Gå til innhold

Hjelp, jeg er i konflikt med barnehagen!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Piggsopp skrev (3 minutter siden):

Vi vet ikke hvor stort problem dette er på akkurat den barnehagen. Enig i at det er dumt med fokus på hvem som blir hentet sist.

Men jeg reagerer på at barnehagen skal korrigere mor i hentesituasjon med barnet, med andre barn tilstede. Det er uprofesjonelt av barnehagen. Om det er et stort problem at hun sier akkurat disse ordene til barnet bør ped.leder ta det med mor alene, uten barn tilstede. 

Selv har jeg mange ganger sagt ting som "i dag ble du ikke hentet sent" til barnet mitt, uten at barnehagen har problematisert det.

Vi vet heller ikke hvordan hun ble korrigert. Eller om det er noe de sa til flere foreldre enn henne.

De fleste alvorlige ting bør tas opp under to øyne, uten barneører, men noe må man ta opp i hente/leveringssituasjon, har ikke mulighet til å alltid gå vekk fra barna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det går ikke utover barnet mitt.  Jeg har jo skrevet at jeg sjeldent er sint på barnet mitt eller har skreket til barnet mitt. Men nå tror de jeg er slik hjemme fordi barnet ikke reagerte på at jeg ble sint. Dette stemmer ikke, men det virket ikke som om de trodde på meg. Av barnehagen blir jeg anklaget for å være hissig, mens barnefar mener jeg er for myk og pedagogisk med barnet. Jeg kan aldri vinne eller er aldri bra nok.
 

Jeg jobber selv som lærer og har heller aldri skreket til andres barn. Det er barnehagen jeg har et problem med og som trigger meg; ikke barnet mitt, venner, kollegaer eller andre. 

Jeg setter spørsmålstegn med, er at de ringer og sier de er urolig for barnet mitt, men ikke begrunner og gir konkrete eksempler. 
 

De vet jo at jeg går til legen for samtaler og medisiner, men likevel er det null empati og forståelse å spore. Nå har de også begynt å tro ting som ikke stemmer om meg, som de vet jeg reagerer på siden jeg alltid er 100 % ærlig og direkte. Jeg hadde fint innrømmet at jeg var mye sint hjemme, men det stemmer ikke. Hjemme finner jeg ro, trygghet og frihet - jeg har ingen grunn til å være sint og barnet oppleves ikke som en trigger for meg. Jeg blir sjeldent trigget av barn, det er enkelte voksne jeg kan ha problemer med, om jeg opplever de er lik min far i kommunikasjon og væremåte. Og når jeg først blir sint, så jeg blir skikkelig sint. Det er andre gangen i år det skjer. Og det skjedde mot min far i mars (barn var ikke tilstede) og barnehagen nå. (Barn var tilstede). 
 

TS

Anonymkode: bd1db...da2

Mannen min har fått kreft. Det har vært kaos, sorg, fortvilelse og tårer hos oss den siste tiden. De ansatte i barnehagen tenker kun på hvordan barnet vårt har det i denne situasjonen. Som er helt rett av dem. De skal ikke dille og dalle med oss foreldre. Vi er voksne. Vi greier å håndtere dette uten hjelp fra pedagogene i barnehagen. Vi voksne, forventer ikke spesialbehandlig. Vi forventer dog at barnet vårt blir møtt med forståelse, empati og trygghet. Når jeg vet at barnet mitt blir tatt vare på av flotte voksne, så kan jeg lettere håndere det vi foreldre står i.

Du er voksen. Det er forventet at du tar deg sammen rundt barn, uansett hva som foregår i livet ditt. Du skal ta deg sammen uansett hva som trigger deg. Barnehagen beskytter barna.

Far til barnet må ta seg av levering og henting i barnehagen.

