AnonymBruker Skrevet 23. juni #241 Del Skrevet 23. juni On 6/13/2024 at 7:17 PM, AnonymBruker said: Dere som mener det er respektløst.. sånn alvorlig- man ringer ikke naboen sin og spør om ungene kan komme ut å leke - man går bort på døren og ringer på. Det er 100% normalt- iallefall her vi bor. Hadde aldri giddet å ringe til naboen for å spørre om kidsa kunne leke sammen ute i hagen eller på lekeplassen. Syns det er mer en uvane med at de skal ringe/sende melding for avtale hver minste ting. Er vi hjemme, så åpner vi døren selvsagt- noe annet er uhøflig og frekt. Det tar 1 min å åpne den døren og si ja eller nei. Er det snakk om tidspunkt som ikke passer - går det ann å si at man gjerne ønsker at de kommer å spør på andre tidspunkt. Jeg lar ikke barna mine gå å ringe på til folk midt i middagstid, eller før kl 10 om morningen eller etter ett bestemt tidspunkt på kvelden- basert på alder. Man kommer langt med sunn fornuft og folkeskikk... Trist å se hvor mange som har glemt hva det er Anonymkode: c29e0...f00 Helt enig med deg. Er man naboer så er det da langt hyggeligere å kommunisere ansikt til ansikt. Og det er veldig frekt å ikke åpne døren når noen ringer på. Enten er det de mest uhøflige som er samlet her inne på kg, en litt spesiell type mennesker eller så er det en ny tendens for dårlig folkeskikk som etablerer seg.. for det virker ikke til å være normalen her vi bor. Ungene løper gjennom hagene til hverandre for å hente hverandre ut for å leke. Og vi besvarer selvfølgelig døren. Om barna har lyst til å vente utenfor eller på rommet, spise middag med oss eller komme tilbake senere så ordner vi for det med barna og foreldrene. Det er barn det er snakk om. Anonymkode: e2db9...726 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surpomp Skrevet 23. juni #242 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig med deg. Er man naboer så er det da langt hyggeligere å kommunisere ansikt til ansikt. Og det er veldig frekt å ikke åpne døren når noen ringer på. Enten er det de mest uhøflige som er samlet her inne på kg, en litt spesiell type mennesker eller så er det en ny tendens for dårlig folkeskikk som etablerer seg.. for det virker ikke til å være normalen her vi bor. Ungene løper gjennom hagene til hverandre for å hente hverandre ut for å leke. Og vi besvarer selvfølgelig døren. Om barna har lyst til å vente utenfor eller på rommet, spise middag med oss eller komme tilbake senere så ordner vi for det med barna og foreldrene. Det er barn det er snakk om. Anonymkode: e2db9...726 Helt greit å åpne døren og fortelle at lille Ole spiser middag /gjør lekser akkurat nå. Kom tilbake om en time Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 23. juni #243 Del Skrevet 23. juni Ghosting er blitt et stort problem på mange arenaer. Å la være å åpne døra er vel et eksempel på det. Det er mer ærlig å åpne og si at det ikke passer. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/63j0g8/er-ghosting-blitt-et-samfunnsproblem 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #244 Del Skrevet 23. juni Det jobbes iherdig med å bekjempe mobbing og utrykning, hvor lett er det når barn lærer at de ikke skal åpne døra? Anonymkode: 97bd5...d07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #245 Del Skrevet 23. juni jeg foretrekker at det avtales med mld eller noe, for jeg har så vondt for å si til noen at det ikke passer når de allerede står på døra, så ryker egne planer mens jeg sitter og er irritert. Men jeg vet at det er mitt idiot konfliktskye problem så jeg åpner da døra og noen ganger øver jeg da på å forklare hvorfor det ikke passer og når det evt passer igjen. tipper det kanskje er det, at det ikke passer, men at de synes det er vanskelig å si så da bare åpner dem ikke, begynn å send mld først for det blir hyggeligere, da kan de svare at om en time passer det i stedet for at det ikke blir noe i det hele tatt... Anonymkode: 4bd03...20a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #246 Del Skrevet 23. juni I våre barns omgangskrets er det to mødre som er planlegginganazier. De vil ikke at noen ringer uanmeldt på døra. Ok, ungene har lært seg dette og finner heller andre å leke med. Det som da skjer er at det renner inn meldinger fra disse mødrene om Ole kan komme på besøk til Per eller omvendt. Svaret er jo ofte at Per er ute og leker, han er å finne ett eller annet sted i nabolaget. Det er visst ikke bra nok, man