Barn som ikke reagerer på dette er et stort faresignal!!! Det er et tegn på at dette er normalen. 

Nei, så enkelt er det heldigvis ikke. Håper ikke du går rundt og tenker dott om andre basert på egne forenklinger av hvordan barn fungerer. 

Anonymkode: de20a...adb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (10 minutter siden):

Forskjellige på å oppdra foreldrene og veilede da. 

Jeg vil si det er begge deler. Noen tar jo ikke til seg og det må gjentas og gjentas- det vil jeg mene er å oppdra og noe ganger er foreldres opptreden - som ts, litt hinsides og da er det de ansattes ansvar å oppdra foreldre i hva slags etikette som forventes av foreldre i denne barnehagen. På lik linje om foreldre går inn med sølete støvler eller har fullstendig kaos i ungenes hyller. 

Anonymkode: 6eed9...94e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så om du hadde sett at foreldre ikke har rett klær til barna i barnehagen eller ikke klarer å gå fra barnet i morges eller gå fra barnehagen (bare eksempler tatt ut av hodet) så vil du ikke som pedagog veilede foreldrene om riktig klær eller bedre metoder for levere/hente ???? 

 

Anonymkode: 6eed9...94e

Selvsagt sier man fra om praktiske ting. Men dårlige klær, mat og vanskelige hentesituasjoner har ikke nødvendigvis med oppdragelse å gjøre, det handler om samarbeid med familien og barnehage/skole. Det er opp til både pedagogen og foreldrene å få dette samarbeidet til å fungere.

Med det sagt så er min kompetanse først og fremst å undervise og det er det jobben min går ut på. Det er ikke min sak hvordan foreldre snakker til barna og hva de driver med hjemme så lenge det er innenfor normal omsorg. Familieveiledning er det mange, langt mer kompetente folk som driver med. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg, Ts. Helt unødvendig kontrollerende av de ansatte å skulle kritisere deg og nekte deg å si bestemte ting til barnet ditt. Nei, det er kanskje ikke helt heldig det du sa, men det er heller ikke særlig bra å prøve å oppdra deg, heller. Det høres respektløst ut.

At ansatte veileder foreldre når det gjelder altfor dårlig påkledning er greit, det samme gjelder for liten matpakke eller altfor usunn mat hver dag, men en ubetenksom kommentar?

Ellers var det selvfølgelig ikke ok å klikke og bli sint, det høres ustabilt ut, og jeg skjønner at de reagerer på det, samtidig som jeg også forstår hvorfor du ble sint.

Anonymkode: 8c7e7...c2a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (1 time siden):

Jeg søkte det opp. Vil jo tro at Udir vet hva de snakker om eller? 

Jo, men barnehagen er en _frivillig_ pedagogisk institusjon. Og selv om de skal lære barna noe, er det ikke i barnehagens mandat å veilede foreldrene i oppdragelse. 

De er ikke pålagt men noen gjør det likevel. Jeg fikk f.ks beskjed om å ha lengre dager for barnet selv om jeg ikke ville. https://www.barnehage.no/undersokelse/over-halvparten-av-barnehagene-gjennomforer-uformell-foreldreveiledning/138997

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Asberger? Normalt sett vet man hvordan det skrives, når man har barn med diagnosen,  samt har høyere utdannelse innen barnevern. Håper det bare var en skrivefeil. 

Anonymkode: c2d8f...737

Jeg bare ventet på det, typisk for kg, hva så om jeg skriver det feil? 

Folk forteller personlige historier her inne, hva med å trø litt varsomt dersom noe er urovekkende.😉

 

Anonymkode: 935a9...22b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...