Gå til innhold

Klarer dere å holde dere til 350 gr rødt/prosessert kjøtt i uka?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

helga89 skrev (15 minutter siden):

Jeg har aldri forstått hypen med rødt kjøtt. Ja, en god biff er godt, men sjelden jeg syns det er så godt at det rettferdiggjør pris og klimaavtrykket (det er jo forsåvidt svært få ting som gjør det 😅). Når det kommer til "hverdagskjøtt" så synes jeg det er blitt en mange gode og prisfornuftige alternativer! Sønnen min merker ikke særlig forskjell om jeg bruker vegetar"kjøtt"deig eller storfe i taco. Der kan jeg også male opp kidneybønner og steke det med tacokrydder, og det er noe av det beste han vet. Han regerer derimot hvis jeg lager egen krydderblanding 😂 Så det er work in progress.. Dette med rødt kjøtt tror jeg er mer en innøvd "greie" som mange tror de MÅ ha, fordi sånn var det hjemme, og at gamle vaner sitter så hardt at man ikke gidder å endre på de. Og det ser man ofte eksempler på i kommentarer her 😇

Jeg tror ikke det er slik. Selv har jeg vært veldig nær vegeterianer. Det gikk bra i ca 6 måneder (og jeg spiste variert  med mange proteinkilder). Jeg ble sykere av det etterhvert. Jeg merker nå godt forskjell på helse om jeg spiser mest rødt kjøtt - den positive veien. Veldig mange som spiser carnivore/ketogent har startet med det fordi de har hatt helseutfordringer, og de som fortsetter gjør det oftest fordi de merker at det gjør godt. Ikke av gammel vane.. 

Anonymkode: 167df...836

• Liker 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke det er slik. Selv har jeg vært veldig nær vegeterianer. Det gikk bra i ca 6 måneder (og jeg spiste variert  med mange proteinkilder). Jeg ble sykere av det etterhvert. Jeg merker nå godt forskjell på helse om jeg spiser mest rødt kjøtt - den positive veien. Veldig mange som spiser carnivore/ketogent har startet med det fordi de har hatt helseutfordringer, og de som fortsetter gjør det oftest fordi de merker at det gjør godt. Ikke av gammel vane.. 

Ingen regel uten unntak! Og du har jo også forsøkt, men fikk en negativ effekt av det. Da er det jo helt fair å vende tilbake. Men jeg syns allikevel det er mange som rett og slett ikke gidder å gjøre endringer, fordi det er litt ubeleilig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, helga89 said:

Ingen regel uten unntak! Og du har jo også forsøkt, men fikk en negativ effekt av det. Da er det jo helt fair å vende tilbake. Men jeg syns allikevel det er mange som rett og slett ikke gidder å gjøre endringer, fordi det er litt ubeleilig. 

Jeg endret kostholdet bort fra det anbefalte og over til keto og så bare kjøtt en periode, og du kan trygt si det er ubeleilig å spise sånn når resten av familien spiser normalt og alle andre skal spandere på deg all slags sukkertøy osv :)

Men jeg merker såpass god effekt på helsa at jeg holder meg til hovedsaklig kjøtt og egg i det daglige. Jeg er sikkert like utsatt for placeboeffekten som alle andre, men jeg tror at en slik måte å spise på også er mye mer i tråd med hva evolusjonen har tilpasset oss til og dermed er sunnere.

Anonymkode: d7805...f5d

• Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg endret kostholdet bort fra det anbefalte og over til keto og så bare kjøtt en periode, og du kan trygt si det er ubeleilig å spise sånn når resten av familien spiser normalt og alle andre skal spandere på deg all slags sukkertøy osv :)

Men jeg merker såpass god effekt på helsa at jeg holder meg til hovedsaklig kjøtt og egg i det daglige. Jeg er sikkert like utsatt for placeboeffekten som alle andre, men jeg tror at en slik måte å spise på også er mye mer i tråd med hva evolusjonen har tilpasset oss til og dermed er sunnere.

Anonymkode: d7805...f5d

Det er stor forskjell på å spise det som er riktig helsemessig for en selv, og det å være trangsynt og traurig 😛 De aller aller fleste klarer seg helt fint uten rødt kjøtt, men så var det denne viljen da.. Bra du har funnet noe som hjelper deg :)

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å spise så mye rødt kjøtt. Vet ikke hvor jeg skal få det inn i kostholdet. 

Anonymkode: f71df...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Spiser jo ikke kjøtt hver dag, men de dagene vi har kjøtt til middag så blir det jo over 350 g kjøtt bare på den ene middagen... 350 g er veldig lite. 

Anonymkode: e4d0d...354

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prosessert kjøtt: ja.

Men kjøper mye økologisk og gressforet, så det trenger jeg ikke å nekte meg 😍

Har vært vegetarianer tidligere, og har aldri vært så slapp og dårlig, tross tilskudd og oppfølging av lege. Så det er virkelig ikke for alle. 

Anonymkode: 3f7d2...f3e

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 21.56):

Syns det blir litt vanskelig . Prøver å spise mye grønnsaker. Men det går utover magen.

Håper det ikke er for mange vegetarianere eller helt UP-motstandere som svarer.  Blir veldig rotete da

Anonymkode: b8bb9...41f

Anbefalingen om å spise maks 350 gram rødt kjøtt i uka er meningsløst. Det er kvaliteten på kjøttet og det du spiser ellers som er viktig. Spis RENT kjøtt uten e stoffer, og hold deg generelt til mat fra bunnen. Det er UP mat som er helsefarlig, ikke rødt kjøtt i seg selv. Biff, vilt, go for it. Salami, leverpostei, not so much :) 

Anonymkode: f02fc...50e

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 23.23):

Nei, spiser godt kjøtt med god samvittighet. Rød fisk derimot, full av miljøgifter og med et tragisk liv, holder jeg meg unna.

Anonymkode: c6639...def

Har villfisk et tragisk liv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.6.2024 den 1.54):

Mitt 8 år som veganer og kjøtt stinker! Helt utrolig. Lukter død og forråtnelse

Anonymkode: 8a033...f7d

Jeg var veganer i 16 år, og syntes også kjøtt var motbydelig. Men, så innså jeg omsider at denne "sunne" livsstilen ødela helsen min, og begynte å spise animalsk igjen. Og mirakuløst forsvant flere plager..

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei.. prøver ikke heller! Spiser mye rent kjøtt, grønnsaker, avokado, fisk og bær. Aldri margarin, kun smør. Unngår ultraprosessert.

• Liker 5
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri vært så glad i rødt kjøtt så det er ikke så utfordrende. Hvis jeg skal spise rødt kjøtt, så må det være ultraprosessert. Jeg liker ikke biff. 

Anonymkode: d8598...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ibs, og kutter ikke ned på ting som magen min tåler helt fint. Rødt kjøtt er en av de få varene som jeg ikke får vondt av. Eller, jeg har måtte kutte ned på det pga høye priser.

Ultraprossesert prøver jeg å unngå.

Anonymkode: 19f75...d1b

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser rødt kjøtt (svin, storfe, får) bare noen få ganger i året😅 Det går mest i kylling, kalkun og fisk.

Anonymkode: e944b...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt. 

Anonymkode: f5abd...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri vært så glad i rødt kjøtt så det er ikke så utfordrende. Hvis jeg skal spise rødt kjøtt, så må det være ultraprosessert. Jeg liker ikke biff. 

Anonymkode: d8598...86c

Du kan spise kjøttdeig som ikke er UP. Av det kan du enkelt lage burgere, kjøttkaker etc fra bunnen. Du kan også kjøpe burgere som ikke er UP. 

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 15.6.2024 den 16.33):

Mens jeg er veganer på 11. året og er friskere enn noen gang

Anonymkode: 71328...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er veldig individuelt hva mennesker trives med mtp ernæring. Jeg påstod at jeg var friskere enn noensinne da jeg var veganer, men hadde oversett symptomer lenge. Etter 16 år ga jeg meg, og kunne konstantere at den livsstilen hadde gjort meg syk på flere måter. 

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her gikk akkurat en oksestek på 1 kg i ovnen, og det blir mat i 2-3 dager for meg - avhengig av hvor mye som skal til før jeg føler meg passe mett 😊

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror vi er forskjellige i forhold til hva kroppen fungerer best på. Jeg svarte på denne påstanden "Dette med rødt kjøtt tror jeg er mer en innøvd "greie" som mange tror de MÅ ha, fordi sånn var det hjemme, og at gamle vaner sitter så hardt at man ikke gidder å endre på de." Mitt inntrykk er at mange av de som har endt med et mer eller mindre "carnivore" ofte har prøvd mye for å få bedre kosthold. Mange har merket stor endring, altså en forbedring av helse med et økt kjøttforbruk. Jeg er åpen for at min kropp kan ha andre behov etterhvert, men hver gang jeg spiser mer grønnsaker så langt - så er resultatet ikke noe å rope hurra for.

• Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...