må ha en konkret avtale. Eller så kommer meldingen mens jeg er på jobb, jeg har varsler på lydløs og ser dem kanskje i 20-tiden. Å sende melding til far ved manglende respons går virkelig ikke an. Og så *trommevirvel*, FAU bes involvere seg etter at skolen har gitt beskjed om at det ikke er deres bord. Ole blir visst utestengt. Jeg ringte på (uanmeldt) til den ene moren og gav beskjed om at det er hun som stenger ute sitt eget barn ved å ikke forholde seg til hvordan barn tar kontakt og ikke ta inn over seg at foreldrearrangert samvær er noe som hører barnehagetiden til. Hun har en gang for alle satt stopper for at barna oppsøker Ole, så om han vil være sammen med de andre må han på godt gammeldags vis sykle rundt i nabolaget og finne barna ute, ev ringe på 1-5 dører til ham finner dem. Ole har begynt å ringe på dører og moren har sletta meg på Facebook og unngår meg aktivt. Helt ok for meg. Anonymkode: 97c67...b62 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni #247 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det jobbes iherdig med å bekjempe mobbing og utrykning, hvor lett er det når barn lærer at de ikke skal åpne døra? Anonymkode: 97bd5...d07 Helt surrealistisk å lese at du anser det som mobbing at man ikke orker orker å løpe og åpne døren for en person man ikke en gang vet hvem er, om man er sliten, opptatt, sitter på do etc. Vil tro det er mer problematisk i forhold til mobbing med unger som driver med ringepigg - noe som ofte fører til at folk ikke gidder å åpne døra, om de har opplevd noen ganger å åpne døra og ingen er der. Anonymkode: 35fa5...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. juni #248 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): I våre barns omgangskrets er det to mødre som er planlegginganazier. De vil ikke at noen ringer uanmeldt på døra. Ok, ungene har lært seg dette og finner heller andre å leke med. Det som da skjer er at det renner inn meldinger fra disse mødrene om Ole kan komme på besøk til Per eller omvendt. Svaret er jo ofte at Per er ute og leker, han er å finne ett eller annet sted i nabolaget. Det er visst ikke bra nok, man må ha en konkret avtale. Eller så kommer meldingen mens jeg er på jobb, jeg har varsler på lydløs og ser dem kanskje i 20-tiden. Å sende melding til far ved manglende respons går virkelig ikke an. Og så *trommevirvel*, FAU bes involvere seg etter at skolen har gitt beskjed om at det ikke er deres bord. Ole blir visst utestengt. Jeg ringte på (uanmeldt) til den ene moren og gav beskjed om at det er hun som stenger ute sitt eget barn ved å ikke forholde seg til hvordan barn tar kontakt og ikke ta inn over seg at foreldrearrangert samvær er noe som hører barnehagetiden til. Hun har en gang for alle satt stopper for at barna oppsøker Ole, så om han vil være sammen med de andre må han på godt gammeldags vis sykle rundt i nabolaget og finne barna ute, ev ringe på 1-5 dører til ham finner dem. Ole har begynt å ringe på dører og moren har sletta meg på Facebook og unngår meg aktivt. Helt ok for meg. Anonymkode: 97c67...b62 Noen folk altså. Hun bør jo være glad for at Ole har noen å leke med nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. juni #249 Del Skrevet 23. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg foretrekker at det avtales med mld eller noe, for jeg har så vondt for å si til noen at det ikke passer når de allerede står på døra, så ryker egne planer mens jeg sitter og er irritert. Men jeg vet at det er mitt idiot konfliktskye problem så jeg åpner da døra og noen ganger øver jeg da på å forklare hvorfor det ikke passer og når det evt passer igjen. tipper det kanskje er det, at det ikke passer, men at de synes det er vanskelig å si så da bare åpner dem ikke, begynn å send mld først for det blir hyggeligere, da kan de svare at om en time passer det i stedet for at det ikke blir noe i det hele tatt... Anonymkode: 4bd03...20a Voksne må ta seg sammen og lære seg å si fra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 23. juni #250 Del Skrevet 23. juni Yodas skrev (3 timer siden): Ghosting er blitt et stort problem på mange arenaer. Å la være å åpne døra er vel et eksempel på det. Det er mer ærlig å åpne og si at det ikke passer. https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/63j0g8/er-ghosting-blitt-et-samfunnsproblem Konfliktskyheten lenge leve..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå