Yodas Skrevet 16. juni #221 Del Skrevet 16. juni Åpner ikke ungene døra selv? Er ikke ungene nysgjerrige på hvem som kommer? Eller får de ikke lov å åpne døra hvis ikke mor eller huset er strigla? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sydvesta Orkana Skrevet 16. juni #222 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er feil å sammenligne yrkesaktive kvinner med 80 tallet og nå og si at det ikke har endret seg ; for det har det. Ja vel så var det en og annen familie der begge jobbet 100% i ufleksible jobber fra barna var 1 år, men flesteparten av kvinnene var typisk hjemme med barna noen år da de var små, eller jobbet deltid , eller trappet opp jobbingen når ungene ble store. Anonymkode: cb5e0...8f9 Det er vel ikke ett og to-åringer som ringer på dørene, men det er vel ikke poenget. Har vokst opp med foreldre som begge var i full stilling allerede på 60 tallet. Da var det vanlig med kvinner som jobba redusert, o det var det utover 70-tallet også. Selv gikk jeg ut i arbeidslivet midt på 80-tallet. Kan ikke komme på ei eneste venninne som ikke har vært i full jobb fra ungene har vært gamle nok til barnehage eller dagmamma. Og i mine foreldres omgangskrets og deres kollegaer var "standard" at begge parter var i full jobb. Dette har selvsagt vært forskjellig alt etter hvor man har vokst opp, og hvilke muligheter det har vært både for barnepass og jobber. Men det som definitivt var vanlig på 70-tallet og frem til sfo blei "standard", var at vi som barn hadde egne nøkler til hjemmet, og at svært mange av oss klarte oss selv fra vi kom hjem etter skoletid og frem til de voksne var ferdige på jobb. Foreldrene våre trengte heller ikke å kjøre og hente oss til stadighet ettersom det var helt greit å gå, sykle eller ta buss til aktiviteter og venner osv. Sier på ingen måte at det var idyll for alle og enhver, og jeg er sjeleglad for at mødre ikke er tilbake i full nattevaktjobb 3 uker etter fødsel som min mor osv. Men ikke undervurder den arbeidsmengden foreldre og mødre hadde da. Kanskje det for noen rett og slett var en lettelse når noen ringte på og ungene dro ut 🤔 Men uansett arbeidsmengde osv, så er jeg I likhet med TS fortsatt forundret over at det skal være et problem at barna i nabolaget ringer på for å spørre om å leke 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #223 Del Skrevet 16. juni Jeg er mor til mange barn og synes lekekamerater i nabolaget er skamkoselig! Her springer de ut å møter vennene sine, ingen arrangering av møter med andre barn nødvendig her. Men, hvis barna mine ikke er hjemme og jeg har en hvil på sofaen og jeg hører lang vei hvem som ringer på, hender det at jeg ikke åpner. Ellers blir det alltid åpnet😁 Anonymkode: fc54f...e2b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #224 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 19.22): Dette er 2024, ikke 1980. Anonymkode: 9d71a...52c ...med mere eller mindre kollektiv sosialangst og bortimot tvangsmessig regime timeplaner på voksnes premisser 🤪 Anonymkode: fa701...3b1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni #225 Del Skrevet 16. juni AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror faktisk en av grunnene til at mange foreldre føler seg så stressa nå er at de detaljstyrer barnas liv. Det at alle besøk skal planlegges på forhånd med en mengde meldinger fram og tilbake er en del av det. Telefonen må være på og innen rekkevidde hele tiden så man ikke går glipp av meldinger og organiseringen går i vasken. I tillegg er det visst krise å måtte åpne døra uten å være helt striglet, tenk om naboens åtteåring fikk se deg i kosedress! La barna ordne opp og organisere seg selv innimellom, selv om det kan bli spontant og uten planlegging. Det går bra, det gjør ingenting om noen får se deg og huset når det ikke er i perfekt stand også. Det gir mindre stress og press, ikke insistering på at alt må avtales på forhånd og at å rett og slett ringe på er en slags overtredelse. Anonymkode: 6f5b7...89e Personlig anser jeg det som mye mindre stress å svare på en sms enn å måtte løpe til døra en gang i timen, men der er man forskjellige. Yodas skrev (1 time siden): Åpner ikke ungene døra selv? Er ikke ungene nysgjerrige på hvem som kommer? Eller får de ikke lov å åpne døra hvis ikke mor eller huset er strigla? Noe av diskusjonen i tråden er jo om man skal pålegges å kaste fra seg alt man holder på meg for å løpe til døra og åpne og si «Nei, Karina er ikke hjemme» hver gang en nabounge ringer på, eller om det er lov å bare droppe å åpne, på samme måte som man av og til