Anonymkode: 3e5aa...d96

  • Liker 11
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, det er nok slik mennesker med adhd blir møtt på. Vi er magneter for giftige folk, manipulatorer og dømmende folk. Vi blir urettferdig behandlet for vi er følsomme, åpne og direkte. Jeg har høy status i samfunnet så jeg blir ikke møtt slik, men ble da da jeg hadde det som barnehage/ skole anså som lav status. 
 

Folk flest er dømmende uten å vite det- de går rett på en persons karakter istedet for å tolke situasjonen og egne utilstrekkeligheter. Den som har det overordnede ansvaret for kommunikasjonen mellom skole og hjem er pedagogen- de skal se forbi folks diagnoser og utfordringer og få samarbeidet til å fungere. Det får man vanskelig til når man driver å hakker på foreldre og ser ned på de..

Anonymkode: 29080...88e

Mulig dumt spørsmål, men la oss si at du har rett (godt mulig):

Hvorfor visste barnehagepersonellet at du hadde ADHD? Det er jo som å blottlegge sin svakhet, perifere i livet ditt trenger ikke å vite om slike diagnoser.

Holder at behandlere og de som er så nær deg at de må vite det, vet. 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å "klikke" på barnehageansatte er så bekymringsfullt i seg selv at den psykiske helsen selvfølgelig utløser bekymring. For ikke å snakke om grunnlaget for at det ble konflikt i utgangspunktet.

 

Det er helt på sin plass å melde barnevernet når mor viser seg å være så ustabil og aggressiv i slike situasjoner. Det er på ingen måte normalt og vitner om svært alvorlig sinnssykdom.

Anonymkode: f5312...804

Nei det vitner det jo ikke om. Slapp av. 
Uansett må barnehagen følge loven. Kan ikke melde bare fordi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare gitt ett eksempel på hva de har irettesatt deg for, og som fikk det til å renne over for deg. Å få et hint om at man ikke bør snakke om hvem som blir hentet sist, er ikke i seg selv noe å hisse seg opp over synes jeg. Så jeg lurer litt på hvilke episoder som har gått forut for dette. Hva er det de har sagt til deg tidligere? Hvis du kan gi eksempler er det lettere å forstå. 

Anonymkode: 94853...0f6

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

slush01 skrev (1 time siden):

Vi vet heller ikke hvordan hun ble korrigert. Eller om det er noe de sa til flere foreldre enn henne.

De fleste alvorlige ting bør tas opp under to øyne, uten barneører, men noe må man ta opp i hente/leveringssituasjon, har ikke mulighet til å alltid gå vekk fra barna.

 

Man skal ikke korrigere foreldres adferd i en hentesituasjon. Det er skikkelig uprofesjonelt. Her tror jeg enten barnehageansatte har misforstått sin rolle, eller så tenker de det er greit å "ta" mor på slike ting fordi de har lave tanker om henne.

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Piggsopp skrev (1 minutt siden):

Man skal ikke korrigere foreldres adferd i en hentesituasjon. Det er skikkelig uprofesjonelt. Her tror jeg enten barnehageansatte har misforstått sin rolle, eller så tenker de det er greit å "ta" mor på slike ting fordi de har lave tanker om henne.

Med DENNE forelderen må man iallefall passe på å ikke si noe som kan oppfattes negativt foran barna, da man kan risikere å bli skjelt ut med andre barn som vitne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Syns det er merkelig at de reagerte på at barnet ikke ble redd eller reagerte.. Det er vel mer vanlig at barn som vokser opp i hjem med vold og kjefting blir veldig raskt redde og gråter selv om man bare hever stemmen litt. Vokste selv opp i et hjem med fysisk og psykisk vold og gjennom hele barndommen og tenårene tok jeg til ekstremt lett til tårene og hyperventilerte bare noen hevet stemmen litt eller snakket i et irritert toneleie fordi da ble jeg redd for at folk var sinte... 

Anonymkode: 37610...7e4

Jeg er helt omvendt. Jeg kunne ikke vise sårbarhet for da ble det bare verre.

Anonymkode: 9de09...b13

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har jobbet i 5 forskjellige barnehager, har ALDRI opplevd sinte foreldre som hever stemmen. Kunne aldri falt meg inn å gjort det selv heller.
 

Vi er voksne mennesker som skal lære barna hvordan man kommuniserer og er mot andre…

Å «klikke» forran andre barn og voksne på den måten er faktisk ikke normalt 🙄 Her er det TS som skylder på diagnosene sine selv, kanskje på tide å begynne å ta tak i problemene sine og ikke skyve de over på andre. 

Anonymkode: f0b6f...81e

Hahaha åh, der fikk jeg meg en god latter! Det er vel en grunn til at du har jobber i 5 barnehager- var vel nedlatende med foreldrene og ble omplassert 😆

Anonymkode: 29080...88e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (1 time siden):

Man skal ikke korrigere foreldres adferd i en hentesituasjon. Det er skikkelig uprofesjonelt. Her tror jeg enten barnehageansatte har misforstått sin rolle, eller så tenker de det er greit å "ta" mor på slike ting fordi de har lave tanker om henne.

Denne!

Anonymkode: 29080...88e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (16 timer siden):

Det er bare det at hvis det ts sier stemmer, har ikke barnehagen lovhjemmel til å melde bekymring. 
Det skal mer til for BV for med loven i hånd kan bryte taushet og melde bekymring for barnet til en annen instans. 
Hvis jeg ikke husker feil må barnehagen ha grunn til å mistenke:

-Vold eller overgrep mot barnet

-kjønnslemlestelse

-at barnet ikke får nødvendig oppfølging og hjelp i henhold til sykdom/syndromer

- annen ALVORLIG omsorgssvikt.

Barnehagen må i tilfellet til ts ha begrunnet mistanke for at hun tar ut temperamentet sitt på barnet, eller at hun på annen måte utsetter barnet for omsorgssvikt av alvorlig art. 
Det er bare å søke opp lovteksten. Jeg som privatperson kan melde naboen basert på magefølelse, det har ikke profesjonelle anledning til.

Ei sinna mor som hever stemmen til en barnehageansatt er ikke nok, etter min mening. Meldingen får da mer preg av hevn, og ts kan også anmelde BH for brudd på taushetsplikt.

Men så klart, ts har utvist dårlig oppførsel.

Jeg tenker at det kommer an på hvor ille den episoden i garderoben var. Ts bruker selv ord som rasende og klikket. Hvis hun skrek i garderoben med barn til stede, så vil jeg si det er nok til å melde. 

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nei, derfor jeg spør om dette. Jeg har ikke vært involvert i barnvernet tidligere så vet ikke hvordan det funker. 

Fordi det forklarer hvorfor jeg blir hissig og impulsiv i dialog med de i blant når jeg føler meg urettferdig behandlet. 
 

TS

Anonymkode: bd1db...da2

Du har vært hissig gjentatte ganger mot barnehageansatte?

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hahaha åh, der fikk jeg meg en god latter! Det er vel en grunn til at du har jobber i 5 barnehager- var vel nedlatende med foreldrene og ble omplassert 😆

Anonymkode: 29080...88e

Er det noen som er nedlatende her så er det nok ikke meg 🫢

Er over 18 år siden jeg startet i arbeidslivet, på den tiden var det ganske vanlig med ufaglærte i barnehagene, som da ble ansatt i vikariat eller på tilkalling… Jeg har ikke blitt omplassert eller fått sparken fra noen jobb😂 

Anonymkode: f0b6f...81e

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

OMG for en gjeng her på kg. Elsker å kritisere og slenge ut av seg vemmelig ord om TS. Dere perfekte folk har vel aldri hevet stemmen og vært sinte. Jeg har jobbet i barnehagen og sett flere sinte foreldre. Helt normalt å klikke en gang i blant. Så reparerer ansatte og foreldre overfor barna i ettertid. Og bruker den muligheten til å snakke om følelser og bygger på empati, forståelse og slt det der. Vi var IKKE der. Vi vet ikke hvordan TS er sint når hu klikker. Kan hende hu overdriver og så seg selv og sine følelser mye større en hu egentlig var. Barnehagen jeg har jobbet i har tatt hensyn til barn som ikke skal ha sukker og What not. Det er helt naturlig. Selvfølgelig gir ikke barnehagen kake til barn som ikke skal ha sukker. Da ber barnehagen foreldre om råd og tips til hva barnet skal ha. Og så løser de det sammen. Og dere som stiller diagnoser på nett uten å kjenne personen det gjelder, dere kan ta dere en bolle og slutte med det asap. 

Anonymkode: ed8a7...797

Nei, det er ikke normalt at foreldre klikker på barnehageansatte. Spesielt miljø i den barnehagen du jobber i. 

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker at det kommer an på hvor ille den episoden i garderoben var. Ts bruker selv ord som rasende og klikket. Hvis hun skrek i garderoben med barn til stede, så vil jeg si det er nok til å melde. 

Anonymkode: 67c4c...dfb

Fortsatt ikke anledning til å melde. Les lovverk. Selvsagt om ts hadde oppført seg helt «unhingded», kastet inventar rundt seg og gått opp i trynet på ansatte, da kan det bli et spørsmål om ts er egnet som mor, ev at hun hører hjemme i psykiatrien.

Virker ikke som vi er helt der.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hahaha åh, der fikk jeg meg en god latter! Det er vel en grunn til at du har jobber i 5 barnehager- var vel nedlatende med foreldrene og ble omplassert 😆

Anonymkode: 29080...88e

🤦🏻‍♀️ for et idiotisk svar

Anonymkode: b3e14...62b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bacteria skrev (7 minutter siden):

Fortsatt ikke anledning til å melde. Les lovverk. Selvsagt om ts hadde oppført seg helt «unhingded», kastet inventar rundt seg og gått opp i trynet på ansatte, da kan det bli et spørsmål om ts er egnet som mor, ev at hun hører hjemme i psykiatrien.

Virker ikke som vi er helt der.

Vet ikke helt... For meg er det fjernt at en mor overreagerer og utbryter "Nå er det nok" ut fra det de fleste vil si er bagateller.. Kan ikke vite hvor ille det var så klart, det må barnehagen vurdere. Vel og bra at ts sier at barnet ikke trigger henne. Men det kan ikke bhg vite. Hvis jeg hadde vært vitne til en forelder som klikket på denne måten, så ville jeg ha begynt å lure på hvordan de har det hjemme. Går barnet på eggeskall for å ikke irritere mor? Ts sier at alt er i orden, men vi vet ikke hva barnet kan ha fortalt i barnehagen. Det kan være grunn til å mistenke emosjonell omsorgssvikt her. Mulig høyt stressnivå hos barnet. Men jeg var der ikke og kan så klart ikke vite hvor ille det var.

Anonymkode: 67c4c...dfb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motelvibes skrev (22 timer siden):

Jeg ble utsatt for psykisk vold av min far og ex-kjæreste, og dette kjennes på mange måter likt.

Tydelig at du ikke er helt i balanse.

Anonymkode: 0a30b...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hahaha åh, der fikk jeg meg en god latter! Det er vel en grunn til at du har jobber i 5 barnehager- var vel nedlatende med foreldrene og ble omplassert 😆

Anonymkode: 29080...88e

Det eneste som er litt morsomt her, er jo deg som ikke skjønner at det faktisk er viktig å bytte arbeidsplass innimellom, for å få nye utfordringer og vokse og lære som menneske. Egentlig er det ikke morsomt engang, det er bare flaut. 

Anonymkode: c5ee7...72e

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Dy sier at barnehagen vet at du går til legen/ samtaler og medisiner... Men mener du at barnehagen skal vise deg empati og forståelse for dette?  Hvordan mener at du skal få mer empati en andre foreldre? 

Har du vært i konflikt før med barnehagen at barnet får sukker?

  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...