Gå til innhold

Klarer dere å holde dere til 350 gr rødt/prosessert kjøtt i uka?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Syns det blir litt vanskelig . Prøver å spise mye grønnsaker. Men det går utover magen.

Håper det ikke er for mange vegetarianere eller helt UP-motstandere som svarer.  Blir veldig rotete da

Anonymkode: b8bb9...41f

Hvorfor skal jeg spise 350 gram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blåmonster

Hvis dere tenker på klima så hvorfor får dere unger? Beste for klima er om vi setter strek her, ingen flere unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, spiser mest viltkjøtt, kverner kjøttdeigen selv av vilt. Spiser og noe sau med ikke over 350 gram pr uke. Spiser da bare det jeg har produsert selv og slakter rett fra fjellbeite. 

Anonymkode: 108de...99b

• Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, jeg spiste 600g med kjøttdeig av storfe i går.

Anonymkode: af5e7...504

• Liker 4
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uker spiser jeg mye rødt kjøtt (går mest i reinkjøtt, noe elg og okse) og noen uker spiser jeg lite, og ingenting, rødt kjøtt. Gjennomsnittlig spiser jeg nok mer enn 350 gram i uka

Anonymkode: 9c098...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kylling og fisk er jo kjøtt det også. Spiser man det hver dag så skal man altså begrense seg til under 50 gram om dagen. Det tilsvarer vekten av 10 kronestykker. Det er så lite at det ikke er verdt å fyre opp komfyren.

Anonymkode: 51284...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, klarer nok ikke det. Nå prøver jeg ikke heller, fordi jeg mener disse kostholdsrådene er mye tull og rør. Da de nå dro inn miljø og bærekraft i rådene og begynte med å anbefale folk å spise mindre av enkelte sunne matvarer, f.eks. rødt kjøtt, fordi de ikke var bra for miljøet, da meldte jeg meg ut.

Jeg spiser det jeg har lyst på. Det er så mye livsglede og livskvalitet i god mat og drikke at der koser jeg meg heller med litt "usunn" mat enn å tvinge ned mat jeg ikke har lyst på, bare fordi noen mener det er bra for kroppen og kloden. Livet er for kort til å plage seg selv med ting man ikke har lyst på.

Anonymkode: 8e41f...347

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Syns det blir litt vanskelig . Prøver å spise mye grønnsaker. Men det går utover magen.

Håper det ikke er for mange vegetarianere eller helt UP-motstandere som svarer.  Blir veldig rotete da

Nei, jeg spiser akkurat det kjøttet jeg har lyst på. Jeg elsker kjøtt og kommer ikke til å kutte ned bare fordi kostholdsrådene er endret. Jeg foretrekker å spise mat jeg liker og er glad i, enn å trøkke nedpå med mat jeg ikke liker. Pluss at hvis helsedirektoratet vil at vi skal spise mye mer grønt og sunnere, så bør prisen på frukt, grønt og sunn mat gå ned. Jeg prøver å spise mer frukt og grønt og sunnere generelt, men det er dyrt å kjøpe frukt, grønt og det sunneste av det sunneste. Det er faktisk ikke alle som har råd til det. Prisen på rent kjøtt bør også gå ned. Å betale over 100 kr for et par koteletter og er man en stor familie, så blir det ikke billig.

Endret av Kittykat
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det, men tenåringen spiser biff uten noe som helst tilbehør flere ganger i uka. Og jeg unner ham det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som fortsatt tror at kjøtt er dårlig for klimaet, ser jeg. Beklager langt innlegg, men jeg synes det er nyttig med linker, forklaring og infografer, og hvis det blir debatt av det så blir det mye ryddigere at alt kommer samlet.

Faktisk så var det jo en sak i media om at ekspertene som skulle bedømme klimaaspektet av kostholdsrådene ikke ble hørt. De fikk bare servert et ekstremt begrenset utvalg av studier som ble valgt av et firma med en vegansk agenda. Og av det begrensede utvalget skulle de komme med en konklusjon. De så fort at utvalget var kirsebærplukket og ikke representativt for den faktiske vitenskapen. Så de trakk seg

Det er mange grunner til at kjøtt er bra for klima. Her er noen:

1. Biologisk mangfold. Vi trenger flere dyr på beite. Beite bidrar til biologisk mangfold. All slags mulige planter vokser på et beite, og all slags dyr lever på et beite. Vi trenger mer kulturlandskap, altså beite.