dropper å ta telefonen. Ungen løper til døra når hen har lyst å leke, men ikke om hen er sliten, syk etc, så da er det ikke alltid det åpnes, eller om jeg er alene hjemme og enten slapper av eller er opptatt med noe. Anonymkode: 35fa5...5ad 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #226 Del Skrevet 17. juni Kanskje alle sitter med musikk/gaming på øret og ikke hører dørklokka. Anonymkode: 88184...f91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 17. juni #227 Del Skrevet 17. juni 3 hours ago, AnonymBruker said: Personlig anser jeg det som mye mindre stress å svare på en sms enn å måtte løpe til døra en gang i timen, men der er man forskjellige. Noe av diskusjonen i tråden er jo om man skal pålegges å kaste fra seg alt man holder på meg for å løpe til døra og åpne og si «Nei, Karina er ikke hjemme» hver gang en nabounge ringer på, eller om det er lov å bare droppe å åpne, på samme måte som man av og til dropper å ta telefonen. Ungen løper til døra når hen har lyst å leke, men ikke om hen er sliten, syk etc, så da er det ikke alltid det åpnes, eller om jeg er alene hjemme og enten slapper av eller er opptatt med noe. Anonymkode: 35fa5...5ad At du selv ikke åpner når du er alene hjemme kan jeg forstå. Men at ungen selv ikke åpner fordi hen er "sliten"? Det skjer nok ikke her i huset, heldigvis. Hvis en 10-åring er for sliten til å leke med vennene sine, så er noe galt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. juni #228 Del Skrevet 17. juni 2 hours ago, Yodas said: At du selv ikke åpner når du er alene hjemme kan jeg forstå. Men at ungen selv ikke åpner fordi hen er "sliten"? Det skjer nok ikke her i huset, heldigvis. Hvis en 10-åring er for sliten til å leke med vennene sine, så er noe galt. Det trenger ikke være noe galt i det hele tatt. Jeg hadde mange venner da jeg var i den alderen, men som introvert var jeg avhengig av nok alenetid for å lade opp batteriene slik at jeg faktisk kunne ha det hyggelig når jeg hang med dem. Det er ikke alle som får energi av å være sammen med folk. Mange av oss tappes av det, selv når det er nære venner vi er veldig glad i. Man kan også ha svært fysisk krevende fritidsaktiviteter som det er godt å slappe av før eller etter man har vært på. Å bli sliten er en helt normal tilstand som de fleste av oss opplever med jevne eller ujevne mellomrom, enten det er fysisk eller mentalt. Det er ikke et sykdomstegn at man ønsker å slappe av, med mindre det er kronisk og tilsynelatende uten grunn - og selv da kan det være en helt normal del av puberteten for mange, med slapphet og økt søvnbehov. Anonymkode: 2957f...3f1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #229 Del Skrevet 19. juni Det er ikke alltid jeg åpner døren nei, det gjelder om det er voksne eller barn som ringer på. Sitter vi å spiser middag så går vi ikke fra bare fordi det ringer på. Det er nok flying som det er ved middagsbordet med 3 små, så vi trenger ikke mer. Holder jeg på med husarbeid så slipper jeg ikke nødvendigvis det bare for å åpne døren, da passer det ikke, med mindre noen andre åpner. Anonymkode: 3a6b5...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #230 Del Skrevet 19. juni Her har vi ofte på headset, så da hører vi ikke om noen er på døren. Anonymkode: fd3c4...f79 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 19. juni #231 Del Skrevet 19. juni 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke alltid jeg åpner døren nei, det gjelder om det er voksne eller barn som ringer på. Sitter vi å spiser middag så går vi ikke fra bare fordi det ringer på. Det er nok flying som det er ved middagsbordet med 3 små, så vi trenger ikke mer. Holder jeg på med husarbeid så slipper jeg ikke nødvendigvis det bare for å åpne døren, da passer det ikke, med mindre noen andre åpner. Anonymkode: 3a6b5...3d5 Seriøst? Jeg holder jo alltid på med et eller annet hjemme, om det så er spising, husarbeid, lesing eller surfing på kvinneguiden. Men ingen av de tingene hindrer meg fra å reise meg og åpne døra. Jeg er litt overrasket over svarene i tråden, for å være ærlig. Tiden for spontan lek er tydeligvis forbi, og det er litt trist. