Gå til innhold

Progesteron på 5.3. Rar syklus.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har tatt blodprøve av progesteron 1 uke etter eggløsning (6-7 dager), pga kort lutealfase. Prøven viser 5.3 i verdi, med referanseområde "<67". Legen sier bare "normale prøver". Er 5.3 lavt så jeg burde hatt progesteronstøtte? Jeg tror ikke fastlegen vil skrive det ut til meg, men kanskje jeg må be om henvisning til gynekolog? Tror dere gynekolog avviser dersom henvisning kommer fra annen lege enn fastlege? 

Syklusen/mens er også litt rar (obs advarsel detaljer):

Sluttet på p-piller før jul. Siste tre lutealfaser som jeg har tracket var 9-10 dager (hvis jeg ikke teller med første kveld av mensen der det bare kom ørlite), med syklus 26d. Denne syklusen fikk jeg ikke skikkelig blødning i det hele tatt, det kom litt lys brun utflod sammen med litt mørk brunt slim 8DPO (forventet IKM skulle være 10DPO) og 9DPO fikk jeg litt mer mørkt slim og mørk brunt "rusk" (gammelt blod) gjennom dagen, litt tynt brunrosa på papiret. 10DPO litt brune striper på papiret og litt mer brunt "rusk". Aldri opplevd lignende før. Ingenting som minner om frisk blødning i det hele tatt. Hadde håpet at dette var en festeblødning, men nå sitter jeg her på 15 DPO med negativ test (vanlig) igjen (startet å teste 8DPO med vanlige tester), så det håpet er vel ute. Usikker på om jeg skal legge inn 8DPO som "mens" i kalenderen min nå eller hva dette var for noe.

Anonymkode: 8cdf0...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du hatt eggløsning i det hele tatt da?🤔

Anonymkode: 6acc2...23d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig rart ut ja... Er du sikker på eggløsning? Tok du test/temperatur?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk positiv eggløsningstest 9 dager før den første brune utfloden kom. Kort syklus med el sent i syklus og kort lutealfase. To positive el-tester den dagen. Hadde symptomer de neste to dagene med svært ømme bryster og murring, som jeg bare får 1 gang i mnd rundt el-tidspunkt. Ikke prøvd å tempe.  Kanskje det ikke var reell eggløsning, ser ut som at progesteron er altfor lavt for det. Første PP jeg har (33år) så angrer veldig på at jeg ikke startet tidligere nå når det viser seg at alt ikke er normalt😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk positiv eggløsningstest 9 dager før den første brune utfloden kom. Kort syklus med el sent i syklus og kort lutealfase. To positive el-tester den dagen. Hadde symptomer de neste to dagene med svært ømme bryster og murring, som jeg bare får 1 gang i mnd rundt el-tidspunkt. Ikke prøvd å tempe.  Kanskje det ikke var reell eggløsning, ser ut som at progesteron er altfor lavt for det. Første PP jeg har (33år) så angrer veldig på at jeg ikke startet tidligere nå når det viser seg at alt ikke er normalt😔

Ok, som du sikkert vet så er ikke positiv LH-test noen garanti for at det ble en vellykket eggløsning av det.

Hvordan er kostholdet og livsstilen din? Det kan kanskje være noe å hente der? :)

Anonymkode: 6acc2...23d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som du har hatt EL med en så lav progesteron. Jeg har anovulasjon og hadde typ det samme som deg. Så fikk jeg 30-40 i progesteron bare 4 dager etter EL med letrozol. 

Anonymkode: 52c93...9b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du har hormonell ubalanse slik at slimhinnen ikke klarer å bygge seg opp? Det er jo den som blør ut under menstruasjon. Så hvis slimhinnen er veldig tynn, så får du liten blødning under mens? 🤷‍♀️ 

Anbefaler deg uansett om å gå til gynekolog. Hun kan se tykkelse på slimhinne, eggposer, om eggløsning er på vei/har vært osv. De tar også blodprøver og sjekker hormonnivåer.

Det var hos privat gynekolog jeg fant ut at jeg har lavt stoffskifte (som resulterte i lite progesteron, kort lutealfase og infertilitet). Begynte på Levaxin, og ble gravid med sønnen min en stund senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Progesteron bør måles ca 7dpo, ellers er det lite vits (hvis du tester pga mistenkt lutealfasendefekt). Enig med dem over at det høres ut som du kanskje ikke har/hadde EL. Nå er det jo bare 1/2 år siden du sluttet med P piller, så veldig sannsynlig at det er derfor kroppen er ikke helt tilbake til vanlig syklus. Hadde du regelmessig EL og mens før du begynte med hormonell prevensjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at el tester og symptomer ikke er garanti på eggløsning. Høres litt ut kroppen din forsett er litt i ubalanse 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar, settes pris på.🥰

Husker ikke helt hvordan syklus var, tror den var litt ustabil. Har gått på p-piller i over 15 år, før jeg sluttet rett før jul. Etter mensen kom tilbake har syklus vært stabil (26 dager +- 1 da) Kanskje det er ubalanse ennå i forhold til EL ja. Er progesteron og letrozol ufarlig å forsøke eller tror dere det er risiko med å evt. prøve dette såpass tidlig hvis jeg får hos gynekolog?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 14.37):

Takk for alle gode svar, settes pris på.🥰

Husker ikke helt hvordan syklus var, tror den var litt ustabil. Har gått på p-piller i over 15 år, før jeg sluttet rett før jul. Etter mensen kom tilbake har syklus vært stabil (26 dager +- 1 da) Kanskje det er ubalanse ennå i forhold til EL ja. Er progesteron og letrozol ufarlig å forsøke eller tror dere det er risiko med å evt. prøve dette såpass tidlig hvis jeg får hos gynekolog?

TS

Hvis du får letrozol, trenger du sannsynligvis ikke progesteron :) Det er i utgangspunktet ikke farlig, men det er jo lurt å få en ordentlig utredning før man starter med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvis du får letrozol, trenger du sannsynligvis ikke progesteron :) Det er i utgangspunktet ikke farlig, men det er jo lurt å få en ordentlig utredning før man starter med det. 

Man får helt fint og ofte både letrozol og progesteronstøtte samtidig. Helt vanlig kombinasjon. 

Anonymkode: 015f7...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får helt fint og ofte både letrozol og progesteronstøtte samtidig. Helt vanlig kombinasjon. 

Man kan helt fint få det, men sannsynligvis er det som sagt ikke nødvendigvis slik at man trenger det. Det er fordi at hvis man får en god eggløsning, vil man som oftest også få normal progesteronstigning i lutealfasen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Man kan helt fint få det, men sannsynligvis er det som sagt ikke nødvendigvis slik at man trenger det. Det er fordi at hvis man får en god eggløsning, vil man som oftest også få normal progesteronstigning i lutealfasen :)

Hos noen, men svært mange trenger begge deler, og det er også deler av grunnen til at mange får utskrevet begge deler både av fastlege og gyn.  Om man får eggløsning påvirker ikke mengden progesteron kroppen produserer dersom man har litt lite, og skader ikke med ekstra progesteron uansett verdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hos noen, men svært mange trenger begge deler, og det er også deler av grunnen til at mange får utskrevet begge deler både av fastlege og gyn.  Om man får eggløsning påvirker ikke mengden progesteron kroppen produserer dersom man har litt lite, og skader ikke med ekstra progesteron uansett verdier. 

Har du statistikk på dette? Er spent på hva som er svært mange :)

Man har gjerne så lav progesteron som TS har her pga at eggløsning ikke skjedde. Hvis man da får eggløsning av letrozol er det veldig vanlig at progesteron blir normal i lutealfasen. Lutealfasesvikt er nok ikke så vanlig som du skulle tro :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter over 5 år i prøver gamet, utallige forum og grupper så vil jeg påstå det er ganske vanlig jo. Jeg personlig har aldri hatt lave naturlige nivåer av progesteron, men det var en av de første medikamentene gyn ønsket å sette meg på etter første spontanabort.

Man forskrives ikke bare progesteron bare fordi man har naturlig lave progesteronnivåer ved måling. De gis også til langtidsprøvere, til de som opplever gjentatte kjemiske graviditeter, spontanaborter etc. 

Progesteron støtte kan være til større nytte for mange prøvere enn Letrozol. Ca 1 av 10 blir gravid med hjelp av Letrozol, mens progesteron er en nødvendighet for graviditet. Det kan hindre blødninger tidlig, det kan hindre spontanabort etc. Mens letrozol - uavhengig av dose - i de aller fleste tilfeller - kun hjelper dem som faktisk lider av ovulasjonsforstyrrelser enten pga hormonforstyrrelser/ubalanse, pco/pcos etc. 

For de som oppnår graviditet med letrozol så finnes det ingen indikasjon på at dette gjør at kroppen produserer mer progesteron. Har man lave nivåer naturlig - vil tilskudd være nødvendig. 

I TS sitt tilfelle er det absolutt en mulighet at progesteronstøtte i seg selv vil bidra til å forlenge lutealfasen. Kort lutealfase behandles i hovedsak med progesterontilskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...