Sacred+Cow+Infographic+P+Ethics+2.6-01.p

2. Insekter trenger flere dyr på beite. (2)

3. Bruk av beiteressurser. De fleste steder i verden har mye beiteressurser som ikke kan brukes til grønnsaksdyrking. I Norge har vi ca 1% av landområdene våre som kan brukes til åkerdrift til menneskemat, mens vi ca 76% av Norges areal kan brukes til beiting, og vi bruker bare ca halvparten.

Sacred+Cow+Infographic+D+2.6-01.png?form

4. Vannbruk. Utrolig nok blir dette brukt som et argument MOT kjøtt. Men beitedyr bruker nesten bare grønt vann, altså det som regner naturlig ned på beitet. 

Sacred+Cow+Infographic+C+2.3-01.png?form

5. Utslipp. En ku som beiter vil faktisk ikke bidra til økning i drivhusgasser. Kua er en del av et kretsløp på ca 10 år. Med et jevnt antall beitedyr, så vil det være like utslipp.

Sacred+Cow+Infographic+L+5.4-01.png?form

Det er helt idiotisk at noen kan tro at det er en god sammenlingning å sammenligne med utslippene til transport som bruker drivhusgasser som har ligget lagret i millioner av år... Husdyr står for 3,9% av utslippene i USA. Mens transport står for 28,5%, energi for 28,4%, og industri for 21,6%, som samlet er 78.5%. Til og med åkerdrift har større utslipp enn kjøtt.

Sacred+Cow+Infographic+1.4-01.png?format

Og for kuer som er brukt på en regenerativ måte (regenerativt landbruk), så er det bevist igjen og igjen at driften binder mer drivhusgasser enn de slipper ut. Så regenerativ biff er faktisk ekstremt bra for klimaet!

How-White-Oak-Pastures-Beef-Sequesters-C

Og dette er ikke bare en teori. Allan Savory har gjort dette i praksis i flere tiår. Han har fått ørken til å bli fruktbar ved å introdusere flere beitedyr i beitemønster som mimikerer naturlig beiting i flokk. 

6. Bruke avfall fra menneskematproduksjon. Det er best å ha dyr på beite, men litt kraftfôr er faktisk ikke så ille det heller. Veganerne prøver å lure oss til å tro at kraftfôr består hovedsakelig av soya fra regnskogen, men det er helt feil. En rapport fra FNs matorgan konkluderte med at 86% av maten til husdyrene er ikke-spiselig for mennesker og at uten husdyr har vi et gigantisk avfallsproblem. Og angående den "spiselige maten" er 13 av de 14 prosentene korn som vi ikke ønsker å bruke til menneskemat fordi det har lite gluten og derfor dårlige bakeegenskaper. Og ikke er det mye soya fra regnskogen i norsk kraftfôr heller.

Sacred+Cow+Infographic+B+2.1-01.png?form

7. Ville dyr. Igjen, selv om veganerne prøver å lure oss til å tro noe annet, så har man flere dyreliv på samvittigheten ved å spise vegansk enn ved å spise kjøtt fra dyr som har hovedsakelig beitet. Åkerdrift er utrolig skadelig. De har funnet ut at man må drepe minst 25 ganger flere dyr ved å spise korn enn ved å spise biff. Da har de bare telt ku og mus. Så har vi alle de andre dyrene som må bøte med livet for at vi skal dyrke planter i åker. Utrolig mange viltdyrkalver blir kvernet opp i åkrer hvert eneste år. Vi trenger de ville dyrene. 

Men hvis vi myopisk kun ser på direkte utslipp, hvor mye kunne direkte utslipp kunne vi spart hvis alle ble veganere? 2,6%. 😂 For det usselige tallet der hadde vi ødelagt jorda og vår egen helse. Jeg kan ikke skjønne hvordan noen kan synes at det hadde vært verdt det.

Sacred+Cow+Infographic+I+2.4-01.png?form

Og det er også viktig å tenke på at det er mye mer enn kjøtt som vi får fra dyr. Her er en liste over produkter vi får fra ku som ikke er kjøtt. 

Sacred+Cow+Infographic+M+2.2-01.png?form

Anonymkode: e4492...fc5

• Liker 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Rent kjøtt redda helsa mi. Det er min trang for å legge til alt mulig grønt som ødelegger den.

Anonymkode: ee112...488

Samme her... Er for glad i frukt og grønt også... Jeg og mannen spiste kun kjøtt, fisk, organer og animalske produkter en periode (mest biff, og en liten bit rå lever hver dag), og har aldri følt oss så bra! ❤️ Jeg har fibro, kronisk migrene og ADHD, og mannen har kraftig eksem, flere allergier og ADHD, og vi begge ble så og si friske fra alt etter bare noen uker. Dessverre savnet vi frukt og grønnsaker for mye til å aldri spise det igjen, men vi kuttet ihvertfall ut mye annet, og introduserte gradvis én og én ting tilbake i kostholdet for å se hvordan kroppen reagerte på ulike ting. Gluten var aller verst for begge to - mye verre enn hvitt sukker faktisk. 

Endret av MariaIsabel
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, spiser mer enn 350 gram rødt kjøtt i uka. 

Anonymkode: 6cc19...aba

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men forsøker ikke heller. Synes det er noe stort tull.

Anonymkode: 1a9e0...a7e

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I snitt spiser jeg nok omtrent det, men mer om man teller med kylling. 

Det går bare på preferanser. Magen er ikke glad i for tung mat. Og jeg er veldig glad i vegetarretter og fisk. 

Kjøttet jeg spiser er kjøpt fra gårdsslakteri eller vilt. Spiser jeg ute velger jeg som regel vegetar. 

Anonymkode: f3bd8...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 21.56):

Hvorfor i hel**** skal jeg manisk veie inn ukas kjøttforbruk på grammet ? 

Jeg foretrekker å spise variert og det jeg har lyst på uten å lage drama eller regnskap.

Hvis jeg har spist biff på lørdag har jeg sjelden lyst på biff på søndag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Surpomp skrev (20 minutter siden):

Hvorfor i hel**** skal jeg manisk veie inn ukas kjøttforbruk på grammet ? 

Jeg foretrekker å spise variert og det jeg har lyst på uten å lage drama eller regnskap.

Hvis jeg har spist biff på lørdag har jeg sjelden lyst på biff på søndag.

Jeg kan svare på ca hva jeg spiser da jeg er den som lager matplan, handler inn, og lager mat. Uten verken drama eller regnskap. 

Neste uke vet jeg at jeg aldri spiser kjøtt til frokost. Jeg spiser som regel egg og grønnsaker til lunsj, men hender det blir litt kylling eller rester. Og jeg vet at jeg kommer til å spise ca 150g kylling, ca 50 gram kjøttdeig, ca 150 gram rødt kjøtt og ca 400 gram fisk fordelt på 5 middager med kjøtt/fisk og 2 vegetarmiddager. Uten at jeg har reflektert et sekund over dette før jeg nå svarte på ditt innlegg. 

Anonymkode: f3bd8...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som en del andre som har svart her heller ikke noe ønske om å begrense kjøttinntaket. Så langt jeg klarer/har råd til, så spiser jeg helst kjøtt fra vilt, økologisk gressbeitet storfe eller sau/geit. Spiser også en del egg fra beitehøns. Innimellom spiser jeg bær, grønnsaker, frukt og litt is. Som noen andre har kommentert, jeg tåler også bedre sukker enn korn, men jeg bruker innimellom havregryn for å bake brød - og gli lettere inn i sosile sammenhenger. Vil tro kjøttinntaket ligger på 1,5kg - 2,5kg per uke.

Anonymkode: 167df...836

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solanum

Jeg liker ikke rødt kjøtt så da utgår det lett. Det er noe 80-tallsaktig med rødt kjøtt. Mormors svinekotteletter og pappas oksestek liksom. Nei, det finnes bedre mat enn rødt kjøtt. 

Jeg spiser 400 gram fisk fra havet, og 200 gram kylling, 14 egg og 1 liter melk fra produksjonsdyr, dessverre, i løpet av ei uke. 

Som tidligere veganer gjennom 20 år har jeg grei peiling på hva jeg trenger av nøtter, frø, frukt, grønt og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri forstått hypen med rødt kjøtt. Ja, en god biff er godt, men sjelden jeg syns det er så godt at det rettferdiggjør pris og klimaavtrykket (det er jo forsåvidt svært få ting som gjør det 😅). Når det kommer til "hverdagskjøtt" så synes jeg det er blitt en mange gode og prisfornuftige alternativer! Sønnen min merker ikke særlig forskjell om jeg bruker vegetar"kjøtt"deig eller storfe i taco. Der kan jeg også male opp kidneybønner og steke det med tacokrydder, og det er noe av det beste han vet. Han regerer derimot hvis jeg lager egen krydderblanding 😂 Så det er work in progress.. Dette med rødt kjøtt tror jeg er mer en innøvd "greie" som mange tror de MÅ ha, fordi sånn var det hjemme, og at gamle vaner sitter så hardt at man ikke gidder å endre på de. Og det ser man ofte eksempler på i kommentarer her 😇

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...