Gå til innhold

Har vi kommet ditt at vi har sluttet åpne døren når barn ringer på?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Selvfølgelig åpner man døren når det ringer på!

Det er trist å se hvor mange som mener det motsatte...

Hva har skjedd med folk?

Anonymkode: da5bf...ac2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Inviterer du over til dere noengang da?

Anonymkode: 88184...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig høflighet å gi beskjed før man kommer på besøk til noen. Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Meowmere skrev (1 time siden):

Det er vanlig høflighet å gi beskjed før man kommer på besøk til noen. Skjønner ikke hvorfor det er vanskelig. 

Det er ikke snakk om besøk, men om ungene skal ut og leke sammen. 

Anonymkode: a7236...5d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er supert når det kommer venner uanmeldt og spør om barna vil ut å leke eller om de får komme inn på besøk. Passer det ikke, så er det jo bare å si at de må komme tilbake en annen gang. Skjønner ikke at dette er blitt et problem, kan heller ikke fatte hvordan folk kan si at det er respektløst og frekt å sende barna til venner😳

Anonymkode: 9d9c6...42e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tiden vi lever i nå er annerledes organisert fordi samfunnsstrukturen har endret seg..

fulle jobber, full skole , bhg og sfo er til fordi foreldre jobber - helt fra barna er 1 år jobber de fleste 100% i dag.

Anonymkode: cb5e0...8f9

Det er greit å mene, men altså- folk jobba full dag på 80-tallet også, og både voksne og barn drev med organiserte aktiviteter osv. I dag har folk gjerne både robotstøvsuger og flere dippedutter som avlaster  og forenkler hverdagen, så jeg tviler på at det er det som først og fremst er årsaken.

Det vi derimot bruker mye mere tid på er sosiale medier, og man føler kanskje at man sånn sett har kontakt uten å møtes fysisk. For noen er det uønska med besøk om ikke heimen er orntlig ryddig og strigla, og man selv det samme. Det opplever jeg er viktigere nå enn da. Og foreldre med små og halvstore barn er nok tettere på barna med kjøring, henting og større grad av tilrettelegging/ "innblanding" enn på 80-tallet ( på godt og på vondt). Har inntrykk av at for flere er hjemmet blitt mindre "møteplass" og mere "ladestasjon". 

Men at det skal være et problem at barn ringer på for å spørre om noen vil komme ut å leke, det forundrer meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Sydvesta Orkana skrev (1 time siden):

Det er greit å mene, men altså- folk jobba full dag på 80-tallet også, og både voksne og barn drev med organiserte aktiviteter osv. I dag har folk gjerne både robotstøvsuger og flere dippedutter som avlaster  og forenkler hverdagen, så jeg tviler på at det er det som først og fremst er årsaken.

Det vi derimot bruker mye mere tid på er sosiale medier, og man føler kanskje at man sånn sett har kontakt uten å møtes fysisk. For noen er det uønska med besøk om ikke heimen er orntlig ryddig og strigla, og man selv det samme. Det opplever jeg er viktigere nå enn da. Og foreldre med små og halvstore barn er nok tettere på barna med kjøring, henting og større grad av tilrettelegging/ "innblanding" enn på 80-tallet ( på godt og på vondt). Har inntrykk av at for flere er hjemmet blitt mindre "møteplass" og mere "ladestasjon". 

Men at det skal være et problem at barn ringer på for å spørre om noen vil komme ut å leke, det forundrer meg.

Det er feil å sammenligne yrkesaktive kvinner med 80 tallet og nå og si at det ikke har endret seg ; for det har det. Ja vel så var det en og annen familie der begge jobbet 100% i ufleksible jobber fra barna var 1 år, men flesteparten av kvinnene var typisk hjemme med barna noen år da de var små, eller jobbet deltid , eller trappet opp jobbingen når ungene ble store. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er feil å sammenligne yrkesaktive kvinner med 80 tallet og nå og si at det ikke har endret seg ; for det har det. Ja vel så var det en og annen familie der begge jobbet 100% i ufleksible jobber fra barna var 1 år, men flesteparten av kvinnene var typisk hjemme med barna noen år da de var små, eller jobbet deltid , eller trappet opp jobbingen når ungene ble store. 

Og så var det mindre oppfølging av voksne. Før kunne barn deltar på aktiviteter uten at foreldre måtte engasjere seg så mye som de må nå. Hadde barna dugnadsarbeid var det barna som skulle gjøre jobben. Ikke foreldrene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 13.6.2024 den 18.31):

Barnet mitt har ved flere anledninger opplevd nå at ingen åpner døren når h*n skal høre om barna vil være med å leke. Vi vet de er hjemme. Er ganske nære naboer.  

Før i tiden åpnet de alltid døren, og fortalte at det ikke passet. Har vi kommet i en tid der man bare ikke åpner i det hele tatt? 

Har jeg blitt så gammel at det bare er jeg som syntes det er uhøflig, og respektløst? I min tid åpnet man alltid døren om det passet eller ikke og sa i fra 🤷🏻‍♀️

Skal sies at dette ikke bare gjelder en plass, dette har skjedd flere plasser. Så derfor jeg lurer på om det er nye normalen? 🙊

Anonymkode: 10203...7d7

Vi har kommet i en tid det er lett og sjekke på forhånd om det passer. 

Jeg tror ikke folk har forandret seg så veldig, som du selv skriver så er det ikke alltid det passer. Og måtte avbryte middagen, tv programmet eller hva pokker man holdt på med for og åpne døren og si at det ikke passer var det ikke alle som gjorde før heller, men de fleste av oss gjorde det selvom det altså ikke passet, fordi vi ikke kunne sms og unger helst ikke ringe før kl 18. 

ja, i « min tid» åpnet vi døren for og si at det ikke passet, nå trenger vi ikke det. Du har sikkert en tlf. Bruk den. 

Anonymkode: a6830...c5b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er andre tider enn 80 tallet nå. Der begge jobber 100% og barn går på bhg/skole sfo full + fritidsaktiviteter så føler vel mange at de må få lov til å puste når de kommer hjem. 

Dersom barna hungrer etter sosialt samvær etter 8-9 timer med folk rundt seg konstant så får man ringe og avtale besøk. 

Nei det må man ikke, heldigvis ikke spnn her

Anonymkode: 915b1...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Tiden vi lever i nå er annerledes organisert fordi samfunnsstrukturen har endret seg..

fulle jobber, full skole , bhg og sfo er til fordi foreldre jobber - helt fra barna er 1 år jobber de fleste 100% i dag.

Mulig hos deg , her løper fortsatt barna i nabolaget rundt til hverandre 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (På 14.6.2024 den 10.40):

Hvorfor er det respektløst når barnet ringer på døra? Hva er ringeklokka for? Hadde vært enig dersom barnet bare gikk rett inn

Ringeklokka er til for at de som har avtalt at skal komme skal annonsere sin ankomst og døren bli åpnet. Ikke for og drive resepsjonservice for unger som rører rundt på måfå. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er ikke sant. Jeg vokste opp på 80-tallet, og både mine foreldre og mine venners foreldre jobbet begge 100%. Moren min hadde mindre fleksibel jobb enn faren min og det var han som måtte steppe inn om noe skjedde. Det var veldig, veldig mange yrkesaktive mødre med samme jobbtype som moren min av de jeg gikk i klasse med. 80-tallet var ikke preget av hjemmeværende mødre og deltidsmødre alle steder.

Anonymkode: a5da4...44d

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke snakk om besøk, men om ungene skal ut og leke sammen. 

Anonymkode: a7236...5d0

Og hvis de ikke åpner så skal ikke ungene ut og leke sammen. Husker selv på 80- tallet at foreldrend mine ba om og ikke ringe på mellom 16- 18 fordi vi hadde middag og lekser og familietid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke sant. Jeg vokste opp på 80-tallet, og både mine foreldre og mine venners foreldre jobbet begge 100%. Moren min hadde mindre fleksibel jobb enn faren min og det var han som måtte steppe inn om noe skjedde. Det var veldig, veldig mange yrkesaktive mødre med samme jobbtype som moren min av de jeg gikk i klasse med. 80-tallet var ikke preget av hjemmeværende mødre og deltidsmødre alle steder.

Men arbeidslivet var mindre stressende. Nå jobbet moren min bare 80% på 80- tallet ( for og rekke henting og handling var det nødvendig i vår familie ) men familier var ulike da som nå. Det som er generelt er at arbeidslivet har forandret seg, og blitt mye mer krevende. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ringeklokka er til for at de som har avtalt at skal komme skal annonsere sin ankomst og døren bli åpnet. Ikke for og drive resepsjonservice for unger som rører rundt på måfå. 

Herregud, det er så mye merkelige folk på kg. Gud forby st barn ringer på uanmeldt 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Resepsjons service faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men arbeidslivet var mindre stressende. Nå jobbet moren min bare 80% på 80- tallet ( for og rekke henting og handling var det nødvendig i vår familie ) men familier var ulike da som nå. Det som er generelt er at arbeidslivet har forandret seg, og blitt mye mer krevende. 

Det er en generalisering som ikke er sann for alle. Det er ikke min erfaring med mine foreldres jobb eller foreldrene til mine venner sine jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror faktisk en av grunnene til at mange foreldre føler seg så stressa nå er at de detaljstyrer barnas liv. Det at alle besøk skal planlegges på forhånd med en mengde meldinger fram og tilbake er en del av det. Telefonen må være på og innen rekkevidde hele tiden så man ikke går glipp av meldinger og organiseringen går i vasken. I tillegg er det visst krise å måtte åpne døra uten å være helt striglet, tenk om naboens åtteåring fikk se deg i kosedress!

La barna ordne opp og organisere seg selv innimellom, selv om det kan bli spontant og uten planlegging. Det går bra, det gjør ingenting om noen får se deg og huset når det ikke er i perfekt stand også. Det gir mindre stress og press, ikke insistering  på at alt må avtales på forhånd og at å rett og slett ringe på er en slags overtredelse. 

Anonymkode: 6f5b7...89e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det er en generalisering som ikke er sann for alle. Det er ikke min erfaring med mine foreldres jobb eller foreldrene til mine venner sine jobb. 

Var barna på 80 tallet i sfo etter skolen? Hadde de så lange dager som dagens barn? Nei. For sfo fantes ikke engang på 80-tallet. Det er du som generaliserer. Jeg sier et det helt sikkert fantes kvinner som gikk ut i 100% arbeid da 1 åringen begynte i bhg.. men de aller fleste gjorde andre stunts på 80 tallet - stort sett med kvinnen som deltidsarbeidende eller at hun var hjemme deler av barnas oppvekst 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...