Gå til innhold

Person som tror det å være trist bare innebærer å gråte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En bekjent sa til meg (ved et uhell kunne det virke som) at hun ikke visste at det å være trist er noe som skjer på innsiden. Hun visste ikke man har det vondt inni seg og at det er derfor man ikke ønsker å være trist.
Hun trodde det bare innebar at man gråt på utsiden, altså at det kommer tårer osv. Og at grunnen til at folk ikke ønsker å være triste bare var at de ikke ville gråte.
 Hun ble liksom litt rar da jeg reagerte på det hun sa, og viftet det så bort.

Men jeg tenker liksom nå etterpå, kan det tenkes at hun er psykopat? Er det kanskje sånn de fungerer? 
Hun har alltid virket litt kald og ikke hatt noen følelsesmessige reaksjoner eller noe som jeg har sett. Og av og til virket som hun ikke helt forstår andre. 

Var så rart, har aldri opplevd at noen tror dette, og så virket hun nesten litt som om hun forsnakket seg. 

Anonymkode: fccbd...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leste det du skrev så tenkte jeg autisme/ asperger

Anonymkode: 71b62...7b7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når jeg leste det du skrev så tenkte jeg autisme/ asperger

Anonymkode: 71b62...7b7

Har ikke de følelser på innsiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har følelser de ikke klarer å kategorisere, eller sette ord på på samme måte som oss andre. Det jeg ville kalt tristhet, tenker de kanskje er uro i magen - de anser det som noe fysisk, jeg klarer ikke forklare helt. Sjeldent du møter en psykopat, jeg tenkte også et mildt snev av noe neurodivergent. Jeg tenker av og til, det er ikke sikkert andre opplever det jeg anser som normalt likt som meg heller? Vi vet jo aldri egentlig det? 

Anonymkode: 223ae...667

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo være psykopat, helt uten å være farlig eller slem.

Litt av poenget med diagnosen (som nå vel er delt opp mer igjen) er jo manglende følelser.

Hun bryr seg ikke så mye.

Det er jo en fordel i mange yrker.

Anonymkode: bac63...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt at gråte-folk reagerer på folk som ikke gråter. Jeg har ingen grad av autisme og gråter sjeldent.

Folk gråter som regel når de er overveldet. Overveldelse henger ikke sammen med humør. Jeg gråter glatt av glede, men det skal være jævlig trist for at jeg gråter av sorg. Gråt kommer som regel når vi ikke lenger kan uttrykke oss med språk.

Anonymkode: f5967...86a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan jo være psykopat, helt uten å være farlig eller slem.

Litt av poenget med diagnosen (som nå vel er delt opp mer igjen) er jo manglende følelser.

Hun bryr seg ikke så mye.

Det er jo en fordel i mange yrker.

Anonymkode: bac63...88d

Man trenger ikke ha diagnose for å reagere annerledes. Du må skille mellom håndtering av følelser og følelsesuttrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 23.16):

Det er helt normalt at gråte-folk reagerer på folk som ikke gråter. Jeg har ingen grad av autisme og gråter sjeldent.

Folk gråter som regel når de er overveldet. Overveldelse henger ikke sammen med humør. Jeg gråter glatt av glede, men det skal være jævlig trist for at jeg gråter av sorg. Gråt kommer som regel når vi ikke lenger kan uttrykke oss med språk.

Tror jeg har forklart dårlig hva jeg mener. 
Det er ikke sånn at noen har reagert på at noen ikke gråter. 
Men det kom fram i en samtale der noen sa at de helst ville unngå å bli triste (det var snakk om å ikke ville se triste ting på nyhetene) . 
Og da tolket hun det som at de ville unngå å gråte. Da sa vedkommende at det var ikke det at det gjorde noe å gråte, det var det å bli trist de ville unngå.  Og da skjønte hun ikke, «er ikke det å være trist å gråte?» spurte hun. Da hun fikk til svar at det er ikke bare det å gråte, og at det ikke er en og samme ting, da ble hun litt rar. Som om hun ikke forstod at det er noe annet i tillegg til det å fysisk gråte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...