Gå til innhold

Noen poeng å gå til sak over dødsdisposisjoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min da kreftsyke (på livsforlengende behandling) far ba meg om å skrive under på at ektefellen kunne sitte i uskiftet bo. Jeg hadde et par punkt jeg ville at avtalen skulle inneholde om jeg skulle signere, og ba de få satt opp ny avtale hos advokat. Hørte aldri noe mer, og nå er han død. Viser seg at han har overdratt alt til sin kone før bortgang.

Jeg fikk aldri noe innsyn i verdiene hans, forstod det mest som at det var huset det var snakk om. Kan ikke se for meg at vi snakker store verdier her, kanskje et par hundre tusen som skulle tilfalt meg.

Dette er penger som hadde kommet godt med nå som jeg er i etableringsfasen, i tillegg til at jeg nok en gang er blitt rævkjørt økonomisk av min far (alltid fintet under barnebidrag og tømte sparekontoen min mens han og mamma fortsatt var sammen). 
 

Men jeg vet ikke om det er verdt styret. Er det noen som har vært gjennom dette før og kan si noe om prosessen? 
 

andre opplysninger: jeg er eneste særkullsbarn på hans side, de har to myndige fellesbarn i tillegg til at hun har ett særkullsbarn. Vi har og hadde ingen kontakt.

Anonymkode: ebaa6...46b

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet om en som vant frem i en veldig lik sak, kreftsyk far som ga alt til halvsøsken. Attest om at personen var kjent med dødelig sykdom var det som skulle til. Flere detaljer har jeg ikke.

Anonymkode: 15fd6...c66

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spander på deg en time hos advokat, da får du svar på hvorvidt det er verdt å gjøre noe med.

Hvor lenge er det siden han døde? Har dere fått skifteattest ennå?

 

Anonymkode: c7611...4b0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din fars samboer må dokumentere at overdragelsen skjedde før din far fikk kreftdiagnose, hvis ikke så vil du vinne frem. Du kan hente ut journalen til din far. Snakk med en advokat, hvis dette er en dødsdisposisjon så vinner du saken.

Anonymkode: 640eb...dbf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min da kreftsyke (på livsforlengende behandling) far ba meg om å skrive under på at ektefellen kunne sitte i uskiftet bo. Jeg hadde et par punkt jeg ville at avtalen skulle inneholde om jeg skulle signere, og ba de få satt opp ny avtale hos advokat. Hørte aldri noe mer, og nå er han død. Viser seg at han har overdratt alt til sin kone før bortgang.

Visste han og kona at han var dødssyk da han overdro alt til kona si, har du en sterk sak.

Hadde, som andre sier, brukt en time på advokat. 

Anonymkode: b1a09...a71

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far gjorde det samme, men flere år tidligere og det var da en livsdisposisjon, så vi gikk ikke til sak.

Hadde det vært uka før, som det virker som det er her kan overdragelsen undetkjennes som en dødsdisposisjon. 

Kjør på!!

Anonymkode: ee0ff...b1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du vet nøyaktig når huset ble overdratt, men dersom du ikke vet, kan du sjekke det hos Kartverket.

Det kan uansett være greit å ha dokumentasjon på det.

Du kan gjøre dette selv på nett, med BankID. Ingen vil få vite at du har søkt.

https://seeiendom.kartverket.no/

Anonymkode: c7611...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt en time hos advokat. Har du forsikring innbo så er det ofte dekt fra 4 til 8 timer med advokat, eller  oa fagforbundet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, jegerrinne said:

Hadde tatt en time hos advokat. Har du forsikring innbo så er det ofte dekt fra 4 til 8 timer med advokat, eller  oa fagforbundet 

Jeg tror sjelden slike saker som dette dekkes?

Anonymkode: c7611...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror sjelden slike saker som dette dekkes?

Anonymkode: c7611...4b0

Her fikk vi beskjed at all dialog var dekt i noen timer. Men alt over x antall timer måtte en dekke selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jegerrinne said:

Her fikk vi beskjed at all dialog var dekt i noen timer. Men alt over x antall timer måtte en dekke selv

Det er jo topp, da er det verdt å sjekke ut 🙂

Anonymkode: c7611...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan være veldig god "timebetaling" å gå til sak på dette, hvis de opplysninger du oppgir er korrekte. 

Ikke la din far og hans kone vinne igjen, spesielt når du ikke har noe annet å være takknemlig for mht. hans omsorg tidligere år. 

Anonymkode: 47714...989

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gå til advokat. Skulle bare mangle når han holdt på slik han gjorde i oppveksten din.

Anonymkode: 2cec0...210

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gaver mellom ektefeller må skje ved ektepakt for å være gyldige. Så sjekk om det er laget ektepakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv erfaring med en sak ang. dødsdisposisjon som gikk til retten. Dødsdisposisjonen ble kjent ugyldig.

Anonymkode: a9b8f...cd5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ikke hvorfor noen vill gjøre det da. Når mamma døde var det en selvfølge at alt skulle tilfalle ektefelle. 

Anonymkode: 057dd...f36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det virkelig var hans siste ønske bør vel det respekteres? Forstår lovens hensikt om det er demens eller annen kognitiv sykdom,  men oppegående burde få bestemme over egne midler selv.

Anonymkode: a4651...109

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor noen vill gjøre det da. Når mamma døde var det en selvfølge at alt skulle tilfalle ektefelle. 

Anonymkode: 057dd...f36

Ja, litt pussig det der. Med en gang noen ønsker å bestemme hva som skal skje med pengene sine etter at de har dødd, mener mange at det burde man ikke ha lov til.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Skjønner ikke hvorfor noen vill gjøre det da. Når mamma døde var det en selvfølge at alt skulle tilfalle ektefelle. 

Anonymkode: 057dd...f36

Tenkt situasjon. Faren din skiller seg fra din mor og to år senere treffer han en yngre dame han gifter seg med. Hun eier ikke nåla i veggen, men flytter inn til faren din, hans hus.

Etter to år sammen, vil han at du skal skrive under at de skal sitte i uskiftet bo, altså hvis han dør først, blir den nye damen boende og kan bo der til hun selger, får ny samboer eller dør. Dette kan ta 30 år, siden hun er yngre. 

Er det fortsatt en selvfølge at ektefellen skal få alt etter din far? 

Anonymkode: b1a09...a71

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...