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #232 Del Skrevet 19. juni Yodas skrev (På 17.6.2024 den 2.35): At du selv ikke åpner når du er alene hjemme kan jeg forstå. Men at ungen selv ikke åpner fordi hen er "sliten"? Det skjer nok ikke her i huset, heldigvis. Hvis en 10-åring er for sliten til å leke med vennene sine, så er noe galt. Nei. Noen er introverte og trenger å lade med å være alene. Av og til har man bare lyst å sitte i fred med nesa i en bok. Når man har vært på skolen i 6 timer pluss skolebuss en halvtime i hver retning og så vært på trening i 1,5 time er det ikke noe galt om man har lyst å slappe litt av enkelte dager. Eller om det er tredje gang det ringer på den dagen, og man ble med å leke det første to gangene, eller kanskje det bare en er nabounge som ikke engang er en venn, men som er kranglete og sjefete og har dårlig lekekompetanse. Yodas skrev (34 minutter siden): Seriøst? Jeg holder jo alltid på med et eller annet hjemme, om det så er spising, husarbeid, lesing eller surfing på kvinneguiden. Men ingen av de tingene hindrer meg fra å reise meg og åpne døra. Jeg er litt overrasket over svarene i tråden, for å være ærlig. Tiden for spontan lek er tydeligvis forbi, og det er litt trist. Jeg synes ikke det er trist. Anonymkode: 35fa5...5ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yodas Skrevet 19. juni #233 Del Skrevet 19. juni 23 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Noen er introverte og trenger å lade med å være alene. Av og til har man bare lyst å sitte i fred med nesa i en bok. Når man har vært på skolen i 6 timer pluss skolebuss en halvtime i hver retning og så vært på trening i 1,5 time er det ikke noe galt om man har lyst å slappe litt av enkelte dager. Eller om det er tredje gang det ringer på den dagen, og man ble med å leke det første to gangene, eller kanskje det bare en er nabounge som ikke engang er en venn, men som er kranglete og sjefete og har dårlig lekekompetanse. Jeg synes ikke det er trist. Anonymkode: 35fa5...5ad Greit nok. Men jeg ville allikevel åpnet, og sagt at poden er sliten etter trening og trenger å slappe av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #234 Del Skrevet 19. juni Yodas skrev (4 timer siden): Seriøst? Jeg holder jo alltid på med et eller annet hjemme, om det så er spising, husarbeid, lesing eller surfing på kvinneguiden. Men ingen av de tingene hindrer meg fra å reise meg og åpne døra. Jeg er litt overrasket over svarene i tråden, for å være ærlig. Tiden for spontan lek er tydeligvis forbi, og det er litt trist. Helt ebig , trist samfunn har det blitt Anonymkode: 915b1...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #235 Del Skrevet 19. juni Yodas skrev (3 timer siden): Greit nok. Men jeg ville allikevel åpnet, og sagt at poden er sliten etter trening og trenger å slappe av. Ingen nekter deg å gjøre det, men jeg gidder altså ikke alltid å bruke hele ettermiddagen på å løpe i skytteltrafikk og stadig måtte avbryte det jeg holder på med. Helt utrolig at det er så vanskelig å respektere at man er ulike. Anonymkode: 35fa5...5ad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 19. juni #236 Del Skrevet 19. juni AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ingen nekter deg å gjøre det, men jeg gidder altså ikke alltid å bruke hele ettermiddagen på å løpe i skytteltrafikk og stadig måtte avbryte det jeg holder på med. Helt utrolig at det er så vanskelig å respektere at man er ulike. Anonymkode: 35fa5...5ad Skytteltrafikk? Voldsomt som du overdriver. Nekter å tro at det ringes på så mye Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni #237 Del Skrevet 19. juni Maleficenta skrev (1 time siden): Skytteltrafikk? Voldsomt som du overdriver. Nekter å tro at det ringes på så mye Det varierer selvsagt veldig. Alt fra null til ti ganger på en dag. Anonymkode: 35fa5...5ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 21. juni #238 Del Skrevet 21. juni Tråden er ryddet for hatefullt innhold,spam,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni #239 Del Skrevet 21. juni Tenker foreldrene er dårlig forbilder her. Viktig å ikke avvise et barn. Selvfølgelig passer det ikke alltid med besøk men da må de faktisk si ifra. Barn forstår hvis de blir fortalt men å bli avvist er ikke greit. Jeg hadde ikke sendt mitt barn mer enn 2 ganger når foreldrene gjør det slikt. Anonymkode: 13c6c...766 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni #240 Del Skrevet 22. juni AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tenker foreldrene er dårlig forbilder her. Viktig å ikke avvise et barn. Selvfølgelig passer det ikke alltid med besøk men da må de faktisk si ifra. Barn forstår hvis de blir fortalt men å bli avvist er ikke greit. Jeg hadde ikke sendt mitt barn mer enn 2 ganger når foreldrene gjør det slikt. Anonymkode: 13c6c...766 Å åpne døra bare for å si nei er da mer avvisende enn å ikke åpne Anonymkode: 35fa5...5ad 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå